شناسهٔ خبر: 51001 - سرویس جاده‌ای

حمل‌ونقل جاده‌ای در هفته‌ای که گذشت:

ایجاد ۹۰۰ هزار صندلی در ناوگان عمومی جاده‌ای برای نوروز۹۷/ تشریح اقدامات سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در دولت تدبیر و امید/ امضا قرارداد مشارکت در ساخت ۶ آزادراه به طول ۴۳۹ کیلومتر

گزارش آخر هفته  ساخت بیش از ۳۰۰۰ کیلومتر از کریدورهای کشور در دست انجام است، قرارداد هشت آزادراه به طول ۸۹۶ کیلومتر در آینده نزدیک نهایی می‌شود و بودجه وزارتخانه حتی کفاف نگهداری راه‌ها را نمی‌دهد نیز سایر عناوین مهم حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای در هفته گذشته به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهزسازی شاید مهمترین خبر در حوزه حمل‌ونقل طی هفته گذشته برگزاری جلسه استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در مجلس شور اسلامی و اخذ رای اعتماد از جانب ایشان بود که علاوه بر رکوردهای ثبت شده در شقوق مختلف حمل‌ونقل،  در کسب رای اعتماد نیز رکورد دیگری ثبت کرد. در ادامه  مهمترین عناوین حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای در هفته گذشته را می‌خوانید:

ایجاد ۹۰۰ هزار صندلی در ناوگان عمومی جاده‌ای برای نوروز۹۷

وزیر راه از ایجاد ۹۰۰ هزار صندلی در ناوگان عمومی جاده‌ای برای سفرهای نوروزی خبر داد و گفت: : برای سفرهای نوروزی ۶۷۴ راهدارخانه، ۱۲۰۰ اکیپ راهداری به همراه ۹۲۰۰ دستگاه ماشین‌آلات راهداری به‌منظور خدمت‌رسانی و رفع مشکلات احتمالی مردم در جاده‌ها مستقر هستند.

آخوندی با اشاره به خستگی و خواب‌آلودگی و حواس‌پرتی به‌عنوان عوامل اصلی تصادفات جاده‌ای گفت: درخواست من از مردم این است که برای حفظ جان خود و سرنشینان خودرو در زمان خستگی و خواب‌آلودگی رانندگی نکنند.

اعلام آماده‌باش به همه دستگاه‌های خدماتی وزارت راه برای نوروز امن و شاد

وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: در آستانه نوروز از همه همکاران می‌خواهم تمام تلاش خود را در راستای آسایش، رفاه،‌ ایمنی به کار ببندند و اتفاقات اخیر در روحیه ایشان تأثیر نگذارد و تمرکز خود را بر روی سفرهای نوروزی امن و شاد معطوف کنید

آخوندی از استانداران درخواست کرد که کمیسیون ایمنی راه‌های استان‌ها را یک‌مرتبه دیگر در استان‌ها باهدف مروری بر مسائل ایمنی سفرهای نوروزی برگزار کنند.

تشریح اقدامات سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در دولت تدبیر و امید

کشاورزیان در مراسم تودیع و معارفه رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای چالش حمل‌ونقل کشور را واقعی نبودن قیمت سوخت عنوان کرد و گفت: البته مقدمه واقعی سازی قیمت سوخت حذف عوارض خودرو است.

وی تأکید کرد: برای خرید گارد ریل باید به سراغ تشکیلات معتبر و دارای قابلیت آزمایش محصولات علاوه بر تجهیزات تولید رفت بر همین اساس قرار شد در کنار خرید گارد ریل به ارزش ۳۰۰ میلیارد تومان، آزمایشگاه مخصوص گارد ریل در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ایجاد شود تا در سنوات آینده، گارد ریل‌ها پیش از خرید مورد آزمایش قرار بگیرند.

راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای دو بال ایمنی در جاده‌های كشور هستند

معاون وزیر راه و شهرسازی در همايش «مروری بر آمادگی كامل بخش راهداری و حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای در سفرهای نوروزی» گفت: با توجه به اینكه راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای دو بال ایمنی در جاده‌های كشور هستند به‌هیچ‌عنوان بر سر ایمنی در راه‌های كشور، سازمان با هیچ فردی مماشات نخواهد كرد

حسن نیا خطاب به معاونین ادارات كل استانی با تأکید بر دو مقوله مهم صداقت و پشتكار در انجام مأموریت و وظایف محوله، گفت: علیرغم برخی تنگناها و شرایط اقتصادی در كشور، لازم است همچنان با تكیه بر دو اصل یادشده در ارائه خدمات به هم‌وطنان توسط سازمان كه بر كیفیت زندگی تمامی آحاد مردم تأثیرگذار است فعالیت‌ها با قوت ادامه یابد كه در این صورت مطمئناً شاهد تأثیر مثبت و بسزای آن در جامعه خواهیم بود.

ساخت بیش از ۳۰۰۰ کیلومتر از کریدورهای کشور در دست انجام است

معاون وزیر راه وشهرسازی خبر داد: به منظور تسهیل تردد و ساماندهی ترافیک‌ جاده های کشور۱۰ کریدور مهم در محورهای شریانی به طول بیش از ۲۰ هزار کیلومتر تعریف شده است که در سالجاری ۴۸۵ کیلومتر از آن به بهره‌برداری رسیده است

مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه  در خصوص عملیات اجرایی این کریدورها بیان داشت: در حال حاضر بیش از ۳ هزار کیلومتر از این کریدورها در حال اجرایی شدن هستند و ۴۸۵ کیلومتر آنها نیز در سال ۱۳۹۶ به بهره‌برداری رسیده است و بیش از ۱۲ هزار کیلومتر آن هم تا سال ۱۳۹۵ زیرعبور ترافیک قرار گرفته است.

قرارداد هشت آزادراه به طول ۸۹۶ کیلومتر در آینده نزدیک نهایی می‌شود

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: قرارداد ساخت ۸۹۶ کیلومتر آزادراه جدید در قالب ۸ پروژه در حال نهایی شدن است و امیدواریم  پس از انجام فرایندها از سوی دولت به تصویب برسد. 

خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ و نقل کشور در مراسم امضای قراردادهای مشارکت در ساخت شش پروژه آزادراهی به طول ۴۳۹ کیلومتر که  به ارزش ۲۵۰۰ میلیارد تومان بین سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل در حضور وزیر راه و شهرسازی به امضا رسید اظهار داشت:این قراردادها مربوط به ساخت آزادراه های اردکان - مهریز، مشهد - قوچان، لامرد - پارسیان، قطعه ۶ آزادراه تبریز - ارومیه، کنارگذر شمالی اراک و کنارگذر شرق سیرجان است.

امضا قرارداد مشارکت در ساخت ۶ آزادراه به طول ۴۳۹ کیلومتر

قراراداد‌های مشارکت در ساخت شش پروژه آزادراهی به طول ۴۳۹ کیلومتر به ارزش ۲۵۰۰ میلیارد تومان بین سرمایه گذاران بخش خصوصی و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل لحظاتی پیش در حضور وزیر راه و شهرسازی به امضا رسید.

شش پروژه آزادراهی که میان مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل و مدیران عامل شرکت‌های راهسازی به ترتیب عبارتند از

  1. قطعه ۱ آزادراه مشهد-چناران-قوچان به طول ۵۳ کیلومتر به ارزش ۴۲۰ میلیارد تومان،
  2. آزادراه لامرد- پارسیان به طول ۵۱ کیلومتر به ارزش ۳۶۰ میلیارد تومان
  3. کنارگذر شرقی سیرجان به طول ۵۹ کیلومتر به ارزش ۲۶۳ میلیارد تومان
  4. آزادراه مهریز-اردکان (کنارگذر یزد)  به طول ۱۲۶ کیلومتر به ارزش ۸۰۰ میلیارد تومان
  5. کنارگذر شمالی اراک  به طول ۶۵ کیلومتر  به ارزش ۳۶۵ میلیارد تومان
  6. قطعه ۶ آزادراه ارومیه-تبریز به طول ۲۴ کیلومتر به طول ۳۳۷ میلیارد تومان  

بودجه وزارتخانه حتی کفاف نگهداری راه‌ها را نمی‌دهد

دبیر انجمن شرکت‌های راه‌سازی ادامه داد: ارزش تخمینی این زیرساخت‌ها حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان است که برای نگهداری آنها بین چهار تا شش درصد کل ارزش یعنی حدودا ۱۶ هزار میلیارد تومان بودجه سالانه نیاز خواهیم داشت.

آزاد با اشاره به سابقه ۶۰ ساله خود در حوزه راه‌سازی کشور، تصریح کرد: ایران در حال حاضر ۲۶۰۰ کیلومتر آزادراه، ۱۷ هزار کیلومتر بزرگراه، ۳۷ هزار کیلومتر راه اصلی، ۵۰ هزار کیلومتر راه فرعی و بیش از ۹۰ هزار کیلومتر راه روستایی دارد و تنها نگهداری این راه‌ها هزینه‌ای قابل توجه سالانه خواهد داشت.