شناسهٔ خبر: 100284 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت؛

تکمیل بانک زمین تا یک ماه آتی/تقویت ظرفیت‌ شرکت‌های دانش‌بنیان دراجرای نهضت ملی مسکن/ ابلاغ تسهیلات قانون جهش تولید مسکن

شهر تهران تکمیل بانک زمین تا یک ماه آتی، حمایت از شرکت‌های ارایه‌دهنده دانش نوین در ساخت‌وساز و پرداخت آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن در ۵ مرحله از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است:

وزارت راه از شرکت‌های ارایه‌دهنده دانش نوین در ساخت و ساز حمایت می‌کند

وزیر راه و شهرسازی ضمن تاکید بر تحول در ساخت و ساز کشور، از راه‌اندازی مسیر تزانزیتی ایران-فنلاند خبر داد و در خصوص سیاست وزارتخانه در حوزه ساخت اعلام کرد: وزارت راه از شرکت‌های ارایه دهنده دانش نوین در ساخت و ساز حمایت می‌کند. قاسمی بالابودن مصرف انرژی در کشور را چالش اساسی برشمرد و تاکید کرد: در خصوص سرعت تغییراتی که در مسکن به لحاظ بازسازی وجود دارد و در مقایسه با سایر کشورها، وضعیت کشورمان مناسب نیست و نگرانی جدی وجود دارد. بنابراین از فعالان عرصه ساخت و ساز، صاحبنظران و فعالان این بخش می‌خواهیم همکاری مناسب را با وزارت راه و شهرسازی داشته باشند. در عین حال به بخش‌های مختلف وزارتخانه نیز به شکل دستوری اعلام کردیم که روش‌های ساخت باید تغییر کند زیرا این توانمندی در کشور وجود دارد و باید از آن استفاده کرد.

بانک زمین تا یک ماه آینده برای کل کشور تکمیل می‌شود

وزیر راه و شهرسازی از برنامه‌ریزی برای تهیه امکان بازپرداخت اقساط تسهیلات مسکن به روش پلکانی و متناسب با سطح درآمد خانوار خبر داد. قاسمی ادامه داد: در پروژه مسکن مهر احداث تعدادی از واحدها، یعنی در حدود ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در سطح کشور باقی مانده که قطعا آن‌ها را تمام می‌کنیم و همین اکنون این موضوع در دستور کار قرار دارد. اکنون در هر سفر استانی برای مسکن مهر باقی مانده در آن استان تصمیم‌گیری شده و مشکلات موجود این پروژه‌ها رفع می‌شود.

ثبت‌نام متقاضیان نهضت ملی مسکن از مرز یک میلیون نفر گذشت

طبق تازه‌ترین آمار ارایه شده توسط وزارت راه و شهرسازی، یک میلیون و ۳۹ هزار و ۸۰ نفر در سامانه نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کردند.

آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن در ۵ مرحله طی دوره ساخت پرداخت می‌شود

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن طی۴ تا ۵ مرحله توسط متقاضیان تکمیل می‌شود از شناسایی دهک‌های درآمدی از طریق سامانه رفاه ایرانیان و استعلام از بهزیستی و کمیته امداد امام (ره) خبر داد.

حمایت هوشمند از متقاضیان بر مبنای قدرت پرداخت خانوار

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در طرح نهضت ملی مسکن، بیشترین حمایت از دهک‌های اول تا سوم درآمدی انجام می‌شود، گفت: تسهیلات ساخت مسکن ۸۰ درصد از هزینه ساخت واحدهای مسکونی را پوشش خواهد داد. مبالغی نیز به عنوان کمک بلاعوض در قالب تفاهم با بنیاد مستضعفان و از محل ایجاد ارزش افزوده برای این بنیاد توسط وزارت راه و شهرسازی اعطا خواهد شد. در این طرح زمین، انشعابات و صدور پروانه ساختمانی رایگان است و مالیات ساخت نیز یک میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: حمایت در این طرح هوشمند و مبتنی بر توان پرداخت خانوار است و هرچه قدر توان مالی افزایش یابد، خدمات کمتر خواهد شد. همچنین برای حفظ سطح ساخت‌وساز موجود در کشور برنامه‌ریزی شده و به بخش خصوصی تسهیلات با نرخ ۱۸ درصد اعطا می‌شود. در صورت تخصیص واحدهای ساخته شده توسط بخش خصوصی به دهک‌های پایین درآمدی، تسهیلات با تخفیف ارائه خواهد شد.

ضوابط و مقررات مکانیابی سایت‌های مجتمع‌های قضایی در طرح‌های تفصیلی شهرها

ضوابط و مقررات مکانیابی سایت‌های مجتمع‌های قضایی در طرح‌های تفصیلی شهرها در مکاتبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران به استانداران، ابلاغ شد.

مکانیابی شهر جدید در غرب شهرستان جاسک

شورای‌عالی شهرسازی و معماری در مکاتبه با استاندار هرمزگان و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، مکانیابی شهر جدید در غرب شهرستان جاسک را ابلاغ کرد. طبق این مصوبه مقرر شد تا به جهت کاهش حداکثری تبعات احتمالی استقرار جمعیت در منطقه غرب جاسک، طرح جامع شهر جدید با رعایت ملاحظات زیر توسط شرکت عمران شهرهای جدید تهیه و پس از طی مراحل تصویب استانی به شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران ارسال شود.

تقویت ظرفیت‌ شرکت‌های دانش‌بنیان دراجرای نهضت ملی مسکن

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از برگزاری نشست‌های متعدد با شرکت‌های دانش‌بنیان ارایه دهنده روش‌های فناوری در ساخت‌وساز خبر داد.

ارایه راهکارها و شیوه‌های نوین ساخت و ساز با محوریت مرکز تحقیقات

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، اعلام کرد: با توجه به دغدغه دولت در خصوص وضعیت اقتصادی با تاکید وزیر، مقرر شد تا مرکز تحقیقات مرکز ثقلی برای اندیشه‌ورزی و ارایه راهکارها برای شیوه‌های نوین ساخت و ساز و دیگر موارد مرتبط با ساخت راه‌ها و نگهداری از آنها در بخش‌های مختلف باشد.

تسهیلات قانون جهش تولید مسکن ابلاغ شد

بانک مرکزی طی بخشنامه‌ای تسهیلات ساخت مسکن قانون جهش تولید (نهضت ملی مسکن) را به مدیران عامل بانک‌های عامل ابلاغ کرد.

پيشرفت فيزيكی بيمارستان خمين به ۹۲ درصد رسيد

معاون وزير راه و شهرسازی به منظور بازديد از روند ساخت بيمارستان ۱۴۴ تختخوابی خمين به استان مركزی سفر كرد و از پیشرفت ۹۲ درصدی این پروژه خبر داد.

پیشرفت فیزیکی ورزشگاه‌های خرم‌آباد و بروجرد به ۸۰ درصد رسید

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ساخت دو پروژه ورزشگاهی در استان لرستان (ورزشگاه ۱۵ هزار نفری خرم‌آباد و ۵ هزار نفری بروجرد) برعهده سازمان مجری ساختمان‌ها و تأسیسات دولتی و عمومی است، گفت: پیشرفت هر دو پروژه به بیش از ۸۰ درصد رسیده است.