شناسهٔ خبر: 100516 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مطرح کرد؛

کاهش مخاطرات زلزله با رعایت مقررات ملی و کنترل ساختمان و آیین‌نامه ۲۸۰۰ /ارزیابی خسارت‌های زلزله ۶.۴ هرمزگان ادامه دارد

محمد شکرچی زاده رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: هرچه که به سمت رعایت مقررات ملی ساختمان و آیین‌نامه ۲۸۰۰ در ساخت و سازهای جدید پیش برویم، می‌توانیم خسارت‌های ناشی از زلزله و دیگر حوادث را کاهش بدهیم.

محمد شکرچی‌زاده رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در خصوص زمین‌لرزه دوقلوی استان هرمزگان حوالی فین، قلعه‌قاضی که با بزرگی ۶.۴ و ۶.۳ و به فاصله یک دقیقه عصر روز گذشته ۲۳ آبان به وقوع پیوست و بعد از آن نیز پس‌لرزه‌های متعددی از آن ثبت شد، گفت: با توجه به اینکه زلزله با شتاب کم به وقوع پیوست خسارات کم بود. در عین حال با توجه به اینکه آیین‌نامه ۲۸۰۰ (آیین‌نامه طراحی ساختمان‌ها در برابر زلزله) در ساخت‌وسازها رعایت شده، میزان خسارات نسبت به سال‌های قبل کاهش چشمگیری داشت.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تصریح کرد: هرچه که به سمت رعایت مقررات ملی ساختمان و آیین‌نامه ۲۸۰۰ در ساخت‌و‌سازهای جدید پیش برویم قطعا می‌توانیم خسارت‌های ناشی از زلزله و دیگر حوادث را کاهش بدهیم.

شکرچی‌زاده یادآور شد: زلزله‌ای که در سال ۱۳۸۲ در بم با بزرگی کمتر ار ۷ رخ داد با خسارت‌های فراوان مالی و جانی همراه بود زیرا بخش عمده‌ای از ساختمان‌ها، خشتی و گلی بودند، در زلزله بم، بیش از ۳۰ هزار نفر جان باختند. در سال‌های بعد و در سال ۱۳۹۶ که زلزله سرپل ذهاب در آبان‌ماه رخ داد، با مقاوم‌سازی ساختما‌ن‌ها و رعایت مقررات ملی و کنترل ساختمان و همچنین آیین‌نامه ۲۸۰۰، میزان خسارت‌ها کاهش یافت و در آن زلزله با بزرگی ۷.۳ حدود ۶۲۰ نفر از هموطنان جان باختند.

وی ادامه داد: مقایسه زلزله‌ها در دهه‌های مختلف نشان می‌دهد که رعایت آیین‌نامه‌ها و مقررات ملی و کنترل ساختمان از جمله آیین‌نامه ۲۸۰۰  که سند بهسازی کشور محسوب می‌شود، می‌تواند در کاهش خسارات ناشی از زلزله، نقش مهمی ایفا کند.

شکرچی‌زاده با مقایسه رخداد زلزله در جنوب کشور و در هرمزگان در حوالی فین و قلعه‌قاضی در سال‌های ۱۳۵۶ و ۱۴۰۰ گفت: اول فرودین ۱۳۵۶ در منطقه هرمزگان زلزله‌ای با بزرگی ۶.۹ اتفاق افتاد و بیش از ۱۵۰ نفر کشته شدند اما در زلزله که روز گذشته ۲۳ آبان ۱۴۰۰ در هرمزگان رخ داد تعداد کشته‌ها ناچیز است که اینها نشان دهنده ارتقای کیفی ساختما‌ن‌ها در برابر زلزله است.

وی ضمن اعلام این مطلب که ارزیابی میزان خسارت‌های وارده به ساختمان‌های هرمزگان در زلزله روز گذشته هرمزگان ادامه دارد، اظهار امیدواری کرد تا در آینده با اجرای بیشتر و رعایت بیشتر آیین‌نامه ۲۸۰۰، خسارات ناشی از زلزله در مناطق مختلف کشور، کاهش چشمگیری یابد.

گفتنی است، زلزله دوقلوی هرمزگان به فاصله یک دقیقه به بزرگی ۶.۳ و ۶.۴ مرتبط با گسل پیشانی کوهستان زاگرس است.