شناسهٔ خبر: 37723 - سرویس مسکن و شهرسازی

مروری بر مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت؛

افزایش کاندیداتوری بانوان در انتخابات شوراها‌ی شهر از ۴ به ۶ درصد/ دستورالعمل و قانون‌گذاری در حل مسائل شهری کفایت نمی‌کند/ بنیاد میرمیران برای بنای یادبود پلاسکو نظرخواهی عمومی می‌کند/ تدوین گزارش جامع از حادثه پلاسکو برای نسل‌های آتی

گزارش آخر هفته حضور معاون رئیس‌جمهوری در امور بانوان و نشست مشترک با وزیر راه و شهرسازی، بزرگداشت روز معمار و یازدهمین دوره مسابقات معماری میرمیران؛ معماری پاسخگو، اعلام تدوین گزارش جامع از حادثه پلاسکو برای نسل‌های‌آتی و تصمیم گیری در مورد بنای یادبود پلاسکو با همکاری معماران، تشکیل اتاق فکر مسکن و نقد معماری و شهرسازی معاصر بخشی از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مسکن و شهرسازی در هفته گذشته به مناسبت روز معمار و همچنین شهیندخت مولاوردی معاون امور زنان رئیس جمهوری و گفتگو درباره نقش مدیریتی بانوان در فعالیت های حوزه‌های راه و شهرسازی فضایی متفاوت با هفته‌های پیش داشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در پنجمین اجلاس بین‌المللی مجمع جهانی شهرهای اسلامی، پیدا کردن منابع مشروع و سالم درآمدی برای شهرها را ضروری دانست. روحانی، همچنین از اعلام آمادگی دولت برای تهیه لوایح فوق خبر داد و گفت: همانطور که حق نداریم ساختمان‌هایی که مربوط به میراث‌فرهنگی است ویران کرده و به فروش برسانیم تا به جای آن آثار باستانی، برجی بپا شود، این حق را هم نداریم که محیط‌زیست و باغات زیبای اطراف شهرها را تخریب کنیم.

روحانی با اشاره به اینکه دولت آماده تهیه لوایح برای اداره شهرها از طریق منابع مشروع است، گفت: نباید آینده شهرها و راحتی مردم را از بین ببریم. اگر قرار است تراکم بفروشیم تا برای شهر تونل، بزرگراه و پل درست کنیم این فایده‌ای ندارد، چرا که در نتیجه همین فروش تراکم، جمعیت محلات و شهر افزایش می‌یابد و همان بزرگراه و خیابانی که از پول تراکم ساخته شده است تبدیل به پارکینگی بزرگ می‌شود و مشکل ترافیک نیز حل نمی‌شود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

ارایه آماری از کاندیداتوری زنان در انتخابات شورای شهر و اعلام افزایش آن، تاکید وزیر راه و شهرسازی برای رسیدن به گفتمان و اجماع در تحقق معماری ایرانی- اسلامی، تاکید معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی بر توجه مدیریت‌شهری به ظرفیت‌های معماری و اعلام این مطلب که بنیاد میرمیران برای بنای یادبود پلاسکو نظرخواهی عمومی می‌کند، افتتاح نمایشگاه پروژه ایران با حضور معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی، نقد معماری و شهرسازی معاصر ایران توسط معاون مسکن و ساختمان در روز معمار، تشکیل اتاق فکر مسکن، تشکیل نشست تبیین مفاهیم و الزامات ارتقای کیفیت زندگی و تاکید مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری بر ضرورت چاره جویی برای ناپایداری‌های کنونی توسعه شهری ایران، تحلیل محسن هاشمی از شهرفروشی‌های بی‌رویه در تهران، اعلام آمادگی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای واگذاری زمین و تسهیلات به سیل‌زدگان آذربایجان‌شرقی، برگزاری نشست اول از سلسله نشست‌های تخصصی گزارش ملی حادثه ساختمان پلاسکو در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و تاکید رئیس مرکز تحقیقات بر اینکه گزارش ملی و جامعی از حادثه پلاسکو برای نسل‌های‌آتی تدوین خواهد شد و همچنین اعلام تخصیص ۶ هزار میلیارد ریال برای تکمیل بیمارستان‌های کشور، بخشی از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

تغییر رویکرد وزارت راه و شهرسازی برای رسیدگی به امور بانوان در دولت یازدهم

وزیر راه و شهرسازی در هفدمین گردهمایی مشاوران وزرا و دستگاه های اجرایی کشور در امور بانوان که با حضور شهین‌دخت مولاوردی در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد، گفت: وزارت راه و شهرسازی از ابتدای آغاز به کار دولت یازدهم، همواره تلاش کرده است تا حوزه بانوان را بر اساس ماموریت‌های این وزارتخانه مورد بررسی قرارداده و مانند ادوار گذشته تنها به موارد رفاهی کارکنان زن نپردازد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

ضرورت رسیدن به گفتمان و اجماع در تحقق معماری اسلامی

همچنین در جلسه فوق، آخوندی در بخش پرسش و پاسخ تاکید کرد که در ساختار اداری کشور، مساله زنان نباید عارضه باشد بلکه باید به عنوان موضوعی محوری، موردتوجه قرار گیرد. وی گفت: وقتی از شهرفروشی صحبت می‌شود به این معناست که قانون زیرپاگذاشته شده و دستورالعمل کارایی نداشته است. ما به بخشنامه نیز نیاز داریم ولی به شکل بنیادی‌تر نیازمند تغییر نحوه تفکر و نگاه هستیم تا شاهد وقوع اتفاقات ناپسند در حوزه حمل و نقل و شهرسازی نباشیم.  در این زمینه نیازمند گفتمان هستیم.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: تصور نادرستی است که گمان کنیم مسئله‌ای که در ذهن مسئولان هست در ذهن ۸۰ میلیون ایرانی نیز هست و برای اینکه به باور ملی تبدیل شود و پشتیبانی یک ملت را داشته باشد باید زمان زیادی صرف شود. به اعتقاد من ساختارهای فرمالیستی در این زمینه دردی را دوا نمی‌کند و آیین‌نامه‌ای نوشته می‌شود که نتایج آن را در جامعه مشاهده نمی‌کنیم و ما نیازمند تغییر گفتمان هستیم. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

افزایش اعتماد بانوان به برنامه‌های دولت و نظام

معاون رئیس‌جمهوری در امور بانوان و خانواده نیز در هفدمین گردهمایی مشاوران وزرا و دستگاه‌های اجرایی در امور بانوان، گفت: توانستیم با مجموعه اقدامات انجام شده، شاهد تکان خوردن های شاخص های مشارکت زنان در بعد اجتماعی، اقتصادی و سیاسی باشیم به گونه ای که در انتخابات شوراها که پیش رو داریم، کاندیداتوری زنان از ۴ به ۶ درصد افزایش پیدا کرده است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

معماران آسمان را به ایران هدیه خواهند داد

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در روز معمار (۳ اردیبهشت ماه) در پیامی به معماران گفت: بی‌گمان معماران ایران با کاربست دانش تاریخی زیست سرزمینی، دانش همسازی و هماوایی با زیست بوم پیرامونی و دانش فن و فناوری زمانه، آسمان را به ما هدیه خواهند داد و سیمرغ را بر زمین خواهند نشاند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.) همچنین آخوندی در پیامی نیز که به مناسبت اختتامیه یازدهیمن دوره جایزه معماری میرمیران؛ معماری پاسخگو نوشت بر بهره‌گیری از فن‌آوری‌های نوین با هدف دستیابی به ساختمان‌های هوشمند تاکید کرد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

مدیریت شهری به ظرفیت‌های معماری توجه کند

پیروز حناچی دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران هفته گذشته در مراسم اختتامیه یازدهمین دوره مسابقات طراحی معماری بنیاد میر میران با تاکید بر آنکه مدیریت‌شهری باید به ظرفیت‌های معماری توجه کند، گفت: با موافقت بنیادمستضعفان و مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، جانمایی مکان- رویداد پلاسکو به شکل فراخوان عمومی توسط بنیاد میرمیران به نظرخواهی گذاشته می‌شود تا یاد و خاطره ساختمان پلاسکو از طریق معماری در اذهان مردم، جاودانه بماند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

معماری به مثابه راه‌حلی برای درک مسائل اجتماعی و پاسخ به آنها

حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در هفته گذشته ضمن افتتاح نمایشگاه پروژه ایران با هدف سرمایه گذاری های دوجانبه در نقد معماری و به ویژه شهرسازی معاصر گفت: معماران نباید و نمی‌توانند به عدم توازن در فضای جامعه بی‌توجه باشند. در گفتمان درون‌رشته‌ای گاهی از این گفتگو می‌شود که آیا برای بخشی از مشکلات جامعه راه‌حلی در حوزه معماری و شهرسازی وجود دارد؟ تجارب بشری می‌گوید که در یافتن راه حل برای مسائل اجتماعی و مشکلاتی چون مشکل بافت‌های فرسوده، حاشیه‌نشینی، مسکن‌اجتماعی و کاهش کیفیت فضاهای عمومی شهرها که اکنون شهرهای ما با آنها مواجه هستند، درک از فضا و بستر و همچنین بحث هویت می‌تواند به نتایج متفاوت و پایدارتری منجر شود.  (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

نیمی از برج‌های تهران از سال ۸۴ تا ۹۲ ساخته شد

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه گزارش ملی و جامعی از حادثه ساختمان‌ پلاسکو برای نسل‌های آتی تدوین خواهد شد، گفت: مشکل و چالش شهرهای‌کنونی و ساختمان‌های معاصر در کلانشهر تهران و سایر کلانشهرهای کشور عدم تطابق ارتفاع طبقات با عرض معابر است که باید برای آن چاره‌ای اندیشید. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

ضرورت چاره‌جویی برای ناپایداری‌های کنونی توسعه شهری ایران

مدیرعامل شركت عمران و بهسازی شهری در نشست تبیین مفاهیم و الزامات ارتقای كیفیت زندگی بر مسیر سیاست بازآفرینی شهری تاكید كرد و گفت: اندیشه ایرانشهری چشم‌اندازی به توسعه دارد و راهگشای سیاست بازآفرینی شهرهاست. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

معماری و خلق محیط‌زیست انسانی

دکتر طاهره نصر عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور به مناسبت گرامیداشت روز معمار در یادداشتی نوشت: معمار به عنوان هنرمندی خلاق که در خلق محیط زیست انسانی دست دارد نقش مهمی در ایجاد فرهنگ در جامعه خود نیز دارد. اما متأسفانه واقف نبودن افراد به تفاوت‌های میان منافع کوتاه‌مدت و منافع بلندمدت و نیز منافع خصوصی و منافع عمومی باعث تصمیم‌گیری‌های نادرستی می‌شود که علاوه بر اینکه آسیب‌های جبران‌ناپذیری به هویت و بافت شهر وارد می‌کند به حرفه معماری نیز لطمه وارد می‌سازد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)/