شناسهٔ خبر: 37163 - سرویس مسکن و شهرسازی

مروری بر اخبار مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت؛

تشریح رابطه واحد‌های خالی و ۲۵۰ میلیارد دلار سرمایه بدون بهره‌وری/ آغاز فعالیت بنیاد مسکن انقلاب‌اسلامی در مناطق زلزله‌زده خراسان‌رضوی/ معرفی ۴ گروه مقصر در حادثه ساختمان پلاسکو

گزارش آخر هفته  تشریح سیاست‌های مسکن وزارت راه و شهرسازی در دولت یازدهم، سخنرانی وزیر راه و شهرسازی به مناسبت سی و هشتمین سالگرد تاسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، سفر دو معاون وزیر به استان خراسان رضوی و ارایه گزارش حادثه ساختمان پلاسکو از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مسکن و شهرسازی در هفته گذشته با اخبار فراوانی همراه بود که طی آن سیاست‌های مسکنی و همچنین شهرسازی دولت یازدهم را که در حال‌حاضر سکانداری آن را عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی برعهده دارد، تشریح می‌کند.

برگزاری نشست خبری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی که بر اساس مصوبه هیات‌وزیران عهده‌دار تامین مسکن اقشار کم‌درآمد تحت‌قالب مسکن اجتماعی برنامه‌ریزی شده توسط وزارت راه و شهرسازی است، برگزاری سی و هشتمین سالگرد تاسیس بنیاد و حساب ۱۰۰ امام (ره) با سخنرانی وزیر راه و شهرسازی و تشریح سیاست‌های مسکن و شهرسازی و همچنین سخنرانی رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بخشی از اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

همچنین در هفته گذشته، جلسه‌ای مشترک بین عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان و همچنین فرج‌الله رجبی رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور به منظور تشریک مساعی در مورد متن پیشنهادی آیین‌نامه کنترل ساختمان با هدف تحقق اهداف قانون نظام مهندسی ساختمان، حمایت از حقوق بهره برداران و ارتقای خدمات مهندسی تشکیل شد. معصوم نماینده وزیر راه و شهرسازی در شورای حفظ حقوق بیت‌المال درهفته گذشته در گفتگویی تشریحی بر ایستادن بر ادامه روند معیوب ضابطه‌فروشی در شهرها تاکید و اعلام کرد که مردم باید در انتخابات شورای‌شهر دقت لازم را به عمل آورند.

مرتضی الویری شهردار اسبق تهران نیز در اظهارنظری تازه شکنندگی درآمد شهرداری‌ها و انحراف مسیر توسعه تهران از سند چشم‌انداز را تشریح کرد و ۳ پیشنهاد را برای رسیدن به اهداف سند توسعه تشریح کرد.

هفته گذشته همزمان با سفر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی به استان آذربایجان شرقی و بازدید و افتتاح از چندین پروژه حمل و نقلی، محسن نریمان مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با حضور در شهر جدید سهند، آخرین واحدهای باقی مانده آن شهر را افتتاح کرد. همچنین در هفته گذشته با بروز زلزله در استان خراسان‌رضوی طی ماموریتی که از سوی وزیر راه و شهرسازی به معاون مسکن و ساختمان و همچنین رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی داده شد این دو نفر از معاونان وزیر راه و شهرسازی به استان خراسان رضوی سفر کرده و از مناطق زلزله زده استان و میزان خسارات وارده بازدید کردند. قرار است گزارشی جامع از سوی معاونان وزیر راه و شهرسازی در مورد زلزله فوق به وزیر ارایه شود.

و در نهایت هفته گذشته در نشست خبری هیات ویژه حقیقت‌یاب حادثه ساختمان پلاسکو گزارش ملی حادثه پلاسکو قرائت شد که در آن گزارش، چهار گروه شهرداری، مالک، بهره‌برداران و بنیاد مستضعفان به عنوان مقصران حادثه شناسایی شدند.  

رشد ساخت و ساز به قیمت ویرانی شش‌های تنفسی پایتخت افتخاری ندارد

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در مراسم سالگرد تاسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، گفت: تعداد خانه های خالی ایران از تعداد خانوارها پیشی گرفته است اما در عین حال وضعیت مسکن در کلانشهرها و به ویژه تهران، مناسب نیست. در حال حاضر ۱۹ میلیون بدمسکن در بافت میانی و فرسوده زندگی می کنند به همین دلیل باید بررسی کنیم، کجای سیاست های کلان اشکال داشت و چرا ضروری است تا تمامی مقامات دست به دست هم بدهند تا روند فوق متوقف شود.

وی با طرح این پرسش که آیا می‌خواهیم روند موجود را درهمین وضعیت ادامه دهیم یا اینکه مسیر را اصلاح کنیم گفت: کل ارزش شرکت‌های بورسی ایران که در بازار بورس فعالیت دارند ۱۱۰ میلیارد دلار است در حالیکه ارزش خانه‌های خالی سراسر کشور ۲۵۰ میلیارد دلار است. مقایسه این دو رقم نشان می‌دهد خانه‌های خالی بیش از دو برابر بازار بورس سرمایه محبوس شده دارد در حالیکه بورس به تولید ملی کمک فراوانی می‌کند. این بحث مهمی است که باید در سیاست‌های مسکن مورد توجه قرار گیرد.

آخوندی در بخشی از سخنان خود به تشریح سیاست‌های مسکنی دولت یازدهم پرداخت و گفت: سیاست ما درحوزه مسکن این گونه است که باید خانه‌سازی برای متقاضیان واقعی انجام شود به این معنا متقاضیان واقعی با افزایش قدرت خرید و راهکار پس‌انداز وارد بازار می‌شوند. به همین دلیل به جای آنکه دولت مداخله عجیب و غریب کند قدرت خرید مردم را افزایش می‌دهد تا عرضه و تقاضا درجهت موثر پیش رود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

بنیاد مسکن محور تامین مسکن‌اجتماعی برای گروه‌های کم‌درآمد

وزیر راه و شهرسازی همچنین در حاشیه مراسم بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، اجرای طرح مسکن اجتماعی و تامین مسکن گروه‌های کم‌درآمد را با مشارکت سازمان تامین اجتماعی، سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام‌خمینی برعهده دارد، گفت: اتلاف ثروت ملی در دولت گذشته رخ داد و باید مداخله دولت در امر ساخت و ساز، کاهش پیدا کند. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

تشکیل جلسه استانداری خراسان‌رضوی با بانک‌ها برای اعطای تسهیلات بانکی به خسارت‌دیدگان زلزله

حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در گفتگویی به تشریح گزارش خود از وضعیت زلزله خراسان‌رضوی پرداخت و گفت: کارشناسان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از ۱۷ فروردین‌ماه، کار خود را شروع کرده‌اند و ضمن بازدید از روستاهای مختلف، بر اساس هماهنگی که با بانک‌ها انجام شده، جلسه‌ای با حضور استاندار و بانک‌ها برای برنامه‌ریزی جهت اعطای تسهیلات به آسیب دیدگاه انجام خواهد شد. امیدواریم در دوره زمانی برنامه‌ریزی شده، تمامی خانه‌های مسکونی با الگوهای بومی و با همکاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و با نظارت معاونت مسکن و ساختمان توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بازسازی شوند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

شناسایی و معرفی گسل‌های زلزله مشهد در دستور کار

محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نیز در ارایه گزارش خود از مناطق زلزله زده خراسان‌رضوی، گفت: قرار است ساختمان ها با توجه به اقلیم منطقه و به گونه ای ساخته شوند تا میزان هدررفت انرژی در آنها در حداقل ممکن و با استانداردهای مناسب باشد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

افزایش تاب‌آوری سکونتگاه‌های روستایی با اجرای طرح بهسازی و نوسازی روستاها

علیرضا تابش رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز در هفته جاری از تکمیل یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحد مسکن‌روستایی توسط بنیاد خبر داد و گفت: تمامی واحدهای مسکن‌شهری در نیمه اول سال ۹۶ بهره‌برداری می‌شوند. سالانه ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی جزو برنامه‌های بنیاد است که به صورت منظم در حال انجام است و همین برنامه باعث می‌شود تا به طور مستقیم ۱۰۰ هزار و به صورت غیرمستقیم ۵۰ هزار شغل در کشور ایجاد شود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

نابودی خانه‌های‌تاریخی عودلاجان در صورت اجرای طرح تفصیلی تهران در بافت‌تاریخی

پیروز حناچی دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران نیز هفته گذشته با مراسم اختتامیه چهارمین کنگره تاریخ معماری و شهرسازی استان تهران که در موزه ملی برگزار شد، از وجود ۲ میلیون و ۵۸۷ هزار خانه خالی در کشور انتقاد کرد و گفت: اگر طرح تفصیلی در بافت تاریخی اجرا می شد بسیاری از خانه های قدیمی و تاریخی از جمله عودلاجان از بین می رفت. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

معرفی ۴ گروه مقصر در حادثه ساختمان پلاسکو

هیات‌ویژه حقیقت‌یاب حادثه ساختمان پلاسکو در حضور حسن روحانی؛ رئیس‌جمهوری، مجموعه تحقیقات دو ماهه خود را ارایه کرد. در این گزارش سهم چهارصلع مقصران این حادثه شامل دستگاه‌های دولتی، شهرداری، مالک و بهره‌برداران ساختمان که منجر به ریزش ساختمان به دنبال یک آتش‌سوزی جزئی بود، شناسایی و اعلام شد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)/