شناسهٔ خبر: 36961 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

گزارش مظاهریان از وضعیت زلزله خراسان رضوی؛

آغاز فعالیت بنیاد مسکن و مرکز تحقیقات در مناطق زلزله‌زده خراسان‌رضوی/ تشکیل جلسه استانداری با بانک‌ها برای اعطای تسهیلات بانکی به خسارت‌دیدگان/ مردم حداقل‌های ایمنی در برابر حوادث را رعایت نمی‌کنند

حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در بازدید از مناطق زلزله زده خراسان رضوی، گفت: امیدواریم در دوره زمانی برنامه‌ریزی شده، تمامی خانه‌های مسکونی با الگوهای بومی و با همکاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و با نظارت معاونت مسکن و ساختمان توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بازسازی شوند.

حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی که به همراه محمد شکرچی‌زاده برای بازدید از مناطق آسیب‌دیده زلزله خراسان‌رضوی به آن استان سفر کرده بود در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، گفت: در بازدید میدانی از مناطق آسیب‌دیده، این نکته مشهود بود که خانه‌های روستاهای زلزله‌زده، عموما خانه‌های روستایی کم‌دوام بودند که در نظر داریم با کمک خود مردم و با تسهیلاتی که در نظر خواهیم گرفت و به زودی نیز اعلام خواهد شد برای بازسازی مناطق زلزله دیده با توجه به شرایط اقلیمی و جغرافیایی محل، کمک‌های ویژه‌ای برسانیم.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ارایه کمک‌های فنی از دیگر کمک‌هایی است که با همکاری بنیاد مسکن در نظر داریم به مردم منطقه زلزله‌زده برسانیم تا آنها بتوانند خانه‌های خود را بهسازی و بازسازی کنند.

مظاهریان گفت: در حال حاضر ۹۴ درصد روستاهای کشور، راه آسفالته دارند اما متاسفانه هنوز حدود ۲۲ کیلومتر مسیر راه روستایی خراسان‌رضوی، راه شوسه است که قرار شد اقداماتی صورت بگیرد تا بتوانند اینها نیز در برنامه زمانی کوتاهی از راه استاندارد و آسفالته برخوردار شوند.

وی تصریح کرد: در حال‌حاضر، تمامی نیروهای مرتبط با قضیه در صحنه حضور دارند و در ابعاد فنی، علمی، زمین‌شناسی، زلزله، مساله گسل‌های زلزله، همچنین نهادهای امدادگر و نیروهایی که بعد از حادثه باید حضور داشته باشند در صحنه حضور دارند. همچنین، خود مردم زلزله زده نیز با روحیه هستند و امیدواریم در این فضا بتوانیم در نهایت کاری کنیم تا اوضاع روستاهای آسیب دیده زودتر بهبود یابد.

وی گفت: در تلاش هستیم تا علاوه بر جبران خرابی‌ها، وضعیت پایدارتری برای این منطقه ایجاد کنیم.

مظاهریان ادامه داد: کارشناسان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از ۱۷ فروردین‌ماه، کار خود را شروع کرده‌اند و ضمن بازدید از روستاهای مختلف، بر اساس هماهنگی که با بانک‌ها انجام شده، جلسه‌ای با حضور استاندار و بانک‌ها برای برنامه‌ریزی جهت اعطای تسهیلات به آسیب دیدگاه انجام خواهد شد.

وی گفته: امیدواریم در دوره زمانی برنامه‌ریزی شده، تمامی خانه‌های مسکونی با الگوهای بومی و با همکاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و با نظارت معاونت مسکن و ساختمان توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بازسازی شوند. /

مردم ایران حداقل های ایمنی در برابر حوادث را رعایت نمی کنند

معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفت: مردم ایران حوادث را جدی نمی گیرند و حداقل های ایمنی در برابر حوادث را رعایت نمی کنند.

حامد مظاهریان روز جمعه در جریان بازدید از مناطق زلزله زده خراسان رضوی به ایرنا گفت: پس از وقوع یک حادثه مردم بدون بررسی دلایل و مولفه های ایمنی، فقط درباره حادثه صحبت می کنند لذا باید انگاره ای که در ذهن مردم در خصوص ایمنی در برابر زلزله، آتش سوزی و رانندگی وجود دارد، تغییر کند.

وی بیان کرد: برای نمونه در گزارشی که از حادثه پلاسکو بدست آمد، به وضوع گفته شده است که ۶۴ درصد از خانه های مردم ایران فاقد هر گونه وسیله اطفا حریق است.

وی تاکید کرد: در مرحله نخست باید آگاهی مردم نسبت به ایمنی در برابر حوادث تقویت شود تا در زمان وقوع آن مردم همیاران اصلی در کاهش آسیب ناشی از حوادث باشند.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره زلزله اخیر در خراسان رضوی گفت: هیات اعزامی از این وزارت بازدید جامعی از روستاهایی که در زلزله اخیر آسیب دیده بودند، داشت و برآورد اولیه از میزان خسارت زلزله به واحدهای مسکونی انجام شد.

مظاهریان افزود: اکنون گروه های علمی، تخصصی، امدادی و بازسازی در منطقه زلزله زده حضور دارند و مردم و مسئولان با روحیه و عزم راسخ درصدد جبران خسارت ها برآمده اند.

وی بیان کرد: خوشبختانه به دلیل زمان وقوع زلزله که در بین روز بوده و همچنین شتاب پایین آن، خسارت زیادی به روستاها وارد نشده است.

وی اظهار کرد: در این زلزله خانه هایی که منطبق بر اصول ساختمانی ساخته نشده بودند، بیشترین آسیب را متحمل شدند و ساختمان هایی که حداقل های اصول مهندسی را رعایت کرده بودند از آسیب زلزله مصون ماندند.

معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: مجری بازسازی در روستاهای زلزله زده، بنیاد مسکن است و از طریق پرداخت تسهیلات و کمکهای فنی دستگاه های اجرایی و همیاری مردم خانه های ایمن تری ساخته می شود.

مظاهریان دو گروه از ساختمان ها را در شهرها آسیب پذیرترین نقاط در برابر زلزله دانست و گفت: گروه اول، ساختمان های واقع در بافت های فرسوده هستند که کوچک مقیاس، ناپایدار و نفوذناپذیر بوده و گروه دوم ساختمان هایی واقع در مجاورت گسل ها هستند که برای هر دو گروه قانون گذار تکالیفی را مشخص کرده که باید آن را دنبال کرد.

وی ادامه داد: در مورد بافت های فرسوده هدف قانون این است که ساختمانها در این بافت طبق مقررات ملی ساختمان نوسازی شوند و این مقررات متضمن رعایت حداقل هایی است که می تواند ایمنی، سلامت و بهداشت را برای افراد ساکن فراهم کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در گام نخست برای بازسازی بافت فرسوده نباید اجازه داد افراد غیر ذیصلاح در کار بازسازی ساختمان مداخله کنند و اگر این ساختمان ها توسط مهندسان ساختمان و منطبق بر مقررات بازسازی شوند، می توان امیدوار بود که بافت نوسازی شده در برابر زلزله ایمن خواهد بود.

وی اظهار کرد: فرآیند نوسازی ساختمانها بر طبق اصول مهندسی طولانی مدت است اما به تدریج با فرهنگ سازی و نظارت بیشتر می توان ایمنی ساختمانها را افزایش داد.

وی گفت: در مشهد مقدس، حرم مطهر رضوی دارای پایداری مناسب در برابر زلزله است اما حریم حرم مطهر که شامل بافت فرسوده و تاریخی است، آسیب پذیر بوده و باید در اولویت نخست فرآیند بازسازی در این شهر قرار گیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در مورد بازسازی ساختمان هایی که در مجاورت گسل ها قرار دارند، شورای عالی شهرسازی و معماری کشور ابلاغیه جدیدی صادر کرده است.

مظاهریان افزود: طبق این ابلاغیه باید پهنه ها و حریم های گسل ها در مشهد که خطرناک ترین بخشهای شهر در برابر زلزله به شمار می روند، مشخص شود و طبق آیین نامه ۲ هزار و ۸۰۰ در آن نقاط ساخت و ساز انجام گیرد.

مظاهریان اظهار کرد: براساس این آیین نامه ساختمان های مهم و حیاتی مانند بیمارستان، مدرسه و همچنین برج ها در محدوده های مشخصی از گسل ها نباید ساخته و سایر ساختمان های در این محدوده باید با رعایت استانداردها احداث شوند.

وی بیان کرد: استاندار خراسان رضوی دستورات لازم را برای اجرای مفاد این ابلاغیه صادر کرده تا هر چه سریعتر نقشه ها در اطراف گسل های مشهد تهیه و اطلاع رسانی لازم انجام شود و اقدامات برای کاهش آسیب ناشی از زلزله در دستور کار قرار گیرد.

زلزله ۱۶ فروردین ماه خراسان رضوی در پنج شهرستان این استان به ۶۷ روستا آسیب وارد کرد و بیش از هزار و ۸۵۸ خانه روستایی صدمه دیدند و یا تخریب شدند.

نظر شما