شناسهٔ خبر: 16036 - سرویس مسکن و شهرسازی

مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت؛

انتقاد از حرص بی‌پایان سوداگران در تبدیل باغات ارزشمند به بناهای بلند/ رفع تصرف ۲۰۰ هکتار از اراضی ملی در سیستان و بلوچستان/ ۲۱ هزار هکتار از محدوده بافت تاریخی کشور در ۱۶۸ شهر

پایان هفته انتقاد وزیر راه و شهرسازی از بلندمرتبه‌سازی‌های بی‌پایان در پایتخت، رفع تصرف ۲۰۰ هکتار از اراضی ملی در سیستان و بلوچستان، پیشنهادات مدیرعامل بانک مسکن برای تبدیل این بانک به بانک توسعه‌ای و تاکید معاون معماری و شهرسازی بر غیرقانونی بودن ساخت و ساز در منطقه ۲۲ اهم اخبار مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اهم اخبار مسکن و شهرسازی در هفته ای که گذشت به شهر زیر است:

دکتر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی؛

حضور در دومین کنفرانس بناهای بلند؛

(متن کامل را اینجا بخوانید.)

وقتی منطقه ۲۲ تهران طراحی می‌شد مرحوم کازرونی اصرار داشت که این منطقه به عنوان دالان باد تهران کوتاه مرتبه و با حداکثر فضای سبز باقی بماند و می‌گفت اگر طرحی هم تصویب شود اجرای آن باید در طول ۲۵ سال و به صورت تدریجی باشد. ولی آیا این همه ساختمان‌هایی که در این منطقه احداث شد واقعا برای پاسخ به نیاز تهران بود؟ آیا این همه ساختمان بلند که جریان باد تهران را متوقف کرده است هیچ سازگاری با اندیشه ایران‌شهری و کیفیت شهر برای زندگی دارد؟

بازدید از نمایشگاه جنبی دومین کنفرانس بناهای بلند (متن کامل را اینجا بخوانید.)

چهارراه ایمن، چهارراه زندگی ایران‌شهری است

دبیر شورای‌عالی معماری و شهرسازی؛

سخنرانی پیروز حناچی معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی در دومین کنفرانس بناهای بلند (متن کامل را اینجا بخوانید.)

هیچ ضابطه‌ای اجازه بارگذاری منطقه ۲۲ تهران را نمی‌داد. همچنین از مجموع ۱۵۶ بند مصوبه طی ۳ سال مورد بررسی ۹۰_۹۳ ، ۹۴بند مرتبط با بلندمرتبه‌سازی بود و عمده درخواست‌های بلندمرتبه‌سازی در مناطق یک با ۲۶ مورد، منطقه شش ۲۲ مورد، منطقه سه ۱۸ مورد و منطقه دو ۱۴ مورد بود که فاصله وتعداد مصوبات منطقه یک شهر تهران با دیگر مناطق قابل توجه است.

اعلام نظر شورای عالی معماری و شهرسازی درباره طرح های جامع شهرهای کوچک (متن کامل را اینجا بخوانید.)

شورای‌عالی شهرسازی و معماری پیرامون چالش‌های بررسی طرح‌های جامع شهرهای کوچک اعلام نظر کرد.

رفع تصرف بیش از ۲۰۰ هکتار از اراضی ملی در سیستان و بلوچستان (متن کامل را اینجا بخوانید.)

بيش از ۲۰۰ هکتار از اراضی ملي شهرستان‌هاي چابهار و بخش پيشين سرباز در سیستان و بلوچستان رفع تصرف شد.

معاونت امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی؛

انتقاد مظاهریان از سود ۱۸.۵ درصدی وام ۶۰ میلیونی مسکن (متن کامل را اینجا بخوانید.)

 نرخ بهره ۱۸.۵ درصدی تسهیلات بسیار بالاتر از نرخ تورم کشور است و در استطاعت اکثر دهک‌های درآمدی جامعه نیست.

سخنرانی در دومین همایش بناهای بلند (متن کامل را اینجا بخوانید.)

بناهای بلند یکی از وصله‌های ناهمگون شهرها هستند. این‌ها به دلیل ناهمگونی در شهر، خود به عاملی برای مزاحمت تبدیل شده‌اند. گفته می‌شود که ما عنوان یازدهمین کشور دنیا از نظر تعداد بناهای بلند را در اختیار داریم اما هنوز جایگاه مناسبی از نظر ساماندهی و زیباسازی شهر با استفاده از این گونه بناها را در دنیا نداریم.

محمد سعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران؛

سخنرانی ایزدی در بافت تاریخی شهر همدان (متن کامل را اینجا بخوانید.)

۲۱ هزار هکتار از محدوده بافت تاریخی کشور در ۱۶۸ شهر با معضل افت کالبدی روبرو بوده و خالی از سکنه هستند. در بیشتر شهرها چنین معضلی را شاهد هستیم به طوریکه بر اثر مهاجرت زیاد و بی‌رویه این امر رخ می‌دهد و خارج از برنامه رسمی شهر توسعه می‌یابد.

شرکت در دهمین جلسه ستاد  ملی (متن کامل را اینجا بخوانید.)

دهمین نشست ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار صبح امروز به ریاست وزیر راه و شهرسازی و با محوریت بررسی بافت‌های نابسامان استان همدان و ارائه گزارش مرکز ملی رصد اجتماعی برگزار شد.

بانک مسکن؛

پیشنهادات بت شکن برای توسعه ای شدن بانک مسکن (متن کامل را اینجا بخوانید.)

از تمام ظرفیت‌های تقنینی لایحه بودجه ۹۵، لایحه برنامه ششم توسعه و تهیه لایحه مستقل برای توسعه‌ای شدن بانک مسکن استفاده می‌شود.

مردم می توانند وام ۷۰ میلیون تومان مسکن را از اول دی ماه دریافت کنند(متن کامل را اینجا بخوانید.)

مدارکی که متقاضیان دریافت تسهیلات ۶۰ میلیون تومانی خرید مسکن باید ارائه دهند، عینا مدارکی است که در تسهیلات مشابه از متقاضی مطالبه می‌شود.

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی؛

معاون علمی و فرهنگی سازمان مدیریت از برنامه ریزی برای ادغام ارگان های دخیل در توسعه روستایی خبر داد.(متن کامل را اینجا بخوانید.)

اصل هماهنگی و اینکه باید یک سازمان جدید تحت عنوان سازمان توسعه روستایی و عشایری تشکیل شود پذیرفته شده و در حال حاضر رایزنی اینکه کدامیک از ارگان‌ها، سازمان‌ها یا بنیادها مسئولیت سازمان توسعه روستایی و عشایری را برعهده بگیرند در دستور کار قرار دارد

عضو هیئت رئیسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی (متن کامل را اینجا بخوانید.)

به جای اینکه سازمانی جدید تشکیل دهیم که کلی هزینه برای دولت در بر داشته باشد با تنظیم آیین‌نامه و دستورالعمل جدید وظایف سازمان توسعه روستایی و عشایری را به بنیاد مسکن بسپاریم.

مشاور وزیر راه و شهرسازی از متوقف شدن تبلیغات پروژه سارینای کیش خبر داد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

مسئولان پروژه سارینا کیش مجوز تبلیغات پیش‌فروش را از وزارت راه و شهرسازی کسب نکرده‌اند و بر اساس دستور مراجع قضایی فعلا تبلیغات پروژه ساریناکیش متوقف شده است.