شناسهٔ خبر: 100118 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مدیر فرودگاه لامرد عنوان کرد:

فرودگاه لامرد؛ دومین فرودگاه بزرگ استان فارس/ تسهیلات شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران برای توسعه هوانوردی عمومی

آغاز پروازهای بازگشت اربعین به فرودگاه لامرد مدیر فرودگاه لامرد با بیان اینکه این فرودگاه دومین فرودگاه بزرگ استان فارس است، از آمادگی فرودگاه برای ارائه ۲۴ ساعته خدمات هوانوردی خبر داد.

سهراب عزیزی، مدیر فرودگاه لامرد در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با بیان این که فرودگاه بین‌المللی شهدای لامرد از منظر وسعت ترمینالی با مساحت ۵ هزار و ۵۰۰ متر مربع بعد از فرودگاه شیراز دومین فرودگاه استان فارس است، گفت: ظرفیت پذیرش این فرودگاه ۹۰۰ هزار مسافر در سال است و همه استانداردهای یک فرودگاه بین‌المللی را داراست. تمام خدمات هوانوردی در این فرودگاه بنا به درخواست و ۲۴ ساعته ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: فرودگاه لامرد می‌تواند به صورت ۲۴ ساعته خدمات مراقبت پرواز، خدمات هوانوردی، خدمات هندلینگ، گمرک، گذرنامه، هواشناسی و سوخت‌گیری ارائه کند. در این فرودگاه ۲ مخزن ۹۰ هزار لیتری وجود دارد و  انواع سوخت هواپیما موجود است. از آنجا که فرودگاه لامرد در مسیر هوایی اصلی کشور به سمت جنوب واقع شده است، هر پروازی از هر مبدایی که نیاز به سوخت داشته باشد، می‌تواند از خدمات فرودگاه استفاده کند.  

عزیزی با اشاره به تجهیزات کمک ناوبری فرودگاه لامرد گفت: این فرودگاه دستگاه‌‌های کمک ناوبری NDB، VOR و سامانه روشنایی برای استفاده پروازها در شب مجهز است.

وی افزود:با توجه به وضعیت هواشناسی که در شهرستان لامرد وجود دارد، در طول سال شاید کمتر از ۲ روز سطح دید افقی کاهش پیدا می کند و به همین خاطر نیازی به نصب دستگاه ILS یا RVR نیست. به لحاظ آماری ظرف ۱۰ سال گذشته هیچ پروازی در فرودگاه لامرد به خاطر دید کم باطل نشده است. 

مدیر فرودگاه لامرد با اشاره به ارائه خدمات تاکسی هوایی نیز گفت: فرودگاه لامرد از جمله فرودگاه‌های پیشرو در زمینه هوانوردی است و خدمات آموزش خلبانی در فرودگاه ارائه می‌شود. همچنین این فرودگاه اولین فرودگاه در کشور است که تاکسی هوایی در آن فعال شده است.

وی ادامه داد: با توجه به تسهیلاتی که شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران برای توسعه هوانوردی عمومی در نظر گرفته است، این سبک از هوانوردی اکنون بسیار مقرون به صرفه است. هوانوردی عمومی می‌تواند از تخفیفات مربوط به خدمات فرودگاهی استفاده کند و در آینده نقش پررنگی در استقرار نظام «هاب اند اسپوک» در فرودگاه‌های کشور ایفا خواهد کرد.