شناسهٔ خبر: 32899 - سرویس ریلی

حمل‌ونقل ریلی در هفته‌ای که گذشت:

اختصاص یک درصد بودجه نفت و گاز به توسعه حمل‌ونقل ریلی/ تعیین ۵ آذر به عنوان روز ایمنی راه‌آهن/ تشریح روند توسعه خطوط حومه‌ای تهران- کرج- قزوین- زنجان

گزارش آخر هفته  تامین بودجه حمل‌ونقل ریلی از منابع عمومی در سال ۹۶، لزوم توسعه زیرساخت‌های ریلی برای دستیابی به توسعه پایدار، جزئیات عملکرد سامانه پایش شبکه خطوط و سازه‌های راه‌آهن، نرخ بلیت قطار مشهد- نخجوان اعلام شد سایر عناوین مهم ریلی در هفته گذشته به شمار می رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی حمل‌ونقل ریلی در هفته گذشته شاهد بروز سه رویداد مهم با حضور وزیر راه و شهرسازی شامل مراسم رونمایی از سه رویداد بهره‌برداری از پروژه نت، جشنواره ایده و اقدام و توانمندسازی نیروی انسانی بود. از طرف دیگر نمایندگان مردم در جلسه نوبت سوم مجلس شورای اسلامی و در ادامه بررسی لایحه برنامه ششم توسعه با ۱۸۰ رای موافق، ۴ رای مخالف، ۲ رای ممتنع از مجموع ۲۱۲ نماینده حاضر، ماده ۶۹ را مصوب کردند. براساس بند الف ماده ۶۹، دولت مکلف شد به منظور تکمیل و اجرای پروژه‌های حمل ونقل ریلی، دو خطه‌ کردن مسیرها و احداث خطوط برقی و سریع‌السیر علاوه بر استفاده از تأمین مالی خارجی (فاینانس) و مشارکت‌های دولتی - خصوصی، علاوه بر رشد و افزایش اعتبارات این حوزه سالانه یک درصد (۱%) منابع حاصل از فروش نفت وگاز سهم دولت را در قالب بودجه سنواتی به وزارت راه وشهرسازی اختصاص دهد تا طرح های حمل ونقل ریلی با اولویت مناطق کمتر توسعه یافته اجرا گردد.

تعیین ۵ آذر به عنوان روز ایمنی راه‌آهن

وزیر راه و شهرسازی در مراسم بهره‌برداری از پروژه نت، جشنواره ایده و اقدام و توانمندسازی نیروی انسانی شرکت راه‌آهن پیشنهاد تعیین ۵ آذر را به عنوان روز ایمنی راه‌آهن مطرح کرد و گفت: وظیفه ما در پس سوانح، بررسی و تعیین قصورها و از طرفی عبرت و یادگیری است.

عضو کابینه دولت یازدهم با بیان اینکه روزانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از حومه وارد تهران می‌شوند گفت: بنابراین توجه به حمل و نقل عمومی بسیار مهم و کاری ضروری و بنیادین است. 

به گفته آخوندی با این مصوبه ما شاهد تحول نظام و ساختار حمل و نقل مسافر خواهیم بود که شرکت راه‌آهن باید خود را برای این مصوبه آماده کند. وی گفت: اگرچه این مصوبه باید از ابتدای سال ۹۶ اجرا شود اما توقع دارم شرکت راه‌آهن از همین لحظه شروع به برنامه‌ریزی برای تعریف ساختار شرکت حمل و نقل ریلی مسافری حومه‌ای کند.

تشریح روند توسعه خطوط حومه‌ای تهران- کرج- قزوین- زنجان

محمدزاده از تکمیل و افزایش خطوط تهران- کرج تا پایان سال جاری و بهره‌برداری از خط دوم قزوین- زنجان در پایان سال ۹۶خبر داد و افزود: عملیات ساخت خط دوم مسیر کرج تا قزوین در حال اتمام است و حدود نیمی از مسیر ۵۵ کیلومتری ریل‌گذاری شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین از تکمیل و افزایش خطوط تهران-کرج تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: از مجموع مسیر ۴۰ کیلومتر تهران-کرج، ۲۵ کیلومتر آن به‌صورت چهار خطه خواهد شد که تاکنون ۲۰ کیلومتر آن تکمیل‌شده است.

تامین بودجه حمل‌ونقل ریلی از منابع عمومی در سال ۹۶

 امیر امینی به تاثیر کاهش اعتبارات بر انجام پروژه‌های عمرانی حوزه حمل و نقل اشاره کرد و گفت: با توجه به کاهش بودجه راهداری در لایحه بودجه ۹۶ نسبت به قانون بودجه ۹۵، این بخش تحت تاثیر قرار می‌گیرد؛ البته عمده منابع مالی پروژه‌های ریلی، از طریق فاینانس تامین می‌شد که در لایحه بودجه ۹۶، این منابع مالی به سمت بودجه عمومی رفته است.

معاون برنامه ریزی و منابع وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: بودجه عمومی با سطح انتظار از حوزه حمل‌ونقل ریلی هماهنگ نیست و نمی‌تواند منبع پایداری برای توسعه حمل‌ونقل ریلی باشد ضمن اینکه وقتی بودجه حمل‌ونقل ریلی به سمت بودجه عمومی می‌رود، حمل‌ونقل جاده‌ای با ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش منابع مواجه می‌شود

 استفاده از دانش سازمانی درجهت حفظ سرمایه‌های ملی

مدیرعامل راه‌آهن بابیان اینکه «جشنواره ایده و اقدام نکات قابل‌تأملی به من آموخت» به اهمیت مدیریت دارایی و سرمایه‌های راه‌آهن اشاره و تصریح کرد باید این مسئله همچنان پیگیری شود و برای دستیابی به یک شبکه ایمن، اقتصادی، سلامت، چابک و مورد رضایت شهروندان مورد نظر باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به توجه مجلس و دولت به حمل‌ونقل ریلی گفت: این توجه مسئولیت بنده و سایر معاونان و مدیران راه‌آهن را بسیار سنگین کرده است؛ زیرا باید تمرکز بیشتری بر حفظ سرمایه‌های ملی، استفاده از فرصت پدید آمده و بهره‌برداری از آن داشته باشیم.

ساخت بزرگترین پل راه‌آهن کشور تا پایان دی‌ماه تمام می‌شود

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد: احداث بزرگترین پل راه‌آهن کشور به طول ۱۴۳۰ متر واقع در راه‌آهن قزوین- رشت که از سوی مهندسان داخلی طراحی و اجرا شده است تا پایان دی ماه به پایان می‌رسد.

خیراله خادمی در بازدید از آزادراه قزوین-رشت ضمن اعلام خبر تکمیل ساخت بزرگترین پل راه‌آهن کشور تا پایان دی ماه افزود: ۸۶ کیلومتر با خطوط ایستگاهی این مسیر ریلگذاری شده است و ۶۰ کیلومتر دیگر آن آماده ریلگذاری است.

افزایش یک‌هزار کیلومتری خطوط ریلی کشور تا ۹‌ماه آینده

جبارعلی ذاکری بابیان اینکه «تا ۹ ماه آینده حدود ۱۰۰۰ کیلومتر به خطوط ریلی کشور اضافه خواهد شد» گفت: دولت در نظر دارد منابع مالی توسعه حمل‌ونقل ریلی در کشور را تأمین کند و بودجه‌بندی نیز حاکی از آن است و در روز‌های آینده اخباری خوشی به گوش خواهد رسید. اما انتظار می‌رود، پروژه‌های ریلی در فرصت کوتاهی به‌صورت جدی عملیاتی شوند.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن خطاب به مدیرعاملان شرکت‌های مهندسی تأکید کرد: با توجه به شرایط متفاوت، انتظار می‌رود شرکت‌ها از نیروهای خبره برای نظارت بر کارگاه‌ها استفاده کنند، زیرا اخبار خوبی از وضعیت کارگاه‌ها به گوش نمی‌رسد. از این‌رو امیدواریم با همت و همکاری شرکت‌های مهندسی مشاور پروژه‌ها به سرانجام برسند.

اخذ مصوبه ۷/۵ میلیارد دلاری از شورای اقتصاد

معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل شرکت راه‌آهن با اشاره به مصوبات مجلس شورای اسلامی طی دو روز گذشته اخذ مصوبات مختلف همچون دریافت یک درصد از درآمد نفت، حمایت از سرمایه‌گذاران در حمل‌ونقل ریلی، استفاده حداکثری از قانون رفع موانع تولید، اخذ مصوبه ۷.۵ میلیارد دلاری از شوری اقتصاد و برنامه‌های این شرکت برای شرکت قطارهای ‌حومه‌ای و سرمایه‌گذاری‌های خارجی را تشریح کرد.

رسولی افزود: همچنین در حال مذاکره با کشور ایتالیا برای سرمایه‌گذاری به ارزش ۴ میلیارد یورو در مسیرهای قم-اراک، تهران-همدان و تأمین ناوگان سریع‌السیر، سرمایه‌گذاری چین در مسیر تهران-مشهد، با فرانسوی‌ها برای سرمایه‌گذاری در خطوط و ناوگان قطره‌های حومه‌ای و پیگیری مباحث چندجانبه با قزاقستان، تاجیکستان، قرقیزستان و چین برای ایجاد یک کریدور ریلی هستیم که مذاکرات سیاسی در مورد آخر به پایان رسیده است.

جزئیات عملکرد سامانه پایش شبکه خطوط و سازه‌های راه‌آهن

مازیار یزدانی معاون فنی و زیربنایی شرکت راه‌آهن در معرفی سامانه پایش شبکه خطوط و سازه‌های راه‌آهن، گفت: این سامانه موجب آگاهی از وضعیت شبکه ریلی در لحظه همچون محاسبه بار محوری، تعداد ورودی و خروجی پل، تغییر مکان اجزای ریل و جزئیات تکمیلی دیگری می شود.  

یزدانی با بیان اینکه «ساخت این سامانه با همکاری دانشگاه علم و صنعت ایران محقق شد و از سال ۹۳ مورد بهره‌برداری قرار گرفته است» گفت: هم اکنون ۱۰۰ دستگاه پل در دست پایش قرار دارد که از جمله این سازه‌ها می‌توان به پل‌های ورسک و ایزدخواست اشاره کرد.

لزوم توسعه زیرساخت‌های ریلی برای دستیابی به توسعه پایدار

محمدرضا رضایی كوچی با اشاره به اهمیت حمل‌ونقل ریلی و تأثیر آن بر اقتصاد کشور عنوان كرد: حمل‌ونقل ریلی زیربنای اقتصادی هر كشور است. بر اساس سند چشم‌انداز ۲۰ ساله و افق ۱۴۰۴ باید سهم حمل‌ونقل ریلی افزایش یابد و برای رسیدن به این اهداف توسعه مشاركت و جذب سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی در رأس برنامه‌های دولت قرار گیرد.

وی افزود: طی سال‌های گذشته برنامه‌های توسعه حمل‌ونقل ریلی در بخش ناوگان و زیربنایی تدوین‌شده و در این برنامه مشوق‌های لازم برای جذب سرمایه‌های خارجی و بخش خصوصی به‌طور دقیق انجام‌شده ولی نیاز به جذب بیشتر سرمایه‌گذاری در این بخش هستیم.

نرخ بلیت قطار مشهد- نخجوان اعلام شد

مدیرکل برنامه‌ریزی و نظارت بر خدمات مسافری شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: در حال حاضر قیمت بلیت قطار برای کل مسیر معادل یک میلیون و ۵۸۰ هزار ریال، قیمت بلیط قطار تهران - نخجوان معادل حدود ۷۹۰۰۰ تومان و قیمت جلفا - نخجوان معادل حدود ۴۳۵۰ تومان تعیین شده است.

کاظمی منش با اشاره به ساعات حرکت این قطار برنامه ای افزود: ساعت حرکت این قطار از نخجوان به طرف مشهد مقدس ۶ و ۳۰ دقیقه صبح و ساعت حرکت از مشهد به طرف نخجوان راس ساعت ۲۰ و ۱۵ دقیقه تعیین شده است.