شناسهٔ خبر: 100441 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

در مراسم روز جهانی الکترونیک هوانوردی مطرح شد:

رشد شرکت فرودگاه‌ها در چهار دهه اخير/ محدوديت‌ها، رشد صنعت هوانوردی در ايران را متوقف نکرد

سر در ساختمان شرکت فرودگاه‌های کشور عضو هيات مديره و راهبر حوزه عمليات هوانوردی گفت: شرکت فرودگاه‌ها با وجود محدوديت‌هايی چون تحريم‌ها رشد و توسعه خوبی داشته و متناسب با اين رشد روز افزون، پيش رفته و اتفاقات بسيار خوبی را رقم زده است و امروز می‌تواند نيازهای خود را برآورده کند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد امیرانی در مراسم روز جهانی الکترونیک هوانوردی که صبح روز گذشته برگزار شد، اظهار داشت: راه‌اندازی و تجهیز مرکز کنترل فضای کشور از نخستین اقداماتی بود که توسط نیروهای شرکت در طول چهل سال گذشته انجام شده و جای تقدیر از همه پرسنل شرکت از بدو تاسیس تا امروز، دارد.

وی ادامه داد: در طول این سال‌ها به دانش ساخت RCAG  و طراحی سامانه نظیر ATMرسیدیم و بارها سیستم‌های ILS و DVOR به دست متخصصان داخلی رفع عیب شده است و اکنون در حال طراحی و ساخت سامانه DME با همکاری دانشگاه صنعتی اصفهان هستیم که اینک در حال رفع عیب برای رساندن به چرخه تولید داخلی هستیم.

امیرانی تصریح کرد: متخصصان صنعت هوایی در شرایط سخت تحریم ها بر خلاف سایر کشورها که همگام با تکنولوژی پیش می روند، توانسته اند در مجموعه شرکت فرودگاه‌ها به رشد عملیات هوانوردی کمک کنند.

وی صبوری، همدلی و استفاده از دانش و مهارت را زنجیره ای از اقدامات برای به ثمر نشستن اتفاقات خوب در شرکت فرودگاه ها خواند.

راهبر عملیات هوانوردی اضافه کرد: در بحث راه‌اندازی ارتباطات "دیتالینک" که به واسطه تلاش‌های بخش‌های بازرگانی و حقوقی انجام شد و همچنین بحث مانیتورینگ که از برنامه‌های خوب شرکت فرودگاه‌ها بود، ثمرات خوبی داشتیم.

معاون عملیات هوانوردی:  به رغم تحریم ها، در منطقه منحصر به‌فرد بوده‌ایم

 معاون عملیات هوانوردی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در مراسم بزرگداشت روز جهانی الکترونیک هواپیمایی در ابتدا ۱۲ نوامبر را تبریک گفت و اظهار داشت: اتفاقات بسیار خوبی در دو سال گذشته در راستای تامین تجهیزات و به صفر رساندن خلل آنها رقم خورد.

مسعود نیکبخت افزود: اداره‌کل ارتباطات همواره در بحث به‌روزرسانی‌ها همواره و در این شرایط سخت تحریمی پیشرو بوده است.

نیکبخت تصریح کرد: ما به‌رغم وجود تحریم‌ها و محدودیت‌هایی که داریم، از نظر پیشرفت‌های ایمنی پرواز در منطقه منحصر به‌فرد بوده‌ایم و بخش مهمی از به‌روزرسانی و سرپا نگه داشتن صنعت مرهون زحمات حوزه‌های ارتباطی، ناوبری و نظارتی است.

مدیرکل ارتباطات و ناوبری هوایی: محدودیت ها هر چه بیشتر شود، ما قوی تر می شویم

در ادامه این مراسم سیامک بهنام مدیرکل ارتباطات و ناوبری به تشریح گزارشی از عملکرد اداره کل متبوع خود پرداخت و با اشاره به اینکه آموزش زیربنای همه فعالیت ها در این اداره کل است، گفت: در حوزه جذب، نگهداشت و آموزش نیروی انسانی اقدامات خوبی نظیر جذب 50 نفر نیروی جدید الاستخدام به عنوان کارشناس الکترونیک در سطح فرودگاه های کشور، 9 نفر نیروی عمریه از دانشگاه ها صورت گرفته است.

وی گفت: در بخش نگهداشت نیرو نیز به منظور استفاده از خدمات، دانش و توانمندی بازنشستگان با کمک مدیریت شرکت توانستیم به‌عنوان راهکار موقت استفاده کنیم.

وی افزود: در بحث آموزش نیز با کمک اداره‌کل منابع انسانی و دانشکده‌ پودمان‌های مجازی دوره های آموزشی را (به دلیل شرایط کرونا) برگزار کردیم.

کسب تاییدیه از سازمان هواپیمایی کشوری برای صلاحیت شغلی و همچنین برگزاری  آموزش‌های پودمانی تخصصی و OJT و تدوین آیین نامه را از جمله اقدامات در این بخش عنوان کرد.

بهنام در ادامه به تشریح عملکرد اداره کل ارتباطات و ناوبری در حوزه فنی پرداخت و گفت: در سامانه‌های کمک ناوبری نیز علاوه بر نگهداری و تعمیر و آماده و تنظیم کردن سامانه‌ها جهت وارسی پروازی، کارهای مهمی را در سال گذشته و امسال انجام داده‌ایم از جمله نصب و راه‌اندازی سامانه DVOR در فرودگاه‎‌های ارومیه و کرمان، سامانه ILS فرودگاه رشت و مهرآباد که تمامی آنها عملیاتی شده‌اند.

وی ادامه داد: در سامانه‌های راداری نیز علاوه بر نگهداری و تعمیر سامانه های راداری و اتوماسیون مرکز کنترل و فرودگاه‌های کشور و چک‌های منظم دوره‌ای سامانه‌ها، رادار تقرب فرودگاه بندرعباس که نصب و راه اندازی شده بود، با انجام وارسی پروازی به بهره‌برداری کامل رسیده است و ۶ دستگاه UPS نیز برای سایت‌های رادار بندر عباس، کوشک بزم و تنگریز شیراز، خریداری کرده‌ایم که دو دستگاه آن در سایت بزم نصب و عملیاتی شده و دو دستگاه دیگر در مرحله تحویل است. از دیگر اقدامات جایگزینی سامانه اتوماسیون ریتیون فرودگاه مهرآباد با سامانه اتوماسیون آریا است که یکی از کارهای مهم و حساس و ضروری بوده است.

بهنام گفت: ارتقاء توپولوژی، مدیریت و مانیتورینگ شبکه ATN با خرید سخت افزار و نرم افزار مربوطه انجام شده و برای اینکه بتوانیم از بسترهای E۱ جدید سایتهای منصوبه در مناطق کوهستانی استفاده کنیم مبدل‌های مربوطه را از تولیدکنندگان داخلی تهیه کرده و ارتباط سایت‌های ارتباطی را ارتقاء دادیم.

مدیرکل ارتباطات و ناوبری با بیان اینکه محدودیت ها هر چه بیشتر شود، ما قوی تر می شویم، گفت: ما مهندس هستیم یا راه می سازیم و یا راه پیدا می کنیم و بنابراین محدودیت ها سبب توقف ما نشده است.

وی در پایان گفت: ما ادامه دهنده راه مدیران ادواری گذشته در شرایطی با امکانات جدید و شیوه های نوین هستیم.

تاکید بر ضرورت ترویج فرهنگ ایمنی در همه سطوح

دبیرکل انجمن متخصصان الکترونیک هواپیمایی ایران در مراسم بزرگداشت روز جهانی الکترونیک هواپیمایی با اشاره به تاریخچه نامگذاری 12 نوامبر، گفت: امروز از تاسیس اتحادیه الکترونیک هواپیمایی 51 سال می‌گذرد و ما به‌رسم تقدیر از اهالی این صنعت دقیق و مهم، هرساله از نیروهای الکترونیک تقدیر به‌عمل می‌آوریم.

اسماعیل ماه‌گلی نیروهای ATSEP را یکی از حلقه‌های مهم زنجیره چرخه ایمنی هوانوردی خواند و بر تویج فرهنگ ایمنی در همه سطوح تاکید کرد.

ماه‌گلی افزود: بحث فرهنگ‌سازی سازمانی در زمینه ایمنی در کنار عملکرد بخش الکترونیک نیز در همه بخش‌ها مهم است و پرسنل الکترونیک هواپیمایی به‌صورت مستقیم و همه بخش‌ها و ادارات در ستاد و فرودگاه‌ها به‌صورت غیرمستقیم می‌توانند با انجام و عمل به فرهنگ‌سازی‌ها در این زمینه، هماهنگ شوند.

وی ادامه داد: ایمنی به‌معنی جلوگیری از صدماتی است که ممکن است اتفاق بیفتد و اولین خط از سند راهبردی شرکت نیز ناظر بر توسعه ایمنی است. بنابراین ترویج فرهنگ ایمنی و آموزش پرسنل در این زمینه مهم است و از همین رو از مدیرعامل محترم شرکت خواهشمندم که در این زمینه در فرودگاه‌ها کمک کنند تا اتفاقات لازم صورت بگیرد.

به گزارش روابط عمومی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران؛ مراسم بزرگداشت روز جهانی الکترونیک هواپیمایی امروز با حضور مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، راهبر حوزه معاونت حوزه عملیات هوانوردی، معاونت عملیات هوانوردی و مدیرکل این بخش فنی و عملیاتی فرودگاهی، برگزار شد.