شناسهٔ خبر: 100497 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون مسکن و ساختمان:

وارد فاز اجرایی شدن نهضت ملی مسکن با صدور به موقع پروانه‌های ساختمانی/فرصت یک‌ماهه برای تامین و معرفی اراضی نهضت ملی مسکن

نشست بررسی وضعیت پیشرفت و اقدامات انجام شده نهضت ملی مسکن معاون مسکن و ساختمان با تاکید بر اینکه در توافق وزارتخانه‌های راه با کشور، صدور پروانه ساختمانی برای اجرای نهضت ملی مسکن تسریع‌ می‌شود، گفت: موضوع تامین زمین که سبب تسریع در سرعت اجرای نهضت ملی مسکن و تعداد واحدها می‌شود باید در اولویت نخست مدیران استانی باشد.

محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ضمن اعلام جزئیاتی از نشست خود با مدیران کل راه و شهرسازی استان‌ها، آمادگی و عملکرد استان‌ها را در اجرای نهضت ملی مسکن، برشمرد.

 معاون مسکن و ساختمان با اشاره به اینکه جلسات معاونت‌های بخش‌های مختلف مسکن، شهرسازی، سازمان ملی، شهرهای جدید، با مدیران کل راه و شهرسازی استان‌های سراسر کشور، مداوم و متوالی تشکیل می‌شود، گفت: در تمامی جلسات متوالی برای بررسی مشکلات و موانع موجود بر سر راه اجرای نهضت ملی مسکن، وزیر راه و شهرسازی نیز حضور دارد و نقطه نظرات خود را در این باره به استان‌ها اعلام و راهنمایی‌های لازم را جهت تسریع در تولید مسکن ارایه می‌کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه تامین زمین یکی ازموضوعات اصلی اجرای نهضت ملی مسکن است، افزود: پیش‌تر، ابلاغیه‌ای به استان‌ها به منظور نیازسنجی به تفکیک همه شهرهای کشور انجام شد که در خصوص اقدامات انجام شده استان‌ها گزارشات در حال اخذ است. در نشستی که با مدیران راه و شهرسازی داشتیم تاکید شد تا استان‌ها مابه‌التفاوت اراضی موجود نسبت به برنامه ابلاغی را در یک ماه تعیین تکلیف و به ستاد وزارتخانه معرفی کنند تا برنامه‌ریزی مناسبی برای ادامه روند اجرای نهضت ملی مسکن، داشته باشیم.

محمودزاده یادآور شد: برخی از اراضی معرفی شده توسط استان‌ها نیاز به اخذ مصوبات کمیسیون‌های ماده ۵، کارگروه و شورای برنامه‌ریزی استان و بعضا نیاز به اخذ مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران دارند که در این باره، مدیران راه و شهرسازی مکلف شدند تا در زمان‌ معین شده حداکثر یک ماهه در این خصوص اقدام کنند.

وی تصریح کرد: موضوع تامین زمین به عنوان اولین بخش تولید مسکن  که سبب تسریع در سرعت انجام کار و تعداد واحدها می‌شود باید در اولویت نخست مدیران استانی باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه، ثبت‌نام متقاضیان مسکن در سامانه نهضت ملی مسکن ادامه دارد و طبق تازه‌ترین آمار تعداد افراد ثبت‌نام شده در این سامانه از مرز یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر گذشته است، اعلام کرد: طبق برنامه‌ریزی‌ها هم اکنون در بیش از ۵۲۰ شهر ثبت‌نام طرح نهضت ملی مسکن در حال انجام بوده که مقرر است با جلساتی که با مدیران استانی داریم هم در اراضی و هم شهرهای کشور ظرفیت را اضافه کنیم.

وی تصریح کرد: تلاش این است که زمان محدودی برای ثبت‌نام نگذاریم تا متقاضیان واقعی بتوانند در فرصت مناسب نسبت به نام‌نویسی اقدام کنند و فشار زمانی، سبب جامانده‌گی عده‌ای نشود.

محمودزاده همچنین در اجرای نهضت ملی مسکن استفاده از پتانسیل خودمالک به عنوان یک ویژگی مهم در توسعه و ساخت و ساز درون شهری برشمرد و توضیح داد: در اجرای نهضت ملی مسکن بهره‌مندی از پتانسیل خودمالکی موردتاکید وزارت راه و شهرسازی است. زیرا این ظرفیت می‌تواند به ساخت و ساز درون شهری رونق بدهد. همچنین با این روش بافت‌های فرسوده، بازسازی و نوسازی می‌شوند.

وی همچنین توافق وزارت راه و وزارت کشور را در خصوص تسریع در ارایه پروانه ساختمانی طرح نهضت ملی مسکن از توافقات مهمی عنوان کرد که جهت تسریع در برنامه زمانبندی نهضت ملی مسکن می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: یکی از بزرگترین موانع موجود در سرعت اجرای نهضت ملی مسکن، ارایه پروانه ساختمانی بود که عموما با تاخیرهای طولانی همراه بود که به تازگی با توافقی که وزارت راه و وزارت کشور داشتند، مقرر شده است با همکاری ویژه شهرداری‌ها و شوراهای شهر، صدور پروانه ساختمانی تسریع شود. با صدور به موقع پروانه‌های ساختمانی، اجرای نهضت ملی مسکن به جریان می افتد و وارد فاز اجرا خواهد شد.

محمودزاده همچنین علاوه از دیگر موضوعات مورد توافق با مدیران کل راه و شهرسازی با علاوه بر تامین به موقع زمین، فراهم آوردن مقدمات اجرای طرح نهضت ملی مسکن عنوان کرد و افزود: پیش‌تر، مکاتبه‌ای با سازندگان انجام شد تا سریعتر پروژه‌ها را تحویل بگیرند و کار را آغاز کنند.

وی تصریح کرد: مقرر است تا متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن از مزایای طرح نهضت ملی مسکن که شامل تسهیلات و تخفیفات است، برخودار شوند.