شناسهٔ خبر: 100023 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه وشهرسازی اعلام کرد:

تصمیم‌سازی‌های صنعت حمل و نقل نیازمند تشکل‌های صنفی/ پهلوگیری کشتی‌‌های ایرانی در بنادر هند و چین

شهرام آدم نژاد معاون حمل ونقل وزیر راه وشهرسازی گفت: وجود تشکل‌های صنفی قدرتمند در صنعت حمل ونقل برای هرگونه تصمیم‌سازی‌ها ضروری است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، شهرام آدم نژاد در مراسم شصت و هشتمین سالگرد تاسیس انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران، اعلام کرد: حمایت از تشکل‌های صنفی، زمینه‌ساز قدرتمند شدن آنها است، زیرا با وجود تشکل‌های صنفی قوی هرگونه تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری‌ها بیش از پیش تسهیل می شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن تبریک شصت و هشتمین سالگرد تاسیس انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران به تمام فعالان عرضه حمل و نقل دریایی و بندری کشور ، گفت: هدف امریکا از تحریم ها ظالمانه لطمه زدن به مردم بود، زیرا آنها به دنبال مختل کردن جریان جابجایی کالای مردم از طریق دریا و بندر بودند. شیوع بیماری کرونا نیز به صنعت حمل ونقل لطمه بزرگی زد، اما انجمن کشتیرانی از پا ننشست و همواره تلاش کرد که جریان جابجایی کالا به کشورمان از طریق دریا به صورت مستمر ادامه یابد.

آدم‌نژاد تاکید کرد: شیوع بیماری کرونا نیز به صنعت حمل ونقل لطمه بزرگی زد، اما انجمن کشتیرانی از پا ننشست و همواره تلاش کرد که جریان جابجایی کالا به کشورمان از طریق دریا به صورت مستمر ادامه یابد.
وی تاکید کرد: دولت سیزدهم از هرگونه همکاری با تشکل های صنفی حمایت می کند، زیرا فعالیت های مطلوب دریایی و بندری توسط فعالان عرضه دریا، ما را رو سفید کرده است.

پهلوگیری کشتی های ایرانی در بنادر هند و چین مانعی ندارد

مسعود پل مه دبیر کل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران در این مراسم با اشاره به آخرین وضعیت پهلوگیری کشتی‌های ایرانی در هند اظهارداشت: در حال حاضر پهلوگیری کشتی‌های ایرانی در بندر موندرای هند مانعی ندارد و در این زمینه مشکلی نداریم.

پل‌مه در خصوص بنادر چین نیز گفت: برای بنادر چین تناژ مهم است و تناژ بالا ارجحیت بالاتری دارد، اما در حال حاضر چین سه بندر به کشتی‌های ایرانی اختصاص داده است که امکان پهلوگیری، بارگیری و تخلیه در این بنادر برای کشتی‌های ایرانی فراهم است.

دبیر کل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران دبیر انجمن کشتیرانی اظهارداشت: هم اکنون ٨٠ درصد تعاملات تجاری در دنیا بر پایه دلار است و این درصد در تجارت دریایی به ١٠٠ درصد می‌رسد و در تمام دنیا این هزینه براساس دلار محاسبه می‌شود و دموراژ طبق قوانین و مقررات باید بر پایه دلار محاسبه شود، اما وصول آن در ایران ریالی است.

وی از افزایش سه برابری هزینه حمل در مسیر ایران و چین در طول سه ماه گذشته خبرداد و گفت: این افزایش قیمت تنها شامل مسیر ایران و کشتی‌های ایرانی نیست و تمام دنیا با این میزان افزایش قیمت مواجه هستند.

دبیر کل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران بیان کرد: در حال حاضر کشتی‌های کانتینربر در دنیا با کاهش تقاضا مواجه شده اند و در دوران کرونا به دلیل کاهش سفارشات، شرکت‌های کشتیرانی به دلیل اینکه متوجه خسارت بالایی نشوند، سفارشات را لغو کردند تا هزینه بیشتری را متحمل نشوند.

وی افزود: پس از اتمام دوره کرونا رویه اقتصادی در بازارها تغییر کرد و با افزایش تقاضا مواجه شدیم در حالی تعداد کشتی‌های کانتینربر بالا نبود بنابراین یک رقابت منفی شکل گرفت و به همین دلیل در طول سه ماه قیمت حمل کالا در مسیر ایران و چین تا سه برابر و در مسیرهای اروپایی در ٩ ماه گذشته تا ٢٠ برابر افزایش یافت.