شناسهٔ خبر: 24214 - سرویس مسکن و شهرسازی

مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت؛

تهیه نقشه‌های پهنه‌های گسلی محدوده شهر تهران/ ممنوعیت احداث ساختمان‌های ۱۲ طبقه و بیشتر در تهران/حفاظت از باغ شهری به شیوه بناهای‌تاریخی و میراث‌معنوی شهرها/ رشد ۱۰ درصدی اجاره بها

گزارش آخر هفته سخنرانی وزیر راه و شهرسازی در نوزدهمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی و تاکید بر توسعه کریدور شمال به جنوب کردستان، افزایش تعداد اعضای حقیقی کمیته فنی ۳ شورای عالی شهرسازی و معماری، ممنوعیت ساخت ۱۲ طبقه و بیشتر در تهران، اعلام حفاظت از باغات شهری به عنوان میراث معنوی شهرها، اعلام رشد ۱۰درصدی اجاره بها در کشور بخشی از مهترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته ای که گذشت به شرح جدول زیر است:

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی؛

سخنرانی در نوزدهمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار (متن کامل را اینجا بخوانید.)

مجموعه میراث معنوی، فرهنگی، تجاری، اقتصادی، انسانی ما نیز در این منطقه کم‌نظیر است. من این را از آن جهت تأکید می‌کنم که وقتی مشکلات بر ما سوار می‌شود امکانات کم‌نظیر و  منابع مختلف موجود در منطقه خود را فراموش می‌کنیم. این استان همچنین در مقاطعی از تاریخ، مرکز ایران محسوب می‌شد.

پیام تسلیت وزیر راه و شهرسازی به مناسبت درگذشت علی دادمان (متن کامل را اینجا بخوانید.)

دیدار با «علی دادمان» برایم یادآور جلوه‌گر صحنه غرش رحمان در آبان‌ماه سال ۵۶ در تظاهرات دانشجویان دانشکده فنی علیه رژیم شاه بود.امروز مرحوم علی دادمان، یادگار ارزشمند برادر جهادگر و مدیری توانمند، شهید رحمان دادمان وزیر سابق راه و ترابری، در سالروزشهادت اول مظلوم عالم امیرالمومنین علی(ع) بعد از چند ماه تحمل درد و رنج ناشی از بیماری سرطان به سوی پدر پرکشید واز میان ما رفت.

این مصیبت جانکاه را به مادر داغدیده سرکار خانم زهره سادات نظری، همسر صبور ایشان، تنها فرزندش، برادرانش، دوستان با وفایش و خانواده بزرگ راه وشهرسازی تسلیت می گویم.

دیدار وزیر راه و شهرسازی با خانواده دادمان وزیر راه و ترابری دولت هفتم (متن کامل را اینجا بخوانید.)

خداوند شهید رحمان دادمان را رحمت کند، وی برای ما که در دانشکده فنی دانشگاه تهران تحصیل کرده‌ایم الگو بود.

حوزه معاونت شهرسازی و معماری؛

معاون وزیر راه و شهرسازی از ممنوعیت احداث ساختمان‌های ۱۲ طبقه و بیشتر خبر داد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

موضوع ساخت برج‌های دوقلو در کمیته فنی شورای عالی شهرسازی و معماری در دستور کار و در دست بررسی است و هنوز نظر کمیته فنی اعلام نشده است.

دستور افزایش تعداد متخصصان کمیته فنی ۳؛ کمیته معماری، طراحی شهری و بافت های واجد ارزش (متن کامل را اینجا بخوانید.)

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری طی نامه‌ای مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری مبنی بر افزودن اعضای جدید به کمیته تخصصی معماری، طراحی‌شهری و بافت‌های واجد ارزش را اعلام کرد.

حمزه ای در نشست «مصوبه برج باغ با شهر چه کرد؟» بر حفاظت از باغ شهری به شیوه بناهای تاریخی و میراث معنوی شهرها تاکید کرد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

بر اساس تبصره یک ماده یک قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی و باغات، برای اراضی زراعی که الزاما تغییر کاربری پیدا می‌کنند باید معادل ۸۰ درصد قیمت زمین پس از تغییر کاربری به صندوق دولت پرداخت شود و این پول باید برای حفظ و نگه‌داری باغات و اراضی کشاورزی هزینه شود.

دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری بر لزوم حفاظت از خیابان ولی عصر به عنوان یک ارزش ملی تاکید کرد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

اگر تهران ۱۰ ارزش ویژه واجد حفاظت داشته باشد یکی از آنها خیابان ولیعصر (عج) است که باید نهایت تلاش را برای حفظ آن انجام دهیم. در طول مسیر این خیابان از راه آهن تا تجریش حدود ۱۸ هزار چنار وجود دارد.

حوزه معاونت مسکن و ساختمان؛

تشریح ۴ تهدید خفته در تهران و برابری تهران و لس آنجلس در میزان خطرپذیری شهری (متن کامل را اینجا بخوانید.)

در حالی تهران با ۴ تهدید ناشی از مخاطرات طبیعی بالقوه و توسعه ناموزون شهر شناخته می شود که گفته می‌شود در صورت وقوع حوادث طبیعی می‌تواند خطرات و خرابی هایی بسیار فراتر از حادثه شهران را در تهران رقم بزند.

مدیرکل اقتصاد مسکن پیشنهاد تعیین مالیات مضاعف برای خانه هایی که کمتر از ۳ سال به فروش می رسند را داد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

با ابزار مالیاتی می توان ورود تقاضای سفته بازانه به بازار را کنترل کرد. برای مثال می توان برای افرادی که ملک خود را زودتر از سه سال می فروشند، مالیات مضاعف تعیین کرد.

بانک مرکزی در گزارش خود ضمن رشد ۱۰ درصدی اجرا بها از استقبال متقاضیان خرید مسکن در ماه های ابتدایی سال جاری خبر داد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

ررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده به تفکیک عمر بنا در ماه مورد بررسی حاکی از آن است که واحدهای تا پنج سال ساخت با سهم ۵۱.۸ درصد، بخش عمده واحدهای مسکونی معامله شده را به خود اختصاص داده‌اند. در این ماه معاملات واحدهای مسکونی با عمر بنای بیش از ۱۰ سال ساخت از رشد مثبت نسبت به دوره مشابه سال قبل برخوردار بوده اند.

سازمان بورس و اوراق بهادار از صدور مجوز نهایی راه اندازی بازار ثانویه مسکن خبر داد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

با صدور مجوز نهایی راه‌اندازی بازار ثانویه مسکن توسط سازمان بورس و اوراق بهادار همه مدارک لازم برای انتشار اوراق بهادار رهنی در اختیار گروه مالی بانک مسکن برای انتشار ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق بهادار رهنی (اوراق به پشتوانه وام‌های اولیه خرید مسکن) قرار گرفت.

موافقت شورای پول و اعتبار با فروش اقساطی مساکن مهر (متن کامل را اینجا بخوانید.)

بانک مسکن با اعلام موافقت شورای پول و اعتبار با طرح های در حال اتمام مسکن مهر با هدف تبدیل عقد مشارکت مدنی به فروش اقساطی از ممنوعیت پذیرش معرفی نامه های جدید مسکن مهر شوشتر خبر داد.

ابلاغ دستورالعمل نرخ ۱۱ درصدی سود تسهیلات مسکن (متن کامل را اینجا بخوانید.)

کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن موجب رونق بازار مسکن و حتی ساخت و ساز و تولیدکننده‌های مصالح ساختمانی خواهد شد.

مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی؛

معاون وزیر راه و شهرسازی از تهیه نقشه پهنه های گسلی محدوده شهر تهران و شناسایی بیمارستان هایی که در پهنه گسلی قرار دارند خبر داد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اعلام تهیه نقشه‌های پهنه‌های گسلی محدوده شهر تهران از ابلاغ آن توسط شورایعالی شهرسازی و معماری در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

شکرچی زاده از طرح شبکه ای کردن دستگاه پیش بینی زلزله در تهران برای کاهش خسارت ها خبر داد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

تعدادی شتاب‌نگاشت در تهران وجود دارد که از نظر کمیت به تعداد آنها افزوده‌ایم و در برنامه داریم تا شتاب‌نگاشت‌های تهران را به صورت شبکه درآوریم. همچنین سامانه‌ای را تحت‌عنوان «هشدار سریع و پاسخ سریع» برای اجرا به دولت بردیم که هنوز منابع اجرای آن پروژه در اختیار ما قرار نگرفته است.

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران از شکل گیری مدیریت یکپارچه قبل از بحران خبر داد و مجموع مساحت گسل های تهران و حومه را ۸۰ کیلومتر مربع عنوان کرد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

تهران دهمین شهر پرجمعیت در کلانشهرهای دنیا از نظر وقوع زلزله است. اگرچه از زمان برنامه پنج ساله دوم توسعه تهیه نقشه گسل‌های زلزله در شهر تهران مطرح بود اما این مهم در این دولت و با همکاری وزارت راه و شهرسازی و مشخصا مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، مدیریت بحران شهرداری تهران و شورای شهر به بار نشست.

رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از ممنوعیت ساخت برج؛ بلندرمرتبه و بیمارستان در حریم گسل های زلزله خبر داد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اعلام تهیه نقشه های گسلی محدوده شهر تهران و وقفه بیش از ۱۲ سال برای کامل شدن آن از ممنوعیت ساخت برج ، بلندمرتبه سازی و بیمارستان در حریم گسل‌های شهر تهران خبر داد.

شرکت عمران شهرهای جدید؛

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید اندیشه جزئیات مراحل مطالعه اتصال ریلی شهر جدید اندیشه به تهران را تشریح کرد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

تلاش داریم تا شهریورماه امسال پرونده مسکن مهر اندیشه را ببندیم و تمامی واحدها را به متقاضیان تحویل دهیم.