شناسهٔ خبر: 45380 - سرویس بنادر و دریانوردی

مروری بر اخبار حوزه بنادر و دریانوردی در هفته‌ای که گذشت:

توسعه روابط حمل‌و‌نقلی بنادر ایران و قطر/و رود نخستین محموله ۱۳۰ هزار تنی گندم از هند به ایران وترانزیت آن به افغانستان/ بررسی راهکارهای افزایش ترافیک بنادر ایران و قزاقستان/ پایان عملیات فاز دو توسعه بندر شهیدرجایی

اسکله بندر چابهار دیدار وزیر راه و شهرسازی با وزیر انرژی روسیه و تاکید بر استفاده از ظرفیت‌های زیرساختی ایران به ویژه بنادر، دیدار آخوندی با وزیر حمل و نقل و ارتباطات قطر و هدف‌گذاری برای توسعه ارتباط حمل‌و‌نقلی بین دو کشور، ورود نخستین محموله حمل گندم از بندر هند به بندر چابهار و ترانزیت آن از ایران به افغانستان، پایان عملیات فاز دو توسعه بندرشهیدرجایی و آغاز مناقصه فاز ۳، بخشی از مهمترین اخبار حوزه بنادر و دریانوردی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهمترین اخبار حوزه بنادر و دریانوردی به شرح زیر است:

در هفته گذشته، وزیر راه و شهرسازی کشورمان با وزیر انرژی روسیه دیدار کرد. وی ضمن اشاره به روند رو به رشد همکاری‌های سیاسی و تجاری دو کشور، وجود پروژه‌های مشترک عملیاتی، مالی و تجاری بین ایران و روسیه را نشانه اهتمام رهبران آنها برای ارتقای هرچه بیشتر روابط دانست. در این دیدار، طرفین همچنین بر فعال کردن کریدور شمال – جنوب، استفاده از ظرفیت‌های زیرساختی  ایران به ویژه بنادر موجود در خلیج فارس، دریای عمان و نیز بنادر دریای خزر، تأسیس صندوق اقتصادی مشترک مسکن در ایران با استفاده از منابع طرف روس، سرمایه‌گذاری و ایجاد مراکز لجستیک در ۲ کشور و نیز عزم آن‌ها بر عملیاتی کردن قرارداد برقی‌سازی پروژه قطار گرمسار- اینچه برون تأکید کردند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

فعال‌سازی کریدور شمال-جنوب در نواحی شرقی و غربی خزر

آخوندی در دیدار با وزیر حمل و نقل روسیه، گفت: فعال سازی کریدور شمال- جنوب در نواحی شرقی و غربی دریای خزر موردتاکید ما است و ما از روسیه می خواهیم تا اقدامات لازم را برای تسهیل امور مربوط به صدور مجوزهای کشتیرانی، تردد کشتی های ایرانی در بندر آستاراخان و تشریفات گمرکی فراهم آورد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

آخوندی همچنین در هفته گذشته طی دیدار با جاسم بن سیف بن احمد السلیطی وزیر حمل و نقل و ارتباطات قطر، حمل و نقل ترکیبی و اتصال بندر به ریل را اصلی‌ترین هدف وزارت راه و شهرسازی عنوان کرد و بر توسعه ارتباط حمل و نقلی بین بنادر ایران و قطر تاکید کرد.

وی گفت: توجه به این نکته که میزان بسیاری از کالا‌های موجود در بنادر شما از طریق دریا به سایر کشورها منتقل می‌شود پیشنهاد ما ان است که اگر کالای شما از طریق دریا به ایران و از آنجا به وسیله ریل به مقصد مورد نظر برود در برخی از موارد مسیر ۶۰ روزه در ۱۵ روز طی می‌شود که مسئله بسیار مهمی خواهد بود.

آخوندی در این‌باره افزود: در حال حاضر ایران دارای مسیر ریلی پیوسته به چین و قزاقستان بوده و بر همین اساس بر تعیین مدیر کریدور برای استفاده از ظرفیت‌های موجود تأکید دارد چرا که قطعا عملیاتی‌شدن این مطلب به نفع هر دو کشور خواهد بود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

ورود نخستین محموله ۱۳۰ هزار تنی گندم از هند به ایران وترانزیت آن به افغانستان

هفته گذشته در پی توافقنامه سه جانبه کشورهای ایران، هند و افغانستان، نخستین محموله ۱۳۰ هزار تنی گندم از بندر کاندولای هند به بندر چابهار آمد و به دنبال آن نیز در بندر چابهار از مقامات ارشد کشورهای هند و افغانستان استقبال شد، این کالا نیز در بندر چابهار به سوی افغانستان ترانزیت شد. در همین رابطه محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام این مطلب که این عملیات ترانزیتی برای نخستین بار در کشور انجام می‌شود، گفت: همچنانکه ما توسعه زیربناها، روبناها و تجهیزات بندر چابهار را در دستور کار قرار داده بودیم و این بندر را برای پذیرش این کشتی‌ها آماده کرده بودیم، امیدواریم با خدمات مناسبی که انشاء الله در بندر چابهار به این کشتی‌های حامل محموله‌های ترانزیتی هند به مقصد افغانستان ارایه خواهد شد ما شاهد این باشیم که این روند تدوام یابد و بتوانیم حداکثر بهره‌برداری را از ظرفیت‌های ایجاد شده در بندر چابهار برای توسعه ترانزیت داشته باشیم. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

احیای تاریخی ارتباطات دریایی در منطقه

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی کشورمان در پیامی به سه کشور ایران، هند و افغانستان، ورود نخستین محموله حمل گندم از بندر کاندولای هند به بندر چابهار و ترانزیت آن از ایران به افغانستان را در راستای تفاهم‌نامه همکاری سه جانبه بین سه کشور فوق، تبریک گفت. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

هند متعهد به انجام قرارداد چابهار است

سائوراب کومار سفیر کشور هند در ایران نیز با اعلام پیام تبریک نخست وزیر آن کشور برای آغاز همکاری های سه جانبه بین سه کشور ایران، هند و افغانستان، گفت: مقدمات تفاهم نامه سه جانبه بین سه کشور ایران، هند و افغانستان از سال ۲۰۱۵ آغاز شد و هند متعهد به انجام قرارداد چابهار است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

افغانستان اتصال ریلی چابهار به ازبکستان را فراهم می‌کند

نصیر احمدنور سفیر کشور افغانستان در ایران ضمن تبریک به دلیل عملیاتی شدن موافقتنامه سه جانبه ایران، هند و افغانستان که در ایران به امضا رسید، گفت: نه تنها افغانستان که كشورهاي آسياي‌ميانه، قفقاز، جنوب‌شرق روسيه و ازبکستان، منتظر بهره‌برداری از زیرساخت‌های ترانزیتی بندر چابهار هستند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

پایان عملیات فاز دو توسعه بندر شهیدرجایی و آغاز مناقصه فاز سوم

حسین صادقی نژاد مدیرکل سرمایه‌گذاری سازمان بنادر و دریانوردی از اتمام عملیات اجرایی فاز دو توسعه بندر شهید رجایی و آغاز فاز سوم این طرح با هدف احداث ترمینال کانتینری خبر داد و گفت: سازمان بنادر و دریانوردی با در اختیار داشتن ۱۱ بندر بزرگ بازرگانی و گردش تخلیه و بارگیری ۲۰۰ میلیون تن در سال، کار ترانشیپ، واردات و صادرات کالا را انجام می‌دهد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

بررسی راهکارهای افزایش ترافیک بنادر ایران و قزاقستان در نشست همکارهای‌های دو کشور

خسرو سرایی مدیرکل توافق‌نامه‌های بین‌المللی و توسعه بازار در حاشیه ششمین نشست همکاری‌های بندری و دریایی ایران و قزاقزستان ضمن تاکید بر داشتن نگاه برون‌گرا به منظور راهکار افزایش ترافیک بنادر دو کشور، گفت: نشست با حضور فعالان مدیران کل بنادر انزلی، نوشهر، امیرآباد وهمچنین نمایندگانی از سازمان توسعه تجارت، شرکت‌های کشتیرانی و نمایندگان دیگر دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی انجام گرفته است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

افزایش توان بندر امام خمینی

در پی اتمام عملیات ساخت و آغاز بهره‌برداری از مخازن نگهداری فرآورده‌های نفتی به ظرفیت بیش از ۲۶ هزار تن با مشارکت بخش خصوصی، توان بندر امام خمینی (ره) در زمینه، انبارش، تخلیه و بارگیری فرآورده‌های نفتی افزایش یافت. معاون مهندسی و عمران اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان، گفت: با هدف ارتقای سطح کمی و کیفی ارایه خدمات انتقال، تخلیه و بارگیری فرآورده های نفتی به مشتریان و همچنین در راستای افزایش ظرفیت عملیاتی در این حوزه، مخازن نگهداری فرآورده‌های نفتی و تاسیسات جانبی در زمینی به مساحت ۲۰ هزار مترمربع با مشارکت بخش خصوصی، احداث و طی مهرماه سال جاری به بهره‌برداری رسید. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

بندر امام‌خمینی آماده استقبال از سرمایه‌گذاری خارجی است

همچنین در هفته گذشته مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان در دیدار با هیات سرمایه‌گذار آلمانی ضمن استقبال از سرمایه‌گذاری خارجی، بندر امام‌خمینی (ره) را بندر کانونی غلات کشور و گزینه‌ای مناسب برای سرمایه‌گذاری توصیف کرد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)