شناسهٔ خبر: 44126 - سرویس مسکن و شهرسازی

مروری بر مهمترین اخبار حوزه مسکن‌و‌شهرسازی در هفته‌ای که گذشت:

تاکید وزیر راه و شهرسازی بر تعامل بین دولت محلی و ملی در پایتخت/ استقبال سپرده‌گذاران از صندوق پس‌انداز مسکن یکم با ثبت نام ۲۶۰ هزار نفر/ اعلام سیاست‌های جدید اعطای وام مسکن به زودی

گزارش آخر هفته  حضور آخوندی در دهمین جلسه‌علنی شورای‌شهر تهران، پیگیری کاهش زمان دریافت تسهیلات وام خرید مسکن، برگزاری هفدهمین همایش سیاست‌های توسعه‌مسکن، تشریح گام‌های دولت در تامین‌مالی‌مسکن‌ و تنظیم‌زمین، جزئیات معافیت تعاونی‌ها و سرمایه‌گذاران مشارکت‌کننده در اجرای طرح مسکن‌اجتماعی و رتبه نخست وزارت راه‌و‌شهرسازی در استفاده از بانوان در پست‌های‌مدیریتی بخشی از مهمترین اخبار حوزه مسکن‌و‌شهرسازی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حضور وزیر راه و شهرسازی در دهمین جلسه علنی شورای شهر تهران به منظور ارایه گزارشی از وضعیت مسکن و همچنین بافت فرسوده شهری و تاکید وی بر توجه ویژه به تعامل بین دولت محلی وملی در پایتخت با ایجاد فهم مشترک برای حل مسائل بنیادین تهران، تاکید آخوندی بر پیگیری کاهش زمان دریافت تسهیلات وام خرید مسکن در دولت، واکاوی سیاست‌های توسعه مسکن با حضور بخش خصوصی در هفدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن و اعلام این مطلب که سیاست‌های جدید اعطام وام مسکن به زودی اعلام می‌شود، تشریح سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی به منظور تامین‌مالی مسکن با افزایش سقف وام، افزایش دوره بازپرداخت و کاهش نرخ سود، تشریح سیاستگذاری وزارتخانه در صیانت اراضی‌شهری و پیشگیری از تصرفات و دفاع در مراجع قضایی با بازنگری در روش‌های واگذاری زمین، الزامات رونق ملک اجاره ای در کشور و پیشنهاد اخذ مالیات سنگین بر املاک تجاری و اعلام جزئیات معافیت تعاونی‌ها و سرمایه‌گذاران مشارکت‌کننده در اجرای طرح مسکن‌اجتماعی بخشی از اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

همچنین، انتصاب محمدهاشم بت شکن به سمت مشاور امور بانکی و پولی، حضور ۶۰ زن در عمرانی ترین وزارت خانه دولت؛ وزارت راه و شهرسازی، تحقق ۱۳.۷ درصدی برنامه های بافت فرسوده در طول برنامه پنجم توسعه، رفع تعرض ۸۸ هکتار از اراضی ملی و دولتی در نیمه دوم شهریورماه، تاکید بر ایمنی ساختمان های جدید الاحداث در برابر زلزله و جزئیات پنج دستور کار جدید شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در دولت دوازدهم از دیگر اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.  

تشکیل دولت محلی و تعامل دولت ملی و محلی در پایتخت

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در دهمین جلسه علنی شورای‌شهر تهران به منظور ارایه گزارشی از وضعیت شهری و بافت‌های فرسوده حضور یافت و گفت: در حال حاضر شهرداری داریم که مسئول صدور پروانه بود، وزارت‌خانه‌ای داریم که سیاست‌گذار بوده و در بخش دیگر مالکانی داریم که دارای اراضی در نقاط مختلف شهر هستن، ما قطعا در این مثلث به حلقه‌ای نیاز داریم تا با قرارگیری بین شهرداری و مالکان بتواند به توسعه منطقه بپردازد.

وی در این‌باره افزود: در حال حاضر نهاد توسعه گری که رسمیت قانونی داشته و بتواند از بانک برای توسعه شهر اعتبار بگیرد، در کشور وجود ندارد، این درحالی است که در سایر نقاط جهان نیز نهادهای محلی و دولت‌ها بازآفرینی را خلق می‌کنند ولی این نهاد توسعه‌گر است که در ادامه مسیر به توسعه شهر و مناطق می‌پردازد.

وی گفت: تلاش کردیم تا در دولت یازدهم براساس مراتب قانونی موجود، آیین‌نامه‌ای مجزا برای این نهادها ایجاد کرده و بتوانیم در نظام بانکی برای آن تشخصی ایجاد کنیم تا ضمن ارتباط با بانک و اخذ تسهیلات در امور توسعه‌ای مداخله کنند که در ابتدا مانند هر نهاد دیگری با موانع بسیار زیادی مواجه است ولی من امیدوارم با همکاری شورای‌شهر و شهرداری بتوانیم به زودی آن را در کل کشور به رسمیت بشناسیم. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

پیگیری کاهش زمان دریافت تسهیلات وام خرید مسکن در دولت

وزیر راه و شهرسازی همچنین در حاشیه جلسه هیات‌دولت در گفتگو با خبرنگاران ضمن تاکید بر استقبال مناسب سپرده‌گذاران از صندوق پس‌انداز مسکن یکم با ثبت نام ۲۶۰هزار نفر، گفت: دریافت تسهیلات ۸۰ میلیون تومانی برای یک نفر و ۱۶۰ میلیون تومانی برای زوجین جوان از طریق حساب پس‌انداز صندوق مسکن یکم در بافت‌های فرسوده شهری تهران با نرخ سود تسهیلات ۸ درصدی شرایط مناسبی برای متقاضیان خرید مسکن فراهم کرده است. وزارت راه و شهرسازی به دنبال کاهش مدت میزان سپرده‌گذاری متقاضیان در حساب صندوق پس‌انداز یکم مسکن است که این موضوع نیازمند بررسی‌های بیشتر در بانک مرکزی است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

انتصاب مشاور امور بانکی و پولی وزیر راه و شهرسازی

آخوندی در هفته گذشته طی حکمی محمدهاشم بت‌شکن را به سمت مشاور امور بانکی و پولی خود منصوب کرد. (جزئیات حکم را اینجا بخوانید.)

واکاوی سیاست‌های توسعه مسکن با حضور بخش خصوصی در هفدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن

در هفته آتی هفدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار می‌شود به همین منظور حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی از واکاوی سیاست‌های توسعه مسکن با حضور بخش خصوصی در همایش فوق خبر داد و گفت: جزئیات سیاست‌های جدید اعطای وام مسکن به زودی اعلام می‌شود.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: همایش سیاست‌های توسعه مسکن که تاکنون ۱۶ دوره آن برگزار شده، تلاشی است تا دولت بتواند ایده‌هایش را برای بخش‌های مرتبط با مسکن در یک محیط علمی و دانشگاهی مطرح کند و آماده شنیدن نقدها از محافل تخصصی باشد. بر همین اساس طی چهارسال گذشته تلاش شد تا این همایش در مكان‌های دانشگاهی و علمی برگزار شود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

الزامات رونق اجاره‌ای/ تشریح گام‌های دولت در تامین‌مالی مسکن و تنظیم زمین

همچنین در هفته گذشته الزامات رونق ملک اجاره‌ای در کشور به عنوان یک راهبرد برای تدوین الگوی توسعه ایران با هدف گسترش کسب و کار و ایجاد رونق اقتصادی اعلام شد، بر این اساس، اخذ مالیات سنگین بر املاک تجاری خالی و افزایش مدت زمان قراردادهای اجاره املاک تجاری از یک سال به ۳ تا ۵ سال در تحقق راهبرد رونق ملک اجاره‌ای در کشور تاثیر گذار است.

همچنین تنظیم زمین رویکرد اصلی وزارت راه و شهرسازی که با مجموعه راهبردهای همچون صیانت از اراضی شهری و پیشگیری از تصرفات و دفاع در مراجع قضایی، بازنگری در روش‌های واگذاری اراضی و تدوین شیوه‌نامه و تامین مسکن اقشار ویژه برای تحقق سیاست تامین زمین است، تشریح شد.

تغییر سیاست‌های دولت یازدهم در بازار پول به منظور تامین مالی مسکن اتفاقی بود که سیاستگذاری و برنامه‌ریزی شد و در نهایت نیز به اجرا درآمد. در هفته گذشته، طی گزارشی تغییر سیاست‌های دولت در بازار پول به منظور تامین مالی مسکن در ۱۲ محور با تاکید بر تمرکز دولت بر افزایش سقف وام، افزایش دوره بازپرداخت، کاهش نرخ سود و توسعه و تقویت تسهیلات صندوق یکم و جوانان، تشریح شد.

تعیین سهمیه استان‌های کشور در تخصیص زمین به مسکن‌اجتماعی

حمیدرضا عظمیمان معاون وزیر راه‌و‌شهرسازی و مدیرعامل سازمان ملی زمین‌و‌مسکن در گفتگویی ضمن تشریح مهمترین اقدامات سازمان در سال جاری، جزئیات معافیت تعاونی‌ها و سرمایه‌گذاران مشارکت‌کننده در اجرای طرح مسکن اجتماعی را توضیح داد. وی گفت: سهمیه استان‌های کشور در تخصیص زمین به مسکن اجتماعی تعیین شده است که رتبه تهران را در تخصیص زمین تهران دارد. در عین حال، سازمان بیشترین توافق و تفاهم را برای اجرای طرح مسکن اجتماعی با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی داشته است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)   

جزئیات ۵ دستورکاری جدید شورای‌عالی شهرسازی‌و‌معماری ایران

محمدسعید ایزدی دبیر جدید شورای‌عالی شهرسازی و معماری از تغییر رویکرد در پنج حوزه مرتبط با سیاست‌گذاری و نظارت بر امور شهرها و تصمیمات شهرداران خبر داد. به گفته وی، این نهاد قرار است در مسیر پایش اجرای طرح‌های تفصیلی و جامع از «تعامل» به جای «تقابل» بهره بگیرد. دیده‌بان شهرداری‌ها با لنز جدید نظارتی، بازتنظیم رابطه دولت و شهرداری پایتخت را کلید زده و در عین حال به‌دنبال تحولاتی همچون «بازنگری در نظام برنامه‌ریزی شهری»، «تضمین تحقق مصوبات محدودکننده» و «انتقال جریان ساخت‌و‌سازهای شهری به مناطق هدف» است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

شناسایی ساختمان‌های عمومی ناایمن

محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تاکید بر این مطلب که ایمنی ساختمان‌های جدیدالاحداث در حد قابل‌قبولی است و رعایت مقررات ملی‌و‌کنترل ساختمان و آیین‌نامه ۲۸۰۰ در آنها کنترل می‌شود، گفت: قبل از تدوین مقررات ملی‌و‌کنترل ساختمان و آیین‌نامه ۲۸۰۰ هم ساختمان‌های مسکونی و هم ساختمان‌های عمومی متعددی در سطح کشور ساخته و احداث شدند که در برابر زلزله و ایمنی در برابر حوادث طبیعی و غیرطبیعی مشکلات عدیده‌ای داشتند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

رفع تعرض ۸۸ هکتار از اراضی ملی و دولتی در نیمه دوم شهریورماه

سرهنگ عباس نژاد فرمانده یگان حفاظت سازمان ملی زمین ومسکن با اعلام این مطلب که بیشترین تعرض ها به اراضی ملی و دولتی در نیمه دوم شهریورماه مربوط به استان تهران با ۵۱ فقره بوده است، گفت: استان‌های اردبیل، جنوب کرمان، خراسان‌رضوی، سمنان و گلستان از استان‌هایی بودند که در نیمه دوم شهریورماه هیچگونه تعرضی به اراضی ملی‌و‌دولتی در آنها گزارش نشده است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

نهاد توسعه‌گر، بهترین راهکار در پیشبرد فرآیند نوسازی محلات هدف

هوشنگ عشایری سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با تأکید براینکه قطعا نهاد توسعه‌گر است که می‌تواند علاوه بر ایجاد جریان هویت‌بخشی انتظارات کالبدی محلات را نیز تأمین کند گفت: بدون شک مدل اجرایی برای نوسازی محلات هدف در تمامی مناطق یکسان نبوده و در هر ناحیه متناسب با ظرفیت و قابلیت محله متفاوت خواهد بود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)