شناسهٔ خبر: 60371 - سرویس جاده‌ای

مرور هفتگی اخبار حوزه حمل و نقل استان ها:

حمایت نمایندگان و تشکل‌های صنفی استان‌ها از محمد اسلامی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی/ خدمات و تدابیر لازم در مسیر زائران کربلای معلی/ جا‌به‌جایی ۴۷میلیون تن کالا در بنادر هرمزگان/ رشد ۴۱درصدی تردد مسافر بین المللی در پایانه خلیج فارس بندر خرمشهر/ کلید خوردن گردشگری ریلی در لرستان

گزارش آخر هفته در هفته‌ای که گذشت بحث حمایت اکثر نمایندگان مجلس از محمد اسلامی به عنوان وزیر پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت راه و شهرسازی و همچنین اخبار مربوط به اربعین حسینی و اقدامات صورت گرفته از برجسته‌ترین اخبار به حساب می‌آیند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مروری بر اخبار مهم حوزه حمل و نقل در استان‌های کشور موید این است که اکثر مدیران استانی، نمایندگان مجلس در کنار تشکل‌ها و صنف‌های وابسته به بخش خصوصی حمایت همه جانبه‌ای از وزیر پیشنهادی دولت برای تصدی پست وزارت راه و شهرسازی داشته‌اند. در کنار این مساله ادامه اخبار مربوط به خدمات به زائران حسینی از دیگر اخبار مهم هفته بودند. با این حال کلید خوردن گردشگری ریلی در لرستان، حمل روزانه محصولات پتروشیمی خرمشهر با ۱۵ واگن، معطلی ۴ ثانیه‌ای زائران در مرز مهران با تدارک ۹۶ گیت خروجی و ورودی، جا‌به‌جایی ۴۷میلیون تن کالا در بنادر هرمزگان و رشد ۴۱درصدی تردد مسافر بین المللی در پایانه خلیج فارس بندر خرمشهر از دیگر مهمترین اخبار در این حوزه به شمار می آیند.

 خراسان رضوی

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مسایلی چون فعال شدن مسکن، واگذاری پروژه‌های نیمه‌تمام به بخش خصوصی، موضوعات مربوط به سفر، امنیت مسافر و کوتاه شدن تاخیر در سفرها از موارد مورد انتظار مجلس است، گفت: آقای اسلامی با توجه به سوابق و تحصیلات فردی اجرایی و آشنا است و می‌تواند اقدام و عمل داشته باشد. ایشان گزینه خوبی برای این وزارتخانه است و می‌تواند رای اعتماد مجلس را جلب کند. حمید بنایی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص معرفی محمد اسلامی به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی گفت: آقای اسلامی در موقعیت فعلی گزینه خوبی برای وزارت راه و شهرسازی هستند. نماینده گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: در مجموع با توجه به سوابق  تحصیلات ایشان اجرایی و آشنا هستند و می‌توانند اقدام و عمل داشته باشند و مجلس هم قطعا از ایشان حمایت خواهند کرد، به شرط این که برنامه‌های ایشان مبتنی بر واقعیت باشد. درحالی که مجلس دهم وارد پختگی می‌شود، می‌تواند همراه با معاونانشان هم ارتباط خوبی داشته باشد.

مازندران

رئیس اتاق بازرگانی استان مازندران گفت: با توجه به مدرک همسو و کارنامه مشخص و با کیفیتی که دارند به خوبی می‌تواند مورد اعتماد مجلس قرار بگیرد و یک گزینه مناسب برای تصدی وزارت راه و شهرسازی باشد. عبدالله مهاجر داربی رئیس اتاق بازرگانی استان مازندران در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، درخصوص تغییر و تحول صورت گرفته در وزارت راه و شهرسازی و انتخاب محمد اسلامی به عنوان سرپرست و گزینه معرفی شده تصدی این وزارتخانه به مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در حوزه اقتصادی به عنوان رئیس اتاق بازرگانی استان مازندران همیشه در جلسات اتاق از نقطه نظرات ایشان به بهترین شکل بهره می‌بردیم.

لرستان

با توجه به عبور قطارهای زائران حسینی از راه‌آهن لرستان، آمادگی کامل برای سوخت‌گیری دیزل‌ها و خدمات‌رسانی به زائران در این اداره کل وجود دارد. رحمت رحمت نژاد مدیرکل راه‌آهن لرستان، بابیان این خبر گفت: در ایام اربعین حسینی تمام قطارهای فوق‌العاده این دوره زمانی، از ناحیه لرستان عبور می‌کند و بر همین اساس آمادگی کامل برای خدمت‌رسانی ایجادشده است. وی اضافه کرد: با پایان عملیات بازسازی ایستگاه‌های این مناطق، می‌توانیم در ارائه خدمت به کاروان‌های راهیان نور نیز فعال‌تر عمل کنیم. رحمت نژاد گفت: با اعلام آماده‌باش به همکاران، آمادگی کامل برای سوخت‌گیری دیزل‌ها و خدمات‌رسانی به زائران در این اداره کل وجود دارد. وی همچنین با تأکید بر ارتقای کیفیت خدمات به مسافران، خبر داد: بازسازی سالن انتظار، نمازخانه و سرویس بهداشتی ایستگاه‌های راه‌آهن در این اداره کل آغاز و در حال انجام است.

زنجان

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان از وجود ۹۷ نقطه پرحادثه در محورهای استان زنجان خبر داد. مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان از وجود ۹۷  نقطه پر حادثه  در محورهای استان زنجان خبرداد وگفت: ۴۷نقطه آن پرتصادف و ۵۰ نقطه دارای تصادف عادی است و تاکنون نقاط شناسایی شده آشکارسازی شده است و نیز ادامه روند اجرای ساماندهی ۷ نقطه مهم پرتصادف  در محورهای استان زنجان در حال انجام است.

هرمزگان

مدیر اداره بنادر و دریانوردی بندرلنگه از برگزاری مانور اطفاء حریق جامدات و مایعات قابل اشتعال در این بندر به منظور ارتقاء سطح آمادگی و افزایش توانایی تیم‌های عملیاتی در هنگام مواجهه با حوادث احتمالی خبر داد. قاسم عسکری نسب با اعلام این خبر اظهار داشت: این مانور عملیاتی در راستای ارتقاء دانش و توان عملیاتی نیروهای آتش نشانی در مقابله با حریق و حوادث احتمالی و انجام واکنش های سریع و مناسب و هماهنگی واحدهای عملیاتی آتش نشانی، واحد ایمنی و بهداشت، گارد جهت کاهش خسارت و جلوگیری از توسعه حریق و سرایت آن به دیگر نقاط در محوطه بندر، برگزار شد.

همچنین میرداد میردادی گفت : از ابتدای سال تاکنون ۱۳ نقطه پرحادثه در جاده های استان آشکارسازی و ایمن شد. میرداد میردادی گفت: از ابتدای سال تاکنون ۱۳نقطه پرحادثه در جاده های استان آشکارسازی و ایمن شد. معاون راهداری اداره كل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان افزود: در جاده‌های استان ۲۲ نقطه حادثه خیز مصوب دفتر نگهداری راه‌های سازمان که از این تعداد ۱۳ نقطه آشکارسازی با نصب چراغ چشمک زن ،اصلاح قوس ، تابلو محدودیت سرعت ، تعریض و شانه سازی ، نصب علائم و برج نوری و ایمن سازی و ما بقی این نقاط در دستور کار قرار دارد .

در ادامه مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از تخلیه و بارگیری بالغ بر ۴۷ میلیون تن انواع کالای نفتی و غیرنفتی و ترابری ۹ میلیون نفر سفر در بنادر این استان طی نیمه نخست سال جاری خبر داد. اله مراد عفیفی پوربا تشریح آخرین آمار عملکرد بنادر استان هرمزگان طی شش ماه نخست سال ۹۷، اظهار داشت: از مجموع ۴۷ میلیون و ۴۱۴ هزار تن کالای جابجا شده در این بنادر، ۳۰میلیون و ۵۴۱ تن مربوط به کالاهای غیر نفتی و ۱۶ میلیون و ۸۷۲ هزار تن به فرآوردهای نفتی اختصاص دارد.

یزد

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، سوابق و تحصیلات محمد اسلامی را برای وزارت راه و شهرسازی مرتبط بیان کرد و گفت: فعالیت‌ها و تحصیلات آقای اسلامی با حوزه‌های مهم وزارت راه و شهرسازی مرتبط است و ایشان مدیریت‌هایی را در حوزه استانداری در این حیطه داشته‌اند. البته انتظارات از فعالیت جدید وزارت‌خانه در حوزه ساماندهی مسکن ، کامیونداران و نرخ حمل و نقل بسیار است. عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: آقای اسلامی تاکنون یک بار به کمیسیون عمران آمده‌اند و سوابق و تحصیلات ایشان نیز تا حدودی بررسی شده است. وی افزود: ولی با توجه به فعالیت‌ها و رزومه ایشان که مدرک لیسانس و کارشناسی ارشد مهندسی راه و ساختمان و مرتبط با حوزه راه و شهرسازی است و نیز دوره تخصصی ام.بی.‌ای می‌توان گفت که در حوزه وزارت راه و شهرسازی انطباق مدرکی وجود دارد. در حوزه سوابقشان نیز نشان می‌دهد که ایشان از منظر عضویت در شورایعالی معماری و شهرسازی و در کمیسیون‌های فرعی سازمان شهر تهران فعال بوده‌اند که این دسته از فعالیت‌های ایشان با حوزه راه و شهرسازی مرتبط است.

مرکزی

مدیرکل راه‌آهن منطقه اراک با اشاره به اینکه تمامی تمهیدات برای هرچه بهتر خدمت‌رسانی به زائران اباعبدالله الحسین قطارها در مسیر کرمانشاه دیده‌شده است گفت: در ایام اربعین ۱۷۶ رام قطار مسافری رفت‌وبرگشت برای مسیر تهران کرمانشاه پیش‌بینی‌شده است. جلال‌الدین کوکنار در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: ۱۷۶ رام قطار مسافری رفت‌وبرگشت از تهران به سمت کرمانشاه در بازه زمانی ۲۷ مهر تا ۱۳ آبان پيش بيني شده است. وی در رابطه با تمهیدات صورت گرفته  برای خدمت‌رسانی به زائران اربعین نیز گفت:برای خدمت‌رسانی هرچه بیشتر به زائران مولا امیرالمؤمنین و امام حسین (ع) تمهیدات ویژه‌ای شامل استقرار نیروهای خبره در ایستگاه کرمانشاه،هماهنگی با استان کرمانشاه در رابطه با تأمین امنیت ایستگاه و مسیر و ایجاد موکب زائران با هماهنگی با آستان قدس رضوی همچنین استقرار قطار نجات در ایستگاه کرمانشاه صورت گرفته است.

گلستان

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان گلستان گفت: برنامه‌ریزی‌های مرتبط با امور راهداری زمستانی در استان از قبیل تهیه شن و نمک و آماده‌سازی ماشین آلات در دستور کار قرار دارد و شهرستان‌های کردکوی، گرگان، آزادشهر و گالیکش به لحاظ محورهای سردسیری و عملیات ویژه راهداری زمستانی در اولویت اهمیت هستند. مهدی میقانی، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان گلستان، درباره وضعیت تمهیدات زمستانی راهداری در محورهای استان گفت: جلوه‌گاه اقدامات راهداری در فصل زمستان است. بر این اساس برنامه‌ریزی‌های مرتبط با امور راهداری زمستانی از قبیل تهیه شن و نمک و آماده‌سازی ماشین آلات در دستور کار قرار گرفته است.

همچنین رئیس اداره حمل و نقل مسافراز اعزام ۷۶ دستگاه ناوگان حمل و نقل عمومی در استان گلستان خبر داد. رئیس اداره حمل و نقل مسافر اداره‌کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای گلستان گفت:با آغاز طرح جابجایی اعزام زائران اربعین حسینی از اواخر مهرماه جاری، تاکنون بیش از ۷۶دستگاه اتوبوس و مینی بوس بمنظور جابجایی زائرین و تعداد ۲۰۰ خدام مواکب استان گلستان مشابه سال قبل برای خدمات رسانی به زائران حسینی(ع) به کربلای معلی اعزام شدند.

در ادامه سرپرست اداره حمل و نقل کالا اداره‌کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای گلستان گفت: طی شش ماه گذشته ۳میلیون و ۲۲۴هزار و ۲۴۸ تن کالا در استان جابه‌جا شده که نسبت به مدت مشابه ۱۱درصد رشد داشته است. محسن یازرلو در مصاحبه با پایگاه اطلاع رسانی اداره‌کل متبوع اظهارکرد: ۳۸درصد از این میزان بار در درون استان و ۳درصد به بیرون استان حمل شد. به گفته وی، این میزان کالا طی ۳۱۷هزار و ۳۶سرویس حمل و نقل شده که نسبت به مدت مشابه ۱۷درصد رشد را نشان می دهد.

اردبیل

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اردبیل با اشاره به اینکه در این استان‌ به دلیل دارا بودن محورهای سردسیر عملیات برف‌روبی و زمستانی زودتر آغاز شده است، گفت: ماشین‌آلات در هر سه گردنه براساس پیش‌بینی‌های هواشناسی مستقر شده اند، ولی در بخش ایمنی راه‌ها در این فصل، موضوع کمبود اعتبار از محل اعتبارت استانی و سازمانی وجود دارد. علی رحمتی، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اردبیل، درباره وضعیت اقدامات راهداری در آستانه فصل سرد در استان توضیح داد: اردبیل از استان‌های سردسیر است و عملیات برف‌روبی و زمستانی زودتر در این استان آغاز می‌شود. وی افزود: تاکنون بیش از ۹۰ درصد ماشین آلات را برای عملیات زمستانی آمده و اورهال کردیم. خرید نمک را نیز از استان آذربایجان شرقی و زنجان انجام دادیم و حدود ۷۰ درصد از حمل نمک انجام شده است و در آشیانه نمک هم گردنه‌های برف گیر در حال بارگیری هستند و ۷۰ درصد انبار نمک پر شده است.

همچنین مسئول کمیته حمل ونقل ستاد اربعین حسینی استان اردبیل گفت: تا به امروز ۳ هزار و۳۰۰ نفر زائر از کشورهای آذربایجان ،گرجستان و روسیه توسط ۶۶دستگاه ناوگان از طریق پایانه مرزی بیله سوار عازم کربلای معلی شدند. علی رحمتی با بیان اینکه سال گذشته در همین مدت ۳هزار و۷۰۰نفر زائر با ۷۳دستگاه ناوگان از این مرز اعزام شده بودند افزود:خوشبختانه امسال نیز از ۲۳مهرماه پایانه آماده پذیرایی از میهمانان اربعین حسینی است و تا ۳ آبان ماه نیز خدمت رسانی به زائرین آذری ابا عبدالله الحسین (ع) ادامه خواهد داشت. دبیر کمیسیون مدیریت اجرایی ایمنی حمل ونقل استان با اشاره به اینکه تردد این زائران بدون هیچ مشکلی در پایانه مرزی بیله‌سوار و شلمچه با امنیت کامل درجریان است و این روند نیز درحال افزایش است تصریح کرد: هیچگونه محدودیتی در این مرز برای این زایران در نظرگرفته نشده و بازگشت این زوار پس از اربعین حسینی به کشور آذربایجان از طریق همین محل،پایانه مرزی بیله سوار خواهد بود.

خراسان شمالی

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان خراسان شمالی با بیان اینکه راه‌ها از شریان‌های حیاتی کشور هستند و می‌توانند اقتصاد را متحول کنند، گفت: مساله تامین اعتبار راهداری در تمهیدات زمستانی و کاهش تصادفات در فصل سرما بسیار ضروری است و در سال جاری با کمبود آن مواجه هستیم. علی‌اصغر بدیعی‌مقدم، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان خراسان شمالی، با اشاره به اینکه اغلب محورهای استان خراسان شمالی در منطقه کوهستانی قرار دارند، گفت: محورهای استان در فصل سرما همواره با برف و یخبندان مواجه هستند و امسال نیز تمهیدات لازم را در تهیه شن و نمک و تامین ماشین آلات راهداری در دست اقدام داریم.

در ادامه رئيس اداره حمل ونقل مسافر اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی گفت: خوشبختانه کمبودی در تامین ناوگان حمل و نقل عمومی برای جابه جایی زائران اربعین حسینی(ع) به مرز وجود ندارد. علی شرفی اظهار داشت: امسال مهران، به عنوان مرز خروجی زائران خراسان شمالی برای شرکت در همایش پیاده روی اربعین انتخاب شده است. وی افزود:با هماهنگی های انجام شده، بیش از ۱۵۰دستگاه انواع ناوگان اتوبوسی و مینی‌بوسی كه  شرایط انجام سفرهای مذكور را دارند برای جابه جایی زائران آماده شده‌اند.

ایلام

براي تردد زائرين اربعين حسيني (ع) و با انجام عملیات روشنایی، تونل اربعين در محور كرمانشاه - ايلام زير بار ترافيك قرار گرفت. كاظمي مديركل راه وشهرسازي استان ضمن اعلام بازگشايي تونل اربعين (قلاجه) در استان ايلام گفت: عمليات ايجاد  روشنايي اين تونل تقريبأ به پايان رسيده و براي تقسيم ترافيك و كاهش بار ترافيك محور كرمانشاه- حميل- ايلام اين تونل  از امروز زير بار ترافيك قرار گرفت.

همچنین مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان ایلام گفت: بیش از یک میلیون و ۴۵۰ هزار تردد جاده‌ای در مسیر زائران اربعین به مرز مهران صورت گرفته که در این مسیر ۴۰ اکیپ راهداری با کلیه تجهیزات آماده خدمت‌رسانی هستند. نورالله دلخواه، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان ایلام در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درخصوص میزان تردد مسافران عتبات عالیات از ابتدای سفرها به کربلا اظهار داشت: از ابتدای سفرها تا روز ۲۸ مهرماه آمار اعلام شده بیش از ۳۱۳ هزار نفر زائر بود که تا ساعت ۸ شب گذشته این آمار با اضافه ۶۵ هزار نفر دیگر به بیش از ۳۷۸ هزار نفر رسید.

اصفهان

سخنگوی کمیسیون امور داخلی مجلس با بیان اینکه محمد اسلامی سابقه کار در بخش‌های حمل و نقل به ویژه صنعت هوانوردی را داشته است گفت: مهمترین مطالبه مجلس از اسلامی ارائه برنامه کاربردی و جامع در حوزه مسکن است. اصغر خلیلی درباره برنامه‌های محمد اسلامی سرپرست وزارت راه و شهرسازی گفت: خوشبختانه فردی برای وزارت راه و شهرسازی انتخاب شده که بیگانه با این حوزه نیست و پیش از این هم سابقه فعالیت در برخی از حوزه‌های راهی را دارد. وی افزود: اسلامی سابقه طولانی در بخش هوانوردی داشته است و در بخش مسکن هم فعالیت‌های مرتبط با حوزه شهرسازی را داشته است.

همچنین رئیس خانه صنعت و معدن ایران و رئیس اتاق بازرگانی اصفهان گفت: مطرح شدن نام آقای محمد اسلامی برای تصدی پست وزارت راه و شهرسازی از سوی آقای روحانی بسیار خوشحال کننده بود و سوابق ایشان نشان می‌دهد مدیری سالم، باتجربه و در کار قدرتمند است. سیدعبدالوهاب سهل آبادی رئیس خانه صنعت و معدن ایران و رئیس اتاق بازرگانی اصفهان در گفت‌وگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درخصوص معرفی محمد اسلامی به عنوان وزیر پیشنهادی دولت تدبیر و امید به مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مطرح شدن نام آقای محمد اسلامی برای تصدی پست وزارت راه و شهرسازی از سوی آقای روحانی بسیار خوشحال کننده بود و این خوشحالی اصلا جنبه شخصی ندارد. سوابق آقای اسلامی نشان می‌دهد مدیری سالم، باتجربه و در کار قدرتمند است که ارتباط نزدیک و صمیمی با حوزه‌های مربوط به فعالیت مدیریتی‌اش دارد.

خوزستان

هم‌زمان با ادامه رایزنی‌ها برای جذب بار از پتروشیمی بندر خرمشهر، این پتروشیمی متعهد شد، روزانه ۱۵ واگن بار در مسیر اندیمشک تا خرمشهر، ارائه کند. مهرداد انصاری مدیرکل راه‌آهن زاگرس، درباره برنامه‌های در دست اجرای این اداره کل گفت: در بخش بازرگانی تمام خطوط فرعی و چشمه‌های باری از شوشتر تا تنگ هفت شناسایی و پیشنهاد برای اتصال به آن‌ها داده‌شده تا حمل‌ونقل و بارگیری در منطقه افزایش یابد.

همچنین مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر از رشد ۴۱ درصدی تردد مسافر بین المللی در پایانه مسافری دریایی خلیج فارس خبر داد. محمد محسنی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون تردد ۱۶ هزار و۹۷۵ مسافر در پایانه بین المللی مسافری دریایی خلیج فارس بندر خرمشهر به ثبت رسیده است. وی افزود: این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از رشد ۴۱ درصدی برخوردار است.

در ادامه کمیته HSE مجتمع بندری امام خمینی(ره) موفق به کسب بالاترین امتیاز در ارزیابی سالانه عملکرد کمیته هایHSE بنادر کشور طی سال ۹۶شد. معاون اداری و مالی اداره کل بنادر و دریانوردی استان با اشاره به اهمیت مبحثHSEدر حفظ و ارتقای سلامت سرمایه انسانی از طریق ایجاد محیط کار سالم، ایمن و پاک بیان داشت: با هدف نظارت بر حسن اجرای دستور العمل کمیتهHSE بنادر، حسب شاخص‌هایی به سنجش و ارزیابی عملکرد کمیته هایHSEبنادر پرداخته می شود.

در ادامه سعید رسولی عضو هیأت مدیره راه‌آهن، سه شنبه اول آبان، از بخشهای مختلف ایستگاه شیراز و پروژه‌های سرمایه‌گذاری اداره کل راه‌آهن فارس بازدید کرد. رسولی در این بازدید ضمن قدردانی از اقدامات و زحمات مدیر و همکاران این اداره کل، سیاست‌های کلان راه‌آهن در زمینه تجاری سازی و جذب حداکثری بار به شبکه ریلی را بیان کرد.

خراسان جنوبی

مدیر پایانه‌مرزی ماهیرود از رشد ۶ درصدی صادرات از پایانه مرزی ماهیرود در شش ماهه ماه سال۹۷ خبر داد. در شهریور ماه سال ‌جاری ۱۲۴۴۴ دستگاه کامیون از پایانه مرزی ماهیرود خارج شدند. مدیر پایانه‌مرزی ماهیرود، افزود: پایانه مرزی (میل ۷۸) مهم‌ترین معبر رسمی فعال در خراسان جنوبی است که در فاصله ۲۰۰ کیلومتری مرکز استان خراسان جنوبی و۱۳۰ کیلومتری مرکز استان فراه(افغانستان)واقع شده است.

گیلان

سرپرست دفتر ساخت راه روستایی وزارت راه و شهرسازی ابراز امیدواری کرد که ظرف ۵ سال آینده در شهرستان رودسر و املش راه روستایی بالای ۲۰ خانوار فاقد آسفالت باقی نخواهد ماند. حسن فدایی سرپرست دفتر ساخت راه روستایی وزارت راه و شهرسازی که برای بازدید از راه‌های روستایی شهرستان رودسر  و املش به گیلان سفر کرده بود، با اشاره به وجود ۲۰۵ هزار کیلومتر راه روستایی در کشور گفت: نزدیک به ۱۰۵ هزار کیلومتر این‌ راه‌ها آسفالت بوده و ۲۴ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه‌های شوسه است که نیاز به عملیات روسازی دارد.

در ادامه نماینده سابق مجلس هشتم و عضو هیأت علمی دانشگاه گفت: برنامه کلان آقای محمد اسلامی متناسب با مشکلاتی است که امروز در سطح کشور داریم و در کنار آن همچنین رشته تحصیلی، استاندار بودن و در نهایت ۳۰ سال حضور در مدیریت کشور، دید وسیعی در موضوعات کلان به خصوص در راه و شهرسازی به ایشان داده است. هادی حق‌شناس نماینده سابق مجلس هشتم و عضو هیات علمی دانشگاه در گفت‌وگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درخصوص معرفی محمد اسلامی به عنوان وزیر پیشنهادی دولت جهت تصدی پست وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: معمولا وقتی اسم فرد یا افرادی در سطح ملی مطرح می‌شود و در ذهن افکار عمومی نقش‌می‌بندد بلافاصله پرونده‌های خصوصی یا عملکرد آنها در رسانه‌ها منتشر می‌شود. به همین خاطر و درخصوص آقای اسلامی بتوان به جرأت گفت که در این فاصله کم از مطرح شدن نام ایشان تنها بحثی که درخصوص ایشان مطرح نشد بحث فساد اداری یا پیشینه‌هایی از این دست برای ایشان بود.

قم

ابوالفضل جمالی درجلسه شورای هماهنگی ادارات کل راه و شهرسازی استان قم مطرح کرد : درراستای ارائه خدمات سفر به زائران اربعین حسینی ع ، ۷۰۰ سرویس جهت اعزام و ۳۰۰ سرویس جهت مراجعت زائران اربعین حسینی ع استان قم اختصاص یافت. درجلسه شورای هماهنگی ادارات کل راه وشهرسازی استان قم که درسالن جلسات این اداره کل تشکیل شد ابوالفضل جمالی مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان قم طی سخنانی با تسلیت ایام الحزن اهل البیت و عرض خوش آمد به مدیران ادارات کل راه وشهرسازی استان و دیگر مدعوین گرامی ، اظهار داشت : با عنایت به موقعیت کریدوری محورهای جاده ای استان قم که امکان ارتباط جاده ای ۱۷استان جنوبی و غربی با مرکز کشوررا فراهم آورده است ، تامین ایمنی حداکثری و تسهیل ترافیک محورهای مواصلاتی استان ، دراولویت اقدامات این اداره کل قرار دارد .

کرمان

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس اعلام کرد: چهار وزیر پیشنهادی را گزینه‌های کارآمد و توانمندی برای این وزارتخانه‌ها می‌دانم و حمایت خود را از آن‌ها اعلام می‌نمایم. حمدمهدی زاهدی با اعلام این خبر اظهار کرد: آقایان «محمد اسلامی» برای تصدی پست وزارت راه، «فرهاد دژپسند» برای تصدی پست وزارت اقتصاد، «رضا رحمانی» برای وزارت صنعت، معدن و تجارت و «محمد شریعتمداری» برای تصدی پست وزارت کار که از سوی رئیس‌جمهور مطرح شده اند را گزینه های کارآمد و توانمندی برای این وزارتخانه ها می دانم و حمایت خود را از آنها اعلام می کنم.

کهگیلویه و بویراحمد

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان چهارمحال و بختیاری گفت: اغلب محورهای استان در دامنه کوه‌های سر به فلک کشیده زاگرس و در گردنه‌های مرتفع و با توپوگرافی خشن واقع شده‌اند؛ ضمن آنکه امسال تکیه ما بر اکیپ‌محوری است؛ نه راهدارخانه و استفاده از محلول استات پتاسیم برای جلوگیری از یخ‌زدگی برای نخستین بار در برخی محورهای استان در دستور کار قرار دارد. احمد جمشیدی، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان چهارمحال و بختیاری درباره تمهیدات زمستانی در محورهای این استان در آستانه فصل سرما توضیح داد: استان چهار محال و بختیاری در دامنه کوه‌های سر به فلک کشیده زاگرس بنا شده و معروف به بام ایران است. مدیرکل راهداری این استان گفت: اغلب محورهای استان در گردنه‌های مرتفع و با توپوگرافی خشن واقع شده‌اند. همچنین از ظرفیت‌های استان این است که در محور مواصلاتی دو استان مهم خوزستان و اصفهان واقع شده که به لحاظ ترافیک و مسافر در زمستان در شرایط خاصی قرار می‌گیرند.