شناسهٔ خبر: 58280 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی مطرح کرد؛

تاکید بر نقش تاثیرگذار ایران در کمیته‌های اصلی IMO/ نقش‌ موثر سازمان بنادر در محیط زیست دریایی پاک و حمل‌ونقل دریایی ایمن

سخنرانی معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این مطلب که ایران جز ۲۰ کشور فعال در سازمان بین‌المللی دریانوری است، گفت: در هفتادمین سال تاسیس سازمان بین‌المللی دریانوردی فرصت را مغتنم می‌شماریم و تعهد سازمان بنادر را به تداوم نقش‌آفرینی مستمر برای دریانوردی ایمن و محیط زیست دریایی پاکیزه‌تر اعلام می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی امروز ۱۷ شهریورماه در مراسم روز جهانی دریانوردی که با حضور وزیر راه و شهرسازی و دبیرکل سازمان بین‌المللی دریانوردی در تهران برگزار شد، ضمن خیرمقدم به میهمانان گفت: فرصت را مغتنم می‌شمارم و درخواست‌های سازمان را به دبیرکل سازمان بین‌المللی دریانوردی ارائه خواهم داد.

وی ادامه داد: هفتاد سال از تأسیس کنوانسیون بین‌المللی دریانوردی سپری شده و نمی‌توان نقش IMO را در حفاظت از محیط زیست دریایی و افزایش ایمنی دریانوردی نادیده گرفت.

معاون وزیر راه شهرسازی با اشاره به اینکه سازمان بین‌المللی دریانوردی در طی فعالیت هفتاد ساله خود پروتکل‌ها و کنوانسیون‌های متعدد و تاثیرگذاری را در ایمنی دریانوردی و محیط زیست دریایی تدوین و تصویب کرده است، گفت: ایران نیز از زمان فعالیت خود در IMO به عنوان یک عضو آن سازمان همواره در راستای بهبود وضعیت کشتیرانی و اهداف IMO قدم برداشته است، همچنین ایران تلاش کرده است تا هرگونه خسارتی را که موجب آلودگی دریایی شده جبران کند و در عین حال ایران موجبات اصلاح مقررات ایمنی در دریا و محیط زیست دریایی را فراهم کرده است.

وی دو کنوانسیون سولاس و مارپل را دو بازوی اصلی تأمین کننده اهداف IMO یعنی کشتیرانی ایمن‌تر و دریای پاکیزه‌تر برشمرد و افزود: شاهد هستیم که انواع کشتی‌ها سالیانه میلیون‌ها تن کالا را به صورت ایمن حمل می‌کنند که همه اینها را مدیون IMO هستیم که توانسته مقررات و الزامات را سرلوحه برنامه‌های خود و اعضای عضو سازمان قرار دهد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: ایران در سال ۵۸ به عضویت سازمان بین‌المللی دریانوردی در آمد و در این مدت خود را موظف به انجام اهداف IMO کرده است.

وی با اشاره به اینکه ایران با دارا بودن سواحل طولانی و بنادر تجاری متعدد جز ۲۰ کشور فعال در IMO است و کارنامه درخشانی در این سازمان دارد، گفت: کشتی‌های ایرانی از نظر استاندارد در وضعیت مناسبی به سر می‌بردند و ایران از این زمینه در لیست سفید قرار دارد همچنین دریانوردان ما از جمله دریانوردان خبره‌ای هستند که توانستند حداقل سوانح را در این مورد به ثبت برسانند.

راستاد افزود: همچنین دریانوردان ایران از نظر ایفای نقش اهداف مصوب IMO از نظر صاحبنظران بین‌المللی نقش تاثیرگذاری را در کمیته‌های اصلی و فرعی ایفا کنند.

وی تصریح کرد: در هفتادمین سال تاسییس سازمان بینا للملی دریانوردی فرصت را مغتنم می‌شماریم و تعهد سازمان بنادر را به تداوم نقش افرینی مستمر برای دریانوردی ایمن و محیط زیست دریایایی پایزه تر اعلام می‌کنیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی خاطر نشان کرد: همه تلاش سازمان بنادر و دریانوردی رشد فزاینده کشور در عرصه دریانوردی بین‌المللی است و می‌توان انتظار داشت تا ایران بتواند سهم قابل توجهی از بازار جهان را در زمینه حمل‌ونقل بین المللی به خود اختصصاص دهد.

راستاد بر نقش دریانوردان ایرانی در شرایط سخت از جمله جنگ تحمیلی اشاره کرد و گفت: دریایی‌های ما در شرایط سخت حمل‌ونقل دریایی را فعال نگه داشته‌اند به همین دلیل ما به دریایی‌های خود افتخار می‌کنیم و مهمترین بخش حوزه دریایی را نیروی انسانی می‌دانیم.

وی در پایان ضمن تبریک مجدد روز جهانی دریانوردی گفت: امیدوارم همه دریاییان در مسیر توسعه دریامحور کشور موفق و بهروز باشند.

نظر شما