شناسهٔ خبر: 55206 - سرویس بنادر و دریانوردی

مرور هفتگی اخبار بنادر و دریانوردی؛

اهمیت بنادر کاسپین و انزلی در واردات، صادرات و ترانزیت در مسیر کریدروی چین-قزاقزستان- ایران/ تخفیف تعرفه صادرات تا ۷۰ درصد در بنادر خزر/ بهره‌برداری از بندر چابهار در سال ۲۰۱۹

گزارش آخر هفته افتتاح کریدور چین- قزاقزستان- ایران، تاکید وزیر راه و شهرسازی بر توسعه دریامحور در سفر به گیلان، بررسی پهنه‌های منتخب ایجاد مراکز لجستیک با هدف ارتقای بهره‌وری و توسعه خدمات، برگزاری مراسم روز جهانی هیدروگرافی به میزبانی سازمان بنادر، جزئیات تخفیف صادرات تا ۷۰ درصد در بنادر شمالی کشور و اعلام بهره‌برداری از بندر چابهار تا سال ۲۰۱۹ از اهم اخبار حوزه بنادر و دریانوردی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اهم اخبار حوزه بنادر و دریانوردی در هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است:

هفته ای که گذشت کریدور حمل و نقل چین- قزاقزستان- ایران با حضور معاون اول رئیس جمهووری و وزیر راه و شهرسازی افتتاح شد که همزمان با این رویداد نیز نخستین محموله تجاری به بندر کاسپین وارد شد. در مراسم فوق، معاون اول رئیس جمهوری اعلام کرد: ایران از دیرباز در مسیر جاده ابریشم بوده و دوباره یک فرصت مهم تاریخی- فرهنگی برای کشور در حال بازآفرینی است. امیدواریم بتوانیم با راه اندازی این کریدور، رابطه تجاری و همبستگی خوبی با کشورهای اطراف و از جمله چین برقرار کنیم و از این مسیر توسعه کشور و استان‌هایی که در مسیر قرار گرفتند را با سرعت بیشتری پیش ببریم. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

تاکید بر اهمیت بنادر کاسپین و انزلی در واردات، صادرات و ترانزیت در مسیر کریدروی چین-قزاقزستان- ایران

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در آیین افتتاح پروژه‌های زیرساختی و راه‌اندازی کریدور بین‌المللی چین- قزاقزستان- ایران با تاکید بر این مطلب که مهمترین مولفه پیشرفت کشور توسعه دریا محور است، گفت: هم‌افزایی خدمات قابل ارائه در بنادر انزلی و کاسپین سبب می‌شود استان گیلان ضمن نقش کلیدی در واردات، صادرات و ترانزیت کشور با کمک شرکای تجاری این کریدور نسبت به جذب گروه‌های مختلف کالا شامل کالاهای ترانزیتی، فله خشک و کالاهای عمومی اقدام کرده و رضایت هرچه بیشتر تجار را به همراه داشته باشد.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود، افزود: از جمله مزایای بندر انزلی و کاسپین می‌توان به ایجاد توازن اقتصادی و رابطه منطقی بین زیرساخت‌های بندری و حجم تجارت در بنادر خزر در بخش‌های مختلف اشاره داشت. یکی از ویژگی‌های مثبت بندر کاسپین بحث گردشگری و توریسم آنهم در مقابل نگاه عمده بنادر کشور است که نگاه بار است که این دو می‌توانند مکمل یکدیگر باشند که موضوع بسیار مهمی است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

مسئولیت سازمان بنادر و دریانوردی در ایجاد مراکز لجستیک بندری

هفته گذشته همچنین نخستین نشست ستاد مراکز لجستیک کشور با حضور وزیر راه و شهرسازی و با بررسی پهنه‌های منتخب ایجاد مراکز لجستیک با هدف ارتقای بهره‌وری و توسعه خدمات تشکیل شد. در این نشست که نمایندگانی از سازمان بنادر و دریانوردی نیز حضور یافتند، در خصوص تعیین سازمان‌ مسئول هر یک از مراکز لجستیک بطور کلی مقرر شد، در مراکز لجستیک بندری سازمان بنادر و دریانوردی، در پایانه‌ها و پارک‌های لجستیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و در دهکده‌های لجستیک و مراکز لجستیک ترکیبی و چندوجهی شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به عنوان سازمان مسئول تعیین و نسبت به انجام اقدامات مورد نیاز به منظور ایجاد مراکز لجستیک مذکور بر اساس مصوبات ستاد و در چارچوب طرح آمایش مراکز لجستیک کشور اقدام نمایند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

به روزرسانی نقشه‌های هیدروگرافی از جنبه ایمنی دریانوردی

هفته گذشته روز جهانی هیدروگرافی با حضور مسئولان ارشد سازمان بنادر و فعالان این حوزه در هتل همای تهران برگزار شد. در مراسم فوق، محمد راستاد معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی بر ارتقای نقش منطقه‌ای ایران در حوزه هیدروگرافی تاکید کرد و گفت: خوشبختانه ایران دستاوردهای خوبی در زمینه هیدروگرافی داشته و سازمان بنادر و دریانوردی، اطلاعات پایه ای دریایی را تولید کرده که استفاده ملی و منطقه ای دارد. به نظر می رسد نقش منطقه ای ایران در زمینه هیدروگرافی ارتقای یافته و ایران آمادگی مشارکت فعال در پروژه های IHOرا دارد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

ادامه عضویت ایران در شورای سازمان بین‌المللی هیدروگرافی

هادی حق‌شناس معاون مور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در روز جهانی هیدروگرافی ضمن تشریح اقدامات كمیته ملی هیدروگرافی از تداوم عضویت ایران در شورای سازمان بین‌المللی هیدروگرافی تا سال ۲۰۲۳ خبر داد و گفت: براساس اساس‌نامه این کمیسیون از ابتدای سال ۲۰۱۹ میلادی ایران به طور اتوماتیک عهده‌دار مسئولیت ریاست این کمیسیون منطقه‌ای خواهد شد که این امر تداوم عضویت ایران در شورای سازمان بین‌المللی هیدروگرافی را تا سال ۲۰۲۳ بر عهده خواهد داشت. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

تلاش ایران به استاندارسازی هیدروگرافی

محمدرضا اله‌یار نیز در همایش فوق از تهیه آلبوم هیدروگرافی برای همه بنادر کشور خبر داد و اهمیت هیدروگرافی را در احداث سازه‌های دریایی تشریح کرد. وی گفت: مهندسان به سوابق هیدروگرافی احتیاج مبرم دارند و تصمیم‌گیری‌های توسعه‌ای بنادر توسط سوابق هیدروگرافی امکان‌پذیر می‌شود و در این زمینه مستندسازی نیز بسیار راهگشا خواهد بود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

تخفیف تعرفه صادرات تا ۷۰ درصد در بنادر خزر

هفته گذشته همچنین، محمدعلی حسن‌زاده معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی، جزئیات مشوق جذب سرمایه‌گذار و توسعه صادرات و ترانزیت در بنادر شمالی کشور را تشریح کرد و گفت: تخفیفات تعرفه ای تا سقف ۷۰ درصد به منظور رشد صادرات در بنادر شمالی کشور اعمال شده است.

وی همچنین اعلام کرد: در هر سه بندر اصلی شمال کشور شامل امیرآباد، نوشهر و انزلی و بنادر کوچک‌تر نظیر آستارا و فریدون‌کنار در حال حاضر زیرساخت‌های عملیاتی مناسبی وجود دارد همچنین، در حال حاضر تخفیفات تعرفه‌ای تا سقف ۷۰ درصد برای ارتقای صادرات از بنادر شمالی کشور اعمال شده است؛  تلاش سازمان بنادر و دریانوردی بر این است که هزینه تمام شده خدمات بندری را به حداقل برساند که صادرات از طریق بنادر شمالی افزایش یابد(جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

بهره‌برداری از بندر چابهار در سال ۲۰۱۹

هفته گذشته همچنین پایگاه نیوز در پاکستان طی بیانیه ای اعلام کرد که دولت دهلی‌نو اعلام کرده است که تلاش می‌کند بندر چابهار را در سال ۲۰۱۹ میلادی عملیاتی کند و این سیاست‌ها با وجود تهدیداتی است که آمریکا درباره از سرگیری تحریم‌های جدید علیه تهران مطرح کرده است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

طرح شکایت ایران برای رسیدگی به سانحه سانچی در دادگاه هنگ کنگ

مدیرکل امور دریانوردان سازمان بنادر و دریانوردی گفت: پرداخت غرامت به خسارت دیدگان "سانچی" قطعی است و ارتباطی به تعیین مقصر سانحه ندارد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)