شناسهٔ خبر: 50472 - سرویس ریلی

۱۰ اقدام مؤثر معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در دولت تدبیر و امید-۷ و ۸

ساماندهی تاكسی‎های اينترنتی در فرودگاه‌های کشور/ تهيه نقشه راه بهبود ايمنی راه‌های كشور/ تدوین برنامه ۹ وجهی جهت توسعه ترانزیت کشور

ساختمان وزارت راه طبق گزارش تهیه شده در خصوص اقدامات معاونت حمل ونقل وزارت راه و شهرسازی در دولت تدبیر و امید، اقدامات انجام شده در دفتر ارزیابی‌های اقتصادی و مدیریت بهره‌وری حمل‌ونقل، سامان‌‌دهی ارتباط حمل‌ونقل درون و برون‌شهری و ارتقا ایمنی تردد در کشور و دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌ها؛ شناسایی موانع ترانزیت و ارائه راهکار تشریح می‌شود..

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی معاونت حمل‌و‌ونقل وزارت راه و شهرسازی پس از تشکیل در ساختار جدید وزارت راه و شهرسازی اقدامات موثر و قابل توجهی انجام داده است که در قالب گزارش‌های جداگانه‌ای پیشتر مورد انتشار قرار گرفت. اما در ادامه اقدامات موثر دو اداره کل دیگر زیرمجموعه این معاونت کلیدی یعنی دفتر ارزیابی‌های اقتصادی و مدیریت بهره‌وری حمل‌ونقل و دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌ها که عمده اقدامات آن‌ها در حوزه سامان‌دهی و ارزیابی بخش‌های مختلف حوزه حمل‌ونقل در دو حزوه درون و برون‌شهری و دفتر دوم در خصوص شناسایی، رفع موانع و سامان‌دهی حوزه ترانزیت معرفی می‌شوند. 

تشكيل كميته توسعه پايدار وزارت راه وشهرسازی و تدوین شاخص‌های ملی توسعه پايدار جهت ايجاد شهرها و شهركهاي ايمن، تابآور و پايدار

تشکیل کمیته توسعه پایدار وزارت راه و شهرسازی و کارگروه‌های تخصصی مسکن و شهرسازی و حمل‌ونقل ذیل آن، باهدف ايجاد شهرها و شهركهاي ايمن، تابآور و پايدار و در راستای احصاء شاخص‌های مربوطه در تاریخ ۳۰/۱۱/۱۳۹۵ تشکیل و با همکاری تمامی وزراتخانه هاو ارگان‌های ذیربط و معاونت‌ها، شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه وزارت، اقدام به تعریف ۵۵ شاخص و ثبت آماری آنها جهت بررسی روند حرکت وزارت راه و شهرسازی به سوی توسعه پایدار، نمود. گزارش عملکرد این کمیته، برای کمیته ملی توسعه پایدار و مرکز آمار ارائه شده و جزو برترین گزارش‌ها در میان ۱۷ گزارش ارسالی به دبیرخانه کمیته ملی توسعه پایدار انتخاب گردید.

بررسي روند استفاده از گاز طبیعی مایع (LNG) در صنعت حمل‌و‌نقل در راستاي توسعه پايدار زيست محيطي

امروزه لزوم حرکت به سوی جایگزینی سوخت‌های پاک با سوخت گازوییل مورد استفاده در کشور، با توجه به قوانین محدود کننده اتحادیه اروپا (تا سال ۲۰۲۰) برای تمامی کشتی‌ها با سوخت مازت و گازوییل بالای ppm ۵۰ گوگرد که قصد پهلوگیری در بنادر اروپایی را دارند، و همچنین منافع اقتصادی و زیست محیطی استفاده از گاز طبیعی مایع (LNG) به عنوان سوختی به مراتب پاک‌تر و ارزان‌تر از گازوییل، بر کسی پوشیده نیست. کشور ما نیز با دارا بودن ذخایر گازی مناسب، می‌بایست استفاده از این سوخت را در حمل‌ونقل کلان کشور مورد توجه جدی قرار دهد. از این رو، استفاده از این سوخت در حمل‌ونقل دریایی و جاده‌ای و احداث بانکرینگ‌های LNG در مناطق مناسب، در دفتر ارزیابی‌های اقتصادی و مدیریت بهره‌وری حمل‌ونقل در دست مطالعه و اقدام می‌باشد.

آغاز فاز اول مطالعات طرح جامع حمل‌ونقل کشور با مشارکت ۷ دانشگاه برتر کشور

..................................................

عارضه‌یابی فرآیند ترانزیت و شناسایی ۶۶ مشکل تاثیرگذار بر این بخش

..................................................

 لغو مقررات غیرقانونی وضع شده در ارتباط با ترانزيت دخانيات از قلمرو کشور

پیگیری و انجام قرارداد بروز رساني آيين نامه ۱۲ جلدی طراحي راه‌هاي شهري

آیین نامه طراحی راه‌های شهری، در سال ۱۳۷۴ تالیف و لازم الاجرا گردیده است. این آیین نامه در ۱۲ بخش ۱ – مبانی، ۲ – پلان و نیمرخ‌های طولی، ۳ – اجزای نیمرخ‌های عرضی، ۴ – راههای شریانی درجه ۱،  ۵ – تبادل‌ها، ۶ – راههای شریانی درجه ۲، ۷ – تقاطع‌ها، ۸ – خیابانهای محلی، ۹ – دسترسی‌ها، ۱۰ – مسیرهای پیاده، ۱۱ – مسیرهای دوچرخه، ۱۲ – تجهیزات ایمنی، نوشته شده است. امروزه با توجه به تغییر نیازهای حمل‌ونقل کشور و لزوم تغییر نگرش‌های کلان در طراحی معابر شهری، تجدید نظر و بروزرسانی این آیین نامه به عنوان یکی از مهمترین اولویت‌های کاری وزارت راه و شهرسازی مطرح می‌باشد. لذا این مهم توسط دفتر ارزیابی‌های اقتصادی و مدیریت بهره‌وری حمل‌ونقل و طی قراردادی با دانشگاه‌ تهران، تحت پروژه‌ای با عنوان "امکان سنجی و بازنگری آیین نامه طراحی راه‌های شهری بر اساس اصول حمل‌ونقل پایدار در ایران" در دست بازنگری و تدوین می‌باشد.

ساماندهي تاكسيهاي اينترنتي در فرودگاه‌های کشور

با توجه به گسترده شدن تاكسي‌هاي اينترنتي در برخي از شهرهاي كشور دامنه فعاليت آن‌ها به فرودگاه‌ها نيز كشيده شد و بدليل تفاوت ماهيت عملكرديشان با تاكسي‌هاي رسمي فرودگاهي مورد استقبال مسافران قرار گرفته و همين، مشكلات زيادي را در برخي فرودگاه‌هاي ايجاد نمود. وزارت راه و شهرسازي نيز به حسب وظيفه خود تصميم به ساماندهي اين سيستم‌ها در فرودگاه‌ها گرفت. اين موضوع در دستور كار معاونت حمل‌و‌نقل قرار گرفت و پس از بررسي‌هاي لازم و برگزاري جلسات متعدد و انجام مطالعات تطبيقي در دفتر ارزيابي‌هاي اقتصادي و مديريت بهره‌وري حمل‌و‌نقل، پيشنهادات مشخص جهت طرح در شورايعالي هماهنگي ترابري كشور تهيه و ارائه شد. در نهايت در نشست ۱۹۶ شورايعالي ترابري طرح پيشنهادي به اتفاق آرا به تصويب رسيد. كليت اين پيشنهاد عبارتست از امكان فعاليت تاكسي‌هاي اينترنتي با رعايت فاصله مشخص از محل مسافرگيري تاكسي‌هاي رسمي (حداقل ۴۰۰ متر و حداكثر ۸۰۰ متر).

تهيه نقشه راه بهبود ايمني راه‌هاي كشور

پيرو دستور معاون اول محترم رييس جمهور به وزير راه و شهرسازي مبني بر تهيه نقشه راه بهبود ايمني راههاي كشور، معاونت حمل‌و‌نقل اقدام به تهيه نقشه راه ايمني نمود. براي انجام اين كار ۱۱ كارگروه با محوريت دستگاه‌هاي مختلف اجرايي تشكيل شد و هر يك از دستگاه‌هاي اجرايي برنامه‌هاي مشخص و بودجه مورد نياز جهت اجراي اين برنامه‌ها در افق زماني نقشه راه را ارائه نمودند. خروجي كارگروه‌هاي مختلف در كارگروه جمع‌بندي و تهيه نقشه راه در دفتر ارزيابي‌هاي اقتصادي و مديريت بهره‌وري حمل‌و‌نقل منتج به نسخه نهايي نقشه راه ايمني شد. اين نقشه راه داراي دو بخش كلي است: اقدامات ايمن‌سازي جاده‌اي – توسعه حمل‌و‌نقل همگاني و واقعي‌سازي قيمت سوخت. نسخه نهايي نقشه راه در جلسه‌اي با حضور معاون اول رييس جمهور ارائه گرديد.

تدوين برنامه عملياتي ملي ايمني راه‌هاي كشور  ﴿اکشن پلن﴾

مجموعه اقدامات ايمن‌سازي جاده‌اي پيش‌بيني شده در نقشه راه ايمني در قالب اكشن پلان ايمني تنظيم شده است. مشاور پروژه مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي و دستگاه نظارت دانشگاه اميركبير بوده و تيم نظارت راهبردي تيم كارشناسي دفتر ارزيابي‌هاي اقتصادي و مديريت بهره‌وري حمل‌و‌نقل مي‌باشد. اين برنامه عملياتي داراي تعداد مشخصي اقدام (اكشن) يا رئوس برنامه، ريز فعاليت، شاخص، برنامه زمان‌بندي و برآورد مالي مي‌باشد. در گام اول كليات رئوس برنامه عملياتي در جلسه كميسيون ايمني راه‌هاي كشور مورخ ۱۵/۰۸/۱۳۹۶ به رياست وزير محترم راه و شهرسازي به تصويب كميسيون رسيد.

                                                                            دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌ها و مدیریت کریدور شمال-جنوب

مطالعه فرصتها و تهدیدهای ترانزیت در کشورمان

به منظور بررسی فرصت ها و تهدیدهای مرتبط با حوزه ترانزیت در کشورمان، جلساتی به منظور بررسی تحولات منطقه ای و برنامه ریزی جهت هماهنگی با سازمانهای ذی نفع جهت بهبود جایگاه ترانزیتی ایران با مشارکت نخبگان و صاحب نظران بخش های خصوصی و عمومی از قبیل سازمان منطقه آزاد،  مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس شورای اسلامی و کمیسیون عمران، سازمان برنامه و بودجه، وزارت امور خارجه، وزارت صمت و بخش های حمل و نقلی وزارت راه و شهرسازی برگزار گردید و نتیجه مطالعات معاونت حمل و نقل در خصوص تحولات منطقه ای در حوزه ترانزیت ارائه گردید. نتایج این جلسات تاثیر قابل توجهی در زمینه تغییر نگرش ذی نفوذان حوزه ترانزیت داشت و توانست در زمینه تغییر رویکرد پیرامون مفهوم ترانزیت به عنوان مفهومی فرایندی و نه وظیفه ای نقش آفرینی کند. همچنین با مشخص شدن رقابت تنگاتنگ بین المللی بین کشورها و فرصت هایی که کشورمان در حال از دست دادن است، پرداختن همه جانبه به مسئله ترانزیت بیش از پیش نمایان گشت. در همین حال در زمینه بهبود تعاملات با مجامع و تشکلهای صنفی و مشارکت و تشکیل جلسات مشترک با انجمن شرکتهای ریلی، دریایی، شرکتهای حمل و نقل بین المللی ایران و فدراسیون حمل و نقل اقدامات جدی صورت گرفت و همراهی بخش خصوصی در سفر های خارجی مقام عالی وزارت جهت افزایش دستاورد های کلیدی رایزنی های بین المللی در دستور کار قرار گرفت.

تهیه نقشه راه همکاری با کشورها

در راستای تقویت همکاری های حمل و نقلی، ترانزیتی و تجاری دو یا چند جانبه با کشورهای تاثیر گذار منطقه خصوصا شرکای تجاری و همسایگان کشورمان، نقشه راه همکاری های حمل و نقلی با این کشورها در معاونت حمل و نقل در دستور کار قرار گرفت. برای تهیه این نقشه های راه همکاری، از اطلاعات بخش های مختلف وزارت راه و شهرسازی و سایر حوزه های مرتبط با تجارت و سیاست خارجی استفاده شده تا قابلیت اجرایی آن افزایش یابد. تا کنون نقشه راه همکاری با کشور ازبکستان، ترکمنستان و افغانستان تهیه گردیده است و تدوین نقشه راه همکاری با سایر کشورها در دست اجرا می باشد.

شناسایی و حل مشکلات اساسی در حوزه ترانزیت

به منظور به تصویر کشیدن وضع فعلی ترانزیت در کشور و شناسایی آفت های آن، با مشارکت بخش های خصوصی جلساتی در معاونت حمل و نقل تشکیل شد و در نتیجه آن ۶۶ مشکل ترانزیت که مرتبط با دست اندرکاران حمل و نقلی یا سایر سازمان ها و نهاد های نظارتی و کنترلی بود، احصا گردید. در گام بعدی تهيه بسته پيشنهادي راهكارهاي افزايش ترانزيت كشور و رفع ۶۶ مشكل ترانزيت در دستور کار قرار گرفت و با برگزاری جلسات متعدد با تاثیرگذاران در حوزه ترانزیت اعم از بخش های حمل و نقلی، گمرک، ستاد قاچاق کالا، وزارت کشور، شورای عالی امنیت ملی و ... مشکلات شناسایی شده در موضوعاتی حل شده و در سایر موضوعات به تدریج در حال حل هستند. برخی از این موضوعات عبارتند از:

  • پيگيری حل مشكل ترانزيت سوخت به افغانستان از طريق مراجع ذي ربط
  • تسهیل ترانزيت كالاهاي دخاني با حذف مجوزهای زائد
  • تلاش جهت حل مشکلات ۱۵۰ هزار تن ذرت آفت زده در بندر امام خمینی
  • تسهیل فرایند ترانزیت در مرزها از طریق کارگروه مرزهای مجاز وزارت کشور و شورای ساماندهی مبادی مرزی وزارت راه و شهرسازی
  • تعریف پروژه اصلاح فرایندهای دریایی، بندری و گمرکی جهت ارتقاء شاخص LPI
  • همکاری با توسعه تجارت و گمرک جهت ارتقاء سطح تجارت بین ایران و کشورهای همسایه و توسعه ترانزیت
  • برگزاری همایشهای مشترک با توسعه تجارت جهت تمرکز همزمان بر تجارت و حمل و نقل و حل مشکلات حمل و نقل صادراتی و ترانزیت به صورت مشترک

..................................................

تدوين سند استراتژی‌های کلان بخش حمل و نقل کشور

..................................................

مطالعات جانمایی و تدوین طرح آمایش مراکز لجستیک کشور

..................................................

تایید ساختار پیشنهادی مدیریت لجستیک در ایران از سوی اسکاپ

ابتکار مدیریت یکپارچه کریدورهای ترانزیتی کشور

به منظور مدیریت یکپارچه و حل مشکلات فرایندی متوجه کریدورهای ترانزیتی و تقویت رویکرد بازاریابی و بازرگانی بین المللی جهت رونق ترانزیت در کریدورهای حمل و نقلی و تجاری، ابتکار مدیریت یکپارچه کریدور برای اولین بار در معاونت حمل و نقل مطرح گردید و  اولین مدیر کریدورهای بین المللی با هدف تجاری سازی کریدورها منصوب گردید. در این زمینه علاوه بر تمرکز بر حل مشکلات فرایندی کریدورها و ایجاد و معرفی مزیت های رقابتی در کریدورهای بین المللی کشورمان از طریق ابزارهای بازاریابی بین المللی، انجام فعالیت های زیر با اولویت در دستور کار قرار دارد.

  • استفاده از پتانسیل بخش خصوصی در بخش بازاریابی ترانزیت و حمل و‌نقل
  • باز تعريف فرايند ترانزيت با رويكرد ايجاد بارنامه سراسري با مشارکت بخش خصوصي
  • زمینه سازی تاسیس شرکت های فورواردری ترکیبی چند ملیتی

تشکیل شورای ترانزیت:

به منظور هماهنگی میان بخش های حمل و نقلی وزارت راه و شهرسازی در حوزه ترانزیت و اتخاذ تصمیم های فوری به منظور افزایش بهره مندی کشورمان از منافع ترانزیت بین المللی و افزایش تاثیر گذاری کشورمان در معادلات تجاری و حمل و نقلی منطقه ای و بین المللی، با دستور وزیر محترم راه و شهرسازی تشکیل شوراي ترانزيت به عنوان یکی از ماموریت های معاونت حمل و نقل تعیین گردید. جلسات کارگروه ترانزیت نیز با مشارکت کلیه بخش های حمل و نقلی به صورت مستمر در معاونت حمل و نقل تشکیل می گردد.

برگزاری شورای هماهنگی و اجلاس وزرای کریدور شمال جنوب

به منظور تقویت جایگاه کشورمان در معادلات حمل و نقلی و تجاری در منطقه ، برگزاری اجلاس وزرای کریدور شمال جنوب و شورای هماهنگی در شهریور ۱۳۹۷ در دستور کار قرار گرفته است. تا زمان برگزاري اجلاس شوراي هماهنگي ، انجام اقدامات زیر برنامه ریزی شده است.

  1. تهيه سند همكاري هاي گمركي
  2. تهيه سند همكاري هاي تجاري
  3. مهندسي مجدد فرايندهاي ترانزيت
  4. تعيين مشوق هاي حضور در مراكز لجستيك
  5. تدوين ساختار جديد دبيرخانه كريدور
  6. برنامه ريزي براي تعديل يا حذف عوارض حمل و نقلي متقابل
  7. باز طراحي وب سايت كريدور

پیگیری انعقاد موافقتنامه کریدور خلیج فارس دریای سیاه

به منظور تنوع بخشی به مسیرهای متعدد حمل و نقلی و با توجه به پیشرفتهای کشور گرجستان در عرصه ترانزیت و حمل و نقل کالا؛ در کنار مسیرهای سنتی اتصال به ترکیه؛ اتصال به اروپا از طریق دریای سیاه نیز در دستور کار قرار داشته است و جلسات متعدد کارشناسی بین کشورهای عضو برگزار و نهایی سازی متن توافقنامه در دستور کار قرار دارد و تلاش می شود راههای کاهش هزینه های اقتصادی مسیر و ایجاد یک مسیر بهینه اقتصادی در این کریدور مورد بررسی قرار گیرد که در این راستا هماهنگ سازی تعرفه های ریلی بین کشورها با تلاش و همت راه آهن جمهوری اسلامی ایران به اتمام رسیده است.

تدوین برنامه ۹ وجهی جهت توسعه ترانزیت کشور

به منظور توسعه ترانزیت در کشور خصوصا در کریدورهای ترانزیتی برنامه ای جامع با عناوین زیر تهیه شده و در معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در حال پیگیری است:

  • اقدامات زير ساختي و سخت افزاري حمل و نقلی
  • مديريت يكپارچه كريدور
  • تجاري سازي همه مسيرهاي ترانزيتي
  • توسعه مراكز لجستيك و بنادر خشك
  • انعقاد پيمان هاي بين المللي تجاري گمركي حمل و نقلي
  • ارتباط مستمر تجار داخلي و خارجي با همراهي دولت
  • توسعه سيستم هاي نوين نرم افزاري در حمل و نقل و لجستیک
  • بازاریابی بین المللی در حوزه ترانزیت
  • توسعه گردشگری و آمایش سرزمین

در گزارش بعدی سایر اقدامات معاونت حمل‌ونقل که از سوی گروه مشاوران و مرکز تدوین مقررات ایمنی حمل‌ونقل، مدیریت بحران و پدافند غیرعامل انجام گرفته تشریح و معرفی می‌شود.