شناسهٔ خبر: 100414 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

معاون اول نخست وزیر جمهوری قرقیزستان مطرح کرد:

پیشنهاد تاسیس صندوق مشترک توسعه اقتصادی ایران و قرقیزستان/ علاقه قرقیزستان به استفاده از ظرفیت‌های بندرعباس/ استقبال از افزایش پروازها میان دو کشور

دیدار معاون اول نخست وزیر و وزیر امور اقتصاد و داریی جمهوری قرقیزستان با وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران معاون اول نخست وزیر و وزیر امور اقتصاد و دارایی جمهوری قرقیزستان در دیدار با وزیر راه و شهرسازی پیشنهادی مبنی بر تاسیس صندوق مشترک توسعه اقتصادی دو کشور ارائه داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، «دنیر امان گلدی‌یف» معاون اول نخست وزیر و وزیر امور اقتصاد و دارایی جمهوری قرقیزستان در دیدار با رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی ضمن اعلام تشکر از جمهوری اسلامی ایران برای کمک به استقلال قرقیزستان، با اشاره به پیشنهاد ایران مبنی بر تشکیل کمیته فنی برای بررسی و پیگیری مصوبات گذشته کمیسیون همکاری مشترک دو کشور، گفت: زمینه‌های زیادی برای همکاری دو طرف در حوزه اقتصادی وجود دارد و برای تحقق این همکاری‌ها تمام تلاش خود را به کار خواهیم بست.

وی با بیان اینکه استفاده قرقیزستان از بندرعباس، توسعه همکاری در حوزه کشاورزی و مشارکت شرکت‌های ایرانی در پروژه‌های فنی و مهندسی قرقیزستان مهم‌ترین موضوعات مورد توجه طرفین است، افزود: قرقیزستان پیشنهاد می‌کند که صندوق مشترک توسعه اقتصادی به منظور حمایت از پروژه‌های مشترک دو کشور تاسیس شود.

گلدی‌یف ادامه داد: این یک تجربه آزموده شده است و اکنون در قرقیزستان صندوق‌های مشترک توسعه اقتصادی با روسیه، ازبکستان و مجارستان تاسیس شده و نتایج بسیار خوبی به دنبال داشته است.

وزیر امور اقتصاد و دارایی جمهوری قرقیزستان با اشاره به زمینه‌های گوناگون همکاری دو کشور گفت: امکان ورود کالا بدون عوارض گمرکی به قرقیزستان وجود دارد و این فرصت خوبی در اختیار تجار و فعالان اقتصادی ایرانی می‌گذارد که بتوانند کالاهای خود را از طریق قرقیزستان به سایر کشورها صادر کنند.

وی ضمن اعلام حمایت از افزایش پروازها بین دو کشور ادامه داد: این اتفاق می‌تواند امکانات خوبی برای فعالان اقتصادی دو کشور فراهم کند، ضمن اینکه می‌تواند به توسعه مشترک گردشگری منجر شود.