شناسهٔ خبر: 55089 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

اله یار مطرح کرد:

تهیه آلبوم هیدروگرافی برای همه بنادر کشور/ تلاش برای استانداردسازی هیدروگرافی/ تشریح اهمیت هیدروگرافی در احداث سازه‌های دریایی

محمدرضا اله‌یار معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام این خبر که برای همه بنادر کشور آلبوم هیدروگرافی تهیه می‌شود، گفت: تغییرات خط ساحلی و منطقه ساحلی با توجه به نقشه‌های هیدروگرافی قابل انجام است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدرضا الهیار، معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی با موضوع استاندارد نقشه های هیدروگرافی بنادر در روز جهانی هیدروگرافی به ارائه توضیحاتی درباره اقدامات آن سازمان پرداخت.

اله‌یار گفت: هیدروگرافی در زمینه‌های مختلف از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و در موضوعات رسوب‌گذاری، تعیین اهداف، افزایش صادرات و واردات در بنادر، مدیریت سواحل قابل مشاهده است.

معاون مهندسی و توسعه امورزیربنایی توسعه بنادر و دریانوردی ادامه داد: تغییرات خط ساحلی و منطقه ساحلی با توجه به نقشه‌های هیدروگرافی قابل انجام است. همچنین درخصوص مکان‌یابی احداث سازه‌های دریایی هیدروگرافی به عنوان مهم‌ترین اطلاعات پایه شناخته می‌شود.

وی در بیان دیگر کاربردهای هیدروگرافی در بنادر مختلف توضیح داد: لایروبی‌ها، تعیین عمق از دیگر ویژگی‌هیا هیدروگرافی است. همچنین مبنای مهندسی سواحل شبیه‌سازی‌هایی که انجام می‌شود و لازمه شبیه‌سازی‌ها و انجام اقدامات موثر قطعا اطلاعات هیدروگرافی است.

اله‌یار در ادامه تاکید کرد: مهندسان به سوابق هیدروگرافی احتیاج مبرم دارند و تصمیم‌گیری‌های توسعه‌ای بنادر توسط سوابق هیدروگرافی امکان‌پذیر می‌شود و در این زمینه مستندسازی نیز بسیار راهگشا خواهد بود.

 و در بیان بخشی از اقدامات آن سازمان در مدیریت و مهندسی انجام عملیات هیدروگرافی به تسهیل بانک اطلاعاتی هیدروگرافی اشاره کر و گفت: تعیین دفاعات هیدروگرافی با توجه به رژیم رسوبگذاری بنادر یکسان سازی محدوده‌ها و مقیاس‌های عملیات هیدروگرافی بخشی از اقدامات سازمان در سال‌های اخیر است.

وی همچنین احداث ایستگاه‌های برخط جذرومد سنجی و ترازسنجی در بنادر کشور را از دیگر اقدامات سازمان در سال‌های گذشته برشمرد و گفت: هم اکنون ۱۰ ایستگاه جذر و مد سنجی در بنادر شمالی و جنوبی کشور همچون بنادر امیرآباد، انزلی، نوشهر، خرمشهر، بندر امام خمینی (ره)، بوشهر، خارگ، عسلویه و بندر لنگه راه‌اندازی شده است.

وی در پایان از تهیه آلبوم هیدروگرافی برای همه بنادر کشور خبر داد.

نظر شما