شناسهٔ خبر: 63088 - سرویس مسکن و شهرسازی

مروری بر اخبار مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت؛

آغاز همکاری‌های اقتصادی ایران و سوریه در زمینه راه و شهرسازی/تصویب کلیات طرح ویژه توسعه و عمران منطقه ساحلی مکران/بوی نامطبوع تهران از فعالیت آتشفشان دماوند نیست

گزارش آخر هفته سفر هیات عالیرتبه ایران در ماه آینده میلادی به سوریه وگسترش روابط اقتصادی ایران و سوریه ، تصویب کلیات طرح ویژه توسعه و عمران منطقه ساحلی مکران در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، ممانعت از ایجاد خیابانی جدید در حریم نقش جهان، ایجاد بانک اطلاعات معماری، مقاوم‌سازی ۹۰ درصدی مسکن مهر سرپل ذهاب با رعایت تمامی استانداردها از اهم اخبار حوزه مسکن وشهرسازی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اهم اخبار مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است:

سفر هیات عالیرتبه  ایران در ماه آینده میلادی به سوریه/گسترش روابط اقتصادی ایران و سوریه

وزیر راه و شهرسازی در مراسم امضای توافقنامه همکاری‌های مشترک تجاری و اقتصادی بین ایران و سوریه در اتاق بازرگانی ایران گفت: هیات عالیرتبه اقتصادی ایران به ریاست معاون اول رئیس‌جمهوری ماه آینده میلادی برای انعقاد قراردادهای مشترک همکاری بین دو کشور به سوریه سفر می‌کند.

وی همچنین به سفر آتی هیات ایرانی به ریاست معاون اول رئیس جمهور کشورمان در ماه آینده میلادی به کشور سوریه خبر داد و گفت: از فعالان بخش خصوصی دعوت می‌کنیم در سفر ما را همراهی کنند و قبل از سفر انتظار داریم کمیته هماهنگی مذاکرات مقدماتی را با طرف‌های سوری انجام دهد تا بتوانیم در سند نهایی که در دمشق امضا می‌شود، تمامی نکات مبهم را برطرف کرده باشیم.

سوریه موانع سرمایه‌گذاری تجار ایرانی را برطرف می‌کند

محمد سامر الخلیل وزیر اقتصاد و تجارت سوریه در دیدار مشترک با فعالان بخش اقتصادی و تجاری ایران با اعلام این خبر که سوریه تمامی موانع سرمایه‌گذاری در آن کشور را برای تجار ایرانی برطرف می‌کند، گفت: ما در ماه آینده میلادی شاهد تشکیل جلسات کمیته اقتصادی ایران و سوریه هستیم که به مدت ۷ سال است که برگزار نشده و نتیجه تشکیل جلسات این کمیته نشان دهنده اشتیاق برای ادامه فعالیت‌های آتی بین دو کشور است.

کلیات طرح ویژه توسعه و عمران منطقه ساحلی مکران تصویب شد

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران با اعلام تصویب کلیات طرح ویژه توسعه و عمران منطقه ساحلی مکران به عنوان نخستین سند اجرایی توسعه ای یک منطقه که به ساختارها نیز توجه دارد، گفت: کلیات طرح تصویب می‌شود و در عین حال این امکان فراهم است تا دغدغه‌ها و درخواست‌های اعضای شورا در دبیرخانه یا کمیته فنی شورا پیگیری شود و مورد بررسی قرار گیرد و اصلاحات لازم و همراستا سازی با برنامه‌های محلی بر روی آن انجام شود.

ممانعت از ایجاد خیابانی جدید در حریم نقش جهان

در هفته گذشته، محمدسعید ایزدی معاون معماری وشهرسازی طی نامه‌ای به سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان خواستار ممانعت از هرگونه اقدام اجرایی در خیابان موسوم به آقانورالله نجفی در محدوده بافت تاریخی اصفهان و میدان نقش جهان شد.

طرح دانشگاه تهران باید ساماندهی باشد نه توسعه

معاون معماری و شهرسازی در دومین جلسه بررسی طرح توسعه دانشگاه تهران با اعلام اینکه اعضا کمیته فنی ۳ شورای‌عالی، طرح ساماندهی را ملاک بررسی‌های آتی خود قرار می‌دهند نه طرح توسعه را، گفت: گزارش‌های دانشگاه تهران از روند طرح و همچنین تملک‌هایی که انجام شده و همچنین بررسی‌های کمیته فنی ۳ شورای‌عالی به وزیر راه و شهرسازی ارایه می‌شود تا نتایج طی بررسی‌های بیشتر و اخذ نظرات کمیسیون ماده ۵ در آینده در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران بررسی و تصمیم‌گیری شود.

بانک اطلاعات معماری ایجاد می شود

معاون معماری و شهرسازی ضمن اعلام تشکیل دهمین کمیته اعتلای معماری، از تلاش برای ایجاد بانک اطلاعاتی معماری‌های واجد ارزش خبر داد و گفت: مقرر شده تا هم مستندسازی‌‌هایی که توسط کمیته اعتلا در حال انجام است و هم مستنداتی که از طریق سایر سازمان‌ها انجام شده، گردآوری شوند و همه آنها در قالب یک نظام فناوری و بانک اطلاعاتی تدوین و در اختیار علاقه‌مندان گذاشته شود.

برگزاری نخستین نمایشگاه بین‌المللی مسکن، شهرسازی و بازآفرینی شهری

عشایری معاون وزیر راه و شهرسازی از برگزاری نخستین نمایشگاه بین‌المللی مسکن، شهرسازی و بازآفرینی شهری خبرداد و گفت: این نمایشگاه از ۲۳ تا ۲۵ دی ماه ۹۷ در محل شبستان مصلی امام‌خمینی (ره) در تهران برگزار می‌شود.

تلاش برای کاهش خطرپذیری و افزایش تاب‌آوری سازه‌ها

محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی درباره مجموعه مطالعاتی که مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در رابطه با فرونشست‌های زمین انجام داده و همچنین مجموعه پیشنهادهایی که آن مرکز در مورد آنها برای سازمان‌ها و نهادهای مرتبط دارد به خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، گفت: با تاکید ویژه مساله فرونشست‌ها دنبال می‌شود تا طبق تاکید وزیر راه و شهرسازی بر مساله کاهش خطرپذیری، افزایش تاب‌آوری سازه‌ها و فراسازه‌ها و همچنین زیرساخت‌ها در شهرها اقدام شود.

رد احتمال فعالیت آتشفشان دماوند

رييس بخش زلزله مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازی گفت: طبق بررسی‌های به عمل آمده بوی منتشر شده علیرغم برخی شایعات پخش شده نمی‌تواند ناشی از گاز آتشفشان دماوند باشد.

هشدار نسبت به فرونشست زمین در مسکن مهر حبیب آباد و شمال اصفهان

رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان جزئیات فرونشست زمین در مسکن مهر حبیب‌آباد و شمال اصفهان، نسبت به این بحران در استان هشدار داد و راهکارهای علمی مرکز را برای دو وزارتخانه جهاد کشاورزی و نیرو تشریح کرد.

وی تاکید کرد: وزارت جهاد کشاورزی باید شیوه های نوین آبیاری کشاورزی را به ویژه در زون‌های با خطر بسیار بالا و بالای فرونشست زمین ترویج و اجرائی نماید.  روش های قدیمی غرقابی درصد بسیار بالائی از آب را به صورت تبخیر هدر می‌دهد و موجب استحصال بیشتر و بیشتر آب‌های زیرزمینی می‌شود.

بیت اللهی ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی باید کاشت هرگونه کشت و زرع و باغات پرمصرف آب را در مناطق با نرخ بالای فرونشست زمین ممنوع اعلام نماید و در این راه بسیار جدی عمل کند. همچنین، وزارت جهاد کشاورزی و به یژه بخش‌های مرتبط آبخیزداری آن، عملیات آبخیزداری و تغذیه سفره های آب های زیرزمینی را در رئوس کاری خود قرار دهد.

معامله ۶۸۰۰ واحد مسکونی پایتخت در آخرین ماه پاییز

بانک مرکزی بر اساس آمارهاي خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور اعلام کرد: در آخرین ماه پاییز امسال، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکوني شهر تهران به ۶.۸ هزار واحد مسکوني رسيده که نسبت به ماه قبل کاهشی ۰.۶درصدی و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۶۱.۷ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

بر طبق آمارهای ارائه‌شده بانک مرکزی نرخ معاملات مسکن در شهر تهران به‌طور متوسط هر مترمربع ۹۵.۵ میلیون ریال معامله‌شده است که این مبلغ نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتيب ۴.۱ و ۹۱.۸  درصد افزایش را نشان می‌دهد.

مقاوم‌سازی ۹۰ درصدی مسکن مهر سرپل ذهاب با رعایت تمامی استانداردها

علی نبیان مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن از اتمام ۹۰ درصد مقاوم سازی پروژه مسکن مهر سرپل ذهاب استان کرمانشاه خبر داد و افزود تکمیل کار در بخش نازک‌کاری و نماسازی این پروژه به سرعت و به صورت شبانه روزی در جریان است.