شناسهٔ خبر: 40554 - سرویس مسکن و شهرسازی

مروری بر مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت؛

بازخوانی اصلی‌ترین مسایل حوزه مسکن در یک دهه گذشته/ جزئیات ۴ راهکار ایجاد رونق و توسعه بلندمدت مسکن اقشار میان‌درآمد/ افتتاح ۶۵۰ واحد مسکن مهر در پردیس/ رونمایی از سند راهبردی بانک مسکن در افق ۱۴۰۰

گزارش آخر هفته  بازخوانی اصلی‌ترین مسائل مسکن در یک دهه گذشته، اعلام رشد ۱۵۰ درصدی سرمایه بانک‌مسکن، تشریح جزئیات ۴ راهکار ایجاد رونق و توسعه بلندمدت مسکن اقشار میان‌درآمد، اعلام اختصاص ردیف‌های‌دولتی به حاشیه‌نشینی برای نخستین‌بار در کشور، جزئیات اعطای وام ۸ تا ۱۵ میلیون تومانی بنیاد مسکن با سود ۴ درصد به روستاییان کم‌درآمد و افتتاح ۶۵۰ هزار واحد مسکن مهر در محله مهران فار ۵ شهر جدید پردیس مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، هفته گذشته مسکن و شهرسازی با ارایه آمار و ارقامی از وضعیت مسکن، راهکارهای رونق و توسعه بلندمدت اقشار کم‌درآمد و در مقابل میان‌درآمد و بالاتر، امضای چندین تفاهم‌نامه در حوزه‌های نظام‌مهندسی‌ساختمان کشور و همچنین امضای تفاهم‌نامه مشترک بین بنیاد مسکن انقلاب‌اسلامی و بانک‌قرض‌الحسنه مهر ایران برای اعطای تسهیلات‌بانکی بین ۸ تا ۱۵ میلیون تومانی به روستاییان کم‌درآمد با بهره ۴ درصد به منظور تکمیل و حداث واحدهای مسکن روستایی، رونمایی از سند راهبردی بانک مسکن در افق ۱۴۰۰ همراه با بازخوانی اصلی‌ترین مسایل حوزه مسکن و ساخت و ساز در یک دهه توسط وزیر راه و شهرسازی و همچنین تشریح عملکرد بانک مسکن در چهارساله دولت یازدهم بخشی از مهمترین اخبار این حوزه را شامل می شد.

افتتاح ۶۵۰ واحد مسکن مهر در محله مهران فاز ۵ شهر جدید پردیس با حضور محسن نریمان مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید و احمد اصغری مهرآبادی قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر با تاکید بر رفع مشکلات تامین زیرساخت‌ها در پردیس، رفع تصرف ۸۳۰هزار مترمربع اراضی ملی در خردادماه ۹۶، تشریح ضرورت‌های بهره‌مندی از اقدامات کالبدی و غیرکالبدی در پروژه‌های بازآفرینی، اعلام مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران برای تملک ۱۲۱ اثر تاریخی در دولت یازدهم، جزئیات اهداف، الزامات و اقدامات سند توسعه مبتنی بر حمل و نقل، بخش دیگری از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

جوانان، حاشیه‌نشینان و ساکنان بافت‌های‌ناکارآمد، متقاضیان واقعی مسکن هستند

سند راهبردی بانک مسکن در افق ۱۴۰۰ و همچنین کتاب عملکرد بانک مسکن در دولت تدبیر و امید در حالی رونمایی شد که در آن مراسم وزیر راه و شهرسازی به بازخوانی اصلی ترین مسایل حوزه مسکن و ساخت و ساز در یک دهه گذشته پرداخت و با اعلام اینکه جوانان، حاشیه نشینان و ساکنان بافت های ناکارآمد متقاضیان واقعی مسکن هستند از رشد ۱۵۰ درصدی سرمایه بانک خبر داد.

آخوندی در بخشی از سخنان خود، گفت:  بانک مسکن با هدف توسعه ای تمرکز ش را برای حل متقاضیان واقعی مسکن یعنی خانه اولی ها و جوانان، حاشیه نشینان و افراد ساکن در بافت فرسوده هستند بگذارد. اگر پاسخگوی نیاز مسکن سه گروه هدف را بدهیم می توانیم نسبت به نرخ بهره وری تخصیص منابع در بخش مسکن در کشور حصول اطمینان داشته باشیم. خوشبختانه بانک مسکن، از حوزه شهر فراتر رفته و بخش مسکن روستایی را در پوشش خود قرار داده است. ما علاقمندیم بانک مسکن پاسخگویی به مسکن شهری و روستایی را توامان داشته باشد.(جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

پس‌انداز، مبنای سیاستگذاری مسکن برای میان‌درآمدها

وزارت راه و شهرسازی به منظور ایجاد رونق و توسعه بلندمدت مسکن اقشار میان درآمد و بالاتر، چهارراهکار توسعه بازار رهن و انتشار اوراق رهنی، استفاده از شرکت های لیزینگ، راه اندازی صندوق پس انداز یکم و توسعه بازار پیش فروش مسکن را طراحی، سیاستگذاری کرد و به اجرا درآورد. برنامه های اجرایی که تدوام آنها در دولت دوازدهم و رفع اصلاحات برخی از آنها، درخواست های مسکنی اقشار میان درآمد و بالاتر را پاسخ می دهد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

شناسایی ۱۱۰۰ محله ناکارآمد بالغ بر ۶۳ هزار هکتار در چهار ساله دولت یازدهم

محمدسعید ایزدی مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران نیز در هفته‌ای که گذشت از اختصاص ردیف‌های‌دولتی به حوزه حاشیه‌نشینی برای نخستن‌بار در کشور خبر داد و تاکید کرد: با توجه به گزارش ارایه شده، بسیاری از آسیب‌های‌اجتماعی در یک سال گذشته، رشد منفی را نشان داده است. قطعا کاهش اینگونه آسیب‌ها، روند تدریجی داشته و نقش سازمان‌های مردم‌نهاد در رفع این معضلات بسیار مهم و چشمگیر خواهد بود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

همچنین ایزدی در یک نشست در سازمان عمران و بهسازی شهری ایران با تاکید بر ضروت بهره‌مندی از اقدامات کالبدی و غیرکالبدی در پروژه‌های بازآفرینی‌شهری، اعلام کرد که بازآفرینی‌شهری سیاستی است که امروزه از سوی وزارت راه و شهرسازی با هدف ارتقای کیفیت زندگی شهرها مطرح شده و در این راستا، همزمان به جنبه‌های انسانی و ویژگی ساکنان محلات هدف و همچنین ابعاد فیزیکی محدوده‌ها توجه کرده است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

امضای تفاهم‌نامه همکاری وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام‌مهندسی ساختمان کشور

تفاهم‌نامه همکاری وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام‌مهندسی ساختمان کشور در پنج ماده به امضای حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی و فرج‌الله رجبی رئیس سازمان نظام‌مهندسی‌ساختمان کشور رسید و بر اساس آن، سازمان نظام‌مهندسی‌ساختمان استان فارس به مدت دو سال، مجری طرح آموزش مهندسان پیش از ورود به حرفه خواهد بود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

مذاکره وزارت راه و شهرسازی با بانک‌ها برای رفع مشکل فروش اقساطی پروژه‌های مسکن مهر

هفته گذشته ۶۵۰ هزار واحد مسکن مهر در محله مهران فاز پنچ شهر جدید پردیس با حضور محسن نریمان مدیرعامل شرکت‌عمران شهرهای‌جدید و احمد اصغری مهرآبادی قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی، افتتاح شد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

رفع مشکلات تامین زیرساخت‌ها در پردیس

نریمان در مراسم افتتاح ۶۵۰ هزار واحد مسکن مهر در شهر جدید پردیس از ایجاد سرپناه برای بیش از ۲۰ هزار نفر در پردیس طی چهارماه اخیر خبر داد و گفت: بر اساس دستور وزیر راه و شهرسازی، به رغم آنکه در حال حاضر ۴۰ هزار واحد مسکن مهر پردیس در مرحله نازک کاری رسدیه است اما آنها را تا زمان تکمیل خدمات به متقاضیان تحویل نخواهیم داد.

وی تاکید کرد: انجام مراسم‌های افتتاح در فازهای مختلف شهر جدید پردیس در مدت زمان اخیر نشان می‌دهد كه ما موفق شدیم مهم‌ترین مشكل این پروژه‌ها در احداث زیرساخت را رفع كرده و طرح‌های روبنایی را تا حد زیادی پیش ببریم. مواردی كه قطعا از حقوق شهروندی ساكنان این مناطق به شمار می‌رود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

احمد اصغری‌مهرآبادی قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر در مراسم فوق با اعلام آنکه تمامی پروژه‌های مسکن‌مهر پردیس فعال هستند، گفت: در حال‌حاضر، مساله فروش اقساطی را با بانک‌های عامل به بحث گذاشته ایم و موضوع با جدیت دنبال می‌شود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

امضای تفاهم‌نامه مشترک بنیاد مسکن انقلاب‌اسلامی و بانک قرض‌الحسنه مهر ایران

علیرضا تابش رئیس بنیاد مسکن انقلاب‌اسلامی در مراسم امضای تفاهم‌نامه مشترک آن بنیاد و بانک قرض‌الحسنه مهر ایران که به منظور کمک به احداث و تکمیل واحدهای مسکن روستایی برای متقاضیان کم درآمد روستایی با سود ۴ درصد به امضا رسید، گفت: در گام اول پس از امضای تفاهمنامه بنیاد ۴۵ میلیارد تومان منابع را برای احداث و یا تکمیل واحدهای مسکن روستایی به ۹۰۰۰ واحد اهدا خواهد کرد. همچنین سقف وام اعطایی به روستاییان از هشت تا ۱۵ میلیون تومان با بازپرداخت ۳۶ تا ۶۰ ماه تعیین شده است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

ممانعت یگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن از تصرف ۱۶۲ هکتار اراضی ملی در استان تهران

فرمانده یگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن با اعلام رفع تصرف ۸۳۰ هزار متر مربع از اراضی ملی در خردادماه ۹۶، گفت: استان تهران بالاترین آمار را در خردادماه ۹۶ به ۴۲ مرود در رفع تصرفات لحظه ای به خود اختصاص داده است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

پاسخگویی ۷۲ درصدی به درخواست‌های مردمی از طریق دفتر مدیریت عملکرد و حقوق شهروندان

علی‌بخش رستمی مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد و حقوق شهروندان وظایف و عملکرد سالیانه آن دفتر را در سال ۹۵، تشریح کرد و گفت: درخواست های مردمی به این دفتر از چهار طریق سامانه شهراه، سامد، مراجعات مردمی و همچنین محرمانه ارایه  می شود و بیشترین درخواست مردمی در سامانه شهراه به ثبت رسیده است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)/