شناسهٔ خبر: 54113 - سرویس بنادر و دریانوردی

مروری بر مهمترین اخبار حوزه بنادر و دریانوردی در هفته‌ای که گذشت؛

تفاهم ۵ کشور حاشیه خزر برای طراحی استانداردهای شاخص‌های دریانوردی/ بهره‌برداری از پایانه بندر چابهار تا اوسط تیر۹۷/ الحاق بنادر شهیدبهشتی و کلانتری به منطقه آزاد تجاری- صنعتی چابهار

گزارش آخر هفته الحاق بنادر شهیدبهشتی و کلانتری به منطقه آزاد تجاری- صنعتی چابهار، آغاز اجرای قرارداد ۸۵ میلیون دلاری هندی‌ها در بندر شهیدبهشتی و بهره‌برداری از پایانه بندر چابهار تا اواسط تیرماه ۹۷، برگزاری نشست تامین ایمنی دریانوردی در ایران با حضور چهار کشور روسیه، ترکمنستان، آذربایجان و قزاقزستان در ایران، بخشی از مهمترین اخبار حوزه بنادر در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اهم اخبار حوزه بنادر و دریانوردی در هفته ای که گذشت به شرح زیر است:

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در راس هیاتی متشکل از نمایندگان مجلس و مسئولان بخش حمل‌‌ونقل کشور وارد فرودگاه تاشکند، پایتخت جمهوری ازبکستان شد و توسط دهقان‌اف، وزیر حمل‌ونقل جاده‌ای، اکمل کمال‌اف، معاون راه‌آهن و هاشمی‌اف معاون وزیر ساختمان و شهرسازی ازبکستان مورد استقبال قرار گرفت.

ملاقات و گفت‌وگو با مسئولان بخش حمل‌ونقل و ساختمان جمهوری ازبکستان و امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری در این بخش‌ها در دستور کار این هیات قرار دارد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

ضرورت افزایش سهم ریل در ورودی کالای بنادر

راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در هفته گذشته با اعلام این مطلب که مشکل کانال‌های دسترسی بنادر در حداقل زمان حل می‌شود، اعلام کرد: پاسخگویی به نظرات، پیشنهادات و مسائل مطرح شده توسط دستگاه های نظارتی و مجلس شورای اسلامی به عنوان یکی از اولویت های سازمان بنادر و دریانوردی است و به طور حتم سازمان پاسخگویی به مسائل کلیه دستگاه های نظارتی و نمایندگان مجلس را در اولویت کاری خود قرار داده است.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: در سال گذشته عملا رشد مطلوبی در کالاهای ریلی در بندر شهید رجایی داشتیم هرچند که عملا شاهد افزایش قابل توجهی در سهم این مد از حمل و نقل نبودیم و امیدوار هستیم که در مسیر افزایش سهم ریل در کالاهای وارد شده به بنادر شهیدرجایی، امیرآباد و امام خمینی(ره) گام برداریم. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

بهره‌برداری از پایانه بندر چابهار از اواسط تیرماه ۹۷

راستاد همچنین در هفته گذشته از بهره‌برداری پایانه بندری چابهار تا اواسط تیرماه ۹۷ خبر داد و گفت: اجرای قرارداد ۸۵ میلیون دلاری هندی‌ها در بندر شهیدبهشتی چابهار آغاز شده است و با توسعه بندر شهیدبهشتی چابهار، ظرفیت آن به ۸ میلیون تن خواهد رسید.

وی همچنین یادآور شد: بر اساس شرایط قرارداد، مستأجر (طرف هندی) توافق کرده است که حداقل  ۸۵ میلیون دلار تجهیزات مورد توافق سرمایه گذاری را تأمین کند و اعطای خط  اعتباری در حدود ۱۵۰ میلیون دلار توسط اگزیم بانک برای توسعه بندر چابهار تعهد شده است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

حضور ۴ کشور ازبکستان، آذربایجان، قرقیزستان و روسیه در نشست تامین ایمنی دریانوردی در ایران

هفته گذشته ۴ کشور ازبکستان، آذربایجان، قرقیزستان و روسیه در ایران حضور بهم رساندند تا در نشست تامین دریانوردی در ایران شرکت کنند. علی‌اکبر مرزبان امور دریانوردان و سازمان‌های تخصصی بین‌المللی سازمان بنادر و دریانوردی ضمن تشریح نشست تامین ایمنی دریانوردی دریای خزر بر نقش کلیدی ایران در منطقه تاکید کرد و گفت: با توجه به اقدام دولت آمریکا در مورد خروج از برجام، برگزاری چنین نشستی در این برهه از زمان توسط ایران، حائز اهمیت است تا کشورها همچنان ایران را به عنوان یکی از محورها و کشورهایی که ظرفیت‌های همکاری در عرصه‌های مختلف را دارد بشناسند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

گسترش همکاری ایران و ۴ کشور حاشیه خزر/ تاکید بر امنیت دریانوردی و حفظ محیط‌زیست دریایی

هادی حق‌شناس معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در نشست تامین ایمنی دریانوردی با حضور ۴ کشور حاشیه خزر، گفت: پروتکل ایمنی، امنیت دریانوردی و محیط زیست دریایی در صورت تصویب همه کشورهای ساحلی دریای خزر، چارچوبی را فراهم می‌کند که به موجب آن زمینه برای همکاری گسترده در حوزه‌های مختلف ایمنی، امنیت دریانوردی و حفظ محیط زیست دریایی ناشی از فعالیت‌های کشتیرانی و تجسس و نجات دریایی را بسط و گسترش می‌دهد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

فرصت بی‌نظیر ترکمنستان برای ارسال کالا به همه دنیا از طریق چابهار

کریم اکمامدوف عضو اتاق بازرگانی ترکمنستان در هفته گذشته با تاکید بر فرصت بی‌نظیر ترکمنستان برای ارسال کالا به همه نقاط دنیا از طریق چابهار، گفت: اعتقاد داریم که زیرساخت‌های ایجاد شده در بندر چابهار فرصت بی‌نظیری برای ایفای نقش کشورهای آسیای میانه خصوصاً کشور ترکمنستان در معادلات تجاری با کشورها ایجاد کرده است و در گام نخست در حال برنامه‌ریزی برای صادرات محموله‌های ۱۲۰ هزار تنی از طریق بندر چابهار هستیم. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

کاهش تعرفه‌ها درآمد بنادر را افزایش می‌دهد

عبدالرحیم کردی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با اعلام این مطلب که کاهش تعرفه‌ها درآمد بنادر کشور را افزایش می‌دهد، گفت: با کاهش قیمت ها و لحاظ کردن بسته تشویقی شاهد افزایش حجم بار خواهیم بود و این مساله موجب افزایش درآمد بنادر خواهد شد. البته تخفیف های ارایه شده  در هر بندر متفاوت است و این موضوع به سیاست سازمان بنادر و دریانوردی بستگی دارد. خوشبختانه بندر شهید بهشتی از تخفیف های بسیار مناسبی برخوردار شده است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

تفاهم ۵ کشور برای طراحی استانداردها و یکسان‌سازی شاخص‌های دریانوردی

نادر پسنده مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در هفته گذشته با اعلام این مطلب که اجلاس بررسی همکاری‌ها برای تامین ایمنی دریانوردی در خزر به اتمام رسیده است از تفاهم پنج کشور برای طراحی استانداردها و یکسان سازی شاخص‌های دریانوردی خبر داد و گفت: به زودی شاهد تفاهم‌نامه‌ای در خصوص تامین ایمنی دریانوردی در دریای‌خزر خواهیم بود تا این دریا پاک‌تر و ایمن‌تر شود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)