شناسهٔ خبر: 40886 - سرویس ریلی

حمل‌ونقل ریلی در هفته گذشته:

اعلام رضایت از پیشرفت ۸۵ درصدی ایستگاه راه‌آهن ارومیه/ امضاء تفاهم‌نامه ریلی میان ایران و ایتالیا/ منابع مالی اتصال ریلی ایران-عراق تامین شد

گزارش آخر هفته نیاز به اعتبار ۳ هزار میلیارد تومانی برای اتصال راه‌آهن خرم‌آباد به اندیمشک، توسعه خطوط فرعی در صدر برنامه‌های سال جاری قرار گیرد، فرار خط باعث خروج سالن‌های قطار در محور جنوب شد و هفته‌ای دو قطار از همدان به مشهد مقدس حرکت می‌کند سایر عناوین مهم حوزه ریلی در هفته گذشته به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهمترین عناوین و اخبار حوزه حمل‌ونقل ریلی در هفته گذشته به شرح زیر است:

اعلام رضایت از پیشرفت ۸۵ درصدی ایستگاه راه‌آهن ارومیه

وزیر راه و شهرسازی ضمن اظهار رضایت از پیشرفت ۸۵ درصدی ایستگاه راه‌آهن ارومیه از بهره‌برداری خطوط ریلی در شهریور ماه سال جاری خبر داد و گفت: پروژه قطار ارومیه- تبریز پس از تهیه گزارش فنی در سنوات بعدی پیگیری می‌شود.

وی ادامه داد: بر اساس گزارشاتی كه در مورد طول خط و برنامه ریل‌گذاری ارائه شده در حدود ۳۰ كیلومتر از مسیر باقی مانده است و باتوجه به اینكه تقریبا روزی هزار متر ریل‌گذاری انجام می‌شود امیدواریم ظرف ۶ هفته آینده عملیات ریل‌گذاری به اتمام برسد.

امضاء تفاهم‌نامه ریلی میان ایران و ایتالیا

تفاهم‌نامه همكاری میان راه‌آهن‌های ایران و ایتالیا د ر خصوص طراحی و ساخت راه‌آهن تندرو قم- اراك، تفاهم‌نامه آموزش و انتقال دانش فنی میان دو سازمان و دانشگاه علم و صنعت ایران و تفاهم‌نامه میان دانشگاه علم و صنعت ایران و دانشگاه راه‌آهن ایتالیا با حضور روسا راه‌آهن دو كشور به امضا رسید.

سعید محمدزاده مدیرعامل شركت راه‌آهن و معاون وزیر راه و شهرسازی در اجلاس مشترك راه‌آهن ایران و ایتالیا در شركت راه‌آهن ایران برگزار شد با اشاره به روابط ریلی ایران و ایتالیا اظهار داشت: شروع تفاهم‌های ریلی جهت همكاری مشترك میان دو كشور ایران و ایتالیا از زمان ریاست دكتر آقایی رخ داد و جا دارد از تلاش‌های ایشان یاد كرد. همچنین لازم است از تلاش‌های مدیرعامل راه‌آهن ایتالیا و سفیر این كشور كه زمینه همكاری را فراهم كرده‌اند تشكر كرد.

تاکید نخست وزیر و وزیر راه‌وترابری ایتالیا بر نهایی‌شدن همکاری‌های مشترک با ایران

رئیس راه‌آهن دولتی ایتالیا در مراسم امضا تفاهم‌نامه همکاری با راه‌آهن ایران گفت: نخست‌وزیر و وزیر راه و ترابری ایتالیا مشتاقانه تأکید داشتند تفاهم‌نامه و اقدامات نهایی شود.

 رناتومازونچینی رئیس راه‌آهن دولتی ایتالیا در مراسم امضا تفاهم‌نامه ریلی میان راه‌آهن‌های ایران و ایتالیا اظهار داشت: راه‌آهن ایتالیا به‌عنوان بهترین شرکت اروپایی ازنظر درآمدزایی و خدمات شناخته شد و به‌قدری درآمد  این شرکت بالا بود که بنا به درخواست وزیر راه و ترابری  ایتالیا  مبلغ ۳۰۰ میلیون یورو به بخش‌های دیگر کمک شد.

نیاز به اعتبار ۳ هزار میلیارد تومانی برای اتصال راه‌آهن خرم‌آباد به اندیمشک

خادمی در جلسه بررسی طرح‌های عمرانی استان  لرستان گفت: در لرستان به خاطر قرارگیری استان در مرکزیت توزیع ترافیک باری، شبکه‌های راهی در حال ارتقاء هستند و تنها استانی هست که دو شبکه ریلی در آن فعال است.

وی اضافه کرد: راه‌آهن خرم‌آباد- دورود ۱۴ کیلومتر تونل دارد که چهار کیلومتر از آن پل‌های خاص است و برآورد ریالی آن ۱۰۰۰ میلیارد تومان است و برای اتصال آن به سمت جنوب به ۲۰۰۰ میلیارد تومان نیاز دارد.

قرارداد نهایی برقی کردن راه آهن تهران- مشهد تا دو هفته دیگر

معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام این خبر که پیش نویس برقی کردن راه آهن تهران– مشهد امضاء شده است از حمل ونقل ریلی به معنای مدیریت انرژی برای توسعه پایدار کشور نام برد و از نادیده گرفتن سهم بخش حمل و نقل ریلی و راه آهن در توسعه انتقاد کرد.

سعید محمد زاده افزود: با توجه به اینکه ذائقه مردم در طول سال های گذشته به سمت استفاده از خورو شخصی گرایش یافته است؛ راه آهن باید اقدامات اساسی و بنیادین برای تغییر این وضع انجام دهد.

توسعه خطوط فرعی در صدر برنامه‌های سال جاری قرار گیرد

قائم مقام راه آهن تاكید كرد: در سال جاری توسعه خطوط فرعی در جهت ایجاد منابع جدید برای حمل بار و تشكیل كمیته ای‌برای آن در صدر برنامه ها قرار گیرد. 

وی در پایان به افزایش میزان ترانزیت بار در بخش ریلی اشاره كرد و گفت: به هر میزان بار ترانزیت در كشور جابجا شود، گام‌ها برای حضور گسترده در منطقه و بازار رقابتی توسعه می یابد.

منابع مالی اتصال ریلی ایران-عراق تامین شد

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌و‌نقل راه‌آهن: تامین مالی برای پروژه راه‌آهن ایران-عراق در كشور انجام شده و در حال مذاكره با عراق هستیم.

نورالله بیرانوند اظهار داشت: اتصال شبكه ریلی ایران به عراق یكی از طرح های مهم است كه به دنبال اجرای آن هستیم كه ایران و عراق توافقات لازم را برای این پروژه در ساخت پل و ۳۵ كیلمتر مسیر در داخل عراق انجام داده اند.

فرار خط باعث خروج سالن‌های قطار در محور جنوب شد

مدیرکل راه‌آهن جنوب با بیان اینکه «خط‌آهن در مسیر حرکت قطار فوق‌العاده دوم محور جنوب به مقصد تهران در کیلومتر دوم بعد از ایستگاه میان‌آب به علت پدیده «فرار خط» شدید به خود پیچیده و نزدیک به ۷۰ سانتیمتر جابجا شده بود.

مدیرکل راه‌آهن جنوب با اشاره به اظهارنظر مجری رادیو جوان مبنی بر اینکه فرسودگی باعث بروز حادثه در محور جنوب شده و مسئولان راه‌آهن باید به این موضوع توجه داشته باشند، تصریح کرد: خطی که حادثه روز قبل در آن به وقوع پیوست در برنامه کلان شرکت راه‌‌آهن مورد بازسازی قرار گرفته و فقط چند بلاک در منطقه زاگرس و لرستان در حال بازسازی است بنابر‌این مشکل فرسودگی در کار نبوده است.

هفته‌ای دو قطار از همدان به مشهد مقدس حرکت می‌کند

رئیس هیأت مدیره شرکت حمل و نقل ریلی رجا با اشاره به آغاز سیر قطارهای این شرکت از همدان به مشهد گفت: طبق برنامه شرکت رجا تا پنجم آبان ماه پیش رو هر هفته حرکت دو قطار را از همدان به مشهد مقدس و بالعکس برنامه ریزی کرده است.

راشدی در خصوص نوع واگن های در نظر گرفته شده برای این مسیر و نحوه فروش بلیت گفت: نوع این واگن ها چهار تخته درجه یک (پلور سبز) بوده و فروش بلیت برای عموم مردم در این مسیر به زودی از طریق کلیه کانال های فروش شرکت رجا انجام خواهد شد.