شناسهٔ خبر: 58282 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

معاون دبیر کل سازمان ملل متحد و رئیس سازمان بین‌المللی دریانوردی گفت:

ایران تأثیرگذارترین کشور عضو سازمان بین‌المللی دریانوردی است/ ایران در جهت اهداف IMO حرکت می‌کند

کی تاک لیم کی تاک لیم، معاون دبیر کل سازمان ملل متحد و رئیس سازمان بین‌المللی دریانوردی گفت: ایران یکی از تأثیرگذارترین کشورهای عضو IMO است و از دولت ایران حمایت‌های بسیاری به IMO رسیده است به طوری که ایران در جهت اهداف سازمان بین‌المللی دریانوردی حرکت می‌کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، کی تاک لیم، دبیر کل سازمان ملل متحد و رئیس سازمان بین‌المللی دریانوردی در مراسم هفتادمین سالگرد تأسیس سازمان بین‌المللی دریانوردی و مراسم روز جهانی دریانوردی که امروز، ۱۷ شهریور ۹۷ با حضور وزیر راه و شهرسازی و مدیران سازمان بنادر و دریانوردی در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد گفت: از جمهوری اسلامی می خواهم که همواره در تصویب کنوانسیون ها و تصویب قوانین مورد نیاز برای صنعت دریا و دریانوردی نقش پررنگی داشته باشد.

وی افزود:  IMOیکی از آژانس های زیر مجموعه سازمان ملل متحد محسوب می شود که مسئولیت ایجاد فضایی برای کشتیرانی ایمن، کارآمد، پایدار و همگام با حفظ محیط زیست را بر عهده دارد. وظیفه اصلی ما تدوین و ترویج چارچوبی قانونی درباره فعالیت های دریایی و کشتیرانی است.

این عضو سازمان ملل اضافه کرد: اهمیت کار ما به وضوح در مراسم تاثیرگذاری که برای یادبود جانباختگان حادثه سانچی برگزار شد، نمود پیدا کرد. با وجود اینکه پیشرفت های زیادی داشته ایم، اما هنوز کار ما به اتمام نرسیده است. ماموریت IMO در ابتدا  به مسائل حوزه امنیت محدود بود، اما در ادامه مسئولیت ها به مسائلی همچون ملاحظات زیست محیطی، مسائل حقوقی، امنیت دریایی و مواردی که بر بهره وری همه جانبه حمل و نقل دریایی را تحت تاثیر قرار می داد، گسترش یافت.

رئیس سازمان بین‌المللی دریانوردی همچنین گفت: امسال IMO دو موضوع را جشن می گیرد. یکی از آنها ۷۰ سالگی تاسیس IMO و دیگری شصتمین سالگرد ورود IMO به فاز عملیاتی این سازمان است.  و شعار ما میراث ما، "حمل و نقل بهتر برای آینده ای بهتر" – هم در ارتباط با فعالیت ها در گذشته بوده و هم به آینده مربوط می شود. در واقع فرصتی ایجاد شده است که منعکس کننده عملکرد سازمان و پیشرفات های انجام شده باشد که در راستای اهداف اصلی سازمان قرار دارند.

وی درادامه با اشاره به سابقه فعالیت های سازمان جهانی دریانوردی توضیح داد: IMO سابقه ای طولانی در زمینه پیشرفت، توسعه و به کارگیری بیش از ۵۰ ابزار بین المللی در بسیاری از جنبه های مختلف حمل و نقل دریایی داشته است. از جدیدترین دستاوردهای این سازمان می توان به تصویب یک استراتژی اولیه برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در حمل و نقل بین المللی دریایی در اوایل امسال اشاره کرد.

کی تاک لیم  با بیان ضرورت حذف گازهی گلخانه ای اضافه کرد: توصیف اهمیت این موضوع کار بسیار سختی است. ایجاد یک تعهد برای حذف کامل تولید گازهای گلخانه ای در کشتی ها، ارتباط خاص با توافقنامه پاریس و تعهدات بلندپروازانه دیگر نظیر کاهش ۵۰ درصدی تولید گازهای مخرب در این صنعت  تا سال ۲۰۵۰ از دیگر اقدامات سامان است.

وی گفت: از دیگرتمهیدات مهم و اساسی IMO، کاهش میزان تولید گاز گوگرد توسط کشتی ها است که از اول ژانویه سال ۲۰۲۰ اعمال خواهد شد. این تصمیم نقطه عطفی در توجه به سلامت انسان و محیط زیست است. مساله مهم در حال حاضر توجه مداوم و حصول اطمینان از محدود کردن تولید گاز گوگزد است  IMO .هم اکنون در حال توسعه دستورالعمل های اجرایی مربوطه است که به طیف وسیعی از مسائل از جمله مسائل ایمنی مربوط می شود.

این مدیر سازمان ملل با بیان اهمیت امنیت دریایی گفت: موضوع امنیت دریانوردی در مرکز توجه و از اهم فعالیت های این سازمان است. کمیته ایمنی دریایی که در ماه دسامبر صدمین جلسه خود را برگزار می کند و کمیته های زیر مجموعه آن به طور خستگی ناپذیر مشغول فعالیت هستند  تا ایمنی زندگی در دریا را تضمین کنند. به منظور اطمینان از ناوبری دریایی ایمن، مقررات IMO باید به طور مداوم به روز نگه داشته شوند.

وی تصریح کرد: یکی از مکانیسم های اصلی به منظور رسیدگی به اتفاقاتی که بر روی کشتی ها می افتد، تجزیه و تحلیل داده ها، به ویژه داده های مربوط به تلفات است، تا مقررات لازم در این موارد اتخاذ و تصویب شود. تجزیه و تحلیل گزارش های تحقیقات ایمنی دریایی که برای تلفات بسیار جدی دریایی انجام می شود بسیار مهم است تا این اطمینان حاصل شود که تلفات هرگز دوباره اتفاق نمی افتند.

کی تاک لیم اضافه کرد: این سازمان تمام توصیه هایی که در تحقیقات ایمنی دریایی در ارتباط با حادثه سانچی گزارش شده است را در نظر گرفته و بررسی می کند تاIMO همیشه آماده ارائه پشتیبانی فنی لازم برای همه کشورهای عضو به منظور حمایت از اجرای مقررات بین المللی IMO، به ویژه  تحقیق در مورد تلفات دریایی است.

وی توضیح داد:  ارتباط و همکاری عالی بین کشورهای عضو  IMO، IGO ها و NGO ها، که برای حمایت از همه کسانی که نیاز دارند، گرد هم می آیند، مشخص می شود و من می خواهم از این فرصت برای ابراز قدردانی صادقانه خود در راستای تلاش جمعی برای مقابله با مشکلات اساسی  IMO استفاده کنم.

رئیس سازمان بین‌المللی دریانوردی توضیح داد: با نگاه به آینده متوجه می شویم که بسیاری از گرایشات جدید و پیشرفت ها و همچنین چالش هایی را پیش رو داریم. با پیشرفت تکنولوژی بساری از این موارد فعالیت های دریانوردی و IMO را تحت الشعاع قرار می دهد. انقلاب چهارم صنعتی به زودی متوجه دریانوردی و کشتیرانی نیز خواهد شد. تکنولوژی جدید مانند داده های بزرگ، هوش مصنوعی، رباتیک و دسترسی به منابع انرژی جدید، حمل و نقل دریایی را وارد عصر جدیدی خواهد کرد. اما نیاز جدی به ایجاد توازن در مورد مزایای فن آوری های جدید با توجه به مسائل امنیتی، به ویژه امنیت سایبری و تاثیر آن بر محیط زیست و مردم، احساس  می شود.

وی در ادامه گفت: در مقیاس وسیع تر،IMO و جامعه دریایی نقش مهمی در دستیابی به برنامه توسعه پایدار سال ۲۰۳۰و اهداف توسعه پایدار مرتبط با آن ایفا می کنند. در واقع این این یکی از مهمترین برنامه های سازمان ملل متحد است.

معاون دبیر کل سازمان ملل متحد اضافه کرد: سازمان باید توانایی خود را برای تحقق اهداف اصلی خود، یعنی  ایجاد بستری برای کشتیرانی ایمن، کارآمد، پایدار و همگام با حفظ محیط زیست  تقویت کند. این امر باید با توجه به روند توسعه و چالش های موجود در صنعت دریایی و با توجه به برنامه های جهانی که در دستور کار برنماه ۲۰۳۰  قرار گرفته است، صورت پذیرد.در مورد ایمنی دریایی، تمرکز باید بر روی تضمین ایمنی کشتی ها و افراد حاضر در کشتی باشد. در مورد  محیط زیست، IMO باید فعالانه در مسائل زیست محیطی در حال ظهور، مانند میکرو پلاستیک مشارکت و فعالیت داشته باشد.

کی تاک لیم با اشاره به ضرورت موضوع انسان توضیح داد: نوآوری های دیجیتال می تواند فرآیندهای کاری در سراسر صنعت دریایی، در برقراری ارتباط کشتی به کشتی و همچنین کشتی به ساحل را بهبود ببخشد. اما ما همچنین باید  مسائل مربوط به عنصر انسانی نیز توجه می کنیم - نیروی کاری که صنایع حمل و نقل دریایی را اداره و مدیریت می کند.

وی افزود: از راستای برنامه همکاری فنی، ما از کشورهای در حال توسعه برای تامین منابع مورد نیاز در طیف گسترده ای از مسائل دریایی، از جنبه های ایمنی مانند جستجوی و نجات، و قوانین دریایی گرفته تا مسائل مربوط به محیط زیست، از جمله واکنش به آلودگی های نفت و شیمیایی، حمایت می کنیم.

رئیس سازمان بین‌المللی دریانوردی در ادامه با بیان اینکه حمل و نقل دریایی روش برای حمل کالا است، تصریح کرد: حمل و نقل دریایی به عنوان مقرون به صرفه ترین و کارآمد ترین راه برای حمل کالا، ستون فقرات تجارت جهانی را تشکیل می دهد.حمل و نقل دریایی این یک وسیله قابل اعتماد و کم هزینه برای حمل و نقل، تسهیل تجارت و کمک به ایجاد رونق در میان ملت ها و مردم محسوب شده و با ارائه دسترسی بهتر به مواد اولیه، کالاها و محصولات، حمل و نقل، میلیون ها نفر را از فقر بیرون می کند و یکی از اجزای مهم هر برنامه ای برای رشد اقتصادی پایدار است IMO نقش مهمی در حصول اطمینان از عملکرد حمل و نقل دریایی در این زمینه داشته و همچنین انتظارات متفاوتی از قبیل امنیت، ایمنی و عملکرد محیطی را برآورده می کند.

وی افزود: صنعت دریایی به طور کلی بخش مهمی از زنجیره تامین جهانی بوده و ارتباط و همکاری بین حمل و نقل و صنعت بندر و تدارکات باید بهبود و ترویج داده شود. سال گذشتهIMO یک طرح استراتژیکی جدید را برای تجهیز سازمان به منظور تسهیل روند پیشرفت و رفع چالش های آینده تصویب کرد. این طرح ماموریت اصلی سازمان را تأیید کرده و چشم انداز آینده آن را ترسیم می کند. به علاوه این طرح پایه محکمی برای همکاری کشورهای عضو IMO، IGO ها و سازمان های غیر دولتی برای با یکدیگر فراهم می کند IMO به عنوان یکی از آژانس های سازمان ملل متحد، همانطور که انتظار می رفت، کاملا به برنامه توسعه پایدار ۲۰۳۰ و همچنین اهداف توسعه پایدار (SDG ها) متعهد است. در واقع، حمایت از اعضای ما برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار به طور خاص در بیانیه آخرین چشم انداز سازمان ذکر شده است.

کی تاک لیم اضافه کرد: در نگاه اول، این سوال ممکن است مطرح شود که تا چه میزان این اهداف مربوط به IMO و به جوامع حمل و نقل دریایی و بندری است. خوب، واقعیت این است که تقریبا تمام عناصر برنامه ۲۰۳۰ تنها با بخش حمل و نقل پایدار که از تجارت جهانی و تسهیل اقتصاد جهانی به دست می آید، تحقق می یابد. بنابراین حمل و نقل دریایی و بنادر از اهمیت بالایی در رسیدن به اهداف توسعه پایدار برخوردار هستند. در IMO، برنامه همکاری فنی ما با تأکید بر کمک به کشورهای در حال توسعه، در راستای پاسخگویی سازمان و رسیدن به SDG ها است – ما واقعا می توانیم فعالیت های خود را به تمام ۱۷ بخش اهداف توسعه پایدار مرتبط بدانیم.

وی گفت: در سال آینده، در موضوع برنامه جهانی دریایی ، ما توجه ویژه ای به SDG پنجم یعنی برابری جنسیتی خواهیم داشت. تمرکز ما بر توانمند سازی زنان در جامعه دریایی خواهد بود و حمایت تمامی کشورهای عضو سازمان از جمله ایران برای رسیدن به این هدف مهم انتظار می رود. ایران یکی از تاثیر گذارترین کشورهای عضو IMO است و به طور مداوم به فعالیت های  IMOs کمک می کند. من می خواهم که از مشارکت و حمایت دولت ایران و صنعت حمل و نقل دریایی این کشور قدردانی کنم.

 رئیس سازمان بین‌المللی دریانوردی گفت : کشورهای عضو و صنعت دریایی باید با هم همکاری داشته باشند تا اطمینان حاصل شود که حمل و نقل دریایی می تواند به خدمت به مردم جهان ادامه دهد و من اطمینان کامل دارم که سازمان می تواند بر حمایت مداوم و همه جانبه ایران تا زمان رسیدن به آن هدف، حساب کند./

نظر شما