به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی،تنظیم زمین یکی از رویکردهای اصلی وزارت راه و شهرسازی در تحقق سیاست کلان توسعه مسکن بوده وهست که در دولت یازدهم موردتوجه ویژه قرار گرفت. در همین راستا برای رویکرد اصلی تنظیم زمین، چهار راهبردِ صیانت اراضیشهری و پیشگیری از تصرفات و دفاع در مراجع قضایی، فرآوری و ساخت اراضی، کنترل و نظارت مکانیزه بر فرآیندهای حوزه زمین و ساختمان و توسعه دولت الکترونیک در دستور کار قرار گرفت و مجموعه اقداماتی نیز برای اجراییشدن آنها انجام شد.
در راهبرد نخست یعنی در صیانت از اراضیشهری و پیشگیری از تصرفات و دفاع در مراجع قضایی، انجام پیگیریهای حقوقی، تغییر الگو و نظام مشارکت با قیمتگذاری زمین، الگوی زمین صفر در کنار نهادهای توسعهگر، اجرای پروژههای مدیریتدارییها و تامین مسکن اقشار ویژه طراحی شد و به اجرا درآمد.
مرکز توسعه و سیاستهای راهبردی وزارت راه و شهرسازی طی گزارشی راهبرد صیانت از اراضی شهری و پیشگیری از تصرفات و دفاع در مراجع قضایی را در رویکرد تنظیم زمین تشریح کرد:
صیانت اراضی شهری و پیشگیری از تصرفات و دفاع در مراجع قضایی
انجام پیگیریهای حقوقی- انجام پیگیریهای حقوقی نخستین اقدام در صیانت از اراضی شهری و پیشگیری از تصرفات و دفاع در مراجع قضایی بود. عملکرد ادارات کل راه و شهرسازی در خصوص تعیین تکلیف پرونده های حقوقی طی سالهای ۱۳۹۲ تا پایان سال ۱۳۹۵ به تفکیک سال از استانها اخذ شد که به شرح جدول زیر است:
ردیف |
سال |
برنامه |
آرای صادره له دولت |
آرای صادره علیه دولت |
جمع کل |
درصد پیشرفت |
|||
تعداد |
مساحت(هکتار) |
تعداد |
مساحت(هکتار) |
تعداد |
مساحت(هکتار) |
||||
۱ |
۱۳۹۲ |
۴۱۵۰ |
۲۷۵۴ |
۱۳۰۳۰ |
۹۸۰ |
۲۰۲۳ |
۳۷۳۴ |
۱۵۰۵۳ |
۹۰ |
۲ |
۱۳۹۳ |
۴۲۵۰ |
۳۳۲۲ |
۹۲۱۷ |
۱۰۵۳ |
۲۰۵۵ |
۴۳۷۵ |
۱۱۲۷۲ |
۱۰۳ |
۳ |
۱۳۹۴ |
۳۶۱۴ |
۳۶۵۵ |
۵۷۷۶ |
۱۲۶۶ |
۹۷۸ |
۴۹۲۱ |
۶۷۵۴ |
۱۳۶ |
۴ |
۱۳۹۵ |
۸۱۵۱ |
۴۵۱۲ |
۸۹۴۸ |
۱۷۸۴ |
۱۹۸۲ |
۶۲۹۶ |
۱۰۹۳۰ |
۷۷ |
جمع |
۲۰۱۶۵ |
۱۴۲۴۳ |
۳۶۹۷۱ |
۵۰۸۳ |
۷۰۳۸ |
۱۹۳۲۶ |
۴۴۰۰۹ |
۹۶ |
|
میانگین ۴ سال |
۵۰۴۱ |
۳۵۶۱ |
۹۲۴۳ |
۱۲۷۱ |
۱۷۶۰ |
۴۸۳۲ |
۱۱۰۰۲ |
۹۶ |
بر همین اساس، کل آرای صادره له دولت ۱۴۲۴۳ مورد بوده که مساحتی در حدود ۳۶۹۷۱ هکتار را در برمیگرفته است. همچنین آرای صادره علیه دولت نیز در فاصله سالهای ۹۲ تا ۹۵، ۵۰۸۳ پرونده با مساحتی بالغ بر ۷۰۳۸ هکتار بوده است.
تامین نصاب مالکانه- متعاقب تصویب قانون اراضی شهری (۶۰.۱۲.۲۷) و قانون زمین شهری (۶۶.۶.۲۲)که منجر به تملک اراضی غیرموات ( دایر- بایر) به منظور اهداف مقنن در سنوات گذشته شده است. مطابق ماده ۸ قانون اراضی شهری و تبصره ۲ ماده ۹ قانون زمین شهری حقـوقی به مالکین اولیـه اینگونه اراضی، تحت عنوان نصاب مالکانه تعلق میگرفته است که میبایست از اراضی مالکین در صورت واجد شرایط بودن واگذار گردد، لیکن بعضاً به لحاظ اجرای برخی از طرحها که فوریّت داشته و از آن اراضی واگذار شده است و یا مالکین اولیه پس از واگذاری مراجعه و تقاضای حقوق خویش را دارند بدواً با لحاظ مقرارت مربوطه احراز شرایط اینگونه مالکین انجام شده و از موجودی ملکی دولت معادل ۱۰۰۰ مترمربع با کاربری یکسان و در صورت عدم موجودی کافی و مناسب از واحدهای ساخته شده نسبت به پرداخت نقدی نصاب به مالکین اقدام گردیده است که حاصل اهتمام جدی نسبت به تامین حقوق مالکین، تأمین و تأدیه حدود ۷۹ هکتار زمین بوده است.
تغییر الگو و نظام مشارکت (قیمت گذاری زمین، الگوی زمین صفر در کنار نهادهای توسعهگر)-
پیش بینی نیاز زمین و مسکن به تفکیک شهرهای کشور و گروه های کم درآمد تا افق 1405 از جمله اقداماتی بوده که در این رابطه انجام شده است.
محور هشتم از طرح جامع مسکن تحت عنوان برنامه تأمین مسکن شهرها، به برنامهریزی برای رفع نیاز مسکن در شهرهای کشور پرداخته است.
ضرورت انجام طرح-
شناخت بازار مسکن به تفکیک هریک از شهرهای مختلف امکان برنامهریزیهای لازم را برای مسئولان و دست اندرکاران بخش مسکن در راستای استفاده بهینه از منابع موجود، به ویژه اراضی دولتی فراهم و بستر لازم را برای هماهنگی با طرحهای توسعه شهری مهیا میسازد. از این رو، تفکیک نیاز مسکن هریک از شهرها به گروههای مختلف درآمدی میتواند اعمال سیاستهای حمایتی دولتی در بخش مسکن را نیز تسهیل نماید.
اهداف طرح-
- استفاده بهینه از منابع موجود به خصوص اراضی دولتی.
- دستیابی به اهداف اجتماعی در بازار زمین با ایجاد پیوند بین سیاستها و برنامههای سازمان با فرآیندها و رویکردهای توسعه شهری و منطقهای.
- جلوگیری از انشقاق و واگرایی بین برنامهریزی توسعه شهری و برنامه ریزی مسکن.
- کاهش خسارتهای ناشی از پراکندگی، نابسامانی و بینظمی در استقرار جمعیت و فعالیت و استفاده از زمین
شرح طرح
پیشبینی نیاز همواره یکی از مهمترین اهداف در برنامهریزیهای مسکن به شمار میآمده است. تجربه رکود بادوام سالهای اخیر و هدررفتن سرمایهگذاریهای بخش مسکن در سالهای۹۰ تا ۹۲، بیانگر آن است که جهت افزایش بهره وری لازم است علاوه بر تقاضای موثر توزیع مکانی آن نیز مشخص گردد.
محور هشتم طرح جامع مسکن برای اولین بار به این موضوع پرداخته است و با توجه به اطلاعات و آمار موجود از شهرهای دارای جمعیت بیش از ۲۵ هزارنفر، میزان نیاز واقعی این شهرها را محاسبه نموده است. علاوه بر تفکیک نیاز به شهرهای کشور، میزان نیاز در هر شهر به تفکیک خانوارهای زیر خط فقر، خانوارهای بین خط فقر و خط توانمندی و نیز بیان شده است. این طرح میزان نیاز را به تفکیکهای ذکر شده تا افق ۱۴۰۵ و در دو دوره ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۵پیش بینی نموده است.
درحال حاضر نیز سازمان ملی زمین و مسکن برنامه اجرایی خود در بخش زمین به تفکیک شهرهای مختلف کشور را براساس نتایج حاصل از این طرح تدوین نموده است. از آنجا که حمایتهای مختلف دولت در بخش مسکن عمدتاً خانوارهای زیرخط توانمندی را تحت پوشش قرار میدهد در برنامه اجرایی سازمان میزان اراضی لازم برای حمایت از گروههای هدف در سال۱۳۹۶ تعیین و با توجه به موجودی اراضی در شهرها، میزان کمبود زمین دولتی برای برنامههای حمایتی نیز محاسبه گردیده که متناسب با برنامه ارائه شده و به روشهای متفاوت تأمین خواهند شد.
اجرای پروژههای مدیریت دارییها (بازشماری منابع سازمان)
بازنگری در روشهای واگذاری اراضی و تدوین شیوهنامه
یکی از مهمترین وظایفی که سازمان ملی زمین و مسکن تاکنون دنبال میكرده واگذاری اراضی مسکونی دولتی بوده است. در طول سالیان، روشهای متفاوت از واگذاری را نیز تجربه نموده که برخی از این روشها منحل و برخی نیز مستلزم بازنگری بودهاند. بدین منظور سازمان ملی زمین و مسکن اقدام به بازنگری و تجمیع روشهای مختلف واگذاری اراضی خود در قالب شیوهنامهای نموده است که مراحل نهایی خود را میگذراند. این شیوه نامه تفکیکهای زیر را برای واگذاری قائل شده است :
- آحاد مختلف کشور به لحاظ درآمدی و نیز حرفهای (کم درآمد، میان درآمد و نیز انبوه ساز و ...)
- بخشهای خصوصی، دولتی و عمومی.
با توجه به لزوم بازنگری و کنترل داراییها و سرمایههای سازمان، تصمیم به بازشماری منابع برای تأیید صحت و سقم موجودی اراضی سازمان مطرح و برای طراحی سازوکارها و فرآیند چگونگی اجرای آن کارگروهی تشکیل و پس از برگزاری جلسات متعدد با حضور اعضاء کارگروه نهایتاً فرآیند و دستورالعمل بازشماری بهصورت کلی تنظیم و ابلاغ شد. براساس فرایند مذکور پس از اجرای طرح، نتایج ذیل در راستای بازشماری منابع سازمان حاصل خواهد شد:
- بههنگام سازی اطلاعات اراضی و املاک دولتی
- تثبیت اراضی و املاک دولتی بر روی نقشهها و سامانههای اطلاعاتی
- تدقیق و تصحیح اطلاعات موجود براساس اسناد و مدارک مثبوت در پروندهها
- شناسایی منابع قابل تحصیل
- اقدام جهت تثبیت مالکیت دولت نسبت به اراضی و املاک شناسایی شده
- اخذ اسناد مالکیت زمینهای فاقد سند.
- استخراج میزان مانده بدهی نصابهای مالکانه.
در همین رابطه از طریق ادارات کل راه و شهرسازی قرارداد بازشماری منابع تنظیم و در نظر است طی برنامه سه ساله این طرح اجرا شود.
- اخذ اسناد تك برگي وتبديل اسنادمالكيت دفترچه اي موضوع ماده ۲۱۱ قانون برنامه پنجم توسعه
به موجب ماده ۲۱۱ قانون برنامه پنجم توسعه آورده شده است وزارتخانههای: جهاد کشاورزی و مسکن و شهرسازی(راه و شهرسازی فعلی) و سازمان اوقاف و امور خیریه، مکلفند در طول برنامه پنجم، ضمن شناسایی و ارائه مستندات کلیه اراضی ملکی و تحت تصدی خویش، با سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برای تهیه نقشه املاک مذکور براساس استانداردهای حد نگاری (کاداستر) و اخذ اسناد تکبرگ همکاری نمایند.
بر همین اساس طی سه بخشنامه مختلف تمامی استانها را ملزم به اعلام کلیه اسناد دفترچهای خود نموده تا در جهت تبدیل آنها به اسناد تکبرگی طی یک برنامه مدّون و مشخص اقدام نمایند و پس از جمعآوری اطلاعات مربوط به ادارات کل هر استان و مشخص شدن تعداد و مساحت اسناد مربوط به هر استان اداره املاک نسبت به تدوین سرفصلی خاص جهت تبدیل اسناد مالکیت دفترچهای و اخذ اسناد تکبرگی برنامهریزی و به فراخور حال هریک از استانها و به نسبت میزان حجم کاری آنها، بودجهای در نظر گرفته است تا در مدیریت این امر ارزشمند گامهای مؤثری بردارد.
بر اساس دستورالعملهای ابلاغی و تصویب هیأتمدیره سازمان مقرر شد طی یک دوره ۳ ساله حدود ۵۵۰،۰۰۰ برگ سند تکبرگی اراضی اخذ شود که تاکنون ۱۶۱۳۰۸ برگ سند اخذ شده است.
در این بخش یکی از مهمترین فعالیتهای سازمان تفاهم با اداره کل کاداستر کشور و ارائه نقشه اراضی دولتی در محدوده و حریم شهرها به این اداره بوده است تا پیش از طی مراحل تبدیل اراضی به اسناد تکبرگی، از صدور اسناد معارض در محدوده اراضی دولتی پیشگیری بهعمل آید.
تامین مسکن اقشار ویژه
در اجرای بند (ل) ماده ۴۴ قانون برنامه پنجم توسعه وزارت راه و شهرسازی با هماهنگی و معرفی بنیاد شهید و امور ایثارگران موظف به تأمین مسکن اقشار محترم ویژه شده است. این موضوع در بودجه سنواتی هرساله نیز بعنوان یک ردیف به وزارت راه و شهرسازی تکلیف شده است که بخشی مربوط به شرکت شهرهای جدید و بخشی نیز مربوط به سازمان ملی زمین و مسکن میباشد. به منظور تسریع و شفافسازی وضعیت مشمولین استفاده از تسهیلات دولتی و تدقیق برنامه اجرایی توافقنامهای فی مابین بنیاد شهید و امور ایثارگران و این سازمان صورت گرفته تا نسبت به مشخص نمودن برنامه واقعی واگذاری اراضی به تفکیک هر استان و احراز شرایط متقاضیان، اقدام لازم صورت پذیرد.
در همین راستا و پیرو توافقنامه صدرالاشاره تاکنون جهت حل مسائل و مشکلات موجود در استانها جلسات مشترکی با حضور مدیران کل راه و شهرسازی و بنیاد شهید استانها در ستاد تشکیل و تصمیماتی در جهت تسریع در امر واگذاری به اقشار ویژه صورت پذیرفته و براساس آخرین عملکرد طی سالهای۱۳۹۲ لغایت ۱۳۹۵ درکل کشور مسکن ۱۱۵۹۸ نفر از اقشار ویژه (خانواده محترم شهدا، جانبازان بالای ۲۵% و آزادگان و فرزندان شهدا و فرزندان بالای۷۰درصد) تأمین و ۳۱۰ میلیاردریال تسهیلات نیز به ۳۱۰۳ نفر از آنها پرداخت شده است. در راستای پیگیری رفع مشکلات اقشار مذکور نیز کارگروههای مشترک با بنیاد شهید برگزار میشود.
نظر شما