شناسهٔ خبر: 31197 - سرویس ریلی

حمل‌ونقل ریلی در هفته‌ای که گذشت:

ایجاد تونل زیرزمینی برای ایستگاه قطار سریع‌السیر قم به صلاح نیست/ آمادگی آفریقای جنوبی برای مشارکت در پروژه‌های ریلی و بندری ایران/ راه آهن شیراز چهار راهی برای بارهای ترانزیتی

قطار تامین ۵۹۴ رام قطار برای ایام ۲۸ صفر، سه سناریوی ایران برای کریدور جاده ابریشم در مقابل چهار سناریوی مشاور آمریکایی، توسعه جهشی قطارهای حومه‌ای با ۵ درصد هزینه آلودگی دیگر عناوین مهم حمل و نقل ریلی در هفته گذشته به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی حمل و نقل ریلی در هفته گذشته با توجه به ورود و خروج زائران اربعین حسینی و معطوف شدن تمام نگاه ها به سمت جاده و پایانه های مرزی سه شهر مهران، شلمچه و چزابه، اگرچه شاهد اتفاقات بسیار مهمی بود اما هفته تقریبا آرامی را به لحاظ خبری پشت سر گذاشت که هفته آینده بعد از پایان مراسم مربوط به 28 و 30 صفر در مشهد مقدس بیشتر مورد توجه قرار خواهد گرفت. که از جمله آن می توان به دستاوردهای دیدار روسای جمهور دو کشور ایران و اسلوونی  و اشتیاق افریقای جنوبی برای سرمایه گذاری در حوزه حمل و نقل ریلی اشاره کرد.

 ایجاد تونل زیرزمینی برای ایستگاه قطار سریع‌السیر قم به صلاح نیست

پورسیدآقایی مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه ایجاد تونل در خیابان زینبیه شهر قم برای ایجاد ایستگاه قطار سریع‌السیر مسائل درون شهری زیادی را ایجاد خواهد کرد، گفت: مشاوران ایتالیایی این طرح و همچنین پیمانکار آن معتقد هستند که ایجاد تونل زیرزمینی برای ایستگاه قطار سریع‌السیر قم به صلاح نیست از این رو باید ایستگاهی بر روی زمین و در شهر برای قطار سریع السیر تهران- قم – اصفهان در نظر گرفته شود.

جلسه مجمع نمایندگان استان قم با حضور استاندار و  شهردار استان قم، معاون امور مجلس وزارت راه و شهرسازی و همچنین مدیر عامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران برای اتخاذ تدبیر در خصوص عبور قطار سریع‌السیر تهران- قم – اصفهان از استان قم برگزار شد. همچنین در این جلسه مقرر شد مدیرعامل راه آهن کشور نسبت به مصوبات این جلسه اقدام کند.

لزوم افزایش بهره‌وری ناوگان ریلی مقابل افول حجم معادن

قائم‌مقام مدیرعامل راه‌آهن با بیان اینکه ۷۰ درصد سهم بار ما مربوط به معادن است تاکید کرد: باید با افزایش بهره‌وری ناوگان و استفاده از قطارهای سبک و پرسرعت به جای قطارهای سنگین منافع جدیدی برای شرکت‌ها ایجاد شود.

احمد خدایی در نشست مشترك راه‌آهن با شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی بار با اشاره به اینكه بایستی قیمت تمام‌شده حمل در کوتاه‌مدت كاهش یابد، گفت: درحالی‌که صاحبان كالا توقع افزایش نرخ را در حمل بار دارند، سهم بخش حمل‌ونقل ریلی در قیمت تمام‌شده باید به حداقل برسد تا صرف جبران خسارت‌ها شود

آمادگی آفریقای جنوبی برای مشارکت در پروژه‌های ریلی و بندری ایران

فخریه کاشان با اشاره به پروژه‌های حمل‌ونقل ریلی بیان داشت: ۱۰ هزار کیلومتر راه‌آهن جدید باید در کشور ساخته شود که برای ساخت نیاز به ریل، واگن، لکوموتیو، سیگنالینگ، تجهیزات ارتباطی و غیره دارد. همچنین پروژه‌های ارتقا مسیر مثل دوخطه کردن. ارتباطات و ارتقا ایستگاه‌ها، قطارهای پرسرعت که با حضور شرکت چینی‌ها و زیمنس آغازشده.

معاون وزیر حمل‌ونقل افریقای جنوبی ضمن تشکر از فخریه کاشان به خاطر توضیحات کامل و پیشنهادت مناسب اظهار داشت: با توجه به سابقه شرکت‌های افریقای جنوبی در حوزه‌های نوسازی و ارتقا فرودگاه و تولید ناوگان ریلی و توسعه بنادر می‌توانیم از در این زمینه‌ها به‌ویژه در حوزه حمل‌ونقل ریلی و بنادر همکاری داشته باشیم.

تامین ۵۹۴ رام قطار برای ایام ۲۸ صفر

معاون مسافری شرکت راه‌آهن با اشاره به آمادگی این شرکت برای ایام ۲۸ صفر گفت: از ۴ تا ۱۴ آذرماه ۱۹۱ هزار و ۵۰۰ صندلی در قالب ۵۹۴ رام قطار برای انتقال زائران به مشهد مقدس پیش‌بینی شده است.

میرحسن موسوی افزود: ۳۳ رام قطار با ظرفیت ۲۲ هزار و ۵۰۰ صندلی به صورت فوق العاده برای زائران مشهد مقدس ویژه دوره ۲۸ صفر اختصاص یافته است

سه سناریوی ایران برای کریدور جاده ابریشم در مقابل چهار سناریوی مشاور آمریکایی

مشاور معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع درخصوص دستاوردهای سفر هیئت ایرانی به ارمنستان برای شرکت در چهاردهمین اجلاس اتصال کریدور اروپا- آسیا، گفت: سه سناریوی ایران برای عبور از کریدور جاده ابریشم در مقابل پیشنهادهای طرف آمریکایی که هیچ کدام از ایران عبور نمی‌کرد برای بررسی مورد پذیرش قرار گرفت.

 خمیسی بیان داشت: موضوع سوم که برای ایران بسیار مهم است در خصوص سیاست‌هایی است که سازمان osjd یا سازمان همکاری‌های راه‌آهن‌ها درپیش گرفته است و آن فعال کردن وضعیت کریدور ترانسیبری است. که از اروپا می‌آید، از روسیه رد می‌شود و به سمت چین می‌رود و ایران در این کریدور جایگاهی ندارد.

راه آهن شیراز چهار راهی برای بارهای ترانزیتی

مدیر كل راه آهن فارس ظرفیت فعلی ایستگاه شیراز را به عنوان یك پتانسیل مناسب جذب بار جهت بنادر جنوبی كشور اعلام كرد و افزود: راه آهن شیراز می تواند به عنوان یك نقطه اتصال در زمینه جذب بارهای ترانزیتی با حمل و نقل تركیبی نقش آفرینی كند.

مهرداد انصاری مدیر كل راه آهن فارس(شیراز) در گردهمایی كارشناسان ستاد و مناطق راه آهن با اشاره به اینكه استان فارس با توجه به برخورداری از پتانسیل مهم كشاورزی و صنایع معدنی در سال ۱۳۸۸ به شبكه سراسری راه آهن جمهوری اسلامی ایران پیوست و رسالت خود را بر جابجایی بار و مسافر قرار داد، گفت: اداره كل راه آهن فارس دارای ۵۰۰ كیلومتر خط اصلی ، ۷۷ كیلومتر خط مانوری و ۵ كیلومتر خط صنعتی و تجاری و دارای ۱۷۳۳ دهانه پل بزرگ و كوچك و ۵ پل بزرگ فلزی است كه بزرگترین آنها به طول ۴۸۰ متر در منطقه ایزدخواست قرار دارد.

لزوم توسعه ریل محور برای کاهش آلودگی هوای کل کشور                    

جواد كاظم نسب الباجی نماینده مردم اهواز بابیان اینكه دو هفته گذشته لایحه‌ای ر ا نمایندگان مجلس در جهت كاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی تقدیم مجلس شورای اسلامی كردند، اظهار داشت: امروز سازمان محیط‌زیست باید قدرتمندتر از گذشته عمل كند و بدون تفكر قبلی مجوز به هر موسسه و یا ارگانی كه منجر به افزایش آلاینده‌های زیست‌محیطی می‌شود، ندهد.

وی عنوان كرد: در حال حاضر خسارت‌های جبران‌ناپذیری برای آلودگی هوا در كشور پرداخت می‌شود كه قابل جبران نیست بنابراین مسئولان و مدیران باید در جهت بهبود شرایط اقدام به توسعه حمل‌ونقل عمومی به‌خصوص توسعه ریل محور كنند كه این امر به‌کل جامعه كمك خواهد كرد

توسعه جهشی قطارهای حومه‌ای با ۵ درصد هزینه آلودگی

یك كارشناس حمل‌ونقل ریلی، گفت: كمتر از ۵ درصد هزینه ۸۰ هزار میلیارد تومانی ناشی از آلودگی هوا می‌تواند توسعه جهشی در حوزه قطارهای حومه‌ای ایجاد كند.

 محسن معیری ادامه داد: قطارهای حومه‌ای در كنار تعداد قابل‌توجهی مسافرانی كه جابه‌جا می‌كنند میزان سوخت كمتری نیاز دارد ضمن آنكه آلودگی زیست‌محیطی كمتری نسبت به حمل‌ونقل جاده‌ای ایجاد می‌كند.