شناسهٔ خبر: 44073 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

عشایری اعلام کرد:

تحقق ۱۳.۷ درصدی برنامه‌های بافت فرسوده در طول برنامه پنجم توسعه/ نهاد توسعه‌گر، بهترین راهکار در پیشبرد فرآیند نوسازی محلات هدف

هوشنگ عشایری سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با تأکید براینکه قطعا نهاد توسعه‌گر است که می‌تواند علاوه بر ایجاد جریان هویت‌بخشی انتظارات کالبدی محلات را نیز تأمین کند گفت: بدون شک مدل اجرایی برای نوسازی محلات هدف در تمامی مناطق یکسان نبوده و در هر ناحیه متناسب با ظرفیت و قابلیت محله متفاوت خواهد بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی هوشنگ عشایری سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با حضور در برنامه تیتر امشب توضیحاتی را درخصوص اقدامات وزارت راه و شهرسازی در بافت فرسوده و چالش‌های حوزه نوسازی اعلام کرد.

عشایری در طول سخنان خود با تأکید بر اینکه ورود یک جانبه وزارت راه و شهرسازی در امر احیا و نوسازی بافت‌های ناکارآمد طبق برنامه پنجم توسعه امری امکان‌پذیر نخواهد بود گفت: خوشبختانه این مسئله در برنامه ششم تصحیح و ضرورت مشارکت سایر بخش‌ها از جمله شهرداری‌ها، وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی، وزارت کشور، دستگاه‌های عضو ستاد ملی بازآفرینی و بخش خصوصی در امر نوسازی محلات هدف اعلام شد.

وی در ادامه با بیان اینکه طبق آمار به دست آمده میزان تحقق پذیری برنامه‌های بافت فرسوده در طول برنامه پنجم  ۱۳.۷ درصد اعلام شده است گفت: بدون شک دلیل اصلی پایین بودن آمار تحقق بسیاری از برنامه‌های این حوزه در طول سال‌های گذشته نادرستی در نحوه اقدامات دولت و شهرداری بوده است، ما امروز با توجه به تجربیات گذشته مدلی را تحت عنوان ایجاد نهاد توسعه محله تعریف کرده و اطمینان داریم که هیچ روش دیگری قادر به بهبود کیفیت زندگی و هویت بخشی یه محلات ناکارامد در کشور نخواهد بود.

این مقام مسئول در این‌باره توضیح داد: وزارت راه و شهرسازی در مرحله اول اجرایی مدل مذکور طبق برنامه‌ای مشخص به مطالعه، شناسایی و طبقه‌بندی بافت‌های تاریخی، بافت ناکارآمد میانی و سکونتگاه غیررسمی پرداخته و متناسب با شرایط خاص هر منطقه مدل مؤثر در احیا و نوسازی منطقه را تدوین کرده است.

سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در ادامه سخنان خود با بیان اینکه طبق برنامه تهیه شده انجام امور سخت افزاری مبنی بر نوسازی و بهسازی مسکن، ارتقای زیرساخت‌های محلی  و بهسازی خدمات روبنایی محلی با همکاری دولت محلی و ملی در محلات مذکور محقق خواهد شد گفت:  بنا به مذاکرات انجام شده تصمیم براین شد تا در حوزه نرم‌افزاری که شامل امور مربوط به ظرفیت‌سازی، نهادسازی و شبکه‌سازی می‌شود نهاد توسعه‌گر ایجاد و با تعریف جریانی بین مردم و دولت(محلی و ملی) به عملیاتی کردن امور توسعه‌ای بپردازد.

به گفته عشایری خوشبختانه در حال حاضر مصوبه ایجاد نهاد توسعه‌گر در هیئت دولت تصویب شده و درحال مذاکره با بانک مرکزی جهت تعریف نظام تأمین مالی مشخص در این حوزه هستیم.

عشایری با تأکید براینکه قطعا نهاد توسعه‌گر است که می‌تواند علاوه بر ایجاد جریان هویت‌بخشی انتظارات کالبدی محلات را نیز تأمین کند گفت: بدون شک مدل اجرایی برای نوسازی محلات هدف در تمامی مناطق یکسان نبوده و در هر ناحیه متناسب با ظرفیت و قابلیت محله متفاوت خواهد بود.

به گفته این مقام مسئول طرح کلید به کلید در کشور ما اجرا شده اما این کار با شکست مواجه شده است چون تامین این کار در محلات امکان اجرا ندارد، قطعا باید تقاضا از پایین به بالا باشد، ما این روش را اجرا کرده‌ایم اما انبوه‌سازان در این کار شکست خورده‌اند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه به هیچ وجه نمی‌توان یک الگوی کلان موضوعی برای حتی یک شهر اجرا کرد گفت: نهاد توسعه گر باید با مردم همفکری کند و از نظرات مردم نیز استفاده کند تا الگویی که در هر محل قابلیت اجرایی داشته باشد را اجرا کنند. الگوهای یک شهر را نمی‌توان به شهر دیگر انتقال داد.

سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری ایران ادامه داد: مشارکت در استان‌ها متفاوت است اما مدیریت شهری و دولت محلی باید بیشترین سهم را در توسعه شهری داشته باشد ولی در حال حاضر دولت ملی باید به دولت محلی در خدمات رسانی شهری در زیربنایی و روبنایی کمک کند، بدون شک ادبیات احیا مطلق نیست و باید به میانگین شهر برسد.

وی در پایان همچنین از اجرای ۶۸۰ پروژه نوساز یو بهسازی در ۱۷۰ شهر کشور از سوی شرکت عمران خبر داد و گفت: این پروژه‌ها شامل فعالیت‌های متعددی از جمله احداث مدرسه، درمانگاه، خانه محله، کتابخانه، پارک و مرمت خانه‌های تاریخی خواهد بود./

نظر شما