شناسهٔ خبر: 37667 - سرویس زنان و امور خانواده
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد:

مسئله زنان در دستگاه‌ها باید موضوع محوری باشد/ ضرورت رسیدن به گفتمان و اجماع در تحقق معماری اسلامی/ دستورالعمل و قانون‌گذاری در حل مسائل شهری کفایت نمی‌کند

نشست وزیر راه و شهرسازی در بخش پرسش و پاسخ گردهمایی مشاوران وزرا و دستگاه‌های اجرایی در امور بانوان تاکید کرد: در ساختار اداری کشور مسئله زنان نباید عارضه باشد بلکه باید به عنوان موضوعی محوری مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در بخش پرسش و پاسخ هفدهمین نشست مشترک معاونت امور زنان و خانواده به میزبانی وزارت راه و شهرسازی در سخنانی در پاسخ به مسئله مطرح شده از سوی نماینده وزارت امور خارجه مبنی بر اینکه چرا در حوزه شهرسازی چنان که باید به حفظ حریم زنان در نحوه معماری و طراحی بناها و نیز حوزه حمل و نقل توجه نمی‌شود، عنوان کرد: برای اثربخشی و کارایی یک قانون و بخشنامه باید تحول فکری ایجاد شود. کسانی که درحوزه حقوق فعالیت کرده‌اند اذعان دارند که با انباشت قانون مواجه هستیم و اگر قانون به تنهایی موثر بود با مسائل و مشکلات امروز شهرها مواجه نبودیم.

آخوندی افزود: وقتی از شهرفروشی صحبت می‌شود به این معناست که قانون زیرپاگذاشته شده و دستورالعمل کارایی نداشته است. ما به بخشنامه نیز نیاز داریم ولی به شکل بنیادی‌تر نیازمند تغییر نحوه تفکر و نگاه هستیم تا شاهد وقوع اتفاقات ناپسند در حوزه حمل و نقل و شهرسازی نباشیم. در این زمینه نیازمند گفتمان هستیم.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: تصور نادرستی است که گمان کنیم مسئله‌ای که در ذهن مسئولان هست در ذهن ۸۰ میلیون ایرانی نیز هست و برای اینکه به باور ملی تبدیل شود و پشتیبانی یک ملت را داشته باشد باید زمان زیادی صرف شود. به اعتقاد من ساختارهای فرمالیستی در این زمینه دردی را دوا نمی‌کند و آیین‌نامه‌ای نوشته می‌شود که نتایج آن را در جامعه مشاهده نمی‌کنیم و ما نیازمند تغییر گفتمان هستیم.

وی افزود: یکی از ابزارهای رفع مشکلات حوزه شهرسازی، قانون‌گذاری است ولی پیش از آن نیازمند درک مشترک هستیم و گرنه وزارتخانه‌ای قانون وضع می‌کند و نهادی دیگر از آن به عنوان منبع درآمد استفاده می‌کند.

آخوندی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری بر معماری اسلامی عنوان کرد: هیچ کس به اندازه ایشان بر این مسئله تاکید نداشته ولی متاسفانه در شهرهای ایران یک خانم نمی‌تواند پرده را کنار بزند و هنوز در این حوزه به یک گفتمان مشترک نرسیده‌ایم. همه به معماری اسلامی و شهرسازی اسلامی اعتقاد دارند ولی در عمل در دولت نهم و دهم بیش از سه میلیون مسکن مهر ساخته شد که اشراف صددرصدی دارند و در محل‌هایی واقع هستند که فاقد فضای آموزشی و بهداشتی و تفریحی مناسب است.

وزیر راه و شهرسازی با اذعان بر اینکه در ایران میان قانون‌گذاری و اجرا فاصله وجود دارد، گفت: در کشورهای دیگر قبل از اجرا مدتی را صرف گفت وگوی اجتماعی می‌کنند. به فرمایش امام خمینی(ره) تخطی از قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی خلاف شرع است ولی چندین میلیون تخلف سالانه داریم. اگر قائل باشیم که تخلف از قوانین خلاف شرع است و آن را یک امر وجدانی کنیم افراد نیمه شب نیز از چراغ قرمز عبور نمی‌کنند وگرنه در اولین فرصت قوانین را زیرپا می‌گذارند.

وی با بیان اینکه در دولت یازدهم شاهد تحولاتی در ساختار حمل و نقل برای برقراری عدالت و پیوست جنسیتی بوده‌ایم گفت: البته این هنوز آغاز راه است و برای رسیدن به حضور مثبت زنان در دنیای مدرن باید به فهم ملی برسیم و گفتمان‌مان را عوض کنیم.

آخوندی به برنامه‌های ستاد بازآفرینی شهری نیز اشاره کرد و افزود: برای رفع مشکلات محلات پرخطر باید محیط زندگی را متحول کنیم تا به محیط شهری سالمی بدیل شوند.

وی همچنین اظهار امیدواری کرد که تحقق عدالت جنسیتی در دستور کار ملی کشور قرار گیرد و گفت: در ساختار اداری کشور مسئله زنان نباید عارضه باشد چون قابل برش خواهد بود بلکه باید به عنوان یک موضوع محوری مورد توجه قرار گیرد.

نظر شما