شناسهٔ خبر: 100377 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

عضو كميته دايمی بازنگری آيين‌نامه بتن ايران:

تجديد نظر دوم آيين نامه بتن ايران از سال آينده لازم الاجرا است

بتن عضو كميته بازنگری آيين‌نامه بتن ايران گفت: در راستای تكميل و پربار شدن آيين‌نامه بتن ايران(آبا) تجديد نظر دوم اين آيين‌نامه تهيه و تدوين شده است و از ابتدای سال ۱۴۰۱ لازم الاجرا است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد منجمي عضو كميته دايمی بازنگری آيين‌نامه بتن ايران گفت: در راستای تكميل و پر بار شدن آيين‌نامه بتن ايران، يك تجديد نظر دومی صورت گرفته است كه با تغييرات جديد از ابتدای سال ۱۴۰۱ لازم الاجرا است.

وي اشاره كرد: اين آيين‌نامه به صورت مجموعه‌ای از دستور العمل‌های اجرايی كارهای بتنی در سال ۱۳۵۱ به همت دفتر فنی سازمان برنامه و بودجه، تهيه و تدوين و در موسسه استاندارد تحقيقات صنعتی ايران به ثبت رسيده است.

نماينده شركت ساخت وتوسعه در كميته بازنگری آيين‌نامه بتن ايران افزود: اين آيين‌نامه با افزوده شدن طراحی و تحليل سازه‌ها در سال ۱۳۷۹ تجديد نظر شد و نتيجه آن منتشر و با طی كردن مراحل قانونی، ابلاغ شد.

وی در خصوص جزييات تجديد نظر دوم اعلام كرد: كميته بازنگری اين آيين‌نامه در سال ۱۳۹۳ با ابلاغ معاونت فنی و امور زيربنايی و توليدی سازمان برنامه و بودجه تشكيل شد. اين كميته در مدت هفت سال كار مستمر و منظم با نظرخواهی گسترده در قالب ۱۹ كارگروه اين آيين‌نامه را در سه جلد به نام‌های تحليل و طراحی، مصالح و اجرا و واژه نامه منتشر كرد.

منجمی از تغييرات بسيار گسترده اين آيين‌نامه خبر داد و افزود: شرح تغييرات در فصل اول جلد نخست به صورت گسترده مطرح شده است و مباحث مقررات ملی ساختمان نيز با اين ويرايش جديد هماهنگ است.

به گزارش شركت مادر تخصصي ساخت وتوسعه زيربناهای حمل‌و‌نقل كشور؛ عضو كميته دايمی بازنگری آيينه‌نامه بتن ايران همچنين اظهار داشت: كاربران میتوانند با مراجعه به سايت aba.bhrc.ac.ir  پيشنهادات خود را به دبيرخانه آيين‌نامه بتن ايران ارسال تا پس از بررسی در صورت تاييد در متن و تفسير اين آيين‌نامه منعكس شود.