شناسهٔ خبر: 100248 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک:

سالانه بین ۷۰ تا ۷۵ هزار کیلومتر شریان‌های اصلی کشور پیمایش می‌شود/ تخصیص به موقع و مناسب قیر هزینه نگهداری راه‌ها را ۶ تا ۱۰ برابر کاهش می‌دهد

سیزدهمین همایش ملی قیر، آسفالت و ماشین‌آلات مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با اشاره به اینکه سالانه بین ۷۰ تا ۷۵ هزار کیلومتر شریان‌های اصلی کشور توسط شرکت پیمایش می‌شود بر تخصیص به موقع و مناسب قیر برای نگهداری راه‌های موجود و کیفیت ارتقای آنها، تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مجید کیانپور مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در سیزدهمین همایش ملی قیر، آسفالت و ماشین‌آلات با اشاره به اینکه توسعه‌ راه‌ها نیازمند تامین منابع مالی و بهره مندی از قیر با کیفیت در زمان مناسب است، گفت: برای توسعه راه‌ها  هرکیلومتر راه اصلی نیازمند حداقل ۱۲ میلیاردتومان اعتبار، هرکیلومتر آزادراه نیازمند ۴۰ میلیاردتومان اعتبار بوده که تامین منابع مالی به موقع آنها از ضروریات است.

مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با اشاره به اینکه نگهداری راه‌ها برای وزارت راه و همچنین آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک اولویت اساسی است، ادامه داد: در آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک، سالانه بین ۷۰ تا ۷۵ هزار کیلومتر پیمایش در شریان‌های اصلی کشور با همکاری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای انجام می شود.

کیانپور افزود: سال گذشته ۷۳ هزار کیلومتر شریان‌های اصلی کشور در کلانشهرها انجام شد که بررسی‌ها حاکی از آن بود که ۵۰ درصد راه‌ها وضعیت مطلوبی دارند و ۵۰ درصد نیز نیازمند عملیات پیشگیرانه هستند. برای رسیدن به  این مهم نیاز است تا اعتبار و بودجه مناسب برای نگهداری راه‌ها هر ساله در نظر گرفته شود.

وی توضیح داد: پیمایش مسیر عملیات با استفاده از روش‌ها و ابزارهای آزمایشگاه در حال انجام است. چنانچه مجلس مساعدت داشته باشد و تخصیص سهمیه قیر و تحویل به موقع آن در مجلس تبدیل به قانون دائمی شود و در اختیار سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای قرار بگیرد هزینه نگهداری راه‌ها ۶ تا ۱۰ برابر کاهش خواهد یافت.

کیانپور همچنین با یادآوری این مطلب که قیمت هر تن قیر از ۹۰۰ هزار تومان در سال ۹۶ هم اکنون به حدود ۱۱ میلیون تومان رسیده است، توضیح داد: به منظور ارتقای کیفیت راه ‌ها و نگهدای از راه‌های موجود ضروری است تا قیر به موقع به پروژه‌های عمرانی اختصاص یابد. یکی از مشکلاتی که جامعه مهندسی کشور و شرکت‌های توسعه‌ای با آن مواجه هستند عدم تخصیص قیر به موقع است. بنابراین باید تدابیری اندیشیده شود تا قیر به موقع و در فصل مناسب، در اختیار توسعه راه‌ها و نگهداری از آنها تخصیص یابد.

مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک، یادآور شد: مصوبه ۱۲۹ شورای عالی و زیربنایی وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد که تمامی راه‌هایی که تحویل گرفته می‌شود باید دارای شاخص IRI -شاخص ناهمواریهای بین المللی راه ها- باشد.

وی ادامه داد: بعضا شاهد هستیم که طراحی، کیفیت مواد و مصالح مناسب است اما در روش‌های تولید تا اجرا اشکالاتی وجود دارد. بنابراین ضرورت دارد تا آسفالت از تولید تا حمل و اجرا به وسیله دست‌اندرکارانی مهارت‌دیده و دارای دانش کافی انجام شود. به همین منظور امضای تفاهم‌نامه سه جانبه برای روش‌های اجرا و به منظور به حداقل رساندن آسیب در آسفالت به روش‌های بازیافتی، جوان‌سازی آسفالت و روش‌های نوین باید در دستور کار قرار بگیرد.