شناسهٔ خبر: 100572 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

معاون مرکز تدوین مقررات ایمنی حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد:

برگزاری مراسم یادواره جهانی قربانیان حوادث ترافیکی در ۳۰ آبان/ رونمایی از سند دهه اقدام برای ایمنی راه‌ها/ پژوهشکده علوم انسانی به پایگاه ایمنی تبدیل می‌شود

جلسه یکشنبه ۳۰ آبان مراسم یادواره جهانی قربانیان حوادث ترافیکی با مشارکت اعضای کمیسیون ایمنی راه‌ها در پژوهشگاه علوم انسانی جهاد دانشگاهی تهران برگزار می‌شود.

هرمز ذاکری، معاون مرکز تدوین مقررات، ایمنی حمل‌ونقل، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه‌وشهرسازی در حاشیه برگزاری سومین جلسه آنلاین هماهنگی برگزاری این یادبود و هفتمین نشست کارگروه آموزش و فرهنگ ایمنی کمیسیون ایمنی راه‌ها گفت: سومین جلسه ۲۱ یکشنبه نوامبر هر سال توسط سازمان ملل به یادواره جهانی قربانیان حوادث ترافیکی اختصاص یافته که امسال در ایران مصادف با ۳۰ آبان است.

وی با یادآوری اینکه هفدهمین سال روز جهانی یادواره قربانیان حوادث ترافیکی با شعار به یاد آورید، حمایت کنید، اقدام نمایید در پیش است، اظهار داشت: در این راستا، دبیرخانه کمیسیون ایمنی راه‌ها اقدام به راه‌اندازی پویش‌ها، برنامه‌های آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی کرده است؛ ضمن اینکه آیین‌نامه انضباط اجتماعی مصوب دولت نیز، انجام و پیگیری پویش‌ها و برنامه‌های متناسب با اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی از وظایف دبیرخانه کمیسیون ایمنی راه‌ها است.

به‌گفته ذاکری، از سایر اعضای غیرعضو کمیسیون مانند وزارت علوم، سازمان اداری استخدامی و سازمان بهزیستی کشور نیز که در آیین‌نامه انضباط اجتماعی دولت نقش دارند دعوت شده است تا متناسب با وظایف خود در حوزه مسائل اجتماعی و انسانی نقش داشته باشند.

۱۴۰۰ تا ۱۴۰۹ دهه اقدام برای ایمنی راه‌ها نام‌گذاری شده است

معاون مرکز تدوین مقررات، ایمنی حمل‌ونقل، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران، دریافت کمک و همراهی از سازمان‌های مردم نهاد در راستای برنامه‌های کمیسیون ایمنی راه‌ها را از دیگر رویکردها بیان کرد و گفت: به ویژه اینکه جمعیت طرفداران ایمنی و انجمن خیران راه و ترابری و یکی از سازمان‌های مردم نهاد مستقر در پیشگامان ایمنی خراسان رضوی همیشه همراه ما بوده‌اند؛ به‌گونه‌ای که جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها هماهنگی‌ها را برای برگزاری مراسم در پژوهشگاه علوم انسانی جهاد دانشگاهی تهران انجام داده‌اند.

وی همچنین با بیان اینکه در کنار برگزاری روز یادبود قربانیان حوادث ترافیکی، از سند دهه اقدام برای ایمنی راه‌ها نیز رونمایی می‌شود، تصریح کرد:  دهه پیش‌رو در ایران از ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۹ دهه اقدام برای ایمنی راه‌ها نام‌گذاری شده که سازمان ملل نیز همین بازه زمانی‌ را به این عنوان نامگذاری کرده است.

ذاکری اضافه کرد: با تهیه سند دهه اقدام برای ایمنی راه‌ها و برنامه اجرایی ارتقاء ایمنی راه‌ها تلاش می‌شود با هدف‌گذاری مشخصی کشته‌های جاده‌ای را به حداقل ممکن رساند.

ذاکری با بیان اینکه تلاش می‌شود مسئله ایمنی به عنوان یک مسئله اجتماعی شناخته و تبلیغ شود، گفت: در این راستا علاوه بر سازمان‌های دولتی باید بدنه دانشگاهی، پژوهشکده، ثمن‌ها و مردم را نیز وارد این مقوله کرد و آنها را به سمت مطالبه‌گری کشاند و پای کار آورد تا منجر به کاهش تصادفات و تلفات شود.

وی تاکید کرد: در کنار مسئولیت‌هایی که هرکدام از دستگاه‌ها مانند وزارت راه‌وشهرسازی، وزارت کشور، پلیس راهنمایی و رانندگی، خودروسازان، امدادگران و فوریت‌های پزشکی دارند باید به مسئله اجتماعی و آگاه‌سازی مردم و علوم انسانی تبدیل شود.

سوانح رانندگی و تلفات ناشی از آن، چالش بزرگ ایمنی است

محمد بخارایی، رئیس شورای سیاست‌گذاری جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها نیز با بیان اینکه سوانح رانندگی و تلفات ناشی از آن یکی از چالش‌های بزرگ ایمنی است، گفت: به همین دلیل توجه مجامع بین‌المللی به این موضوع معطوف شده است تا مردم و مسئولان را نسبت به ایمنی راه‌ها حساس کنیم.

وی با اظهار اینکه نامگذاری یک روز جهانی و تسری آن به‌عنوان روز ملی برای یادمان قربانیان سوانح دربرگیرنده این موضوع است که همه نسبت به مسئولیت‌های خود حساس و متمرکز شوند، افزود: انجام اقدامات فراگیر برای تامین ایمنی مردم در شبکه‌های حمل‌ونقل عمومی به‌خصوص حمل‌ونقل جاده‌ای داشته باشند.

بخارایی از یکی، دو سال پیش تدبیر شده است که بتوان طیف‌های مختلف اجتماعی را با ظرفیت‌ها و قابلیت‌های کنونی همراه کرد، یادآور شد: سال گذشته این مراسم در دانشگاه الزهرا برگزار کردیم تا مجامع دانشگاهی را نسبت به این مسئله دغدغه‌مند و همراه کنیم و از ایده‌ها و نظرات آنها و ظرفیت‌های آموزشی و پژوهشی نیز بهره‌مند شویم.

وی همچنین با اظهار اینکه امسال باتوجه‌به اینکه لازم است از علوم انسانی برای این مقوله مهم استفاده شود، گفت: عامل انسانی در بروز حوادث بسیار تاثیرگذار است؛ بنابراین باید از علوم انسانی برای تسری و افزایش فرهنگ ایمنی در مردم استفاده کنیم.

رئیس شورای سیاست‌گذاری جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها در تکمیل توضیح خود اضافه کرد: امسال دبیرخانه و گروه‌های همکار کمیسیون ایمنی راه‌ها تصمیم گرفتند که پژوهشکده علوم انسانی را تبدیل به پایگاه ایمنی کند؛ جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها نیز بر حسب رسالت خود در این کار همکاری و مشارکت می‌کند و محتواهایی را نیز آماده کرده است.