شناسهٔ خبر: 52033 - سرویس مسکن و شهرسازی

مروری بر اخبار استان‌ها در حوزه مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت:

مشکلات پایتخت اداری تهران جزو اولویت‌های اساسی کشور است/ ارزیابی ۱۲۳ هزار و ۴۰۰ واحد مسکونی در زلزله کرمانشاه/ بازآفرینی شهری مهمترین مبحث سال ۹۷ در استان یزد

گزارش آخر هفته مشکلات پایتخت اداری تهران جزو اولویت‌های اساسی نظام سیاسی کشور است، ارزیابی ۱۲۳ هزار و ۴۰۰ واحد مسکونی در زلزله کرمانشاه توسط بنیاد مسکن، تردد بیش از ۳۵ میلیون وسیله نقلیه در ایام نوروز در استان البرز و بازآفرینی شهری مهمترین مبحث سال ۹۷ در استان یزد، از مهمترین اخبار استان ها در هفته گذشته به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهم‌ترین اخبار استان‌ها در حوزه مسکن و شهرسازی طی یک هفته گذشته به شرح زیر اعلام شده است:

تهران

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن از ابلاغ واگذاری زمین از سوی سازمان به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خبر داد و گفت: در تاریخ ۹۶.۶.۲۷ به منظور تسریع در اجرای برنامه مسکن اجتماعی، واگذاری زمین‌های در اختیار سازمان ملی زمین و مسکن به سازندگان ساخت مسکن ملکی استیجاری ازطریق واگذاری زمین به بنیاد مسکن انقلاب‌اسلامی و به قیمت تمام شده را تصویب و جهت اجرا ابلاغ نموده است.

حبیب ا... طاهرخانی، معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید براینکه تعادل‌بخشی و رفع مسائل و مشکلات پایتخت اداری تهران جزو اولویت‌های اساسی نظام سیاسی کشور به شمار می‌رود، گفت: قطعا ساماندهی و توجه به حل مسائل تهران نیاز به مطالعات بسیار دقیق دارد اما این بدان معنا نیست که موضوع انتقال پایتخت اداری کمرنگ شده یا از دستور کار خارج شود.

البرز

تقی رضایی، مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز با اشاره به تردد بیش از ۳۵ میلیون وسیله نقلیه در ایام نوروز گفت: استان البرز رتبه اول را در میزان تردد کسب کرده که براساس گزارش پلیس راه تعداد کشته‌های تصادفات جاده‌ای در نوروز ۹۷ با ۶۷ درصد کاهش روبرو شد. 

خراسان رضوی

محمدرضا اخوان عبداللهیان، مديركل راه و شهرسازي خراسان رضوی خواستار معرفی مصالح و سازندگان برتر و با كيفيت بالا در صنعت ساختمان از سوی انجمن صنفی انبوه سازان مسكن و ساختمان استان شد.

رئیس اداره راه و شهرسازی گناباد خراسان رضوی از آغاز عملیات اجرایی راه روستایی کبوترکوه به طول ۱.۲ کیلومتر خبر داد.

آذربایجان شرقی

حبیب ا... طاهرخانی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید ایران با تاکید بر ضرورت تامین خدمات روبنایی شهر سهند جهت رفاه ساکنین آن، گفت: تکمیل و اتمام آزادراه تبریز- سهند جزو اولویت های اصلی این وزارتخانه است.

همدان

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان به همراه نماینده مردم شهرستان رزن در مجلس شورای اسلامی و مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی از روند اجرایی پروژه کنارگذر رزن قطعه اول و دوم بازدید کرد.

کرمانشاه

عزیزالله مهدیان، معاون امور بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ضمن تشریح اقدامات آن بنیاد در بازسازی واحدهای مسکونی شهری و روستایی زلزله سال گذشته کرمانشاه، گفت: بنیاد مستضعفان در بازسازی مناطق زلزله‌زده، سیمان را رایگان در اختیار بنیاد مسکن قرار داده است و به همین دلیل نیز بنیاد مسکن در جریان بازسازی‌ها به هر واحد مسکونی احداثی ۸ تن سیمان رایگان و برای هر واحد تعمیری ۱۰ تن سیمان رایگان می‌دهد.

مهدیان اعلام کرد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ۱۲۳ هزار و ۴۰۰ واحد مسکونی را در زلزله کرمانشاه مورد ارزیابی قرار داد که از این میزان ۳۵هزار و ۲۰۰ واحد آن احداثی، ۵۹ هزار و ۶۴۲ واحد آن تعمیری و ۳۹۳۱ واحد تجاری در مناطق شهری و روستایی بودند.

رضا خواجه ای، رئیس ستاد بازسازی مناطق زلزله زده کرمانشاه، از پایان کار سقف گذاری یک هزار و ۶۰۰ منزل مسکونی آسیب دیده استان خبر داد و گفت: چهار هزار و ۲۰۰ واحد دیگر تاکنون اسکلت گذاری شده است.

اصفهان

حجت اله غلامی مدیركل راه و شهرسازی استان اصفهان در خصوص تشریح اقدامات نوروزی در سال ۹۷ اظهار کرد: در طرح نوروزی که از ۲۷ اسفند آغاز و تا هفدهم فروردین به‌طول انجامید، ترددشمارهای شبکه راه‌های استان نزدیک به ۲۰ میلیون تردد را نشان دادند. این افزایش تردد نسبت به سال گذشته افزایش ۱۲ درصدی را نشان می‌دهد و در کنار این مسئله ۱۰ درصد سفرهای کل کشور در شبکه راه‌های کشور به استان اصفهان تعلق گرفت.

فارس

مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس با اشاره به پیشرفت ۹۰ درصدی جاده جدید فیروزآباد- فراشبند گفت: امیدواریم بتوانیم این جاده را به طور کلی در نیمه اول سال ١٣٩٧ به بهره‌برداری کامل برسانیم.

بوشهر

مدیریت شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان بوشهر از برگزاری اولین جلسه کمیته کارشناسی کمیسیون ماده ۵ شورای‌عالی شهرسازی و معماری در تاریخ ۱۹فروردین ماه با حضور اعضاء کمیته خبر داد.

یزد

محمدرضا نقصان محمدی، مدیرکل راه و شهرسازی استان یزد گفت: امیدوارم بتوانیم به صورت عملیاتی وارد موضوع بازآفرینی شهری شویم که این موضوع گستره وسیعی را در شهرهای استان و مقیاس ملی در بر می‌گیرد و یکی از مهمترین مباحث سال ۹۷ بحث بازآفرینی شهری است.

مدیرکل راه و شهرسازی یزد در شصت ویکمین جلسه شورای اسلامی شهر یزد با اشاره به اتمام طرح مسکن در این استان، گفت: اجرای طرح مسکن اجتماعی در دستور کار اداره کل راه و شهرسازی استان یزد است.

جنوب سیستان و بلوچستان

مدیرکل راه و شهرسازی جنوب سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به اقدامات ایمنی صورت گرفته در محورهای مواصلاتی جنوب سیستان و بلوچستان، از تاریخ ۲۴ اسفند ماه ۹۶ لغایت ۱۷ فروردین ماه جاری، آمار کشته‌ها در تصادفات جاده‌ای ۱۳ نفر کمتر از نوروز سال گذشته بوده است.

اردبیل

محبوب حیدری، مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل گفت: اعتبار مصوب پروژه راه رضی- امیر کندی در سال ۹۷ به ۱۴۰ میلیارد ریال افزایش یافت.

آذربایجان غربی

۵۰ طرح زیربنایی عمرانی با اعتبار ۱۲۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل زیرساخت‌های شهرستان خوی اجرا و اغلب آن‌ها تا پایان سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.

هرمزگان

فرمانده یگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن هرمزگان گفت: در ایام نوروز جلوی تصرف زمین دولتی به ارزش ۲۸ میلیاردو ۵۲۲ میلیون ریال گرفته شد.

کردستان

شهرام ملکی، مدیرکل راه و شهرسازی کردستان در بازدید از پروژه ساخت ۱۱۲۰ واحدی مسکن مهر بهاران سنندج گفت: این پروژه هم‌اکنون از پیشرفت ۸۱/۷ درصدی برخوردار است.

فرمانده یگان حفاظت از زمین و مسکن کردستان اعلام کرد: یک قطعه زمین از اراضی ملی در شهرستان سنندج در شهرک بهاران سنندج از تصرف افراد سودجو خارج و به بیت‌المال بازگردانده شد.

مازندران

عبداله بهادری مدیرکل راه و شهرسازی استان مازندران در بازدید خود از محورهای ارتباطی غرب استان ضمن تاکید بر نقش و جایگاه خاص حمل و نقل و ضرورت توسعه و ارتقای ایمنی در راههای غرب استان، از نزدیک از فعالیت ها و پروژه های اداره کل راه و شهرسازی استان مازندران در بخش های مختلف راهسازی، ساختمانهای دولتی و راه روستایی بازدید و در جریان پیشرفت پروژه ها قرار گرفت.

نمایند مردم بابلسر و فریدونکنار با ارسال لوحی از رئيس اداره راه و شهرسازی شهرستان فریدونکنار به پاس عملکرد خوب تشكر و قدردانی کرد.

سرپرست اداره راه و شهرسازی سربیشه با اشاره به رفع تصرف حدود ۲۱ هکتار اراضی ملی در حریم شهر سربیشه به ارزش تقریبی بیست میلیارد ریال گفت: اشخاصی که نسبت به تکرار تصرف اقدام کنند، به عنوان زمین‌خوار به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.

گیلان

فرهاد گل محمدی، رئیس اداره راه وشهرسازی ماسال از آغاز عملیات آسفالت راه روستایی ملک جهان به میر محله شاندرمن بطول ۳ کیلومتر و اعتبار بالغ بر۶ میلیاردریالخبر داد که به عنوان کمربندی شهرشاندرمن به ماسال ایفای نقش می‌کند.

خراسان جنوبی

رئیس اداره ایمنی و حریم راه‌های خراسان جنوبی گفت: در راستای افزایش ایمنی عبور و مرور، هدایت وسائط نقلیه و آگاهی بخشی به کاربران جاده‌ای به ویژه در شب، بیش از ۴ هزار و ۵۸۱ کیلومتر خط‌کشی مفید با اعتباری بالغ بر ۷۸ میلیارد ریال در راه‌های ارتباطی استان انجام شده است.

همدان

محمدناصر نیکبخت، استاندار همدان بیان کرد: آقای نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس‌جمهور در ایام نوروز که از همدان بازدید کرد گفت تصمیم داریم همدان را پایلوت بازآفرینی شهری بکنیم و همدان در رابطه با بازآفرینی، طرح‌هایی که داشته و کارهایی که صورت داده و زمین‌هایی که مشخص کرده خوشبختانه در کشور رتبه اول را حائز شد.

وی با تأکید بر ورود شایسته همه مدیران اجرایی به حوزه بازآفرینی و بافت‌های فرسوده در زمینه برنامه‌های این ستاد در سال جدید گفت: قرار بر این شد که فراخوانی در سطح کشور به همه استان‌ها بدهیم تا توسعه گر اعلام آمادگی کند و ما زمین را در اختیار آن‌ها قرار دهیم تا کسانی که در بافت فرسوده قرار دارند به ساختمان‌های جدید منتقل شوند و بافت فرسوده مجدد احیا می‌شود.

ایلام

میرجعفریان، مدیرکل راه وشهرسازی استان ایلام با اشاره به پیشرفت ۷۰ درصدی ۱۲ کیلومتر از باند دوم محور دهلران به اندیمشک، از ایجاد تحول در محور‌های ارتباطی جنوب استان ایلام خبر داد.