شناسهٔ خبر: 58272 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

عضو هیات مدیره سازمان بنادر گفت:

انجام ۹۰ درصد حمل و نقل بین‌المللی با ناوگان کشتیرانی/ میراث چند هزار ساله دریانوردی ایرانی چشم‌اندازی برای آینده بهتر کشتیرانی

هادی حق شناس معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: ۹۰ درصد حمل و نقل بین‌المللی کشور از طریق ناوگان کشتیرانی صورت می‌گیرد و میراث چند هزار ساله دریانوردی ایرانی چشم‌انداز ما برای آینده بهتر کشتیرانی است. باید برای تاب‌آوری اقتصاد ایران از گذشته درس بگیریم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی هادی حق شناس، عضو هیات مدیره  سازمان بنادر و معاون امور دریایی سازمان بنادر در مراسم هفتادمین سالگرد تاسیس سازمان بین المللی دریانوردی (IMO) که صبح امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، کی تاک لیم معاون دبیرکل سازمان ملل متحد و رئیس سازمان بین‌المللی دریانوردی و مدیران ارشد ارگان‌های دریایی و فعالان بخش خصوصی و دریاییان نمونه کشور برگزار شد، با بیان خیرمقدم به دریاییان و کارشناسان و مدیران و دست‌اندرکاران صنایع دریایی گفت: این مراسم به دلیل ارج نهادن به دریانوردانی است که ماه‌ها خانه‌های آن‌ها بر روی آب است تا بتوانند ۸۰ درصد کالا را با کشتی‌ها جابجا کنند. در ایران بیش از ۹۰ درصد حمل و نقل توسط ناوگان کشتیرانی صورت می‌گیرد که با همکاری ناوگان نظامی، انتظامی، نفتی، صیادی، و انواع ناوگان‌ها که در سواحل به خدمت می‌پردازند، همکاری دارند.

وی افزود: این سی و سومین سالی است که جمهوری اسلامی ایران این مراسم را برگزار می‌کند. در حالی که ایران از نظر سهم مالکیت و کشتی‌های تحت پرچم بین ۲۰ تا ۳۰ کشور جهان است.

این مدیر دریایی اضافه کرد: همچنین ایران به لحاظ حضور فنی در سازمان جهانی دریانوردی (IMO) جهت تدوین کنوانسیون‌ها و پروتوکل‌ها نقش موثری را ایفا کرده است و در اجرای کنوانسیون‌های مهم دریایی پیشرو کشورهای مهم منطقه بوده است.

حق شناس در ادامه با برشمردن دستاوردهای دریایی در کشور گفت: می‌خواهم در این مراسم از نیروی دریایی ارتش سپاسگزاری کنم که به خاطر مقابله با دزدان دریایی در سواحل سومالی گام‌های موثری برداشته است و همچنین از بخش دریایی کشور در تجسس و نجات تشکر ویژه کنم.

معاون امور دریایی سازمان بنادر کشور گفت: اما قرار است شعار IMO آینده بهتر کشتیرانی را به ارمغان داشته باشد. میراث چند هزار ساله دریانوردی ایران میراث و چشم‌انداز ما برای آینده بهتر و کشتیرانی بهتر است. ما باید برای تاب‌آوری اقتصاد ایران از گذشته درس بگیریم که نگاهی به قله پیشرفت است.

نظر شما