شناسهٔ خبر: 99951 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

رئیس ایمنی و حریم راهداری و حمل و نقل جاده ای استان عنوان کرد :

۴۲۰ کیلومتر از جاده های مازندران روشن است

مازندران رئیس اداره ایمنی و حریم اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مازندران از روشنایی ۴۲۰ کیلومتر از جاده های ارتباطی این استان با هدف افزایش ضریب ایمنی و کاهش سوانح رانندگی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهر سازی (مازندران)، محسن یمینی  اظهار داشت: اجرای سیستم روشنایی به ویژه در محورهای پرتردد نقشی مهم در کاهش حوادث و همچنین تسهیل ترافیک بخصوص در ایام بارش ، نقاط مه گیر و شب دارد.

وی افزود : مهمترين كاركرد سيستم هاي روشنايي ايجاد ديد آسان و دقيق ، امكان تشخيص وسايل نقليه در فاصله مناسب ، تشخيص به موقع موانع ، علائم و تابلوهاي راهنمايي و رانندگي در محورهاست.

وی یادآور شد: اجرای سیستم روشنایی محورکمربندی ساری به طول ۶ کیلومتر و با اعتباری بالغ بر ۶۰ میلیارد ریال ، ساری-تاکام به طول ۲ کیلومتر و با اعتباری بالغ بر ۲۰ میلیارد ریال و روشنایی نقطه ای محورهای مواصلاتی به ۲ کیلومتر با اعتبار ی بالغ بر ۲۰ میلیارد ریال، طرح هایی است که در امر تامین روشنایی محورهای مواصلاتی استان طی سال‌جاری اجرا می‌شود.

وی با یادآوری آنکه اجرای سیستم روشنایی در زمره الزامات تامین ایمنی جاده‌ای نیست، اظهار داشت: در قوانین و دستورالعمل‌های اعلامی، اجرای سیستم روشنایی منوط به احراز شرایط و ضوابط خاصی است که بخشی از آن‌ها شامل نقاط پرتگاهی، دهانه تونل‌ها، نقاط پرحادثه و غیره است.

رئیس اداره ایمنی و حریم اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای مازندران با اشاره به نیاز مبرم برخی نقاط مسیرهای ارتباطی به روشنایی، اظهار داشت: نقاط مه گیر و گردنه ها از این قبیل هستند چرا که خاموشی و تاریکی مسیرهای ارتباطی در برخی مسیرها به ویژه نقاط مه گیر، گردنه ها می تواند منجر به افزایش سوانح رانندگی شود.

رئیس اداره ایمنی و حریم اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای مازندران در مورد هزینه های بالای نگهداری از سیستم روشنایی استان خاطر نشان ساخت:سالانه ۲۵۰میلیارد ریال بابت نگه‌داری روشنایی محورهای مواصلاتی استان هزینه می گردد.

وی به علت افزایش هزینه نگه‌داری سیستم روشنایی محورهای استان اشاره و گفت: یکی از دلایل، سرقت دائم کابل، سیم‌های برق و ترانس‌هایی است که در این محور جانمایی شده است و خرید مجدد آنها هزینه اضافی را به مجموعه تحمیل می‌کند.

یمینی گفت: البته برای پیشگیری از سرقت‌ها ، اکیپ‌های راهداری با همکاری پلیس‌راه استان گشت‌زنی کرده و حتی تعدادی از سارقین را دستگیر و تحویل مراجع قانونی داده‌اند اما سرقت‌ها همچنان ادامه داشته که متاسفانه فقط هم به تاسیسات روشنایی راه محدود نمی‌شود و شامل تابلوها و علائم ایمنی در سطح جاده ها هم می‌شود.

.