شناسهٔ خبر: 58534 - سرویس بنادر و دریانوردی

مرور هفتگی اخبار حوزه بنادر و دریانوردی؛

ابلاغ سند آمایش مراکز لجستیک کشور/ ضرورت تقویت هرچه بیشتر روابط تاریخی ایران و هند/ هند چابهار را توسعه می‌دهد؛ تصرف نمی‌کند

گزارش آخر هفته بندر برگزاری مراسم روز جهانی دریانوردی در تهران و حضور دبیرکل IMO در تهران، ابلاغ سند آمایش مراکز لجستیک کشور، اعمال تخفیف‌های ۵۰ تا ۷۰ درصدی در بنادر کشور، تقدیر رئیس‌جمهوری از مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، انتقاد مشاور رئیس‌جمهوری از انتشار خبر کذب از سوی یک خبرگزاری، تاکید نمایندگان مجلس، وزیر راه و شهرسازی و مسئولان ارشد بر واگذاری بخشی از توسعه بندر چابهار به هندی‌ها، از جمله اخبار مهم حوزه بنادر و دریانوردی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اهم اخبار حوزه بنادر و دریانوردی به شرح زیر است:

ابلاغ سند آمایش مراکز لجستیک کشور

وزیر راه و شهرسازی سند آمایش مراکز لجستیک کشور و تمامی اطلاعات لازم جهت ایجاد انواع مراکز لجستیک را به ۲ سازمان بنادر و راهداری و همچنین شرکت‌های راه‌آهن و شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) ابلاغ کرد. مرکز لجستیک محدوده مشخصی است که به منظور تجمیع فعالیت‌های مرتبط با لجستیک و حمل و نقل کالا در بعد داخلی یا بین‌المللی و در جهت بهینه‌سازی فرآیندها و کاهش هزینه‌ها ایجاد می‌شود.

طبق این سند بندر دریایی، شهر لجستیک، دهکده لجستیک، پارک لجستیک، مرکز لجستیک مرزی، پایانه بار و انبار و مرکز توزیع محلی از انوع مراکز لجستیک تصویب شده به شمار می‌روند.

پیش از این وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت تشویق رقابت در مراکز لجستیک در نشست دوم ستاد مراکز لجستیک کشور اعلام کرده بود: هنگام واگذاری مدیریت و بهره‌برداری این مراکز به بخش خصوصی، باید تمهیداتی ایجاد شود که از انحصار خصوصی جلوگیری شده و رقابت تشویق شود.

تاکید بر ضرورت تقویت هرچه بیشتر روابط تاریخی ایران و هند در سفر وزیر راه و شهرسازی به آن کشور

وزیر راه و شهرسازی در حاشیه نشست جهانی حركت‌پذیری در هند،  آمریكا را به عنوان یك بیگانه در منطقه توصیف كرد و ضمن تأکید بر لزوم تقویت روابط تاریخی ایران- هند گفت: روابط ایران و هند برای منطقه حیاتی است و ما به دنبال راه‌های همكاری با یكدیگرهستیم،  آمریكا در منطقه یك بیگانه است، بنابراین "خودی‌ها" می‌بایست گرد هم آیند و روابط حسنه خود را ادامه دهند.

بازتاب سفر ۲ روزه آخوندی در رسانه‌های هند؛ ایران عملیات توسعه بندر چابهار را به هند واگذار می‌کند

رسانه‌های هند با انعکاس خبر سفر دو روزه عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی ایران به هند، نوشتند: در دیدارهای انجام شده بین مقامات دو کشور مقرر شد ایران براساس توافق‌های انجام شده تا یک ماه آینده عملیات توسعه بندر چابهار را به یک شرکت هندی واگذار خواهد کند.

تقدیر رئیس‌جمهوری از مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در جشنواره شهیدرجایی

هفته گذشته رئیس‌جمهوری از مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تقدیر کرد. رئیس‌جمهوری در جشنواره شهید رجایی با اهدای لوح تقدیر از تلاش‌های صورت گرفته توسط مدیر عامل، مدیران و کارکنان سازمان بنادر و دریانوردی جهت توسعه دولت الکترونیک تجلیل کردند.

برگزاری مراسم روز دریانوردی با حضور دبیرکل IMO در پایتخت

هفته گذشته مراسم روز جهانی دریانوردی با حضور کی تاک لیم دبیرکل IMO در تهران برگزار شد. وزیر راه و شهرسازی در مراسم روز جهانی دریانوردی نقاط ضعف، قوت، تهدیدهای روبه‌رو و فرصت‌های پیش‌روی صنعت حمل و نقل دریایی ایران را تشریح کرد.

این مقام مسئول در بخشی از سخنرانی خود در روز جهانی دریانوردی، اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران با ۲۵۰۰ سال سابقه دریانوردی شناخته شده در امر دریا و دریانوردی و بیش از ۵ هزار کیلومتر خطوط ساحلی در خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر، ۱۵ جزیره و ۹۰ بندر بزرگ و تجاری کوچک و صیادی جایگاه ویژه ای در حمل و نقل دریایی دارد. در این بین خلیج فارس به عنوان یکی از مناطق مهم و پرترافیک جهان محسوب شده و سالیانه بیش از ۱۲ هزار کشتی اقیانوس پیما از تنگه هرمز تردد می‌کنند

اعمال تخفیف‌های ۵۰ تا ۷۰ درصدی در بنادر کشور

وزیر راه و شهرسازی با اعلام این مطلب که موقعیت رقابتی بنادر ایران با اعمال تخفیف های ۵۰ تا ۷۰ درصدی اعمال می‌شود، گفت: امیدواریم بتوانیم با کمک ناوگان ایران و همچنین کمک سازمان‌های بین‌المللی به رغم شرایط بسیار سختی که داریم راه‌هایی برای برون‌رفت از وضعیت موجود طراحی کنیم و بتوانیم اقتصاد ایران را همچنان فعال نگه داریم.

تاکید بر نقش تاثیرگذار ایران در کمیته‌های اصلی IMO

محمد راستاد معاون وزیر راه و شهرسازی در مراسم روز جهانی دریانوردی با اشاره به این مطلب که ایران جز ۲۰ کشور فعال در سازمان بین‌المللی دریانوری است، گفت: در هفتادمین سال تاسیس سازمان بین‌المللی دریانوردی فرصت را مغتنم می‌شماریم و تعهد سازمان بنادر را به تداوم نقش‌آفرینی مستمر برای دریانوردی ایمن و محیط زیست دریایی پاکیزه‌تر اعلام می‌کنیم.

انجام ۹۰ درصد حمل و نقل بین‌المللی با ناوگان کشتیرانی

هادی حق شناس معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی هفته گذشته در مراسم روز جهانی دریانوردی گفت: ۹۰ درصد حمل و نقل بین‌المللی کشور از طریق ناوگان کشتیرانی صورت می‌گیرد و میراث چند هزار ساله دریانوردی ایرانی چشم‌انداز ما برای آینده بهتر کشتیرانی است. باید برای تاب‌آوری اقتصاد ایران از گذشته درس بگیریم.

ایران در جهت اهداف IMO حرکت می‌کند

کی تاک لیم، معاون دبیر کل سازمان ملل متحد و رئیس سازمان بین‌المللی دریانوردی گفت: ایران یکی از تأثیرگذارترین کشورهای عضو IMO است و از دولت ایران حمایت‌های بسیاری به IMO رسیده است به طوری که ایران در جهت اهداف سازمان بین‌المللی دریانوردی حرکت می‌کند.

جزئیات ۳ درخواست فعالان بخش خصوصی کشتیرانی ایران از دبیرکل آیمو

محمد سعیدی مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، گفت: اقدامات ۶ ماه گذشته آمریکا، امنیت دریایی منطقه را دچار خدشه کرده است که پیش‌بینی می‌شود درماه‌های آتی نیز بیشتر شوند. به همین دلیل به عنوان فعال عرصه بین‌المللی دریایی درخواست مان از دبیر کل آیمو این است تا به طور ویژه به این موضوع بپردازند و با کمک قوانین بین‌المللی با کشورهایی که برخلاف منطقه جهانی و روند بین‌المللی، تجارت دریایی را دچار خدشه می‌کنند، مقابله کنند.

حاشیه‌های اخبار حوزه بنادر در هفته‌ای که گذشت/ واکنش‌ها نسبت به انتشار خبر کذب

مشاور رئیس‌جمهوری: بدون سر و صدا و عذرخواهی جامعه را متشنج کردند

به دنبال خبر سفر وزیر راه و شهرسازی به هند و واگذاری بخشی از عملیات توسعه بندر چابهار به هند، خبرگزاری تسنیم مطلبی را تهیه کرد و نوشت که اداره بندر چابهار تا یک ماه آینده به هند واگذار می‌شود که بسیاری از شخصیت‌ها و رسانه‌ها نسبت به آن خبر واکنش نشان دادند. مشاور رئیس‌جمهوری در واکنش به خبر علیه توسعه چابهار اعلام کرد: بی‌دقتی خبرنگار و سردبیر موجب جنجال رسانه‌ای شد، بدون آنکه عذرخواهی شود.

حاکمیت و مالکیت بنادر قابل واگذاری نیست

محمدعلی حسن زاده معاون امور بندر سازمان بنادر ودریانوردی، گفت: موضوع واگذاری بندر چابهار به هندی‌ها به جهت نقش اعمال حاکمیت و جایگاه دولت، درست نیست. هرگز نمی توان چنین واگذاری را تصور کرد؛ چرا که حاکمیت و مالکیت بنادر، قابل واگذاری نیست. در همه کشورها، حاکمیت بنادر از سوی دولت ها است.

توسعه چابهار با حضور سرمایه گذاران بین‌المللی میسر می‌شود

سیدابوالفضل موسوی بیوکی درباره حضور هندی ها در بندر شهید بهشتی چابهار، گفت: هندی‌ها برای فعالیت اجرایی وارد فاز اول بندر شهید بهشتی چابهار شدند و موضوع تخلیه و بارگیری کالا را دنبال خواهند کرد.

هند چابهار را توسعه می‌دهد؛ تصرف نمی‌کند

وقتی وزیر راه و شهرسازی کشورمان در سفر هفته گذشته خود به هند اعلام کرد ایران بهره‌برداری از بندر چابهار را در قالب موافقتنامه‌ای موقت که پیش‌تر با هندی‌ها امضا کرده، تا یک ماه دیگر به یک شرکت هندی واگذار می‌کند، برخی این واگذاری را به‌معنی واگذاری حاکمیتی تعبیر کردند، در حالی که مشارکت هند در توسعه و تقویت زیرساخت‌های بندر چابهار، براساس یک قرارداد بی‌اوتی (ساخت، بهره‌برداری و انتقال) است که مدلی مرسوم در زمینه سرمایه‌گذاری در دنیاست.

حاکمیت بنادر جزو وظایف ذاتی دولت است

سیدکمال‌الدین شهریاری نماینده دهمین دوره مجلس شورای اسلامی درباره حضور هندی‌ها در فاز اول بندر شهیدبهشتی چابهار، گفت: حاکمیت بنادر جزو وظایف ذاتی دولت است و همه به این موضوع، واقف هستند.

بنادر و کلیه تجهیزات و تاسیسات زیرساختی بندر متعلق به دولت است

مسعود پل‌مه رئیس فدراسیون حمل و نقل و لجستیک ایران گفت: به هیچ عنوان و در هیچ کجا از جهان سراغ نداریم، یک دولت بندری را که گلوگاه اصلی تجارت است، به یک کشور خارجی واگذار و حاکمیت و مالکیت آن را منتقل کرده باشد.