شناسهٔ خبر: 100236 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مطرح کرد؛

راهکارها و شیوه‌های نوین ساخت و ساز با محوریت مرکز تحقیقات ارایه می‌شود/کیفی‌سازی قیر، آسفالت و اجزای موثر روسازی راه‌ها با رعایت ملاحظات زیست‌محیطی

محمد شکرچی زاده رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، اعلام کرد: با توجه به دغدغه دولت در خصوص وضعیت اقتصادی با تاکید وزیر،مقرر شد تا مرکز تحقیقات مرکز ثقلی برای اندیشه‌ورزی و ارایه راهکارها برای شیوه‌های نوین ساخت و ساز و دیگر موارد مرتبط با ساخت راه‌ها و نگهداری از آنها در بخش‌های مختلف باشد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد شکرچی‌زاده رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی امروز ۱۸ آبان در سیزدهمین همایش ملی قیر، آسفالت و ماشین‌آلات که با حضور وزیر راه و شهرسازی، برخی از نمایندگان مجلس، معاونان وزیر و همچنین فعالان بخش خصوصی در محل مرکز تحقیقات برگزار شد، را‌ه‌ها را یکی از مهمترین سرمایه‌های کشور، برشمرد که به طور مستقیم در رفاه و توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور نقش ایفا می‌کنند.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: هم اکنون ۱۰۰ هزار کیلومتر راه شهری و ۳۵ هزار کیلومتر راه روستایی در کشور وجود دارد که از نظر دارایی فیزیکی بسیار قابل توجه است. در همه کشورها نیز برای موضوع راه، روسازی راه، محققان و صاحبنظران متعددی در حال مطالعه و فعالیت هستند که به منظور ارتقای راه ها از مرحله طراحی تا اجرا و نگهداری چه مجموعه کارهایی انجام بدهند تا این سرمایه حفاظت شود و مرکز تحقیقات نیز به عنوان بازوی وزارتخانه این مهم را در دستور کار دارد.

وی با اشاره به اینکه این مسئولیت سال‌هاست که برعهده مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی قرار دارد، اعلام کرد: مرکز تحقیقات موضوع قیر، آسفالت، اجزای موثر روسازی راه‌ها را مورد توجه قرار داده است و اینها با همکاری صاحبنظران و دیگر سازمان‌ها و شرکت‌ها با مدیریت مرکز تحقیقات در برنامه قرار دارد.

شکرچی‌زاده گفت: از یکهزار و ۱۳۵ کارخانه تولید آسفالت در کشور ۵۰۹ شرکت توانستند از مرکز تحقیقات گواهینامه فنی دریافت کنند و نظارت مستمر بر آنها نیز برعهده مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی است.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه امیرکبیر و صنعتی شریف و دیگر دانشگاه های کشور در همکاری مستمر با مرکز تحقیقات در موضوع قیر و آسفالت و سایر مواد و مصالح هستند، اعلام کرد: سه عنصر کیفیت، زمان و هزینه موردتاکید وزیر راه و شهرسازی در انجام مطالعات و همچنین اجرای پروژه‌های مختلف است که در این خصوص مرکز تحقیقات، اهتمام ویژ‌ه‌ای در این‌باره را در دستور کار مطالعاتی خود قرار داده است.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تاکید کرد: به طور خاص توجه به راه‌ها با رعایت ملاحظات محیط زیستی و عمرمفید در خصوص زمان و اجرای پروژه‌ها در دستور کار مرکز است. همچنین در خصوص زمان پروژه‌ها و هزینه‌های نگهداری راه‌ها و تامین منابع مالی و اجرای این دست از پروژه‌ها توجه به ابعاد اقتصادی مورد تاکید قرار گرفته است.

شکرچی‌زاده توجه به سه موضوع کیفیت، زمان و هزینه را در اجرای نهضت ملی مسکن نیز برای مطالعات مرکز متصور دانست و اعلام کرد: با توجه به دغدغه دولت در خصوص وضعیت اقتصادی با تاکید وزیر راه و شهرسازی مقرر شد تا مرکز تحقیقات مرکز ثقلی برای اندیشه‌ورزی و ارایه راهکارها برای شیوه‌های نوین ساخت و ساز و دیگر موارد مرتبط با ساخت راه‌ها و نگهداری از آنها در بخش‌های مختلف باشد.

وی از ارایه گزار‌ش‌هایی در خصوص بهبود وضعیت راه‌ها و همچنین ساخت و ساز با مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان به وزیر راه و شهرسازی خبر داد و تاکید کرد: قیر در کشور محصولی داخلی است که قیمت آن از سال ۹۶ که یک تن حدود ۹۰۰ هزار تومان بوده امروز به حدود ۱۱ میلیون رسیده است. بنابراین زمانیکه از ارتقای کیفیت در خصوص راه‌ها صحبت به میان می‌آید باید در خصوص تامین منابع مالی قیر و تخصیص به موقع آن راهکاری مناسب اندیشیده شود.

وی اظهار امیدواری کرد تا سیاستگذاری‌ها در عرصه‌های مختلف منطبق بر واقعیت‌ها انجام بشود و از ظرفیت نخبگان استفاده بهینه‌تری در تمامی عرصه‌ها بشود.