شناسهٔ خبر: 100062 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در هفته پدافند غیر عامل در اداره کل راهداری آذربایجان غربی تاکید شد:

 ضرورت مسلح شدن زیرساخت های خدمات رسان آذربایجان غربی به اقدامات و پدافند نرم افزاری

پدافند غیرعامل آذربایجان غربی همایش بزرگ استانی پدافند غیر عامل در سالن اجتماعات اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (آذربایجان غربی)، معاون عمرانی استاندار آذربایجان غربی همایش بزرگ استانی پدافند غیر عامل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان ضمن گرامیداشت هفته پدافند غیر عامل گفت: اهمیت گرامیداشت این هفته با توجه به حساسیت موضوع پدافند مشخص بوده و برگزاری این مراسم در همین راستا است.

آیدین رحمانی پدافند غیر عامل را مجموعه اقدامات غیر مسلحانه تاثیرگذار در کاهش آسیب پذیری هنگام بروز حوادث عنوان کرد و افزود:  تلاش های شبانه روزی و زحماتی که همه مرزداران نیروهای نظامی و امنیتی در نگهداری مرزها می کشند، باعث شده تا در ناامن ترین منطقه جهان به عنوان امن ترین کشور جهان جای بگیریم و این جهاد ستودنی است.

وی تصریح کرد: نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی در کنار اقدامات سخت افزاری که انجام می دهند می بایست به اقدامات و پدافند نرم افزاری نیز مسلح باشند است.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان غربی  اضافه کرد: حفظ و حراست از داشته ها به ویژه زیر ساخت های اساسی که خدمات مستقیمی را به مردمانمان می دهند حائز اهمیت است و در این ارتباط می طلبد برنامه ریزی مناسبی رو داشته باشیم بطوریکه بایستی رصد و پایش دقیقی از آسیب ها و تهدیدها را برآورد و نهایتا با تدوین یک برنامه ریزی منسجم برای حفظ و حراست از زیرساخت های اساسی اقدامات مدیریتی و اساسی انجام شود.

رحمانی ادامه داد: یکی از این بحث ها حمله های سایبری برای توقف  چرخه حرکت توسعه ای کشور ایران ایجاد اختلال در بحث سوخت بود که با هوشمندی و تیزهوشی دست اندر کاران و مدافعان سایبری کشور مشکل برطرف و فروش سوخت به روال طبیعی بازگشت.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان غربی ضمن اشاره به اینکه کشور ایران جزو ۱۰ کشور پرحادثه جهان است اظهار کرد: استان آذربایجان غربی به لحاظ موقعیت جغرافیایی ویژه به عنوان یکی از استان هایی دارای بیشترین بلایای طبیعی است فلذا بایستی آمادگی دقیقی را برای مقابله با این اتفاقات و بلایای طبیعی داشته باشیم همانگونه که  در طی ۲ سال گذشته یک زلزله تقریبا سنگین اما بدون تلفات را شاهد بودیم اما خسارات بسیار زیادی داشت خوشبختانه با تلاش همه همکاران و حمایت و مشارکت های مردم استان عزیز زندگی مردم به روال عادی برگشت.

مدیر کل پدافند غیر عامل آذربایجان غربی نیز در این مراسم گفت: در سال ۸۲ با دستور مقام معظم رهبری سازمان پدافند غیر عامل تشکیل داده شد و تمامی وزارت خانه ها و سازمان های مستقل در این عرصه فعالیت خود را اغاز و ادامه دادند.

حبیب زاده گفت: هدف از اجرای پدافند غیر عامل، کاستن از آسیب منابع حساس، ایمن سازی مراکز حیاتی، حساس و مهم، توسعه کمی و کیفی نیروی انسانی متخصص، افزایش آستانه مقاومت ملی و تقویت مولفه های مقاومت در مقابل تهدیدات و کسب امنیت پایدار  است.

وی در خصوص اهمیت وظیفه وزارت راه و شهرسازی در امر پدافند غیر عامل گفت: این وزارت خانه جزو وزارت خانه هایی دارای نقش اساسی و حیاتی در بحث پدافند غیر عامل است.

وی ادامه داد: چه در بحث زیرساخت ها و چه در بحث حمل و نقل عمومی اعم از ریلی، زمینی، هوایی و دریایی بعنوان حلقه متصل ما بین تولید و مصرف چالش در بحث پدافند غیر عامل مخصوصا پدافند مردمی محور وجود دارد که این از هم گسیختگی باید برطرف گردد.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی نیز در ادامه مراسم گفت: طبق فرماشیات مقام معظم رهبری پدافند غیر عامل یک اصل خواهد بود برای همیشه، نه برای یک مقطع خاص مستمر و همیشگی است.

ارسلان شکری گفت: پدافند غیر عامل مثل مصونیت سازی بدن است، از دورن ما را مصون می کند و معنایش این است ولو دشمن تهاجمی هم بکند و زحمتی هم بکشد و ضرب و زوری هم بزند، اثری نخواهد کرد، پدافند غیر عامل نتیجه اش این است.

وی ادامه داد: هر اقدام غیر مسلحانه ای که موجب کاهش آسیب پذیری نیروی انسانی ساختمان ها، تاسیسات، تجهیزات و اسناد و شریان های کشور در مقابل عملیات خصمانه و مخرب دشمن می گردد پدافند غیر عامل خوانده می شود و به بیان ساده تر پدافند غیر عامل، مجموعه اقداماتی است که انجام می شود تا در صورت بروز جنگ با بحران های طبیعی و مصنوعی خسارات احتمالی به حداقل میزان خود برسد.

وی از کارکردهای پدافند غیر عامل حفاظت از ساخت های حیاتی، استمرار خدمات ضروری، حفاظت سایبری از کشور و تداوم شبکه های اطلاع رسانی عنوان نمود و بیان داشت: پدافند غیر عامل نقش حیاتی و مهم در حوزه زیرساخت های شبکه حمل و نقل  و راهداری دارد نیز در شبکه راهها و حمل و نقل مجموعه فعالیت های پدافند غیر عامل برای پیشگیری و کاهش اثر حوادث طبیعی و مصنوعی در راستای اقدامات اداره کل دارد .

شکری در خصوص وظیفه این اداره کل در امر پدافند غیر عامل گفت: آمادگی زمستانی در مواقع ضروری، آماده کردن ماشین آلات و برنامه ریزی در مواقع بحرانی، سیستم های برق اضطراری در ادارات، پایانه ها به ویژه پایانه های مرزی و شبکه های داخلی ، وجود سیستم های یکپارچه در هدایت حمل و نقل داخلی و بین المللی در تامین کالاهای اساسی، ترانزیت و صادرات و واردات نیز از جمله مهم ترین موارد می باشد.

وی تصریح کرد: برنامه ریزی برای نگهداری پل های حساس شریانی مهم و پل های بزرگ و ایجاد واریانت های جدید و سازه های جایگزین نیز بایستی در شبکه شریانهای مهم استان مد نظر بوده و از طرفی حمل و نقل استان آذربایجان غربی بارها در مواقع مهم جایگزین بنادر جنوبی و شمالی کشور در تامین کالاهای اساسی شده است که در این اماکن  بای زیر ساخت های نرم افزاری و سخت افزاری با تجهیزات و تاسیسات پدافند عامل حفظ شوند تا در مواقع لزوم این شبکه حمل و نقلی مهم کشور بتواند با مدیریت پایدار موجب آسایش و امنیت و تداوم خدمات برای مردم و برنامه ریزی لازم برای مقابله با تهدیدات باشد.