شناسهٔ خبر: 40792 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

با حضور روسای راه‌آهن ایران و ایتالیا:

امضاء تفاهم‌نامه ریلی میان دانشگاه‌های ایران و ایتالیا/ اختصاص یك درصد از فروش نفت و گاز به توسعه ریلی كشور

نشست تفاهم‌نامه همكاری میان راه‌آهن‌های ایران و ایتالیا د ر خصوص طراحی و ساخت راه‌آهن تندرو قم- اراك، تفاهم‌نامه آموزش و انتقال دانش فنی میان دو سازمان و دانشگاه علم و صنعت ایران و تفاهم‌نامه میان دانشگاه علم و صنعت ایران و دانشگاه راه‌آهن ایتالیا با حضور روسا راه‌آهن دو كشور به امضا رسید.

به گزارش خبرنگار پايگاه خبری‌وزارت راه و شهرسازی تفاهم‌نامه همكاری میان راه‌آهن‌های ایران و ایتالیا در خصوص طراحی و ساخت راه‌آهن تندرو قم- اراك، تفاهم‌نامه آموزش و انتقال دانش فنی میان دو سازمان و دانشگاه علم و صنعت ایران و تفاهم‌نامه میان دانشگاه علم و صنعت ایران و دانشگاه راه‌آهن ایتالیا با حضور روساd راه‌آهن دو كشور به امضا رسید.

سعید محمدزاده مدیرعامل شركت راه‌آهن و معاون وزیر راه و شهرسازی در اجلاس مشترك راه‌آهن ایران و ایتالیا در شركت راه‌آهن ایران برگزار شد با اشاره به روابط ریلی ایران و ایتالیا اظهار داشت: شروع تفاهم‌های ریلی جهت همكاری مشترك میان دو كشور ایران و ایتالیا از زمان ریاست دكتر آقایی رخ داد و جا دارد از تلاش‌های ایشان یاد كرد. همچنین لازم است از تلاش‌های مدیرعامل راه‌آهن ایتالیا و سفیر این كشور كه زمینه همكاری را فراهم كرده‌اند تشكر كرد.

وی افزود: خوشبختانه كشور ایران در حوزه حمل ونقل توجه ویژه‌ای به حوزه ریلی معطوف كرده است، به طوریكه در صدر تمام این نگاه‌ها دستور ویژه رهبری از توسعه حمل ونقل ریلی قرار دارد. بعلاوه در برنامه توسعه ۵ ساله كشور در بحث حمل ونقل مهم‌ترین موضوع حمل ونقل ریلی است.

مدیرعامل شركت راه‌آهن با بیان اینكه جهت برنامه ششم توسعه در راستای توسعه ریلی تنظیم شده است گفت: رئیس جمهوری ایران ۴ محور برای ۸ سالدر نظر گرفته‌اند كه یكی از آن‌ها توسعه حمل ونقل ریلی است.

محمدزاده در ادامه بیان داشت: توجه خاص مجلس شورای اسلامی به موضوع ریل نیز قابل توجه است به طوری‌كه امروز كمیسیون‌های تخصصی شوراها میهمان شركت راه‌آهن بودند و یك درصد از فروش نفت و گاز را به توسعه ریلی اختصاص داده‌اند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سرمایه‌گذاری سالانه یك تا ۱.۵ میلیارد دلاری مستقیم در حوزه ریلی خاطرنشان كرد: این حجم از سرمایه‌گذاری مستقل از سرمایه‌گذاری‌های به صورت فاینانس است. همچنین ۷.۵ میلیارد دلاری برای تضمین سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای توسعه ریلی در نظر گرفته شده است.

وی از عملیات ساخت ۲۵۰۰ كیلومتر خطوط دوم و سوم طی ۴ سال خبر داد و گفت: امسال ۸۰۰ كیلومتر آن به بهره‌برداری می‌رسد. بعلاوه در سال جاری ۵ مركز استان به ریل متصل می‌شوند كه امروز یكی از استان‌ها سفر ریلی خود را آغاز كرد.

این مقام مسئول ضمن ابراز امیدواری نسبت به همكاری راه‌آهن‌های ایران و ایتالیا گفت: یكی از قدم‌های بزرگ در بخش ریلی توجه به توسعه دانش و تحقیق در حوزه ریل است كه امروز بیستمین سالگرد تاسیس دانشكده راه‌آهن علم و صنعت ایران را جشن می‌گیریم. به همین خاطر یكی از بندهای تفاهم راه‌آهن ایران و ایتالیا مربوط به همكاری دانشگاه علم و صنعت و راه‌آهن ایتالیا است كه تحت آن مركز  (تست سنتر) با همكاری دانشگاه علم و صنعت انجام می‌شود.

نظر شما