شناسهٔ خبر: 55081 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

حق‌شناس مطرح كرد:

تشریح اقدامات كمیته ملی هیدروگرافی/ ادامه عضویت ایران در شورای سازمان بین‌المللی هیدروگرافی

هادی حق شناس معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در روز جهانی هیدروگرافی ضمن تشریح اقدامات كمیته ملی هیدروگرافی از تداوم عضویت ایران در شورای سازمان بین‌المللی هیدروگرافی تا سال ۲۰۲۳ خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی هادی حق‌شناس معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی امروز پنجم تیرماه در هتل هما تهران و در مراسم روز جهانی هیدروگرافی اهم اقدامات كمیته ملی هیدروگرافی را تشریح كرد.

حق‌شناس گفت: سازمان بنادر و دریانوردی به نیابت از جمهوری اسلامی ایران از سال ۱۳۴۰ هجری شمسی به عضویت سازمان بین‌المللی هیدروگرافی درآمده و مرجع ملی هیدروگرافی كشور است و همچنین این سازمان به عنوان متولی امر ایمنی دریانوردی موظف است اقدامات لازم را در راستای تحقق مفاد ماده ۹ از فصل پنجم سولاس مبنی بر ایجاد سازو كاری جهت جمع‌آوری و تكمیل داده‌های هیدروگرافی و به دنبال آن تولید، انتشار و بروز رسانی اطلاعات دریانوردی مورد نیاز در قالب چارت‌های دریایی جهت تامین ایمنی دریانوردی در آب‌های تحت حاكمیت ایران به انجام برساند.

وی افزود: كمیته ملی هیدروگرافی در سال ۱۳۴۸ بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی و تایید شورای امنیت ملی با عضویت ستاد كل نیروهای مسلح، سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح، سازمان نقشه‌برداری كشور و سازمان بنادر و دریانوردی با هدف هماهنگی، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی جهت انجام فعالیت‌های هیدروگرافی (آبنگاری) و تهیه و انتشار چارت‌های دریانوردی آب‌های تحت حاكمیت و صلاحیت ایجاد شد.

دبیر كمیته هیدروگرافی با اعلام این مطلب كه دبیرخانه دائمی این كمیته در سازمان بنادر و دریانوردی مستقر است گفت: اعضای این كمیته متشكل از كارشناسان و متخصصان سازمان‌های عضو كمیته هستند كه با برگزاری جلسات دوره‌ای و ماهانه درباره موضوعات مطرح شده و به ویژه تولید چارت‌های دریایی مطابق با اهداف و استراتژی تعیین شده از سوی كمیته تصمیم گیری می‌كنند.

حق شناس ادامه داد: چارت‌ها پس از بررسی دقیق کارشناسان به لحاظ رعایت استانداردهای تدوین شده توسط سازمان بین المللی هیدروگرافی و همچنین موضوعات امنیتی، تولید و در اختیار مراجع بین المللی و دریانوردان قرار می‌گیرند.

وی گفت: در سال ۹۱ ایران با انعقاد توافقنامه دوجانبه با شرکت پریمار وابسته به اداره هیدورگرافی نروژ برای اولین بار نسبت به تهیه و انتشار چارت‌های الکترونیکی محدوده آب‌های جمهوری اسلامی ایران اقدام کرد که نتیجه این اقدام طی ۵ سال گذشته و تا به امروز به تولید تعداد قابل توجهی چارت الکترونیکی منجر شد.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی افزود: از این بین بیش از ۴۱ سلول چارت از طریق شرکت پریمار صحه گذاری و رفع نقص شده و به طور منظم از طریق بیش از ۷۰ مرکز نمایندگی توزیع کننده این شرکت در سراسر جهان در اختیار دریانوردان قرار گرفته است.

وی اعلام کرد: علاوه بر چارت‌های فوق، اخیراً صحه گذاری تعداد ۱۵ سلول دیگر از چارت‌های محدوده آب‌های ساحلی ایران در دریای عمان و خلیج فارس به پایان رسیده و آماده انتشار بین الامللی از طریق شرکت پریمار است، همچنین ۱۷ سلول نیز در مرحله رفع خطاهای اولیه و ویرایشی قرار دارد.

حق شناس ادامه داد: در خصوص چارت‌های کاغذی اقدامات قابل توجهی توسط ایران انجام گرفته و تاکنون تعداد ۴۲ شیت از تولیدات ایران در وب کاتالوگ سازمان بین المللی هیدروگرافی ثبت شده است این در حالیست که جمهوری اسلامی ایران به عنوان هماهنگ کننده نقشه‌های بین المللی (INTchart) و نقشه‌های الکترونیکی (ENCchart) در منطقه دریایی رامپی مسئولیت نظارت بر تولید و انتشار نقشه‌های کشورهای عضو کمیسیون هیدورگرافی منطقه دریایی رامپی را بر عهده دارد.

وی از نایب‌رئیسی کمیسیون فوق توسط ایران خبر داد و گفت: براساس اساس‌نامه این کمیسیون از ابتدای سال ۲۰۱۹ میلادی ایران به طور اتوماتیک عهده‌دار مسئولیت ریاست این کمیسیون منطقه‌ای خواهد شد که این امر تداوم عضویت ایران در شورای سازمان بین‌المللی هیدروگرافی را تا سال ۲۰۲۳ بر عهده خواهد داشت.

نظر شما