شناسهٔ خبر: 52016 - سرویس ریلی

حمل‌ونقل ریلی در هفته‌ای که گذشت

مذاکره بر سر کریدورهای بین‌المللی مشترک‌المنافع بین ایران و ازبکستان/ اجرای بزرگترین تونل ریلی کشور در راه‌آهن دورود- خرم‌آباد/ سفر بیش از ۱ میلیون و ۸۵۷ هزار نفر با قطار در ایام نوروز ۹۷

گزارش آخر هفته ادامه سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های ریلی و آزادراهی بين ايران و اتريش، سهم ۱۰.۸ درصدی راه‌آهن از جابجایی مسافران در نوروز ۹۷، پیشنهاد افزایش ۱۰ درصدی قیمت بلیت‌های قطار پس از دو سال، جابجایی بیش از ۸۰۷ هزار مسافر در راه‌آهن خراسان طی طرح نوروزی ۹۷ سایر عناوین مهم در حوزه حمل‌ونقل ریلی طی هفته گذشته به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهمترین عناوین حوزه حمل‌ونقل ریلی در هفته گذشته به شرح زیر است:

مذاکره بر سر کریدورهای بین‌المللی مشترک‌المنافع

وزیر راه و شهرسازی  در دیدار با معاون اول نخست وزیر ازیکستان گفت: خوشبختانه در حال حاضر ارتباط ریلی بین دو کشور ایران و ازبکستان بسیار خوب است اما تصور ما این است که میزان بهره‌برداری می‌تواند به‌مراتب بیشتر از وضعیت کنونی باشد.

آخوندی با اشاره به کریدور معروف به «عشق‌آباد» گفت: این کریدور خوبی است اما همچنان در عرف بین‌المللی تبدیل به کریدور نشده است و از یک تعرفه با ثبات برخوردار نیست.

آچیلبای رحمت‌اف با بیان اینکه ازبکستان به دنبال خرید نفت از ایران است، گفت: برنامه‌ریزی ما در ابتدا خرید یک‌میلیون تن و در آینده افزایش آن به سه میلیون تن است. همچنین در راستای تعاملات دوجانبه به دنبال صادرات ملزومات مورد نیاز ایران از ازبکستان هستیم؛ که البته درزمینهٔ حمل‌ونقل کالا باید موانع برطرف شود که می‌توان در قالب یک توافق‌نامه به آن دست یافت.

بررسی جایگاه رگولاتوری معاونت حمل‌ونقل بین شقوق حمل‌ونقل

مهرداد تقی زاده در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به معرفی معاونت حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی پرداخت و در ابتدا با اشاره به هدف تشکیل این معاونت در ساختار جدید وزارتخانه گفت: اگرچه هر یک از شقوق چهارگانه حمل‌ونقل کشور دارای متولیان مخصوص خود همچون سازمان‌ راهداری و حمل‌ونقل جاده ای، شرکت راه‌آهن، سازمان هواپیمایی، شرکت فرودگاه‌ها و سازمان بنادر و دریانوردی بودند، اما همواره فقدان نیاز به هماهنگی و یکپارچی در زمان فعالیت میان مد‌های حمل‌ونقل و همچنین هماهنگی آنها با دستگاه‌های بیرون از وزارت راه و شهرسازی مشهود بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: در همین نقطه است که مباحث TOD (توسعه مبتنی بر حمل ونقل همگانی) مطرح می‌شود که نشان می‌دهد به چه صورت ایستگاه‌های حمل‌ونقل عمومی با در نظر گرفتن فضاهای تجاری برای مردم به یک مکان جذاب تبدیل می‌شود که از حمل‌ونقل عمومی بیشتر استفاده کنند.

اجرای بزرگترین تونل ریلی کشور در راه‌آهن دورود- خرم‌آباد

معاون وزیر راه و شهرسازی در بازدید از پروژه‌های استان لرستان از راه‌آهن دورود- خرم‌آباد بازدید کرد و اظهار داشت: این پروژه به طول ۳۶۷ کیلومتر، یکی از مهمترین خطوط ریلی کشور است که با افزایش ظرفیت خط سراسری نقش عمده‌ای در توسعه ترانزیت کالا ایفا می‌کند و زمینه افزایش مبادلات بین‌المللی از طریق خط‌آهن را فراهم می‌کند.

 خادمی در ادامه با تاکید بر حفاری ۵ هزار متر تونل طی سال گذشته در این خط ریلی افزود: راه‌آهن دورود-دارای بزرگترین تونل ریلی کشور به طول ۶.۴ کیلومتر است و به منظور افزایش روند اجرائی پروژه، ۴ دستگاه بچینگ به کارگاه‌ها اضافه شده و هم‌اکنون به وسیله سه دستگاه قالب لاینینگ در سه تونل عملیات اجرایی لاینینگ در حال انجام است.

ادامه سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های ریلی و آزادراهی بين ايران و اتريش

معاون وزیر راه و شهرسازی در جلسه با رایزن اقتصادی سفارت اتریش با اشاره به نامگذاری امسال به نام حمایت از کالای ایرانی گفت: ما در زمینه تجهیزات و ماشین آلات هرجا که مشابه ایرانی وجود داشته باشد از آن استفاده می کنیم و در تعاملات خود تمرکز را بر انتقال دانش ساخت تجهیزات به داخل کشور و جذب سرمایه های خارجی قرار داده ایم.

خادمی تضمین بانک مرکزی و مشوق های دولتی در خصوص سرمایه گذاری در زیرساخت های حمل و نقل را عامل مهمی در علاقمندی کشورهای مختلف برای حضور در ایران عنوان کرد و اظهار داشت: بسترهای لازم برای حضور سرمایه گذاران در زیربناهای حمل و نقل ایران فراهم شده و تا کنون نیز با کشورهای مختلف قراردادها و تفاهم نامه هایی در رابطه با ساخت پروژه های ریلی و آزادراهی با شرکت های خارجی به امضا رسیده است.

سفر بیش از ۱ میلیون و ۸۵۷ هزار نفر با قطار در ایام نوروز ۹۷

معاون مسافری راه‌آهن از جابجایی ۱ میلیون و ۸۵۷ هزار و ۷۲۳ نفر از طریق قطار در طرح نوروزی ۹۷ از تاریخ ۲۵ اسفند ۹۶ لغایت ۱۵ فروردین ۹۷ خبر داد و گفت: میزان جابجایی مسافر با حمل‌ونقل ریلی نسبت به مدت مشابه سال قبل از رشد ۱۰.۱ درصدی برخوردار است.

موسوی افزود: تأخیر حرکت از مبدأ در این ایام به کمتر از ۱۸ ثانیه و تأخیر در رسیدن به مقصد به کمتر از ۱۹ دقیقه رسیده است که بدون احتساب تأخیر قطارهای حومه‌ای میانگین تأخیر قطارهای دوربرد برون‌شهری کمتر از ۲۷ دقیقه بوده است.

سهم ۱۰.۸ درصدی راه‌آهن از جابجایی مسافران در نوروز ۹۷

معاون مسافری راه‌آهن از سهم ۱۰.۸ درصدی راه‌آهن جابجایی کل مسافران نوروزی خبر داد و گفت: با تأکید بر نام‌گذاری سال ۹۷ از جانب مقام معظم رهبری عملیات تولید که از ۴۵۰ دستگاه واگن ریل‌باس با مشارکت شرکت کره جنوبی، ۵۰۰ دستگاه واگن مسافری بین‌شهری با مشارکت شرکتی از روسیه و ۲۰۰ دستگاه واگن بین‌شهری دیگر در قالب قرارداد پروژه راه‌آهن برقی تهران-مشهد با مشارکت بخش خصوصی ایران و تولید آن‌ها در داخل کشور در سال جاری آغاز خواهد شد.

وی در ابتدا با اشاره به عملکرد راه‌آهن در بخش مسافری طی سال ۹۶ و مقایسه آن نسبت به سال ۹۵ اظهار داشت: شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده علی‌رغم اینکه در سال ۹۵، ۳۵۰ واگن با عمر بالای ۴۵ سال و در سال ۹۶ ۲۸۴ واگن با عمر بیش از ۳۰ سال از رده خارج شد. در مجموع با احتساب جابجایی ۲۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر ۶.۱ درصد نسبت به سال ۹۵ رشد داشته است.

پیشنهاد افزایش ۱۰ درصدی قیمت بلیت‌های قطار پس از دو سال

محمد رجبی مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل ریلی رجا در نشست خبری با اصحاب رسانه در خصوص آمار اقدامات این شرکت حمل‌ونقل ریلی به مسافران در سفر‌های نوروزی ۹۷ اظهار کرد: ۹۵۰ هزار مسافر در ایام سفر‌های نوروزی از طریق قطار‌های رجا جابه‌جا شدند که نسبت به نوروز سال گذشته ۵.۴ درصد رشد داشته است.

وی افزود: برای آمادگی جهت ارائه خدمات به مسافران در ایام نوروز، ۴۰ واگن پیش از شروع سفرها مورد بازسازی قرار گرفت، همچنین در این ایام افزایش قیمت بلیت نداشتیم، اما در قالب دو نامه مستقل درخواست افزایش قیمت از سوی رجا و سفیر ریل برای شرکت راه آهن مطرح شده است تا پس از دو سال در سال ۹۷، حد اقل افزایش ۱۰ درصدی در قیمت شناور بلیت قطار داشته باشیم. البته تصمیم نهایی منوط به موافقت شرکت راه‌آهن است.

جابجایی بیش از ۸۰۷ هزار مسافر در راه‌آهن خراسان طی طرح نوروزی ۹۷ 

مدیرکل راه‌آهن خراسان گفت: از ۲۵ اسفند ۹۶ تا پایان پانزدهمین روز فروردین ماه سال جاری، ۸۰۷ هزار و ۱۶۰ مسافر در خطوط ریلی منطقه خراسان جا به جا شدند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته پنج درصد بیشتر شده است.

وی افزود: این تعداد مسافر با هزار و ۹۶۰ رام قطار رفت و برگشت بین مشهد و ۲۸ شهر و مرکز استان در مسیرهای ریلی سراسری و محلی جا به جا شدند. همچنین حرکت ۹۸ درصد قطارها از مبدا راس ساعت بوده و متوسط تاخیر در ۲ درصد باقیمانده نیز کمتر از ۲۰ ثانیه است.

تهران-جمكران هر سه‌شنبه یک زوج سیر دارد