شناسهٔ خبر: 25780 - سرویس مسکن و شهرسازی

مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت؛

توقف روند قیمت مسکن در ۳ سال گذشته/ عوارض ۷۹ درصدی شهرداری و انتقاد به مساله شهرفروشی/ افتتاح ۳۰ هزار و ۲۸۸ واحد در پرند و اندیشه با آغاز هفته دولت/ آغاز فروش اقساطی ۲۵۰ هزار مسکن

عکس آخر هفته سخنرانی وزیر راه و شهرسازی در جمع مدیران راه و شهرسازی استان‌، ابلاغ مصوبات شورای‌عالی شهرسازی و معماری به چهار استاندار، انتقاد معاون وزیر راه و شهرسازی از شهرفروشی و درآمدهای ناپایدار شهرداری، بهره برداری از ۴۰ بیمارستان در دولت یازدهم، بهره‌برداری از مسکن مهر شهرهای جدید اندیشه و پرند در هفته دولت و آغاز فروش اقساطی ۲۵۰ هزار مسکن بخشی از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اهم اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته ای که گذشت به شرح جدول زیر است:

 

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی؛

سخنرانی در جمع مدیران کل راه و شهرسازی استان‌های سراسر کشور (متن کامل را اینجا بخوانید.)

باید معلوم بشود چه بخشی از مالیات مردم سهم هزینه‌های محلی است و چه بخشی نیز سهم هزینه‌های دولت ملی است. متاسفانه فروش تراکم با فروش شهر باعث شده که به مفاهیم مالیات محلی و مالیات ملی نپردازیم. در حالیکه در سایر کشورها همواره این دو مفهوم جدای از هم هستند و برای هرکدام ویژگی‌های مشخصی وجود دارد.

شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران؛

ابلاغ مصوبه آخرین تصمیمات محور حرم حضرت معصومه (متن کامل را اینجا بخوانید.)

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران طی نامه‌ای به استاندار و رئیس شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان قم مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران را پیرامون محور حرم حضرت معصومه(س) تا جمکران با تاکید بر طراحی شهری و توجه به تامین آب ابلاغ کرد.

ابلاغ مصوبه الحاق مشروط شهرک مصنوعی ابریشم به محدوده چهار باغ البرز (متن کامل را اینجا بخوانید.)

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران طی نامه‌ای به استاندار و رئیس شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان البرز مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران را پیرامون محور الحاق شهرک مصنوعی ابریشم به محدوده شهر چهارباغ ابلاغ کرد.

ابلاغ مصوبه ساماندهی ساخت و سازهای محور زیارت در استان گرگان (متن کامل را اینجا بخوانید.)

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری در نامه‌ای به استاندار و رئیس شورای برنامه‌ریزی استان گلستان مصوبه شورا را پیرامون ساخت و سازهای محور زیارت در ۷ بند ابلاغ کرد.

ابلاغ مصوبه طرح جامع شهر جدید تیس در استان سیستان و بلوچستان (متن کامل را اینجا بخوانید.)

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران طی نامه‌ای به استاندار و رئیس شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان سیستان و بلوچستان مصوبه شورای عالی را پیرامون طرح جامع شهر جدید تیس با ۱۱ بند ابلاغ کرد.

اعتراض معاون وزیر راه و شهرسازی به مساله شهرفروشی در ۳ سال گذشته و تاکید بر بدهکار نبودن دولت به شهرداری (متن کامل را اینجا بخوانید.)

طی سه سال اخیر یکی از مهم‌ترین کارهای ما اعتراض به مساله شهرفروشی بوده است. منتقدان اگر جستجو کنند می‌توانند اخبار مربوط به این موضوعات در سه سال اخیر و نتایج پیگیری‌های شورای‌عالی شهرسازی و معماری را ببینند. البته صحبت‌های ما بی تاثیر نبوده است و همین که شهرداری حرف‌های ما را قبول کرده خودش یک قدم به جلو است.

تشریح جزئیات فعالیت های معاونت شهرسازی و معماری در نشست رسانه ای با خبرنگاران (متن کامل را اینجا بخوانید.)

وابستگی شهرداری به عوارض ساخت و ساز یکی از بدترین روش هایی است که به اجرای کامل و تحقق طرح های بالادست توسط نهادهای اجرایی آسیب وارد می کند. مطالعات ما نشان می‌دهند بیش از۷۹ درصد از بودجه شهرداری‌ها درکلانشهر هابه عوارض ناشی از ساخت و ساز معطوف می‌شود.

معاونت مسکن و ساختمان؛

بررسی تاثیر میان مدت و درازمدت کاهش نرخ سود بانکی بر بازار معاملات مسکن (متن کامل را اینجا بخوانید.)

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن با تشریح تاثیر میان مدت و درازمدت کاهش نرخ سودبانکی بر اجاره بها از کم‌تاثیر بودن آن در کوتاه مدت خبر داد و افزایش نرخ اجاره بها را نسبت به سال‌های گذشته به دلیل نظارت بر بازار معاملات اجاره، کمتر از پیش ارزیابی کرد.

گزارشی از وضعیت ساخت و سازها و عدم رعایت ایمنی در کشور (متن کامل را اینجا بخوانید.)

نظام ساخت و ساز در کشور در حالی مورد توجه سیاستگذاران صنعت ساخت و ساز قرار دارد که به نظر می‌رسد نسبت به میزان و نحوه صدور پروانه‌های ساختمانی، نظارت بر اجرا و نوع مصالح ساخته شده در دو دوره دولت قبل؛ این میزان توجه وجود نداشت. در شرایط فعلی، لزوم تشکیل کمیته حوادث ساختمانی برای پاسخگویی نسبت به حوادث ساختمانی در برنامه‌های تحت بررسی وزارت راه و شهرسازی قرار دارد.

رئیس کارگروه تدوین پیش‌نویس آیین‌نامه مقررات‌ملی‌ساختمان بر مسئولیت اخلاقی مهندسان تاکید کرد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

اخلاق ما را ملتزم می‌کند تا حتما به قانون پایبند باشیم ولی قانون این کار را نمی‌کند. اگرچه ذات و جوهر قانون، اخلاقی است ولی بسیاری از قوانین هستند که فارغ از اخلاق عمل می‌کنند.

آغاز فروش اقساطی ۲۵۰ هزار مسکن با مهلت ۵ساله بازپرداخت (متن کامل را اینجا بخوانید.)

براساس توافق بانک مسکن، این بانک بازپرداخت اقساط تسهیلات یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریالی (۱۵۰ میلیون تومان) با کارمزد ۲.۳ درصد را به انبوه سازان تضمین کرده است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران بر ضرورت تشکیل کمیته حوادث ساختمانی با هدف مطالبه شهروندی تاکید کرد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

بررسی مناسب حوادث ساختمانی نیازی ضروری است اما در صورت تشکیل، کمیته به عنوان مدعی‌العموم از ارگان‌های زیرمجموعه‌ای که در قبال حوادث ساختمان و ساخت و ساز مسئولیت مستقیم و حتی غیرمستقیم دارند به صورت جدی پاسخ بخواهد. این کمیته باید منجر به اعلام و پاسخگویی نهادهای مسئولیت و وظیفه‌دار شود.

شرکت عمران و بهسازی شهری ایران؛

معاون وزیر راه و شهرسازی جزئیات سفر خود به سومین کنفرانس بین المللی مسکن و توسعه پایدار شهری را تشریح کرد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

در حقیقت مباحث هبیتات ۳ بسیار شفاف است و دولت‌ها را برای همکاری و مشارکت بیشتر دولت با مردم ترغیب می‌کند. این سند سعی دارد تا دولت‌ها را از انجام اقدامات بزرگ مقیاس و مضر برای محیط زیست بازداشته و گام‌های مؤثری را در این حوزه بردارد.

برگزاری سیزدهمین نشست از سلسله نشست های ایران شهر (متن کامل را اینجا بخوانید.)

مسئله هویت به سه سطح اجتماعی، ملی و فردی تقسیم شده که در حقیقت عدم درک این طبقه‌بندی باعث مخدوش شدن بسیاری از بحث‌ها شده است. نکته قابل توجه ان است که بحران هویت در سطح اجتماعی رخ می‌دهد، برخی از جنبه‌های هویت اجتماعی مانند قومیت مستحکم هستند اما درمقابل برخی نیز ناپایدار هستند و بدون شک این بخش است که همواره دستخوش بحران می‌شود.

شرکت عمران شهرهای جدید؛

افتتاح ۳۰ هزار واحد در شهر جدید پرند (متن کامل را اینجا بخوانید.)

شرکت عمران تلاش کرده از محل تهاتر و همچنین نقدی منابع مورد نیاز شرکت آب و فاضلاب را برای تامین خدمات زیربنایی واحدهای مسکن مهر تامین کند. در این زمینه طی چند وقت اخیر بیش حدود ۴۳ میلیارد تومان به آبفا کمک کرده‌ایم.

مدیرعامل شهر جدید اندیشه از افتتاح پروژه ۲۸۸ واحدی در هفته دولت خبر داد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

از بین ۱۳ پروژه مسکن مهر این شهر تاکنون ۱۱ پروژه افتتاح شده که دوازدهمین آن نیز در هفته دولت با برخورداری از تمامی امکانات روبنایی و زیربنایی به بهره‌برداری خواهد رسید.

سازمان مجری تاسیسات عمومی و ساختمان‌های دولتی؛

معاون وزیر راه و شهرسازی از بهره‌برداری ۴۰ بیمارستان با مجموع ۵۷۰۰ تخت تا پایان دولت یازدهم خبر داد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

بیمارستان ۹۸ تختخوابی بهارستان واقع در شهرستان ۴۰۰ هزار نفری رباط کریم، بیمارستان ۹۶ تختخوابی بندر گز واقع در استان گلستان، بیمارستان ۱۵۰ تختخوابی بوکان، بیمارستان ۳۵ تختخوابی کوه بنان و بیمارستان ۲۲۰ تختخوابی مال‌خلیفه در شهرستان لردگان استان چهارمحال و بختیاری در این ماه به بهره‌برداری خواهند رسید.