شناسهٔ خبر: 99876 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

در مراسم انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین سازمان هواشناسی کشور و مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی عنوان شد:

ضرورت پیشگیری از بحران‌های ناشی از سیلاب و فرونشست

نشست رییس سازمان هواشناسی نسبت به همکاری با مراکز تحقیقاتی و پژوهشی و بکارگیری داده و محصولات هواشناسی در اتخاذ بهترین تصمیم برای کشور، اعلام آمادگی کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سحر تاج‌بخش، معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی کشور دوشنبه در آئین انعقاد تفاهم‌نامه همکاری سازمان متبوع خود با مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت : ایران سرزمینی با توپوگرافی بسیار پیچیده و بحران‌های طبیعی متنوع است و همه بحران‌های مرتبط با پدیده‌های جوی را تجربه کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه سیلاب یکی از پرخطرترین و پرتنش‌ترین بحران‌ جوی است، افزود : به گفته سازمان جهانی هواشناسی WMO بیش از ۹۰/۶ درصد مردم دنیا به صورت مستقیم و غیرمستقیم از این پدیده متاثر شده‌اند و طی سال‌های اخیر شاهد تعدد وقوع آن در کشور هستیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه فرونشست از دیگر مخاطراتی است که طی سال‌های اخیر کشور را تحت تاثیر قرار داده، ابراز امیدواری کرد: در راستای انعقاد این تفاهم‌نامه، داده‌ها و محصولات سازمان هواشناسی کشور به منظور اخذ تصمیم و اقدام مقتضی در زمینه فرونشست مفید واقع شود.

رئیس سازمان هواشناسی کشور با بیان اینکه ما مسئولیم برای این سرزمین بهترین تصمیم‌ها را بگیریم و الان هم می‌شود اقدامات ارزنده‌ای انجام داد، تاکید کرد : در حوزه اختیارات و در حد توانمان با کمال میل در خدمت مراکز تحقیقاتی و پژوهشی هستیم و به عنوان یک سازمان سرویس‌دهنده، آماده خدمت‌گزاری به این سرزمین و مردم هستیم.

در ادامه، محمد شکرچی‌زاده، رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: پهنه وسیع سرزمینی و گسترگی تاسیسات و زیرساخت‌های وزارت راه و شهرسازی در سطح کشور از جمله بنادر، فرودگاه‌ها، خطوط ریلی و جاده‌ای و ... موجب شد مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به عنوان متولی و مرجع اصلی موضوع "فرونشست" معرفی شود.

وی با ابراز رضایت از اینکه موضوع فرونشست در اسناد قانونی و قوانین کشور ورود کرده، خاطرنشان کرد : تاکنون بحث فرونشست در تعدادی از فرودگاه‌‌ها و پهنه گسلی چند شهر، توسط این مرکز بررسی شده است.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی "فرونشست" را موضوعی ملی خواند و به منظور به حداقل رساندن خسارات ناشی این پدیده خزنده،خواستار همکاری، همراهی و نگاه ملی نسبت به آن شد و پیشنهاد نمود: همه دستگاه‌های مرتبط با این موضوع ملی، محصولات و داده‌هایشان را به اشتراک بگذارند.

به گزارش روابط عمومی سازمان هواشناسی کشور، شکرچی‌زاده اطلاعات هواشناسی را در مقابله با مخاطرات فرونشست ارزشمند خواند و ابراز امیدواری کرد با انعقاد این تفاهم‌نامه و همکاری دو سازمان اتفاقات خوبی در راستای اجرای بند ظ ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران انجام شود.