شناسهٔ خبر: 16526 - سرویس مسکن و شهرسازی

مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت؛

هرگونه ايجاد تعهد جديد برای احداث بناهای بلند ممنوع شد/ آغاز پرداخت تسهیلات بانک مسکن به ۵۰ هزار واحد فرسوده شهری/ پیشنهاد عبده تبریزی برای پرداخت وام ۸۰ میلیونی توسط همه بانک‌ها

گزارش تشکیل جلسه فوق‌العاده شورای‌عالی معماری و شهرسازی و ممنوعیت هرگونه ایجاد تعهد جدید برای احداث بناهای بلند با حضور شهردار تهران و روسای سازمان‌های محیط‌زیست، پرداخت ۲ هزار میلیارد تومان وام بافت فرسوده و ترکیب وام صندوق‌های پس‌انداز و اوراق بخشی از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته جاری بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت به شرح جدول زیر بود:

دکتر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی

تشریح جزئیات جلسه فوق‌العاده شورای‌عالی معماری و شهرسازی با شهردار تهران و روسای سازمان‌های محیط زیست و هواشناسی (متن کامل را اینجا بخوانید.)

تجارب و مطالعات ديگر كشورها از جمله آمريكا، هنگ كنگ و كره در زمينه تاثير ساختمان هاي بلند بر جريان باد نيز اين موضوع را تاييد مي كند.

معاونت معماری و شهرسازی:

تشریح جزئیات بیستمین نشست شورای عالی معماری و شهرسازی راجع به تاثیر بناهای بلند بر آلودگی هوای پایتخت (متن کامل را اینجا بخوانید.)

شهرداری تهران موظف است گزارش تفصیلی از روند ساخت و سازهای بلندمرتبه در قالب تعداد پروانه، تعداد ساختمان، سطح اشغال و ارتفاع هرکدام به تفکیک تاریخ صدور پروانه و پایان کار و منطقه شهرداری ظرف سه هفته به دبیرخانه شورایعالی ارایه نماید.

اظهارنظر شهردار تهران راجع به تاثیر بناهای‌بلند بر آلودگی هوای کلانشهرها و پایتخت (متن کامل را اینجا بخوانید.)

 

وقتی در دشت تهران ۲۲ درصد جمعیت کشور را در  ۱.۵ درصد خاک ایران مستقر می‌کنیم باید بپذیریم که این آلودگی در شهرها را ایجاد می‌کند بنابراین اگر بخواهیم با این وضعیت مبارزه کنیم باید منبع تولید آلودگی را از بین ببریم و همه مباحث نیز روی این موضوع متمرکز می‌شوند.

اظهارنظر سرپرست پژوهشکده هواشناسی راجع به تاثیر بناهای‌بلند بر آلودگی هوای پایتخت و کلانشهرها (متن کامل را اینجا بخوانید.)

 

بررسی۵۰ سال اخیر نشان می‌دهد که به دلیل آنکه بادها و مولفه‌های تولید باد به شدت کاهش یافتند بلندمرتبه‌سازی نقشی اساسی در آلودگی هوای پایتخت گذاشت.

اظهارنظر معاون محیط‌زیست سازمان محیط‌زیست راجع به تاثیر بناهای‌بلند بر آلودگی هوای پایتخت و کلانشهرها (متن کامل را اینجا بخوانید.)

 

شهرداری‌ها امروز مسئولیت دارند با توجه به اینکه درآمدهایشان از شهروندان است نسبت به کاهش آلودگی‌هوا پاسخگو باشند.

سخنرانی معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی در شب میدان توپخانه (متن کامل را اینجا بخوانید.)

متأسفانه مدیریت شهری در دوره‌های پس از انقلاب این میدان را به عنوان ارزش تلقی نمی‌کنند و در حال وارد کردن فشار به نظام مدیریت شهری برای اهمیت دادن به این میدان هستیم.

جزئیات بازخوانی طرح مجموعه‌شهری تهران در گفتگو با مدیرکل طرح‌های کالبدی وزارت راه و شهرسازی (متن کامل را اینجا بخوانید.)

در ارزیابی طرح مجموعه شهری تهران در صدد هستیم مشکلات، چالش‌ها، افق‌ها و برنامه‌های این استان را که پیش‌تر بزرگ‌تر بود و حالا به دو استان تهران و البرز تقسیم شده مورد بازنگری قرار دهیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات عمومی و دولتی:

گزارش اقدامات سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات دولتی از  جزئیات ساخت مجتمع ادارات و بهره برداری در دهه فجر (متن کامل را اینجا بخوانید.)

 

از آنجایی‌که هزینه ساخت مجتمع‌های ادارات از اعتبارات استانی تامین می‌شود سازمان مجری وظیفه ساخت ادارات کل و استانداری را بر عهده دارد اما مجتمع‌های ادارات استان‌های جدید توسط ادارات کل راه و شهرسازی ساخته می‌شود که در حال حاضر انجام عملیات عمرانی آن در خراسان شمالی آغاز شده است.

عضو هیئت‌مدیره سازمان مجری ساختمان‌ها از تعمیر ورزشگاه آزادی در مدت یکسال خبر داد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

 

این سازمان حتی قبل از دستور اخیر رئیس جمهور نیز به دنبال بهسازی و نوسازی ورزشگاه آزادی بوده که به همین مناسبت یک سالی هست که با مسئولان وزارت ورزش و جوانان و شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی که مسئولیت انجام اقدامات عمرانی و سازندگی وزارت ورزش و جوانان را بر عهده دارد، جلسات منظمی برگزار کرده‌ایم تا عملیات نوسازی و بهسازی ورزشگاه آزادی با کیفیت بالاتری انجام شود.

معاونت امور مسکن و ساختمان:

اظهارنظر مظاهریان راجع به تاثیر بناهای بلند در آلودگی هوای پایتخت و کلانشهرها (متن کامل را اینجا بخوانید.)

 

در کوتاه‌مدت باید مجوز ساختمان‌هایی که در برخی مناطق تهران از جمله منطقه ۲۲ قرار است ساخته شوند ولی نتوانند تأییدیه زیست‌محیطی را بگیرند ابطال و جلوی ساخت و ساز آنها گرفته شود. البته مطالعات باید ادامه پیدا کند و میزان اثرگذاری ساختمان‌های بلند در کریدور بخش شرقی پایتخت نیز بررسی شود.

اظهارنظر مظاهریان نسبت به استفعای رئیس سازمان نظام کاردانی استان تهران (متن کامل را اینجا بخوانید.)

بر اساس شیوه‌نامه‌های موجود، ریاست همزمان یک نفر بر دو تشکل استانی و کشوری سازمان‌های نظام مهندسی و نظام کاردانی ممنوع است.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران:

آغاز پرداخت تسهیلات بانک مسکن به ۵۰ هزار واحد فرسوده شهری (متن کامل را اینجا بخوانید.)

بانک مسکن سهمیه جدید ابلاغی ۵۰ هزار فقره تسهیلات بافت فرسوده را به تفکیک استان‌ها ابلاغ کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید:

بازدید از فاز ۵ و ۱۱ شهر جدید پردیس و اعلام تکمیل مسکن مهر پردیس تا پایان ۹۵ (متن کامل را اینجا بخوانید.)

پیش بینی می‌شود با تلاش و همکاری همه دستگاه‌های خدمات‌رسان مربوطه، پرونده سایت مسکن مهر پردیس تا پایان سال ۹۵ بسته شود.

مسکن مهر:

حمایت مالی دولت از ایجاد تاسیسات عمومی مسکن مهر (متن کامل را اینجا بخوانید.)

با تصویب هیئت‌وزیران، اعتبارات مربوط به تخفیف عوارض پروانه، حمایت‌های مالی، تراکم و ایجاد تأسیسات عمومی مسکن مهر که در قانون بودجه سال ۹۴ ذکر شده، توزیع می شود.

پیشرفت ۸۵ درصدی سایت مسکن مهر امیرکبیر با مدیرعامل شهر (متن کامل را اینجا بخوانید.)

درحال حاضر سایت مسکن مهر شهر جدید امیرکبیر نیز از پیشرفت ۸۵ درصدی برخوردار است.

واگذاری ۹۰۰ واحد مسکن مهر شهر مجلسی تا پایان ۹۴ (متن کامل را اینجا بخوانید.)

تا پایان سال جاری حدود ۹۰۰ واحد دیگر از سایت مسکن مهر این شهر به متقاضیان تحویل داده خواهد شد.

اخبار مرتبط با بانک مسکن:

گفتگو با عبده تبریزی برای پرداخت وام مسکن و افزایش آن (متن کامل را اینجا بخوانید.)

رکود تورمی عمیق نیز واقعیت تلخ دیگر امروز به شمار می‌رود. بنابراین در این شرایط بهتر بود دولت یازدهم در زمان تحویل این وضعیت نابسامان در اقتصاد ایران، «وضعیت فوق‌العاده» اعلام می‌کرد.

ترکیب وام صندوق‌های پس‌انداز و اوراق امکانپذیر شد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

از دیروز و با ابلاغ به شعب بانک مسکن متقاضیانی که در صندوق پس‌انداز مسکن یکم سپرده‌گذاری کرده‌اند، می‌توانند تا سقف ۸۰ میلیون تومان اوراق تهیه کنند.

اعطای بخشی از وام ۸۰ میلیونی به ۵ هزارنفر تا ۲ ماه آینده (متن کامل را اینجا بخوانید.)

آن دسته از دارندگان حساب پس‌انداز مسکن یکم که سایر حساب‌های پس‌انداز مسکن در این بانک دارند می‌توانند برای دریافت تسهیلات ۴۰ میلیون تومانی به شعب بانک مسکن مراجعه کنند.

پرداخت ۲ هزار میلیارد تومان وام بافت فرسوده در گفتگو با بت‌شکن (متن کامل را اینجا بخوانید.)

 

بانک مسکن می‌تواند با استفاده از حساب ممتاز و صندوق پس‌انداز مسکن یکم در به حرکت درآوردن اقتصاد بازار مسکن موثر باشد. از طرفی امکان افزایش سرمایه این بانک نیز فراهم شده که محدودیت‌های خرید شعبه را کاهش می‌دهد و امیدوارم با تلاش‌هایی که هیئت مدیره انجام داده تا ۲ ماه آینده سرمایه بانک مسکن افزایش پیدا کند که این امکان منحصرا برای بانک مسکن ایجاد شده است.