شناسهٔ خبر: 27251 - سرویس مسکن و شهرسازی

مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت؛

دریافت لوح تقدیر وزیر راه و شهرسازی از رییس‌جمهوری/ تشریح سیاست‌ها و برنامه‌های حوزه مسکن در هفته دولت/ آغاز ساخت ۸۵ هزار واحد مسکن‌اجتماعی/ تشریح مزایای سود تک‌رقمی تسهیلات بانکی

گزارش آخر هفته دریافت لوح‌تقدیر وزیر راه و شهرسازی از رییس‌جمهوری در مراسم اختتامیه هفته‌دولت، اعلام تک‌رقمی‌شدن نرخ سود تسهیلات‌بانکی، تشریح سیاست‌ها و برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی توسط معاونان وزیر راه و شهرسازی در حوزه‌های مختلف مسکن و شهرسازی، افتتاح پروژه‌های مختلف مسکن و از جمله مسکن مهر در شهرهای مختلف کشور از جمله شهر جدید پردیس بخشی از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته اخیر بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت به شرح جدول زیر است:

 

 

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی؛

دریافت لوح‌تقدیر از رئیس‌جمهور در مراسم اختتامیه جشنواره شهیدرجایی  (متن کامل را اینجا بخوانید.)

در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل از همت و تلاش ارزنده جناب‌عالی و تمام مدیران و کارکنان محترم آن وزارتخانه در راستای توسعه و اعتلای کشور و تحقق اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و کسب رتبه برتر در جشنواره شهید رجایی سال ۹۵ تشکر و قدردانی می‌نمایم. توفیق روزافزون شما و کارکنان شریف آن وزارتخانه را در خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از خداوند متعال خواستارم.

اعلام تک‌رقمی‌شدن نرخ سود تسهیلات از سوی رئیس‌جمهوری در سالن اجلاس سران (متن کامل را اینجا بخوانید.)

برای مسکن اولی‌ها خبری را اعلام می‌کنم؛ برای اولین بار سود تسهیلات ما امروز یک رقمی اعلام می‌شود. در حال حاضر نرخ سود برای وام مسکن اولی‌ها ۱۱ درصد است، اما با کاهش این سود برای مواردی که وام گرفته می‌شود، در بافت‌های فرسوده این رقم به ۸ درصد و برای سایر موارد هم تا ۹.۵ درصد کاهش می‌یابد.

تشریح سیاست‌های حوزه مسکن در برنامه مستند یک روز یک وزیر (متن کامل را اینجا بخوانید.)

در مسکن مهر به بستر فرهنگی و اجتماعی و حرمت انسانی افراد توجه چندانی نشده و به نوعی با نگاه کالاگرایانه به انسان دارای حرمت نفسانی مواجه هستیم.

تشریح سیاست‌های راه و شهرسازی در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما (متن کامل را اینجا بخوانید.)

به منظور افزایش قدرت خرید مردم تسهیلات مسکن ۲۰ میلیون تومانی را به ۱۶۰ میلیون تومان ارتقا دادیم و این تسهیلات ابتدا به خانه اولی ها و بعد به بافت های میانی و ناکارآمد شهری تعلق گرفت.

مدیرعامل شرکت‌عمران شهرهای جدید؛

معاون وزیر راه و شهرسازی از تکمیل سایت مسکن‌مهر ۱۰ شهر جدید خبر داد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

ساخت شهرهای جدید با افق جمعیتی تعیین شده طراحی شده بود ولی پس از جانمایی سایت‌های مسكن مهر در این شهرها میزان سكونت جمعیت در این مناطق فراتر از افق تعیین شده پیش‌بینی شد که خود نشان‌دهنده حجم بسیار بالای کار در آینده است.

نریمان در افتتاح مسکن مهر پردیس به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

واگذاری‌های مسکن مهر دیگر به صورت افتتاح و تحویل ساختمان مسکونی نبوده و قرار است تماما به صورت محله‌ای و به همراه کلیه خدمات روبنایی و زیربنایی به متقاضیان تحویل داده شود چراکه همه این موارد اعم از تأمین آب، برق، گاز، فضاهای آموزشی، رفاهی، امنیتی و ... همه از حقوق شهروندی به شمار رفته و باید در اختیار ساکنین قرار گیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در مراسم افتتاح مسکن مهر پردیس از تکمیل آن پروژه در کوتاه‌ترین زمان ممکن خبر داد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

دیگر از مسکن مهر تنها با نام مسکن مهر یاد نمی‌کنیم، براساس سیاست‌های فعلی دولت، به ویژه وزارت راه و شهرسازی فضاهای جنبی سایت‌های مسکن مهر را نیز درنظر گرفته و اجرای آنها را یک ضرورت می‌دانیم.

مدیرعامل شهر جدید پردیس از تحویل واحدهای باقی‌مانده پردیس تا پایان سال خبر داد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

با افتتاح یکهزار و ۱۳۴ واحد دیگر فاز سوم پردیس تقریبا پرونده مسکن مهر این فاز بسته شده و تنها عملیات لازم برای نصب برخی بلوک‌ها مانده که قطعا تا ۱۵ مهرماه به پایان خواهد رسید.

افتتاح بیش از ۸ هزار واحد مسکن مهر پرند به مناسبت هفته دولت (متن کامل را اینجا بخوانید.)

در هفتمین روز از هفته دولت، ۸۳۹۰ واحد مسکن مهر، ۹باب مدرسه و آموزشگاه و ۳ پروژه مذهبی – فرهنگی به ارزش تقریبی ۵ هزار میلیارد ریال در شهر جدید پرند افتتاح شد.

حوزه معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی؛

معاون وزیر راه و شهرسازی در نشست رسانه‌ای شانزدهمین سیاست‌های توسعه مسکن به سوالات خبرنگاران رسانه‌های مختلف پاسخ داد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

زمین در ایران حدود ۵۲ درصد قیمت واحد مسکونی را شکل می‌دهد و این رقم در مقیاس جهانی نیز رقم بالایی محسوب می‌شود. طرح مسکن مهر هدفش این بود که بیاید و قیمت زمین را حذف کند و زمین را اجاره ۹۹ ساله بدهد که اینکار عملا برای مسکن مهر در مقیاس کلان محقق نشد.

برگزاری آزمون اخذ پروانه مهندسی در ۳۱ استان کشور (متن کامل را اینجا بخوانید.)

آزمون ورود به حرفه برای متقاضیان اخذ پروانه اشتغال به کار مهندسی در ۳۱ استان کشور در تاریخ ۱۱ و ۱۲ شهریورماه برگزار می‌شود. به گفته معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی این آزمون یکی از آزمون‌های تاثیرگذار حوزه نظام مهندسی به شمار می‌رود.

معاون وزیر راه و شهرسازی جزییات شانزدهمین سیاست‌های توسعه مسکن را در نشست رسانه‌ای تشریح کرد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

شانزدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن ۱۲ و ۱۳ مهرماه سال جاری در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران برگزار می‌شود که در این همایش عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی به عنوان رئیس‌عالی همایش، حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی به عنوان رئیس همایش، علی چگنی مدیرکل اقتصاد مسکن به عنوان دبیر اجرایی همایش و تیمور رحمانی استاد اقتصاد دانشگاه تهران به عنوان دبیر علمی همایش حضور دارند.

مظاهریان افق‌های فعالیت حوزه مسکن را تا سال ۱۴۰۵ تشریح کرد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

مسکن اجتماعی بیشتر به صورت مسکنی است که می‌تواند به صورت اجاره در اختیار نیازمندان به مسکن قرار بگیرد. بنابراین فرآیندی که در آن پیشنهاد شده و مورد توافق است این است که وزارت راه و شهرسازی می‌تواند زمین‌های شهری را در اختیار این طرح قرار دهد و نهادهایی که متولی دو دهک پایین جامعه هستند نقش معرفی کننده نیازمندان را برعهده دارند و نهادهایی مثل بنیاد مسکن و نهادهای مرتبط و متناظر آن در وزارت رفاه نقش ساخت را برعهده خواهند داشت.

بت‌شکن از کاهش ۴۱ درصدی نرخ سود تسهیلات با ابلاغ و اجرایی‌شدن دستورالعمل کاهش نرخ سود وام ۸۰ میلیون مسکن در هفته آتی خبر داد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

در راستای ارتقای قدرت خرید توانستیم بطور متوسط برای کسانی که متقاضی وام ۶۰ میلیون تومانی مسکن هستند نرخ سود تسهیلات را در بافت های فرسوده شهری از ۱۴ به ۸ درصد کاهش دهیم که با اینکار ۴۱ درصد پرداخت اقساط کاهش پیدا می‌کند.

استقبال متقاضیان مسکن از صندوق پس‌انداز یکم (متن کامل را اینجا بخوانید.)

استقبال مردمی از صندوق پس انداز مسکن یکم تحت تاثیر کاهش نرخ سود تسهیلات رشد قابل قبولی دارد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران تلاش برای اصلاح قانون را با تکیه بر کارآمدی از اقدامات موثر دولت یازدهم عنوان کرد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

آینده‌پژوهی متن پیش‌نویس اصلاحیه قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان از نکاتی است که در تهیه متن نهایی و تدوین گزارشات توجیهی و در نهایت تصویب در مراجع قانونی ملاک‌عمل خواهد بود.

مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی سرفصل های تغییرات پیشنهادی اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان را تشریح کرد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

سازمان نظام مهندسی استان تهران ۱۲۰ هزار نفر عضو دارد که بر اساس قانون اگر بخواهد مجمع عمومی آن برگزار شود ۶۰ هزار و یک نفر باید در مجمع حاضر باشند که مدیریت این جمعیت، جایگاه آنها، رای‌گیری و شمارش آرا، مشکلات فراوانی را به دنبال خواهد داشت و عملا چنین اتفاقی غیرممکن خواهد بود. اینها بخشی از مشکلاتی هستند که در اصلاحات قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در صدد حل آنها هستیم.

حوزه معاونت معماری و شهرسازی؛

معاون وزیر راه و شهرسازی در گفتگویی مشروح اصرار بر بلندمرتبه سازی را حرکت خارج از برنامه عنوان کرد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

در زمستان گزارشی از طرف سازمان هواشناسی در یک روز ارایه شد که نشان می‌داد باد در ایستگاه مهرآباد شش نات بود و در میدان رسالت، عدد صفر را نشان می‌داد. این به معنای آن است که ساخت و ساز در جریان باد تاثیر منفی می‌گذارد.

ابلاغ طرح جامع شهر نجف‌آباد در ۱۸ بند به استاندار اصفهان (متن کامل را اینجا بخوانید.)

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در نامه‌ای به استاندار اصفهان مصوبه شورا را در ۱۸ بند با تاکید بر ممنوعیت تفکیک به جزء و صدور پروانه ساخت در باغات با مهلت ۴۵ روزه برای ارسال مجدد به شورا، ابلاغ کرد.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران؛

حضور و جمع‌بندی مصوبات ۶ بندی بیست و یکمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی (متن کامل را اینجا بخوانید.)

مصوبات بیست‌ویکمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی با دستور کار ارائه گزارش برنامه توسعه یکپارچه فضایی استان سیستان و بلوچستان و پنج شهرستان هدف زاهدان، ایرانشهر، چابهار، کنارک و زابل و همچنین ارائه گزارش عملکرد کارگروه پیش‌بینی و پیشگیری از گسترش بافت‌های ناکارآمد طی ۶ بند از سوی شرکت عمران و بهسازی شهری ایران منتشر شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی از تهیه طرح جامع بازآفرینی ۱۷ شهر پایلوت در کشور خبر داد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

با توجه به تغییر الگوی بازآفرینی شهری پایدار، وزارت راه و شهرسازی هم‌اکنون درحال تهیه طرح پژوهشی تدوین بیانیه و چارچوب نظری و همچنین تهیه و تدوین شیوه‌نامه تهیه طرح‌های جامع بازآفرینی شهری پایدار هستیم.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در مسکن مهر؛

افتتاح ۷۴ هزار واحد مسکن مهر در هفته دولت و تکمیل مسکن مهر ۳۸۳ شهر در کل کشور در گفتگو با قائم مقام وزیر راه و شهرسازی (متن کامل را اینجا بخوانید.)

از تعدا کل ۲ میلیون و ۲۱۵ هزار واحد مسکن مهر، یک میلیون و ۷۲۰ هزار واحد به بهره برداری رسیده است و بر اساس برنامه اعلام شده از سوی ادارات کل راه و شهرسازی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و همچنین شرکت عمران و بهسازی شهری ایران برای بافت‌های فرسوده تا پایان سال ۳۰۰ هزار واحد دیگر به افتتاح خواهد رسید.

مدیرعامل سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات عمومی و دولتی؛

تشریح علمکرد۳ ساله سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات عمومی و دولتی در گفتگو با مدیرعامل سازمان (متن کامل را اینجا بخوانید.)

درسال جاری با توجه به اختصاص اعتبار مناسب از محل اعتبارات ماليات بر ارزش افزوده اين سازمان  و بر اساس هماهنگی با وزارت بهداشت و تعيين اولويت‌ها برنامه‌ريزی لازم برای تكميل و تحويل ۴۰ بيمارستان با بيش از ۵۴۰۰ تخت انجام شده كه اين مهم تا پايان دولت محقق خواهد شد. تحويل اين تعداد بيمارستان اتفاق بسيار مهم و مثبتی است كه در ارتقای شاخص‌های بخش بهداشت نقش مهمی ايفا خواهد كرد.

پرونده معماری؛

انتقاد طراح برج میلاد تهران از پدیده رنج آور ضدمعماری در فضای شهری (متن کامل را اینجا بخوانید.)

در حالی که معماری ابزارش از آجر و خشت به بتن و فولاد تغییر کرده و این تحول ناگهانی باعث تغییر شکل معماری شده، باید برای بهبود وضعیت موجود و رساندن معماری کشور به نقطه ایده‌آل بیش از هر چیز به فعالیت‌های فرهنگی و بسیج عمومی ارگان‌های مختلف توجه شود.