شناسهٔ خبر: 100462 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در راستای بهبود کیفیت زندگی مردم و توسعه پایدار انجام پذیرفت؛

هدایت و نظارت اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان بر تهیه نقشه‌های پایه ۴۳ شهر استان

علی هنردان اصفهان رئیس اداره طرح‌های توسعه شهری و معماری اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه واحد  GIS  این اداره، شهرداری‌ها را در امر تهیه و بهنگام سازی نقشه‌های پایه هدایت می‌کند، گفت: تاکنون تعداد ۴۳ نقشه پایه تهیه شده با دستورالعمل‌های شورای عالی و مشخصات مربوطه تطبیق داده شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (اصفهان)؛ علی هنردان رئیس اداره طرح‌های توسعه شهری و معماری اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان اظهار کرد: تهیه نقشه‌های پایه و تشکیل بانک اطلاعات جفرافیایی (GIS) در برنامه‌ریزی شهری و منطقه‌ای از جنبه‌های مختلف بخصوص مکان‌یابی کاربری‌ها، مدیریت بحران، پدافند غیرعامل، مسیریابی و مديريت شبكه‌ها (شبکه‌های حمل و نقل، توزیع آب و انرژی) نقشی مهم و زیربنایی دارد.  

وی اضافه کرد: تهیه نقشه‌های بهنگام و تشکیل بانک اطلاعات مکانی علاوه بر اینکه دقت طرح‌های توسعه شهری (طرح‌های جامع و تفصیلی) را افزایش می‌دهد، موجب ارتقاء شفافیت و اثربخشی پیشنهادات این طرح‌ها شده و در نهایت منجر به اداره بهتر شهر، بهبود کیفیت زندگی مردم و توسعه پایدار می‌‌شود.  

 رئیس اداره طرح‌های توسعه شهری و معماری اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان بیان داشت: در این راستا در سال ۱۳۹۷ اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان اقدام به تشکیل واحد تخصصی (GIS) کرد که این واحد در اداره طرح‌های توسعه شهری و معماری و ذیل معاونت شهرسازی و معماری این اداره‌کل است.  

وی افزود: پس از تشکیل این واحد با همکاری مهندسان مشاور شهرساز و نقشه‌بردار، شیوه نامه‌های تهیه نقشه‌ به وسیله پهباد و تشکیل بانک اطلاعات جغرافیایی در چارچوب ضوابط و معیارهای مد نظر سازمان نقشه‌برداری کشور و شورایعالی شهرسازی و معماری ایران تنظیم شد.  

هنردان با بیان اینکه واحد (GIS) اداره طرح‌های توسعه شهری و معماری، ضمن هدایت و ترویج شهرداری‌ها در امر تهیه و بهنگام سازی نقشه‌های پایه، تعداد ۴۳ نقشه پایه تهیه شده توسط شهرداری‌ها را از جهت انطباق با دستورالعمل‌های شورای‌عالی و مشخصات مربوطه بررسی کرده است گفت: از جمله این بررسی‌ها شامل نحوه ترسیم، رفع خطای توپولوژی، منطبق بودن لایه با فرمت سازمان نقشه‌برداری و ... از نظر شکلی بوده است که پس از آن جهت پیشبرد امور مربوط به تهیه طرح‌های تفصیلی و جزییات شهرسازی به شهرداری‌ها اعلام شده است.