شناسهٔ خبر: 30887 - سرویس ریلی

حمل‌ونقل ریلی در هفته‌ای که گذشت:

ابراز امیدواری روحانی نسبت به اتصال راه‌آهن ایران به عراق/ آمادگی ایران و چین برای همکاری مشترك در اجرای پروژه‌های حمل‌و‌نقلی/ انجام مطالعات کریدور پنج جانبه برای اتصال چین به اروپا

گزارش آخر هفته تقدیر روحانی از تلاش‌های آخوندی و پورسیدآقایی در حوزه ریلی، توجه به حمل و نقل ریلی با افق دور در تهیه طرح‌های تفصیلی شهرها، درخواست راه آهن آذربایجان برای سرمایه‌گذاری در ایستگاه آستارا، استقرار قطارهای مسافری در زمان پیک بازگشت زائران اربعین و جابجایی بیش از ۲۰۰ هزار زائر حسینی در ایام اربعین با ریل‌باس رایگان سایر عناوین مهمترین اخبار حوزه ریلی به شمار می رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت  راه و شهرسازی در هفته گذشته حمل‌ونقل ریلی از به دلیل سفر رئیس جمهوری به استان خوزستان به منظور افتتاح مرکز CTC راه‌آهن جنوب و سفر وزیر راه و شهرسازی به کشور چین با همراهی مدیرعامل شرکت راه‌آهن و معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت به چین با هدف شرکت در همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بخش حمل‌ونقل علاوه بر اهمیت از بازتاب گسترده رسانه ای نیز برخوردار بود.

در زیر مهمترین اخبار مربوط به حمل‌ونقل ریلی در هفته گذشته را ملاحظه می کنید:

ابراز امیدواری رئیس جمهوری نسبت به اتصال راه‌آهن ایران به عراق

حسن روحانی د در استان البرز به اقدامات انجام شده در خصوص تسهیل شرایط برای عبور و مرور مردم جهت شرکت در مراسم اربعین اظهار داشت: فهرست بلندبالایی از اقدامات از سال گذشته تا قبل از شروع حرکت زائران به عتبات عالیات در سال جاری انجام شده است و امیدواریم به زودی راه آهن ایران به راه‌آهن عراق متصل شود تا مردم کشورمان بتوانند در تمام ایام زیارتی سال به عتبات عالیات مشرف شوند و حتی در طول سال بتوانند در قالب سفرهای گردشگری به کشور همسایه مسافرت کنند.

رئیس جمهوری همچنین از تلاش تمام دستگاه‌ها و نهادهای دست اندرکار برای تسهیل سفرهای اربعین از جمله وزارت راه و شهرسازی،وزارت کشور، پلیس، سازمان های امداد و نجات و هلال احمر و نهادهای امنیتی تقدیر و تشکر کرد.

تقدیر روحانی از تلاش‌های آخوندی و پورسیدآقایی در حوزه ریلی

رئیس جمهوری در جریان افتتاح مرکز کنترل الکترونیکی راه آهن جنوب ضمن تشکر از خدمات ارزنده دکتر آخوندی و مدیرعامل شرکت راه‌آهن گفت: استفاده از توان و دانش بومی در جهت تامین امنیت و سلامت مسافران و همچنین حرکت منظم قطارها کار بسیار ارزشمند و مهمی است.

رئیس جمهوری بیان داشت: اصلاح خطوط، تعویض ریل‌های فرسوده و زیرسازی که موجب اطمینان، امنیت و سلامت مسافران و حرکت منظم قطارها با توجه به اینکه در آینده باید بار مسئولیت حمل کالا و مسافر را ریل برعهده بگیرد، کار بسیار ارزشمند و مهمی انجام شده است و به همه شما خسته نباشید می‌گویم.

آمادگی ایران و چین برای همکاری مشترك در اجرای پروژه‌های حمل‌و‌نقلی

 وزیر راه وشهرسازی به آمادگی این وزارتخانه جهت همكاری با شركت‌های چینی اشاره كرده و اعلام كرد: ما آمادگی داریم در همه حوزه‌های زیرساختي و پروژه‌های موجود در حوزه توسعه شبكه ریلی، دوخطه‌كردن شبكه موجود ریلی‌، برقی‌كردن شبكه‌های موجود و نیز توسعه ناوگان ریلی، هوایی و جاده‌ای با شركت‌های چینی همكاری كنیم. لیكن این امر مستلزم ارائه پیشنهادهای مشخص تامین اعتبار در قالب روش‌های BOT ، BLT و BT خواهد بود.

وزیر راه وشهرسازی در بخش پروژه‌های نوسازی ناوگان نیز اعلام كرد: ما از مدل مالی تامین اعتبار فاینانس لیزینگ استقبال می‌كنیم.

آخوندی خاطرنشان كرد: ما پروژه‌های بزرگی را در حوزه زیرساخت در ایران برنامه‌ریزی كرده‌ایم كه این امر فرصت خوبی برای شركت‌های خارجی از جمله شركت‌های چینی فراهم می‌كند.

توجه به حمل و نقل ریلی با افق دور در تهیه طرح‌های تفصیلی شهرها                    

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: تغییر نگرش‌ها در حوزه حمل و نقل و شهرسازی باید صورت گیرد و از ابتدا باید بنیان کار را درست بگذاریم و توجه به بحث ریل به‌عنوان حیاتی‌ترین زیرساخت حمل و نقل در طرح‌های شهرسازی قرار گیرد.

تقی زاده معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی افزود: در دنیا تمام کشورها سال‌هاست که به سمت حمل و نقل ریلی آمده‌اند و از دلایل عمده آن به بحث آلایندگی پایین و کاهش مصرف سوخت و امنیت این حمل و نقل می‌توان اشاره کرد.

انجام مطالعات کریدور پنج جانبه برای اتصال چین به اروپا

محسن پورسید آقایی در  نشست «مجمع سرمایه‌گذاری مسکن، حمل‌ونقل و ترابری» در حضور وزیر راه و شهرسازی و مشارکت بیش از ۲۰۰ تن از نمایندگان و فعالان حوزه حمل‌ونقل چین در شهر پکن، فرصت‌ها و زمینه‌های سرمایه‌گذاری در بخش حمل‌ونقل ریلی، اظهار داشت: راه‌آهن ایران به دلیل قدمت بسیار طولانی و قرار گرفتن در کریدورهای مختلف و عضویت در سازمان‌های معتبر بین‌المللی، از شرایط ویژه‌ای برخوردار است. همچنین یکی دیگر از مزایای راه‌آهن ایران داشتن هفت اتصال مرزی با کشورهای همسایه است که همین ویژگی، مزیت‌های ارزشمند راه‌آهن ایران در منطقه را دوچندان کرده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه از ایده ایجاد یک خط راه‌آهن استاندارد بین چین، قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان و ایران خبر داد و گفت: مطالعات و بررسی‌های لازم در خصوص آن در حال انجام است و در صورت تحقق این طرح، قطارها به‌راحتی تا اروپا طی سیر خواهند کرد و اجلاس کارشناسی بین پنج کشور یادشده در خصوص این طرح برگزارشده است.

درخواست راه آهن آذربایجان برای سرمایه‌گذاری در ایستگاه آستارا        

مدیرعامل راه آهن از آمادگی راه آهن ایران برای پذیرش سرمایه های داخلی و خارجی در صنعت حمل و نقل ریلی خبرداد و گفت: راه‌آهن آذربایجان درخواست خود را برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های خصوصی آذری در ساختمان‌ها و تجهیزات ایستگاهی آستار اعلام کرده است.     

معاون وزیر راه و شهرسازی با توجه به تملك و آماده بودن ده هكتار از اراضی ایستگاه آستارا و درخواست راه‌آهن آذربایجان برای سرمایه گذاری شركت‌های خصوصی آذربایجان در احداث ساختمان‌ها و تجهیزات ایستگاهی، اعلام كرد راه آهن جمهوری اسلامی ایران آماده پذیرش سرمایه های داخلی و خارجی در صنعت حمل و نقل ریلی است.  

تاکید بر حمل‌و‌نقل ریلی در باز‌تعریف کریدورهای داخلی و بین‌المللی

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پروژه راه آهن رشت-آستارا بیان داشت: این خط آهن به عنوان یکی از مهمترین پروژه‌های کشور باید از نگاه ملی مورد توجه قرار گیرد؛ زیرا با اتصال این حلقه مفقوده، ارزش اقتصادی کلانی به کشور وارد خواهد شد و همزمان مدت انتقال کالا از چین به ایران  از ۱۱ روز به ۷ روز کاهش خواهد یافت. همچنین تکمیل پروژه راه‌آهن خاف-هرات در افعانستان و اتصال آن به کاشغر (در افغانستان) یک جریان تجاری در داخل ایران ایجاد خواهد کرد.

 وی با اشاره به جایگاه کریدورها در طرح جامع حمل و نقل اظهار داشت: در ادامه منطقه‌بندی تمام مناطق پیرامون و داخل کشور بر اساس نظام عرضه و تقاضا مشخص خواهد شد؛ زیرا  منطقه‌بندی بیانگر نیازهای کشور در زمینه زیرساخت و ظرفیت‌های آن است.

استقرار قطارهای مسافری در زمان پیک بازگشت زائران اربعین

معاون مسافری راه‌آهن گفت: با توجه به اعزام زائران حسینی از ۲۰ تا ۲۸ آبان و بازگشت آن‌ها از دوم و سوم آذرماه، قطارهای متعددی در پیک سفر برای مسیر خرمشهر به تهران پیش‌بینی‌ شده است.

میرحسن موسوی با اشاره به مدیریت قطارهای مسافری برای زائران حسینی در طول ایام اربعین اظهار داشت: یک تیم کارشناسی به‌ منظور بررسی  فرایند اعزام مسافران در طول مسیر به مناطق عبوری قطار تهران-شلمچه فرستاده شده تا در اعزام قطارهای بعدی بر مبنای نتایج کارشناسی برنامه‌ریزی مدنظر قرار گیرد.

جابجایی بیش از ۲۰۰ هزار زائر حسینی در ایام اربعین با ریل‌باس رایگان

مدیرکل راه‌آهن جنوب گفت: طبق پیش‌بینی‌ها ۲۰۰ هزار زائر با ریل‌باس رایگان در مسیر خرمشهر–شلمچه و حدود ۷۵هزار نفر برای مسیرهای تهران، مشهد و شهرهای بین راه به صورت رفت و برگشت در ایام اربعین جابجا خواهند شد.

عبدالکریم درویش‌زاده با اشاره به آمادگی کامل راه‌آهن جنوب برای خدمات رسانی به زائران اربعین حسینی اظهار داشت: شرکت راه‌آهن برای ایام اربعین ۱۳۰ قطار به منظور تردد در مسیرهای مشهد-خرمشهر-شلمچه و تهران-خرمشهر-شلمچه درنظر گرفته است.