شناسهٔ خبر: 100586 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

هشدار سطح زرد هواشناسی:

افزایش فعالیت سامانه بارشی/ کاهش ۱۴ درجه‌ای دمای هوا در شمال شرق کشور

هشدار هواشناسی سازمان هواشناسی کشور یک هشدار سطح زرد هواشناسی منتشر کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سازمان هواشناسی کشور با تاکید بر هشدار نارنجی شماره ۶۲ یک هشدار هواشناسی سطح زرد منتشر و از ورود دو سامانه هوای ناپایدار به کشور خبر داد.

سامانه اول فعالیت سامانه بارشی از سه‌شنبه ۲۵ آبان تا پنج‌شنبه ۲۷ آبان است که  بارش برف یا باران و در نواحی با اقلیم گرم همراه با رعدوبرق را به دنبال خواهد داشت.

منطقه اثر این سامانه روز سه‌شنبه بوشهر، قم، شمال و شرق خوزستان، نیمه شمالی فارس، نیمه غربی یزد، سمنان، شمال خراسان جنوبی، جنوب خراسان رضوی، جنوب تهران و کرمانشاه، روز چهارشنبه کرمان، سمنان، فارس، هرمزگان، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، نیمه جنوبی یزد،و روز پنج‌شنبه هرمزگان، نیمه جنوبی فارس، شرق بوشهر و ارتفاعات کرمان و اثر مخاطره آن احتمال جاری شدن روان آب، احتمال آبگرفتگی معابر، لغزندگی جاده‌ها همراه با کاهش دید بویژه در گذرگاه‌های کوهستانی و احتمال تاخیر در پروازها است. بنابراین  احتیاط در تردد و عدم توقف حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی، پرهیز از سفرهای غیر ضروری، احتیاط در عبور از جاده‌های کوهستانی، به همراه داشتن تجهیزات زمستانی، در مناطق زلزله زده اسکان و رسیدگی فوری به هموطنان توصیه می‌شود.

سامانه دوم نفوذ توده هوای سرد از چهارشنبه تا پنجشنبه در شمال شرق و شرق و مرکز و استان‌های جنوبی البرز است.

نوع مخاطره این سامانه کاهش ۷ تا ۱۴ درجه ای دما در شمال شرق کشور و کاهش ۵ تا ۱۰ درجه ای دما در شرق و مرکز کشور و استان های جنوبی رشته کوه البرز ( قزوین، البرز،تهران و سمنان) و اثر مخاطره آن احتمال افت فشار گاز و افزایش مصرف انرژی و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی و صدمه به ماشین آلات و ادوات کشاورزی است. بنابراین مدیریت در مصرف حامل های انرژی، احتیاط در تردد جاده ای و فعالیت های کو هنوردی، جابجایی محصولات برداشت شده باغی و زراعی به انبار و استفاده از ضدیخ در رادیاتورها توصیه می‌شود.