نمایش همه
  • عباس آخوندی ۱۳۹۷-۰۷-۲۸ ۱۱:۳۸

    گریزی به یادداشت سخنگوی شورای نگهبان

    دکتر عباس آخوندی:*مایه‌ی تاسف است که حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان قانون اساسی آیین‌نامه انتشار نیافته مجمع تشخیص مصلحت را حاکم بر قانون اساسی می‌داند.

  • عباس آخوندی ۱۳۹۷-۰۷-۲۵ ۰۸:۳۴

    قانون اساسی، هیات نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی و FATF

    عباس آخوندی*: اخیرا شاهد پدیده‌ی بی‌سابقه‌ای در فرایند قانون‌گذاری کشور هستیم که پیش از این با آن روبه‌رو نبوده‌ایم. و آن این است که تمام ارکان قانون‌گذاری کشور از دولت و مجلس گرفته تا شورای نگهبان موضوعی را تصویب و عدم مغایرت آن را با قانون اساسی و شرع اعلام می‌کنند لیکن، ابلاغ رسمی آن به دلیل تشخیص ابتدایی مغایرت قانون مصوب با سیاست ابلاغی به تشخیص هیات نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی وابسته به مجمع تشخیص مصلحت متوقف می‌ماند.

  • کشتی ۱۳۹۷-۰۷-۲۴ ۱۲:۰۵

    چراغ کم‌فروغ صنعت سوخت‌رسانی به کشتی‌ها

    در حالی که صنعت سوخت رسانی دریایی به کشتی ها (بانکرینگ) بعد از ساخت کشتی های اقیانوس پیما به عنوان یکی از صنایع ارز آور، اشتغالزا و پردرآمد در دنیا محسوب می شود، اما در ایران چراغ این صنعت کم فروغ بوده است.

  • مظفر صرافی ۱۳۹۷-۰۷-۲۱ ۱۰:۰۰

    در ضرورتِ عدم تغییر در وزارت راه و شهرسازی

    مظفر صرافی*: در خبرها آمده است که وزیر راه و شهرسازی استعفا داده است و اسامی افرادی به عنوان جایگزین رسانه‌ای شده که نگارنده را بر آن داشت در یادداشتی کوتاه، دغدغه‌ی دانشگاهی - حرفه‌ای خود را به هم‌اندیشی گذارد:

  • آخوندی امضا ۱۳۹۷-۰۷-۱۷ ۱۷:۰۰

    تمدن ایران‌شهری، ایران و هویت ایرانی: فاشیسم و یا قبول مسئولیت صلح

    عباس آخوندی*: آیا سخن راندن از تمدن ایران‌شهری، ایران و هویت ایرانی گرایش به ملی‌گرایی رضاشاهی و فاشیسم است و یا متضمن پذیرش مسئولیت در برقراری یکپارچگی ملی در درون و صلح در منطقه و تعامل مثبت با جهان است؟

  • علی بیت اللهی ۱۳۹۷-۰۷-۱۳ ۱۵:۴۳

    واکاوی دلایل عدم مشارکت حداکثری در انتخابات نظام مهندسی ساختمان

    علی بیت‌اللهی*: دلایل عدم مشارکت حداکثری در انتخابات نظام مهندسی استان تهران که ۱۰ درصد گزارش شده است از دو جنبه، ورود هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان به مناقشات و ساختار داخلی نظام مهندسی ساختمان قابل واکاوی است.

  • آخوندی امضا ۱۳۹۷-۰۷-۱۳ ۱۳:۳۵

    ما و مارکس

    عباس آخوندی*: امسال دویستمین زادروز کارل مارکس بود. مجله نگاه نو شماره تابستان خود را با عکس روی جلد به او اختصاص داده‌بود. در این دو سه روز، هرچه کردم مجله را به زمین بگذارم نشد. مقالات بسیار جالبی در باره‌ی اندیشه‌ها، سیر تحول زندگی او و مارکس‌های فراوانی که پس از مرگ وی بر اساس قرائت‌های مختلفی که از اندیشه‌های او در کشورهای متعدد خلق شدند گردآوری شده‌بود.

  • طرح ۱۳۹۷-۰۷-۱۱ ۰۸:۴۸

    یادداشت

    یک نفر باید محاکمه شود!

    محمود صدری:* وزیر راه و شهرسازی اسنادی منتشر کرده که در آنها ادعا شده است مدرک تحصیلی رئیس پیشین سازمان نظام مهندسی ساختمان، اصالت ندارد. این موضوع در اصل مساله‌ای اداری و حقوقی است که مجازات آن را قانون مجازات اسلامی و سایر قوانین مربوطه مشخص کرده‌اند و مرجع رسیدگی هم از حیث عناوین مجرمانه‌اش محاکم دادگستری و از حیث تخلف اداری، دادگاه‌های اداری هستند.

  • عباس آخوندی ۱۳۹۷-۰۷-۱۱ ۰۸:۳۵

    سه اشتباه استراتژیک، سه استراتژی خروج

    عباس آخوندی*: تنگنای ارزی و تورم فزاینده ناشی از عدم قطعیت در فضای سیاسی و اقتصادی ایران عرصه را بر همه تنگ کرده و چون راهِ چاره پیدا نیست، موجب سردرگمی و بدگمانی کم‌سابقه در سطح سیاست‌گذاران و مردم شده‌است. برای چاره‌جویی راهی جز شناخت ریشه‌ای مشکل نیست. باید دید که این عدمِ ‌قطعیت از کجا سرمنشاء گرفته و آن را درمان کرد. وگرنه تمام اقدام‌ها نتیجه‌ی معکوس می‌دهد.

  • مهدی صفری مقدم ۱۳۹۷-۰۷-۱۱ ۰۷:۵۷

    یادداشت:

    سند آمایش مراکز لجستیک؛ حلقه سوم از زنجیره اقدامات استراتژیک

    مهدی صفری مقدم*: طی یکسال اخیر شاهد سه اقدام مهم و کلیدی در حوزه سیاستگذاری و برنامه‌ریزی کلان بخش حمل و نقل و لجستیک بودیم که بواسطه این سه اقدام استراتژیک، مقطع کنونی را می¬توان نقطه عطفی برای این بخش در کشور دانست.

  • مرضیه باریکانی ۱۳۹۷-۰۷-۰۷ ۰۷:۵۷

    توسعه حمل‌ونقل همگانی تنها راه برون‌رفت از مشكلات حمل‌ونقلی

    مرضیه باریکانی*: توسعه حمل‌ونقل همگانی تنها راه برون‌رفت از مشكلات حمل‌ونقلی در كشورهای در حال توسعه است و سیستمLRT MRT و BRT در توسعه حمل‌ونقل همگانی به‌عنوان یک روش زودبازده و کم‌هزینه در هماهنگی کامل با سیستم حمل‌ونقل غیر ‌موتری (NMT) مورد تاکید قرار دارد.

  • علی بیت اللهی ۱۳۹۷-۰۷-۰۶ ۰۷:۵۷

    به بهانه انتخابات سازمان نظام مهندسی ساختمان؛

    سخنی با مهندسان ساختمان

    دکتر علی بیت اللهی*: نظام مهندسی، به عقیده اینجانب می‌تواند پایگاه مناسبی برای ارتقاء کیفیت ساخت و ساز در کشور شود ولی متاسفانه در حال حاضر به دلیل گم شدن و در هم تنیدن منافع صنفی و مسئولیت‌ها و رسالت‌ها، این جایگاه و پایگاه در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.

  • طاهره نصر ۱۳۹۷-۰۷-۰۵ ۱۱:۵۷

    وظیفه فراموش شده نظام مهندسی ساختمان

    طاهره نصر:* امروز با نگاهی به سیمای شهرها می‌توان فهمید که متأسفانه فقدان سیاست‌های صحیح توسعه کاربری‌های شهری موجب گسیختگی استخوان‌بندی اصلی شهرها شده و متأسفانه شهرها از انسجام ساختاری برخوردار نیستند.

  • لجستیک ۱۳۹۷-۰۷-۰۴ ۰۸:۳۶

    سند آمایش مراکز لجستیک زمینه ساز حمل ونقل پاک وارزان ریلی

    مهدی صفری مقدم* سند آمایش مراکز لجستیک، پشتیبانی از جریان کالا در شبکه تبادلات ملی و فراملی را بهبود بخشیده و با ایجاد امکان ‌حمل و نقل ترکیبی و چندوجهی در سراسر ایران زمینه انتقال بخش قابل توجهی از کالا به سمت حمل و نقل پاک، ایمن و ارزان ریلی را فراهم می کند.

  • عباس آخوندی ۱۳۹۷-۰۷-۰۳ ۰۷:۵۰

    حادثه اهواز زخمی بر تن ایران

    *عباس آخوندی: هنوز تصور آن‌که تعدادی از شهروندان ایران همشهریان خود را زیر رگبار آتش مسلسل بگیرند و آنان را چون برگ خزان بر زمین بریزند دهشتناک است. ولی شوربختانه، این حقیقتی است که به‌وقوع پیوسته‌است.

  • محمد سعید ایزدی ۱۳۹۷-۰۶-۳۱ ۰۸:۲۶

    یادداشت ایزدی به مناسبت گرامیداشت روز جهانی بدون خودرو؛

    کاهش استفاده از خودروی شخصی را به یک خواست اجتماعی تبدیل کنیم

    محمدسعید ایزدی:*شايد تصور عزيمت به محل كار و يا مراكز خريد در كلان شهری همچون تهران با تمام معضلات اش بسيار دور از ذهن باشد، ولی در صورت اعتقاد و پذيرش اين سياست امكان تحقق آن وجود دارد. امروز پياده به محل كار رفتم و بر خلاف تصورم از فاصله و معضلات پيش رو، در يك بازه زمانی چهل و پنج دقيقه به وزارت خانه رسيدم.

  • لجستيك طرح ۱۳۹۷-۰۶-۲۶ ۱۶:۴۶

    لجستيك چيست؟

    لجستیك، فرآیند برنامه‌ریزی، اجرا و نظارت بر خدمات و اطلاعات مرتبط با حمل و نگهداری كالا از مبدأ تا محل مصرف كه با هدف تامین نیاز مشتری، شامل جریان‌های درونی و بیرونی، درون‌سو و برون‌سو انجام می‌گیرد.

  • عباس آخوندی امضا ۱۳۹۷-۰۶-۲۴ ۰۸:۰۲

    یادداشت آخوندی در مقدمه سند آمایش مراکز لجستیک کشور؛

    لجستیک؛ پیش‌ران کسب و کار

    عباس آخوندی*: لجستيك نه‌تنها پشتيبان كسب‌‌وكار است، بلكه با توسعه خدمات آن به طرف‌های سوم، چهارم و پنجم در دنيا، به نوعی پيش‌ران كسب‌وكار تبديل شده است.

  • مهرداد تقی زاده ۱۳۹۷-۰۶-۲۱ ۱۲:۳۳

    لجستیک كليدی‌ترين بخش حمل‌ونقل

    مهرداد تقی‌زاده*: مأموريت اصلی ما در معاونت حمل‌ونقل مديريت مقولات فرامدی و فرابخشی است، من جمله لجستيك.

  • عباس آخوندی ۱۳۹۷-۰۶-۲۰ ۱۷:۱۲

    هم‌داستانی ضدرسانه با ترامپ

    عباس آخوندی*: از قدیم گفته می‌شد که باید به انقلابی‌های دو آتشه شک کرد. این حدیث رسانه‌های انقلابی دوآتشه‌ی ماست که در کنار ترامپ و دوش به دوش او بر علیه دولت خبرسازی می‌کنند.

  • بندر شهید بهشتی چابهار ۱۳۹۷-۰۶-۲۰ ۱۳:۳۶

    هند چابهار را توسعه می‌دهد؛ تصرف نمی‌کند

    وقتی وزیر راه و شهرسازی کشورمان در سفر هفته گذشته خود به هند اعلام کرد ایران بهره‌برداری از بندر چابهار را در قالب موافقتنامه‌ای موقت که پیش‌تر با هندی‌ها امضا کرده، تا یک ماه دیگر به یک شرکت هندی واگذار می‌کند، برخی این واگذاری را به‌معنی واگذاری حاکمیتی تعبیر کردند، در حالی که مشارکت هند در توسعه و تقویت زیرساخت‌های بندر چابهار، براساس یک قرارداد بی‌اوتی (ساخت، بهره‌برداری و انتقال) است که مدلی مرسوم در زمینه سرمایه‌گذاری در دنیاست.

  • بندر شهید بهشتی چابهار ۱۳۹۷-۰۶-۱۹ ۱۵:۱۱

    واكنش رسانه‌ها به انتشار يك خبر كذب؛

    بازی یک رسانه با منافع ملی

    «هندی ها ۸۵ میلیون دلار در فاز نخست طرح توسعه بندرشهید بهشتی چابهار سرمایه گذاری کرده و ۱۰ سال از منافع آن برای بازگشت هزینه و سود بهره مند می شوند.» این خبر را یک سایت خبری بعنوان واگذاری اداره بندر چابهار به هندی ها تلقی و منتشر کرد که سبب هجمه علیه منافع ملی شد.

  • عباس آخوندی امضا ۱۳۹۷-۰۶-۱۹ ۱۰:۵۱

    لجستیک برنامه‌ای برای حرکت

    عباس آخوندی*: سپهر سیاست بسیار غبارآلود است. از هوای اهواز و زابل هم پرغبارتر. یافتن راه و تشخیص راه از چاه در این فضا کار دشواری است. تمام تلاشم این است که مدیرانم را از درگیر شدن در حواشی برکنار نگاه دارم و برنامه‌های بنیادین وزارتخانه را هم‌چنان پی بگیرم. خوشحالم که دیروز سند ملی لجستیک را ابلاغ کردم.

  • بندر چابهار ۱۳۹۷-۰۶-۱۷ ۱۰:۱۵

    هفتاد سال با سازمان جهانی دریانوردی

    سازمان جهانی دریانوردی (IMO) که با هدف «تامین ایمنی، امنیت و کشتیرانی کارآمد در آب‌های بین‌المللی جهان عاری از آلودگی» فعالیت خود را آغاز کرد، امروز هفتادمین سال تاسیس خود را در تهران جشن می‌گیرد.

  • مهدی اشرفی ۱۳۹۷-۰۶-۱۶ ۱۱:۴۹

    افزایش سرمایه‌گذاری‌های زیرساختی در اقتصادهای نوظهور

    مهدی اشرفی*: به تازگی موسسه بین‌المللی مک کنزی که یکی از معتبرترین موسسات در حوزه مشاوره مدیریت جهان محسوب می‌شود، گزارشی را درباره نحوه سرمایه‌گذاری کشورها در زیر ساخت‌های خود منتشر کرده است. نتایج این گزارش حاکی از آن است که توسعه اقتصادی کشورها به نوعی درگرو توسعه زیر ساخت‌ها و سرمایه‌گذاری بهینه در این زمینه است.

  • نقی امیراسماعیلی کناری ۱۳۹۷-۰۶-۱۲ ۰۸:۱۵

    نجات غریق قهرمان دریا

    امیراسماعیل کناری*: طبق بررسی میدانی که انجام دادم و بر اساس مشاهدات عینی ،نیروهای فداکار نجات غریق امسال با کمترین امکانات جان دهها نفر از هموطنان ما را نجات داده اند و این فداکاری را باید ارج نهاد و از این افراد فداکار تجلیل کرد.

  • فاطمه مقیمی ۱۳۹۷-۰۶-۱۱ ۰۸:۱۳

    رشد اقتصادی کشور با توسعه بنادر

    فاطمه مقیمی*: در عرصه تجارت، دسترسی به بازارهای جهانی اولویت رشد اقتصادی یک کشور محسوب می‌شود، در این راستا بنادر به عنوان شاخص‌ترین رکن اساسی اقتصادی تجاری در یک کشور هستند. موفقیت استراتژیک ایران و دسترسی به آبهای آزاد و همچنین وضعیت همه بنادر با شرایط مناسب می‌تواند زمینه‌ساز ارتقاء درصد رشد اقتصادی ایران را در منطقه و جهان بالا ببرد.

  • ساختمان وزارت راه و شهرسازی ۱۳۹۷-۰۶-۰۹ ۰۸:۵۳

    راه ناتمام وزارت راه و ترابری پس از انقلاب

    وزارت راه و ترابری که بعد از انقلاب راه پر پیچ و خمی راه طی کرد و در نهایت به وزارت راه و شهرسازی رسید، یکی از پر مخاطب‌ترین دستگاه‌های اجرایی کشور است که هر بخش از آن به طور مستقیم با زندگی روزمره مردم ارتباط دارد.

  • بندر چابهار ۱۳۹۷-۰۶-۰۱ ۱۴:۵۹

    مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان مطرح کرد؛

    بندر چابهار فرصتی برای تجار افغانستان

    مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: بندر چابهار با ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه بیش از هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تن کلا فرصت بی نظیری برای استفاده سرمایه گذاران و تجار کشور دوست و همسایه افغانستان است.

  • حسین محمودی اصل ۱۳۹۷-۰۵-۲۷ ۰۸:۱۴

    اهمیت فضای کسب و کار در توسعه صنعت گردشگری دریایی

    حسین محمودی اصل*: متاسفانه به دلیل اینکه بسترهای لازم به خوبی برای توسعه گردشگری دریایی ایجاد نشده است و همچنین فرهنگ‌سازی در خصوص سفرهای دریایی در میان مردم صورت نگرفته، صنعت گردشگری دریایی پیشرفت قابل توجهی نکرده است. از این‌رو سازمان بنادر و دریانوردی به تنهایی نمی‌تواند در این مقوله عمل کند و سایر مجموعه‌ها نیز باید در این حوزه ورود کنند تا صنعت گردشگری دریایی برای تمام بخش‌ها و حتی مردم نهادینه شود.